Toon posts:

Mailserver met agendafunctie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een kleine linux server draaien (WD MyBook). Nu wil ik graag dat op deze server me mail en agenda komt te staan. Zodat ik deze vanuit mijn eigen huis, en vanaf het werk kan benaderen.
Het liefst dat deze werkt met Outlook, omdat ik me agenda ook synchroniseer met me mobiel.
Daarom geen webbased. Maar kan later misschien als optie toegevoegd worden?

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-01 13:50

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Heb je er geld voor over, anders is Zarafa (http://www.zarafa.nl) een hele mooie oplossing die precies doet wat je wilt. Al zou ik die ook weer niet installeren op een WD MyBook, maar dat is je eigen keus..

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Verwijderd

Topicstarter
het is voor prive gebruik, dus ik heb er geen geld voor over. Ik dacht dat er misschien wel gratis software hiervoor was onder linux.
En inderdaad, een niet al te zwaar programma ...

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Wat een mogelijke oplossing is, is op je WD een IMAP server te zetten (Courier-imap bijv) en daar heb je een centrale plek voor je email.

Voor de agenda weet ik zo geen concrete (Linux) oplossingen die ook met Outlook werken. Persoonlijk gebruik ik Google Calendar voor de agenda functionaliteit (die ik in Thunderbird met de Lightning plugin ook inlees) en die ook kan syncen met mijn gsm (P1i). Het lijkt mij ook dat er wel een plugin is voor Outlook die werkt met de Google calendar.. Misschien is dat een oplossing....

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je hebt Zimbra (de 'open source edition' is kostenloos te downloaden). Ik zou 't wel op een schoon, minimaal ingericht systeem installeren, want het pakket komt met eigen daemons die de standaard mail- en directory services in de weg zitten. Tenminste, zo was het de laatste keer dat ik 't probeerde, maar dat is inmiddels een paar jaar geleden.

• Remco
  • Laatst online: 28-01 11:01
WHiZZi schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 10:57:
Voor de agenda weet ik zo geen concrete (Linux) oplossingen die ook met Outlook werken.
Scalix werkt met een outlook connector.
http://www.scalix.com

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• mr_star
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-01 08:50
Remco schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 17:03:
[...]
Scalix werkt met een outlook connector.
http://www.scalix.com
Ik heb zelf heel goede ervaringen met scalix. Draait hier ondertussen een half jaar, en ik heb er nog geen enkel probleem mee gehad. Het werkt perfect samen met outlook (via de connector) en ook de webinterface werkt verrassend goed.

Verwijderd

Topicstarter
misschien heel stom gezegd. Maar als ik me pst bestand van outlook op me server zet. En deze dan deel. Staat hierin me agenda en mail? Welke gegevens staan eigenlijks in die pst?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 08:29:
misschien heel stom gezegd. Maar als ik me pst bestand van outlook op me server zet. En deze dan deel. Staat hierin me agenda en mail? Welke gegevens staan eigenlijks in die pst?
In een PST file staan alle gegevens (muv specifieke instellingen van Outlook) van de gehele store, dus zowel e-mail als afspraken, taken, notities en contactpersonen :)
Alleen als ik me goed herinner kan je PST files niet gelijktijdig gebruiken op meerdere machines, sowieso raad ik dat af ;)
Zodra je vanaf je werk het ook wil benaderen zou ik zelf voor een (semi-)webbased oplossing gaan zodat je niet afhankelijk bent van de beschikbaarheid van Outlook :)

Hiervoor zul je dus een of andere server moeten opzetten, zoals bijvoorbeeld de reeds genoemde Zarafa, Zimbra of Scalix. De vraag is echter of die op jouw servertje gaan draaien. Wellicht kan je anders iets met een WebDAV server doen.

Voor synchronisatie met je mobiel kan je wellicht ook kijken naar Z-Push :)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Alles wat mogelijk is in een exchange account/outlook profiel. (zitten een paar maars aan, maar goed :))

[ Voor 25% gewijzigd door Falcon op 15-08-2008 08:35 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:20

Wish

ingwell

Inderdaad beetje stom :+
lees dit :
PST files (files with *.pst extension) are files used by Microsoft Outlook to store some certain data. PST files (abbreviated from Personal Storage Table) may be represented as a complex of databases that contain your entire Outlook mail, calendar, Outlook contacts, and other data used by Outlook mail client.

grrrr - ben te langzaam

[ Voor 4% gewijzigd door Wish op 15-08-2008 08:37 . Reden: te laat te laat ]

No drama

Verwijderd

Topicstarter
ben de enige die die file dan gaat gebruiken, en aangezien ik op het werk zit OF thuis, kan ik niet beide tegelijk gebruiken, dus dat is het probleem niet. Dat ga ik maar eens proberen dan ...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hoe moet ik trouwens 'thuis of werk' lezen?

Eigenlijk: hoe wil je die .pst file vanaf je werk gaan benaderen met je client PC?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
werk of thuis: niet beide tegelijk, ben maar 1 persoon. Dus 1 pc staat aan.

via ftp wou ik de pst file gaan benaderen

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Daar is FTP niet voor bedoeld, en ook niet voor geschikt.
FTP heet dan ook File Transfer Protocol en niet File Sharing Protocol.

Een PST is namelijk een database-bestand, waar je file locking op moet kunnen gebruiken - en FTP heeft dat gewoonweg niet.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Samba dan betere oplossing?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Dat wil je in principe niet via internet open zetten ;) Dus dan zal je er ook nog een VPN bovenop willen gooien.

Verwijderd

Topicstarter
arghhh.... dit is niet leuk ....
ik wil alleen me mail en agenda delen. Maakt mij geen eens uit of het outlook is. Het liefst een webmail. Alleen ik wil me N73 agenda kunnen synchroniseren hiermee.
(en me mail die nu in outlook staat kunnen importeren)

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 20:37

zomertje

Barisax knorretje

Waarom dan geen Google agenda en webmail? Overal te benaderen :) Scheelt een hoop werk.

Normaal gesproken verwachten we wel wat meer eigen inzet bij een topic als dit. Zoeken via de search en Google om te beginnen. Daarna mag je gerust een advies vragen :)

Het is trouwen mijn ipv me, ik weet niet waar mensen deze slechte spelling vandaan halen, is het stoer ofzo? De eerste brief van een sollicitant die ik tegenkom waarin dat soort dingen staat gaat rechtstreeks de prullenbak in.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al zeker met google lopen zoeken ... en zoek nog steeds.
Ik zag dat nokia een exchange tool heeft voor de telefoon. Maar dat moet via een exchange server die ik niet heb. Valt dus af.

En google mail (GooSync) zag ik inderdaad ook, maar ik dacht dat die niet via een datakabel gesynchroniseerd kon worden. wel dus?

en over schrijffouten: dit is een forum, het moet inderdaad leesbaar wezen voor iedereen. Maar ik ben hier niet aan het soliciteren, dus lees me bericht geen 10x over voor schrijffouten...

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 10:36:
En google mail (GooSync) zag ik inderdaad ook, maar ik dacht dat die niet via een datakabel gesynchroniseerd kon worden. wel dus?
GooSync synchroniseert ook je Google agenda en je hebt daarvoor alleen internet toegang nodig op je Nokia (gprs/umts).
en over schrijffouten: dit is een forum, het moet inderdaad leesbaar wezen voor iedereen. Maar ik ben hier niet aan het soliciteren, dus lees me bericht geen 10x over voor schrijffouten...
offtopic:
"me bericht" is geen Nederlands en Nederlands wordt hier gesproken/geschreven zoals te lezen is in de FAQ.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kijk anders een naar www.mail2web.com. 1 gig gratis aan email ruimte met een echt exchange account.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• kidde
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-08-2025
Waarschuwing: Zelf geen ervaring mee noch een gebruiker van onderstaande, dit is puur wat ik bij elkaar gevonden heb.

De vraag is waarschijnlijk ook: Met welke 'groupware' servers kan MS Outlook omgaan? Ik zou eens kijken naar Kolab:

http://www.kolab.org/

Dat wordt door de Duitsers gebruikt in gemengde KDE / Outlook omgevingen; Outlook heeft wel de Toltec plugin nodig.

Het Nokia-probleem komt er natuurijk weer op neer: Welke standaarden ondersteunt je Nokia software? Volgens Wikipedia draait je N73 op Symbian 9.x en ondersteund dat SyncML. Kolab ondersteund sinds 2.2 ook SyncML. Zie o.a. hier:

Wikipedia: SyncML

HK

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Exchange opzetten. Je kan kijken naar het open alternatief, openchange (www.openchange.org). Geen idee of je het op je MyBook kan installeren, maar het is het proberen waard ;)

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-01 15:28
De manier waarop ik mijn mail en agenda deel:

- Een linux thuisserver met IMAP, POP3, SMTP voor mail
- Apache met WebDav plugin voor agenda delen, in Mozilla lightning/Sunbird kan ik dan de agenda benaderen
- BirdieSync (20 euro) voor synchronisatie vanuit Sunbird naar mijn Windows Mobile PDA.

Totale kosten 20 euro plus stroomverbruik van server. Voordeel vind ik dat ik alles zelf in de hand heb wat betreft toegang etc..

• gonkerd
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-01 11:21
Heb je dit al eens bekeken:
https://www.forge.funambol.org/download/

ik heb er zelf geen ervaring mee. Alleen geexperimenteerd met funambol client op wm6.0 icm scheduleworld

[ Voor 5% gewijzigd door gonkerd op 19-08-2008 16:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
gonkerd schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 16:12:
Heb je dit al eens bekeken:
https://www.forge.funambol.org/download/

ik heb er zelf geen ervaring mee. Alleen geexperimenteerd met funambol client op wm6.0 icm scheduleworld
Dit begint er op te lijken... heb net heel klein beetje gekeken, profiel aangemaakt en al een keer gesynchroniseerd. Dit gaat allemaal helemaal geweldig. Alleen hier zit geen email bij, maar dat is niet het grootste probleem, email clients zat..
Pagina: 1