DAT 72, 72 Gb tape

Pagina: 1
Acties:

• Scheffer
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-12-2021
Hallo,

Ik heb een probleem met een tape/tapestreamer.

Wij gebruiken hier BrightStor ARCServe Backup met een DAT 72 Tapestreamer.

Sinds vorige week krijg ik steeds de melding dat de tape vol zit, als ik dan kijk hoeveel er gebackupt is dan is dat maar 32 Gb terwijl het een tape waarvan de compressed capacity 72 Gb is. Ik heb al een cleaning cartridge in de tapestreamer gedaan maar dit heeft ook niets geholpen.

Iemand die bekend is met dit probleem en misschien een oplossing weet?

Groet

Waar de grenzen liggen van de mogelijkheden? Op het punt waar je fantasie ophoudt!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Staat compressie ook aan?

Money for nothin' and your chicks for free

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Inderdaad, de capaciteit is 36 GB native, met compressie kan je tot maximaal 72 GB halen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Scheffer
Als het goed is staat de hardwarematige compressie aan, deze staat standaard al aan. Alleen kan ik dit niet nakijken omdat ik dan de melding krijg dat je deze instelling alleen kunt wijzigen bij een blank tape.

Waar de grenzen liggen van de mogelijkheden? Op het punt waar je fantasie ophoudt!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Je zou nog even na kunnen kijken of de data op de tape overschreven wordt, of dat er sprake is van toevoegen. Anders heb je kans dat de huidige oplossing niet toereikend is voor de hoeveelheid dat die jullie hebben.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Scheffer
De volgende optie staat aan:
Overwrite Same Media Name, Or Blank Media First, then Any Media

Dus de data word overschreven.

Maar wat is beter, gewoon de standaard hardware compressie, of deze uitschakelen en de softwarecompressie inschakelen?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Hardware-compressie. Maar let op : als jij veel ZIP files, MP3's en dus al gecomprimeerde bestanden backup'd, dan valt er weinig over die native 32 GB heen te gaan. geldt ook voor JPG, AVI en noem het maar op.

• Scheffer
Exorcist schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 10:05:
Hardware-compressie. Maar let op : als jij veel ZIP files, MP3's en dus al gecomprimeerde bestanden backup'd, dan valt er weinig over die native 32 GB heen te gaan. geldt ook voor JPG, AVI en noem het maar op.
De bestanden zijn deels gewone bestanden en deels gecomprimeerde.

Ik heb de tape eerst ge-erased, daarna de harwarematige compressie uitgeschakeld en weer ingeschakeld en daarna geformatteerd. Kijken wat de tape nu doet.

Nog 1 klein vraagje: heeft het nut als ik 'Retension' op de tape gebruik? Oftewel de tape word weer rechtgetrokken.

• DeeJee
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Scheffer schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 10:21:
[...]

De bestanden zijn deels gewone bestanden en deels gecomprimeerde.
Gecomprimeerde bestanden worden niet nogmaals gecomprimeerd. Dus compressie levert geen extra winst op in dit geval.

Money for nothin' and your chicks for free

• Scheffer
DeeJee schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 10:24:
[...]

Gecomprimeerde bestanden worden niet nogmaals gecomprimeerd. Dus compressie levert geen extra winst op in dit geval.
Nee snap ik, maar misschien dat 50% al gecomprimeerd is. Maar dat zou betekenen dat ik ongeveer 45 Gb zou moeten kunnen backuppen, maar dat gebeurt dus niet.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Puur ter info : wat voor soort bestanden zijn het, die niet gecomprimeerde?

• Scheffer
Exorcist schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 10:36:
Puur ter info : wat voor soort bestanden zijn het, die niet gecomprimeerde?
Veelal .txt, .doc en .xls bestanden.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ja, die zijn goed te comprimeren inderdaad. Ik moet zeggen, ik heb thuis een DDS4 drive (20GB uncompressed) die op hardware-enabled compressie staat, en ik kom geen MB boven die 20 uit. Ik heb dan veelal wel niet te comprimeren bestanden, maar wel wát.

• Scheffer
Exorcist schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 10:40:
Ja, die zijn goed te comprimeren inderdaad. Ik moet zeggen, ik heb thuis een DDS4 drive (20GB uncompressed) die op hardware-enabled compressie staat, en ik kom geen MB boven die 20 uit. Ik heb dan veelal wel niet te comprimeren bestanden, maar wel wát.
Niet, hmmm.

De backup loopt nu weer, als deze het nu nog niet voldoende doet zal er gewoon een andere tapestreamer/tape moeten komen.

Bedankt voor alle info!!!! Weet weer wat meer :)

Greetz

• LeNNy
  • Laatst online: 15-02 16:45
Scheffer schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 10:44:
[...]

Niet, hmmm.

De backup loopt nu weer, als deze het nu nog niet voldoende doet zal er gewoon een andere tapestreamer/tape moeten komen.

Bedankt voor alle info!!!! Weet weer wat meer :)

Greetz
Mocht de capaciteit uuiteindelijk toch niet voldoende zijn, overweeg dan om een LTO drive aan te schaffen. Het belangrijkste is dat er veel meer op past en ze een heel stuk sneller zijn dan DAT.

Daarnaast zit LTO technisch beter in elkaar waardoor je veel minder problemen hebt dan met DAT.

Op het werk hebben we nu alleen nog maar LTO-2 en LTO-4. Dit werkt gewoon erg goed.

Thuis heb ik ook een LTO-2 drive staan welke is gekoppeld aan een Adaptec 29160 kaart zodat de verbinding op U160 loopt. Deze combo werkt gewoon perfect. De backup en restore snelheden zijn rond de 32MB/sec.

[ Voor 19% gewijzigd door LeNNy op 15-08-2008 10:35 ]

• Scheffer
LeNNy schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 10:31:
[...]

Mocht de capaciteit uuiteindelijk toch niet voldoende zijn, overweeg dan om een LTO drive aan te schaffen. Het belangrijkste is dat er veel meer op past en ze een heel stuk sneller zijn dan DAT.

Daarnaast zit LTO technisch beter in elkaar waardoor je veel minder problemen hebt dan met DAT.

Op het werk hebben we nu alleen nog maar LTO-2 en LTO-4. Dit werkt gewoon erg goed.

Thuis heb ik ook een LTO-2 drive staan welke is gekoppeld aan een Adaptec 29160 kaart zodat de verbinding op U160 loopt. Deze combo werkt gewoon perfect. De backup en restore snelheden zijn rond de 32MB/sec.
Thnx voor de info!! Ik zal er eens op letten :)

Pagina: 1