Kunnen we aub ophouden met altijd terug te vallen naar Duitsland en Nazi regime en dergelijke? Dat is behoorlijk dom en irritant.
Wat jammer dat bepaalde lieden constant menen dat verkeersboetes gelijk staan aan regimes uit het verleden. Daar heb ik het helemaal niet over, wel over bepaalde wetsopvattingen die men (ik laat aan je eigen verbeelding over op welke mensen ik doel)
in Nederland heden ten dage heeft (en dan vooral bij verkeersovertredingen): niet verder kijken dan de neus lang is en direct met het vingertje klaar staan om te oordelen, zonder met een wettelijke onderbouwing te komen. Over dom, irritant en kortzichtig gesproken...
Goed, na dit intermezzo terug naar de inhoud.
Als het een parkeerplaats is (niet duidelijk in TS) dan parkeer je buiten de vakken en dat is hinderlijk volgens de wet, doe je het toch dan loop je risico een boete te krijgen. Ik ben niet heilig en heb zat parkeerbonnen gekregen, zelfs in een vergelijkbare situatie.
Beetje jammer dat er geen onderbouwing wordt gegeven. Bij gebrek aan die (wettelijke) onderbouwing ga ik hem zelf maar even geven.
TS parkeert, volgens het plaatje
langs de weg en niet op een parkeerplaats aangegeven met een bord P. Staat er geen bord P en/of geen lijnen op de plak asfalt / langs de weg, dan is er geen sprake van een overtreding voor "buiten de lijnen parkeren", omdat dat niet aan de orde is (zie mijn vorige post). Los daarvan, uit het plaatje blijkt dat TS dus langs de weg parkeerde. Dat laatste maakt iedere discussie over lijnen en vakken irrelevant.
Immers: parkeervakken zijn langs de weg helemaal niet aan de orde (dus niet nodig) om aan te geven of er langs een weg geparkeerd mag worden. Er mag volgens de wet
overal geparkeerd worden, behalve...
- langs een gele streep (doorgetrokken of onderbroken maakt nu niet uit)
- langs een fietsstrook
- langs een weg met parkeer- of stopverbod (het rood/blauwe bord)
- de rest van het artikel (invalideplekken, busbanen etc. etc. etc.)
Van de beperkingen die art. 24 lid 1 van het RVV 1990 opsomt is er maximaal één geldig: binnen vijf meter van een kruising parkeren, maar zelfs daarvan ben ik niet zeker. Misschien dat TS een google maps plaatje kan sturen, dat verduidelijkt meer.
Overigens is TS bekeurd voor art. 5 WVW 1994 (gevaarzetting). Dat lijkt mij helemaal niet aan de orde, aangezien er voor en achter de auto van TS andere auto's stonden. Dat maakt dat TS niet een gevaarzettende actie maakte. Alleen al daarom maakt TS kans om in beroep een vernietiging of verlaging binnen te halen. De Officier en evt. rechter kunnen bepalen dat TS wel fout geparkeerd stond, maar niet hinderlijk/gevaarlijk. Dat laatste maakt de overtreding toch weer minder ernstig (en daarmee goedkoper). Overigens is buiten de lijntjes parkeren ook 60 euro, dus ook dat zou (bij een 'P'arkeerplaats met vakken) een verlaging inhouden.
Nog wat puntjes dan:
- de politie / OvJ kunnen een 'foutje' (straatnaam, kleur auto, etc.) achteraf aanpassen. Je krijgt dan een nieuwe bekeuring met aanpassingen (op grond van de WAHV "Wet Mulder" mag dat). Het gele papiertje is slechts een kennisgeving dat de bekeuring er aan komt. De bekeuring zelf is de brief van het CJIB.
- Punt van Gisae om het "merk auto"-argument te laten liggen tot een kantonrechterszitting is heel aardig: dan kan de OvJ er niet meer aan komen. Je zegt tegen de rechter gewoon dat je niet eerder aan dit argument hebt gedacht. (dus: niet in je bezwaarschrift noemen)
- als op alle dagen van de week er zo auto's staan dan pleit dat argument je niet vrij. Zowel de OvJ als de rechter zullen zeggen: "dan loopt u maar een paar meter verder".
- kruising is OOK van toepassing driesprongen en (iets) later doodlopende weggetjes
[
Voor 14% gewijzigd door
Goverman op 14-08-2008 11:22
]