[Vmware ESX] Parallele poort toevoegen in Linux

Pagina: 1
Acties:

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik heb net ESX 3.5 geinstalleerd, en probeer met alle macht de ESX kernel (custom Linux, zeg maar) zo ver te krijgen een toegevoegde parallele port te herkennen (op mijn P5Q Pro board). Het betreft het volgende insteek-kaartje:

http://www.startech.com/i...lel-PCI-Express-Card.aspx

Ik ben eerst maar eens begonnen met een: "/sbin/lspci -vv":

06:00.0 Communication controller: NetMos Technology 222N-2 I/O Card (2S+1P) (rev 01)
Subsystem: LSI Logic / Symbios Logic: Unknown device 0012
Control: I/O+ Mem+ BusMaster- SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B-
Status: Cap- 66Mhz- UDF- FastB2B+ ParErr- DEVSEL=medium >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR-
Interrupt: pin A routed to IRQ 17
Region 0: I/O ports at dc00 [size=8]
Region 1: I/O ports at d880 [size=8]
Region 2: I/O ports at d800 [size=8]
Region 3: I/O ports at d480 [size=8]
Region 4: I/O ports at d400 [size=8]
Region 5: I/O ports at d080 [size=16]

Ziet er goed uit, zou je zeggen: de kaart wordt duidelijk gevonden en herkend op de PCI bus. Volgens de documentatie zou er nu een standaard parallele poort moeten zitten op poort 0xd080. Goed, even testen dus:

/sbin/modprobe parport_pc io=0xd080 irq=17

Dat zou moeten werken, maar ik krijg maar steeds errors (in /var/log/messages) ala:

parport 0xd080 (WARNING): CTR: wrote 0x0c, read 0x00
parport 0xd080 (WARNING): DATA: wrote 0xaa, read 0x00
parport 0xd080: You gave this address, but there is probably no parallel port there!
parport0: PC-style at 0xd080 (0xd480), irq 17 [PCSPP,TRISTATE]

Ik heb alle andere poorten ook geprobeerd, maar krijg steeds dezelfde foutmelding!

Nou ben ik redelijk nieuw met Linux (ben altijd FreeBSD gewend), maar alles wat ik er over gevonden heb, zegt toch dat dit het juiste commando en syntax zou moeten wezen om een parallele poort toe te voegen. Ik heb ook geprobeerd het niet vanuit /etc/rc.local te doen, maar via /etc/modules.conf, door het volgende statement toe te voegen:

alias parport_lowlevel parport_pc
options parport_pc io=0xd080 irq=17

Dat doet in principe hetzelfde (maar wordt m.i. eerder aangeroepen dan scripts in /etc/rc.local). Helaas, hetzelfde resultaat.

Ik kan overigens wel dit doen:

/sbin/modprobe parport_pc io=0x0378 irq=7

Daar zit niks, uiteraard (aangezien ik geen onboard parallele poort heb). Maar gek genoeg krijg ik voor zo'n laag poort-adres geen foutmelding. Lijkt er net op of Linux access tot 'hogere' poorten blokkeert of zo (al zou ik niet weten waarom).

Dus, heeft er iemand ervaring met het toevoegen van een parallele poort op Linux? En zo ja, is er wellicht iets Linux-specifieks dat ik over het hoofd zie? Ik hoor het graag.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:48

backupdevice

No Risk , Full Push

Gaat je zowiezo niet lukken. Het linux gedeelte van ESX is alleen een serviceconsole. Al het andere wordt door de Hypervisor geregeld.

Je zou kunnen kijken of er IP boxjes zijn, vroegah heb ik ze veel verkocht met COM en USB poorten.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• albatross
backupdevice schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 12:54:
Gaat je zowiezo niet lukken. Het linux gedeelte van ESX is alleen een serviceconsole. Al het andere wordt door de Hypervisor geregeld.
Begrijp ik niet helemaal. ESX boot toch gewoon als iedere andere Linux? Of zit hier Hypervisor daar weer onder? Dan zou je dus nooit handmatig hardware drivers en zo toe kunnen voegen. Knap lullig als dat zo is, iig.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-01 07:54

SpamLame

niks

albatross schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 13:09:
[...]

Begrijp ik niet helemaal. ESX boot toch gewoon als iedere andere Linux? Of zit hier Hypervisor daar weer onder? Dan zou je dus nooit handmatig hardware drivers en zo toe kunnen voegen. Knap lullig als dat zo is, iig.
Neen de service console is een afgeslankte redhat verder is er miscchien uiterlijke gelijkenis met linux, maar meer dan dat ook niet. Dat is in jou geval lullig, maar als je bedenkt wat het doel en beperkingen (hcl o.a. ) van ESX zijn dan vind ik het prima dat ik geen kaart X geinstalleerd kan krijgen.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Alle drivers zitten in de Hypervisor. Zo raar is dat niet, als je bedenkt dat VI3 3.5 bedoelt is voor SERVER virtualisatie, misschien is VMware server iets voor je, daarmee kan je meteen je par. poorten gebruiken

Met 3i heb je niet eens meer een linux gedeelte, alleen de pure hypervisor.

Maar heb je al gechecked of er IP boxjes zijn met Par. poorten?

[ Voor 55% gewijzigd door backupdevice op 14-08-2008 13:39 ]

• albatross
backupdevice schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 13:31:
Alle drivers zitten in de Hypervisor. Zo raar is dat niet, als je bedenkt dat VI3 3.5 bedoelt is voor SERVER virtualisatie, misschien is VMware server iets voor je, daarmee kan je meteen je par. poorten gebruiken.
Maar ik draai er ook servers binnen. :)

Blijf het toch een beetje raar vinden dat je kennelijk een OS krijgt met een fixed aantal drivers, en jammer voor je als de goede driver er niet tussen zit. Ik ben eerlijk gezegd nog nooit een OS tegengekomen dat je niet toestaat hardware/drivers toe te voegen. Maar goed, kan me kwaad gaan maken, maar Vmware gaat zich toch niet aan mij aanpassen.
Met 3i heb je niet eens meer een linux gedeelte, alleen de pure hypervisor.
Ik kan niet zonder het console.
Maar heb je al gechecked of er IP boxjes zijn met Par. poorten?
Wel gezocht, ja, maar nog niet gevonden. Dat zal dan toch de oplossing moeten worden. Goed dat ik het hier gevraagd heb, iig; anders had ik nog weken door kunnen blijven kloten.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

albatross schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 14:00:
[...]

Maar ik draai er ook servers binnen. :)

Blijf het toch een beetje raar vinden dat je kennelijk een OS krijgt met een fixed aantal drivers, en jammer voor je als de goede driver er niet tussen zit. Ik ben eerlijk gezegd nog nooit een OS tegengekomen dat je niet toestaat hardware/drivers toe te voegen. Maar goed, kan me kwaad gaan maken, maar Vmware gaat zich toch niet aan mij aanpassen.
VI3 is GEEN OS. ;)

En zo raar is het niet. Hoe kleiner de hypervisor, hoe minder overhead. Alle gangbare servers, HBA's en Storage oplossingen worden ondersteund. :)

Misschien dat Hyper-V ( :'( ) een oplossing voor je is? Moet je wel 64Bit hw hebben
albatross schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 14:00:
[...]

Ik kan niet zonder het console.
Service console is geen terminal. Serviceconsole wordt gebruikt voor HW monitoring,booting , scripting en keyboard/mouse afhandeling. Dus verwar het niet een terminal. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door backupdevice op 14-08-2008 15:11 ]

• albatross
backupdevice schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 15:07:
[...]
Service console is geen terminal. Serviceconsole wordt gebruikt voor HW monitoring,booting , scripting en keyboard/mouse afhandeling. Dus verwar het niet een terminal. ;)
Precies voor alle dingen dus die ik nodig heb. :) Zo heb ik er SNMP agents voor de E200 RAID controller geinstalleerd, en monitor software voor mijn APC UPS. Laatst ook, na toevoeging van een kaartje, kreeg ik ineens een "NIC error: "not a valid nic 'vmpnic0' for teaming on portgroup" error. Na lang uitzoeken bleek dat ESX (zelf) de naam voor de nic veranderd had, en kon ik uiteindelijk met "esxcfg-vswitch vSwitch0 -Lvmnic3" de uplink naar de switch weer herstellen. Zonder console kun je dus niks echts doen. Geen wonder dat ze ESX 3.5i gratis weggeven. :)

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

albatross schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 15:26:
[...]

Precies voor alle dingen dus die ik nodig heb. :) Zo heb ik er SNMP agents voor de E200 RAID controller geinstalleerd, en monitor software voor mijn APC UPS. Laatst ook, na toevoeging van een kaartje, kreeg ik ineens een "NIC error: "not a valid nic 'vmpnic0' for teaming on portgroup" error. Na lang uitzoeken bleek dat ESX (zelf) de naam voor de nic veranderd had, en kon ik uiteindelijk met "esxcfg-vswitch vSwitch0 -Lvmnic3" de uplink naar de switch weer herstellen. Zonder console kun je dus niks echts doen. Geen wonder dat ze ESX 3.5i gratis weggeven. :)
Je snapt er niks van 8)7

3i is alleen de hypervisor. Je kan daarmee hw virtualiseren. 3i pure is dus ESX. Wil je verder gaan ( meestal als je een redelijk aantal servers kan virtualiseren ) kan je ala carte Enterprise ( de naam zegt het al he ;) ) functies bijkopen, zoals VMotion , DRS etc etc.

Zie 3i als een Hyper-V. Je kan virtualiseren.

Daarom verwees ik je al eerder naar VMServer. Probeer die eens. Hoeveel fysieke servers wil je virtualiseren?

• albatross
Waarom? Omdat ik je uileg voor wat soort taken ik toch een console nodig heb?

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:43
albatross schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 15:26:
[...]

Dat zijn dus ook allemaal taken waar het service console (hence the name service console) voor is. De service console is namelijk ook gewoon een VM (een oudere Redhat versie) welke de hypervisor aftrapt tijdens het booten. Het verschil tussen deze VM (de service console) en elke andere VM is dat dat de service console rechtstreeks mag praten met de hypervisor waardoor je dus bijvoorbeeld agents kunt installeren voor de hardware, de VMFS volumes kunt benaderen en instellingen van de hypervisor aanpassen middels de esxcfg* commando's (dat laatste kan trouwens ook remote middels de RCLI, ook voor esxi dus). Je kunt dus niet een driver laden binnen je service console waarmee je nieuwe hardware functionaliteit toe kunt voegen aan je hypervisor, sterker nog dat wil je helemaal niet omdat je hiermee de stabiliteit van het geheel onderuit kunt halen door een rotte driver te laden.

• albatross
Mark schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 11:34:
[...]

Dat zijn dus ook allemaal taken waar het service console (hence the name service console) voor is. De service console is namelijk ook gewoon een VM (een oudere Redhat versie) welke de hypervisor aftrapt tijdens het booten. Het verschil tussen deze VM (de service console) en elke andere VM is dat dat de service console rechtstreeks mag praten met de hypervisor waardoor je dus bijvoorbeeld agents kunt installeren voor de hardware, de VMFS volumes kunt benaderen en instellingen van de hypervisor aanpassen middels de esxcfg* commando's (dat laatste kan trouwens ook remote middels de RCLI, ook voor esxi dus). Je kunt dus niet een driver laden binnen je service console waarmee je nieuwe hardware functionaliteit toe kunt voegen aan je hypervisor, sterker nog dat wil je helemaal niet omdat je hiermee de stabiliteit van het geheel onderuit kunt halen door een rotte driver te laden.
Ja, ik had het inmiddels begrepen dat die Redhat console eigenlijk ook een VM is, en ik daar dus nooit kan hopen een driver toe te voegen. Maar ik ben de teleurstelling al weer te boven. :)

Maar goed, ik wilde hierboven maar even zeggen, dat ik die console dus wel nodig heb (aangezien er genoeg situaties zijn waar je echt even op het console in moet grijpen) en ik me dus niet goed voor kan stellen hoe mensen dat op ESX 3.5i dus zonder console moeten stellen.

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:43
albatross schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 20:41:
[...]
Maar goed, ik wilde hierboven maar even zeggen, dat ik die console dus wel nodig heb (aangezien er genoeg situaties zijn waar je echt even op het console in moet grijpen) en ik me dus niet goed voor kan stellen hoe mensen dat op ESX 3.5i dus zonder console moeten stellen.
Voor de situaties welke jij opnoemde heb je geen service console nodig. Installatie van monitoringsoftware op ESXi is (op termijn) niet nodig omdat de hardware leveranciers deze er vast in kan bakken. Zo is er een ESXi variant met de HP Insight Manager ingebakken, ik denk dat andere hardware leveranciers snel zullen volgen met het inbakken van hun management oplossingen in ESXi. Daarnaast kun je binnen ESXi je systeem health uitlezen, dus om te weten hoe hard je fans lopen of hoe warm je CPU is heb je niet meer nodig dan je VI client. Netwerkinstellingen kun je in ESXi aanpassen op het console (ip adres van management interface), daarna kun je er met de rcli bij om de rest aan te passen, kan dus ook prima zonder service console.

Voor bedrijven welke alleen maar virtuele omgevingen willen draaien zonder al teveel poespas is ESXi prima geschikt. Ik werk nu al verschillende jaren met ESX en ben sinds enige tijd met ESXi aan het stoeien en ik kan niet echt zeggen dat ik de service console mis voor normale zaken. Natuurlijk kun je hele leuke dingen doen via het service console welke niet of moeilijk kunnen op ESXi, echter zal 95% van de bedrijven welke ESX of ESXi gebruiken (let wel, de discussie hier is ESX en niet de VI suite) hier nooit gebruik van maken.
Pagina: 1