TV "defect" retour van reparatie

Pagina: 1
Acties:

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-01 20:55
Beste medetweakers,

Ik zou graag even jullie mening willen horen over het volgende.

Ik ben in het bezit van een JVC plasma scherm type JVC PD35D30.
Dit is een van de 1e generaties plasma's.
Dus deze is ongeveer een jaar of 6 a 7 oud.

De laatste tijd vertoonde hij wat kuren bij het wisselen van ingangsbron.
Hierbij kwam het beeld niet door, kleuren waren niet juist.
Naar aanleiding daarvan heb ik hem weggebracht naar de locale electronicaboer.
Deze konden de storing niet achterhalen en werd doorgestuurd naar JVC.

Binnen enkelen dagen kwam de melding van JVC dat mij plasmascherm kapot is.
(het betreft een tv met aparte tuner en scherm)
Reparatie is mogelijk a € 4500.
Ik heb de electronicaboer hier over aangesproken dat er met het scherm geen problemen zijn.
Maar met de tuner.

Nu krijg ik enkele dagen geleden te TV retour.
Het defect aan de ingangsbronnen is verholpen.
Er is wat nieuwe software op geinstalleerd en hiermee zouden de problemen verleden tijd moeten zijn.
Echter op mijn scherm is nu een vlek aanwezig.
Dit zijn een aantal fosfor buisjes die "op" zijn.
Het is echt een donkere vlek midden op het scherm.

Ik heb hierover contact opgenomen met de electronicaboer, en melding van gemaakt.
Ze gaven aan dat dit niet te achterhalen is waar dit is gebeurd.
Het zou een welles nietes verhaal worden.
Affin, om het op te lossen geven ze ons een extra hoge korting op de aanschaf van een nieuwe tv.
Dit omdat de huidige tv toch echt wel aan het einde van zn levensduur zit.
Daarbij heb ik ook de mogelijkheid om modellen te bestellen die hun niet standaard in hun assortiment hebben.

Ik ben hiermee akkoord gegaan.
Deze afspraak heb ik ook even over de mail laten bevestigen.
Nu is het zo dat ik totaal geen slechte ervaring heb met deze electronicaboer.
Sterker nog, eigenlijk alleen maar goede, ook bij eerder uigevoerde reparaties.

Ik vraag me alleen af, of ik me hier nou een beetje heb laten afschepen, of dat ik er juist aan heb gedaan.
Reparatie kosten waren € 140.
Wat voor % korting zou ik moeten bedingen bij aanschaf van een nieuwe tv?

PS: De tv zit echt aan het einde van zijn levensduur. We waren al voorzichtig wat aan het rondkijken.
PPS: Zou er binnenkort weer zo's actie van sony komen ps3 bij bravia tv ?

Graag zou ik jullie mening willen horen.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

cable-one schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 09:12:
Affin, om het op te lossen geven ze ons een extra hoge korting op de aanschaf van een nieuwe tv.
.....
Ik ben hiermee akkoord gegaan.
Deze afspraak heb ik ook even over de mail laten bevestigen.
.......
Wat voor % korting zou ik moeten bedingen bij aanschaf van een nieuwe tv?
Waar ben je precies mee akkoord gegaan? Je geeft immers aan dat je al een akkoord bereikt hebt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-01 14:20

Haan

dotnetter

Question Mark schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 09:15:
[...]

Waar ben je precies mee akkoord gegaan? Je geeft immers aan dat je al een akkoord bereikt hebt.
Inderdaad, ben je akkoord gegaan met 'een korting'? Dan zou ik persoonlijk toch eerst even zwart-op-wit willen hebben hoeveel dat gaat zijn.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• cable-one
Ik ben akkoord gegaan met een extra hoge korting op aanschaf van een nieuwe tv.

Dit heb ik inderdaad laten bevestigigen op de email.
Hierbij heb ik niet exact een kortingbedrag laten vaststellen omdat dit vrij realtief is.
Bij een duurdere tv zal je een hogere korting kunnen krijgen als bij een goedkopere tv ?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

cable-one schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 09:47:
Bij een duurdere tv zal je een hogere korting kunnen krijgen als bij een goedkopere tv ?
Ligt er maar net aan hoeveel marge er op een produkt zit....

Persoonlijk zou ik een kortingspercentage afgesproken hebben. Kennelijk heb je nu iets afgesproken, waarvan je niet weet wat je precies hebt afgesproken. Een extra hoge korting kan bv. slechts 10 euro zijn.....

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:16

SeatRider

Hips don't lie

Ik vind het een wazig verhaal. Eerst zijn de reparatiekosten 4500 euro, daarna 140. Die betaal je, en je display is beschadigd. Dit slik je ook, want je wilde toch al een nieuwe hebben. Waarom dan uberhaupt de reparatie laten uitvoeren? En ik zou dus nooit accepteren dat mijn scherm beschadigd terugkomt.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• cable-one
De reparatie die is uitgevoerd betreft een reparatie aan de tuner.
Hiervan was ik van te voren op de hoogte.
Mocht ik deze ook ongerepareerd retour krijgen zou ik onderzoeks kosten in rekening gebracht krijgen.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou ook in jouw plaats nooit accepteren zoals jij het product retour hebt gehad. Als jij duidelijk was geweest in het opgeven van je reparatiereden had je geen welles nietes verhaal gehad. Jij had een goed werkend scherm maar een slecht werkende tuner. Waarom heb je dan niet die aparte tuner naar ze toegebracht ipv het hele scherm. Laat die elektroboer het maar uitzoeken of JVC. Misschien had jouw scherm het jaren nog gedaan als er een nieuwe tuner was opgezet. Ik zou er niet echt akkoord mee gaan. Dit is het makkelijkste voor allebei maar natuurlijk niet het opzet van het verhaal. Ik zou toch gaan klagen want alleen je tuner was stuk en niets meer.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Als ik het even op een rijtje zet dan heeft ts een brakke tv weggebracht en vervolgens 140 euro betaald voor een reparatie waarna een ánder deel van de tv kapot was. Dus die reparatie is sowieso al ondeugdelijk en had je niet moeten betalen. Maar enfin, dat is gebeurd. Wat erger is, is dat je nu dus geen poot om op te staan hebt m.b.t. die korting. Ja, 'extra hoog', maar wtf is dat? 5%? 10%? Dit wordt natuurlijk nog een grandioze discussie met die leverancier, en jij kunt niets anders aantonen dan dát hij korting zou moeten geven, maar mischien is 40 euro in zijn ogen al wel extreem veel korting. Weet jij veel.

Dus om een concreet antwoord op de concrete vraag uit de startpost te geven: ja, je hebt je keihard laten afschepen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2008 11:15 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tja, het is geven en nemen met dit soort dingen.

Vervelend dat je scherm nu kapot is, maar dit kan ook tijdens transport gebeurd zijn, zekers als zij eerst een reparatie van 4500 euro aangeven geeft dat al aan dat het daar ter plekke al defect was, dus is er ergens op de heenweg iets misgegaan.
Zoals altijd bij dit soort dingen is transport schade eigenlijk alleen te verhalen als het scherm perfect verpakt was in de originele (of vergelijkbare) verpakking en je bij aankomst schade aan de doos ziet. Het laten vallen zonder duidelijke schade is al heel lastig te bewijzen.

Ik denk dat je het heel schappelijk hebt opgelost en dat er voor alle partijen weinig anders te doen is, tenzij je electronica winkel nog "weet" dat het scherm in goede staat was, dan kunnen zij het via de importeur proberen te regelen. Maar als zij al zeggen dat het een "welles-niets" verhaal wordt weten zij niet meer 100% zeker dat het ding onbeschadigd binnen kwam (als jij 10 TV's per dag ziet weet jij dat ook niet meer na een paar maanden) en is dit de enigste oplossing die zij kunnen bieden.

Je kunt natuurlijk rechtsbijstand aanvragen, een advocaat op de zaak zetten, bombrieven sturen of op een andere manier je ongenoegen gaan uiten, maar ik denk dat je dan uiteindelijk niks wint en ook nooit meer de winkel in durft, of zelfs geweigerd wordt om daar nog ooit te komen.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 11:14:
Als ik het even op een rijtje zet dan heeft ts een brakke tv weggebracht en vervolgens 140 euro betaald voor een reparatie waarna een ánder deel van de tv kapot was. Dus die reparatie is sowieso al ondeugdelijk en had je niet moeten betalen. [...]
En dat is dus nu net niet gebeurd:
cable-one schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 09:12:
[...]
Binnen enkelen dagen kwam de melding van JVC dat mij plasmascherm kapot is.
(het betreft een tv met aparte tuner en scherm)
Reparatie is mogelijk a € 4500.
Ik heb de electronicaboer hier over aangesproken dat er met het scherm geen problemen zijn.
Maar met de tuner.
[...]
JVC heeft aangegeven dat er voor 4500 euro schade was, daarna is er overeengekomen dat alleen de problemen met de tuner hoeven te worden gemaakt, en dat de schade aan het scherm niet hoeft worden meegenomen, want dat is geen schade volgens klant.

De reparatie is dus 100% deugdelijk en volgens specificatie gedaan, alleen is de staat waarin JVC de TV heeft bekeken slechter dan waarin de klant beweert de TV te hebben opgestuurd.
Echter kan JVC daar niks aan doen of het zelfs maar herkennen (zij maken de doos open en zien de TV dan voor het eerst), en zal alleen een claim bij de transporteur enige kans van slagen hebben.

• cable-one
Bedankt voor jullie reacties.

Er zijn zeker een paar punten waar ik bij een volgende keer op moet letten...

Echter ik heb in de winkel niet kunnen contstateren dat het scherm een defect vertoonde.
Deze zat namelijk nog helemaal in plastic ingepakt.
Thuis heb ik direct contact opgenomen.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:16

SeatRider

Hips don't lie

cable-one schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 11:41:
Echter ik heb in de winkel niet kunnen contstateren dat het scherm een defect vertoonde.
Deze zat namelijk nog helemaal in plastic ingepakt.
Thuis heb ik direct contact opgenomen.
Dat is toch juist die 4500 euro die JVC eerst meldde? Dus dat wist je toen al.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

TheGhostInc schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 11:30:
[...]

En dat is dus nu net niet gebeurd:

[...]

JVC heeft aangegeven dat er voor 4500 euro schade was, daarna is er overeengekomen dat alleen de problemen met de tuner hoeven te worden gemaakt, en dat de schade aan het scherm niet hoeft worden meegenomen, want dat is geen schade volgens klant.

De reparatie is dus 100% deugdelijk en volgens specificatie gedaan, alleen is de staat waarin JVC de TV heeft bekeken slechter dan waarin de klant beweert de TV te hebben opgestuurd.
Echter kan JVC daar niks aan doen of het zelfs maar herkennen (zij maken de doos open en zien de TV dan voor het eerst), en zal alleen een claim bij de transporteur enige kans van slagen hebben.
Ik heb het niet over JVC, ik heb het over de lokale electroboer. Voor mij is 1 + 1 gewoon 3 in dit geval:

- tv met storing aan ingangsbronnen maar met werkend plasmascherm wordt aangeleverd bij electroboer
- electroboer kan storing aan ingangsbronnen niet verhelpen en stuurt toestel door naar JVC
- JVC constateert: plasmascherm is kapot, 4500 eu voor reparatie
- toestel komt terug bij electroboer met gerepareerde ingangsbronnen maar met kapot scherm.

Dan kan ik geen andere conclusie trekken dan dat de electroboer die het scherm heeft opgestuurd, dat niet handig heeft gedaan. Met 'de reparatie' bedoel ik hier het hele traject vanaf het moment dat het toestel werd aangeleverd bij de lokale electroboer, tot het moment dat-ie weer thuis bij ts in de woonkamer staat.

Als ik een toestel aanlever bij een lokale electroboer en die is van mening dat het apparaat moet worden opgestuurd naar de fabrikant, dan draagt hij het risico van verzending. Dan moet hij dat maar verzekerd doen. Gebeurt er dan iets, dan kan hij tenminste tegenover de klant zeggen: sorry, uw toestel is verneukt in transport, maar u krijgt wel het verzekerde bedrag uitgekeerd.
Pagina: 1