Ik heb net ESX 3.5 geinstalleerd, en probeer met alle macht de ESX kernel (custom Linux, zeg maar) zo ver te krijgen een toegevoegde parallele port te herkennen (op mijn P5Q Pro board). Het betreft het volgende insteek-kaartje:
http://www.startech.com/i...lel-PCI-Express-Card.aspx
Ik ben eerst maar eens begonnen met een: "/sbin/lspci -vv":
06:00.0 Communication controller: NetMos Technology 222N-2 I/O Card (2S+1P) (rev 01)
Subsystem: LSI Logic / Symbios Logic: Unknown device 0012
Control: I/O+ Mem+ BusMaster- SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B-
Status: Cap- 66Mhz- UDF- FastB2B+ ParErr- DEVSEL=medium >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR-
Interrupt: pin A routed to IRQ 17
Region 0: I/O ports at dc00 [size=8]
Region 1: I/O ports at d880 [size=8]
Region 2: I/O ports at d800 [size=8]
Region 3: I/O ports at d480 [size=8]
Region 4: I/O ports at d400 [size=8]
Region 5: I/O ports at d080 [size=16]
Ziet er goed uit, zou je zeggen: de kaart wordt duidelijk gevonden en herkend op de PCI bus. Volgens de documentatie zou er nu een standaard parallele poort moeten zitten op poort 0xd080. Goed, even testen dus:
/sbin/modprobe parport_pc io=0xd080 irq=17
Dat zou moeten werken, maar ik krijg maar steeds errors (in /var/log/messages) ala:
parport 0xd080 (WARNING): CTR: wrote 0x0c, read 0x00
parport 0xd080 (WARNING): DATA: wrote 0xaa, read 0x00
parport 0xd080: You gave this address, but there is probably no parallel port there!
parport0: PC-style at 0xd080 (0xd480), irq 17 [PCSPP,TRISTATE]
Ik heb alle andere poorten ook geprobeerd, maar krijg steeds dezelfde foutmelding!
Nou ben ik redelijk nieuw met Linux (ben altijd FreeBSD gewend), maar alles wat ik er over gevonden heb, zegt toch dat dit het juiste commando en syntax zou moeten wezen om een parallele poort toe te voegen. Ik heb ook geprobeerd het niet vanuit /etc/rc.local te doen, maar via /etc/modules.conf, door het volgende statement toe te voegen:
alias parport_lowlevel parport_pc
options parport_pc io=0xd080 irq=17
Dat doet in principe hetzelfde (maar wordt m.i. eerder aangeroepen dan scripts in /etc/rc.local). Helaas, hetzelfde resultaat.
Ik kan overigens wel dit doen:
/sbin/modprobe parport_pc io=0x0378 irq=7
Daar zit niks, uiteraard (aangezien ik geen onboard parallele poort heb). Maar gek genoeg krijg ik voor zo'n laag poort-adres geen foutmelding. Lijkt er net op of Linux access tot 'hogere' poorten blokkeert of zo (al zou ik niet weten waarom).
Dus, heeft er iemand ervaring met het toevoegen van een parallele poort op Linux? En zo ja, is er wellicht iets Linux-specifieks dat ik over het hoofd zie? Ik hoor het graag.
http://www.startech.com/i...lel-PCI-Express-Card.aspx
Ik ben eerst maar eens begonnen met een: "/sbin/lspci -vv":
06:00.0 Communication controller: NetMos Technology 222N-2 I/O Card (2S+1P) (rev 01)
Subsystem: LSI Logic / Symbios Logic: Unknown device 0012
Control: I/O+ Mem+ BusMaster- SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B-
Status: Cap- 66Mhz- UDF- FastB2B+ ParErr- DEVSEL=medium >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR-
Interrupt: pin A routed to IRQ 17
Region 0: I/O ports at dc00 [size=8]
Region 1: I/O ports at d880 [size=8]
Region 2: I/O ports at d800 [size=8]
Region 3: I/O ports at d480 [size=8]
Region 4: I/O ports at d400 [size=8]
Region 5: I/O ports at d080 [size=16]
Ziet er goed uit, zou je zeggen: de kaart wordt duidelijk gevonden en herkend op de PCI bus. Volgens de documentatie zou er nu een standaard parallele poort moeten zitten op poort 0xd080. Goed, even testen dus:
/sbin/modprobe parport_pc io=0xd080 irq=17
Dat zou moeten werken, maar ik krijg maar steeds errors (in /var/log/messages) ala:
parport 0xd080 (WARNING): CTR: wrote 0x0c, read 0x00
parport 0xd080 (WARNING): DATA: wrote 0xaa, read 0x00
parport 0xd080: You gave this address, but there is probably no parallel port there!
parport0: PC-style at 0xd080 (0xd480), irq 17 [PCSPP,TRISTATE]
Ik heb alle andere poorten ook geprobeerd, maar krijg steeds dezelfde foutmelding!
Nou ben ik redelijk nieuw met Linux (ben altijd FreeBSD gewend), maar alles wat ik er over gevonden heb, zegt toch dat dit het juiste commando en syntax zou moeten wezen om een parallele poort toe te voegen. Ik heb ook geprobeerd het niet vanuit /etc/rc.local te doen, maar via /etc/modules.conf, door het volgende statement toe te voegen:
alias parport_lowlevel parport_pc
options parport_pc io=0xd080 irq=17
Dat doet in principe hetzelfde (maar wordt m.i. eerder aangeroepen dan scripts in /etc/rc.local). Helaas, hetzelfde resultaat.
Ik kan overigens wel dit doen:
/sbin/modprobe parport_pc io=0x0378 irq=7
Daar zit niks, uiteraard (aangezien ik geen onboard parallele poort heb). Maar gek genoeg krijg ik voor zo'n laag poort-adres geen foutmelding. Lijkt er net op of Linux access tot 'hogere' poorten blokkeert of zo (al zou ik niet weten waarom).
Dus, heeft er iemand ervaring met het toevoegen van een parallele poort op Linux? En zo ja, is er wellicht iets Linux-specifieks dat ik over het hoofd zie? Ik hoor het graag.
i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW