Asus P5KC piept als ik muis beweeg/cpu stress

Pagina: 1
Acties:

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-05 15:53
Hallo,

heb een nieuw moederbord geinstalleerd en heb een raar probleempje. Als ik met m'n muis beweeg dan komt er in de buurt van m'n cpu een raar gepiep/geruis uit het moederbord. M'n 8800GT maakt ook een piepgeluid maar dat is normaal. Ik heb al achter spoelen gekeken maar kan er eigenlijk geen vinden op het moederbord.

Als ik m'n processor overklok (naar een instelling waarvan ik weet dat hij stabiel is) dan piept m'n moederbord nog véél harder. Is dit schadelijk of maakt dit eigenlijk niet uit voor een moederbord?

Wat kan ik hier nog aan doen? Lijkt me wel uit m'n moederbord te komen want hoor aan m'n voeding niet veel.

mvg.

Verwijderd

Zal een Condensator of spoeltje zijn die wat piept, kan voor de rest geen kwaad. ;)

• blubbers
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 23:23:
Zal een Condensator of spoeltje zijn die wat piept, kan voor de rest geen kwaad. ;)
Dat dacht ik ook al hoor. Maar het is gewoon zo enorm vervelend. M'n pc staat op m'n bureau vlak naast m'n oor zeg maar. Is hier iets aan te doen?

Verwijderd

blubbers schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 23:25:
[...]

Dat dacht ik ook al hoor. Maar het is gewoon zo enorm vervelend. M'n pc staat op m'n bureau vlak naast m'n oor zeg maar. Is hier iets aan te doen?
Als het een spoeltje is kun je er een klodder niet geleidende lijm opgooien, maar dit hoeft niet altijd te helpen. Als het een condensator is kun je het ook met lijm proberen maar ook daar werking niet gegarandeerd. ;)

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

blubbers schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 23:25:
[...]

Probeer eens een geaard stopcontact.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• blubbers
bombadil schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 23:29:
[...]

normaal gezien is hier alles geaard dus is m'n pc op aarding aangesloten.

• blubbers
Is het btw mogelijk dat dit over gaat naargelang de werkingstijd van dit moederbord? Het is namelijk nieuw van gisteren. :)

Verwijderd

blubbers schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 23:35:
Is het btw mogelijk dat dit over gaat naargelang de werkingstijd van dit moederbord? Het is namelijk nieuw van gisteren. :)
Zou kunnen maar dat merk je dan wel. :P
Edit knop O-)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:26

The Third Man

The Third Jellyfish

Wat je kan proberen met een hulpje is om die de muis te laten bewegen waarbij je het piepje hoort. Terwijl die dat doet plaats je je vinger op één van de spoeltjes en ga je zo op zoek naar het piepende (resonerende) spoeltje. Als je pech hebt doen er meerdere het maar die kans is niet zo groot.

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05 22:39

mymind*

A Beautiful Mind

Ik heb exact hetzelfde gehad bij een (nieuw) ASUS P5K moederbordje. Bij mij was het een van de zwarte blokjes op het moederbord (waarschijnlijk een spoel o.i.d.). Deze zat inderdaad vlak bij de processor.

Het moederbord heb ik de volgende dag omgeruild voor een ander exemplaar. Dit moederbord was wel stil, alleen bleek m'n videokaart ook te piepen. Weliswaar veel minder maar wel hoorbaar. Dit heb ik gewoon zo gelaten, want de kast stond onder mijn bureau en dan hoorde ik het niet.

Zou het zo kunnen zijn dat een onderdeel gaat 'piepen' bij een te lage spanning? Laatst heb ik namelijk een nieuwe voeding in m'n pc gezet. Nu ik een zwaardere voeding heb is m'n pc ineens helemaal stil, geen hoogfrequent gepiep meer uit de videokaart.

[ Voor 8% gewijzigd door mymind* op 13-08-2008 23:46 ]

• blubbers
mymind* schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 23:45:
Ik heb exact hetzelfde gehad bij een (nieuw) ASUS P5K moederbordje. Bij mij was het een van de zwarte blokjes op het moederbord (waarschijnlijk een spoel o.i.d.). Deze zat inderdaad vlak bij de processor.

Het moederbord heb ik de volgende dag omgeruild voor een ander exemplaar. Dit moederbord was wel stil, alleen bleek m'n videokaart ook te piepen. Weliswaar veel minder maar wel hoorbaar. Dit heb ik gewoon zo gelaten, want de kast stond onder mijn bureau en dan hoorde ik het niet.

Zou het zo kunnen zijn dat een onderdeel gaat 'piepen' bij een te lage spanning? Laatst heb ik namelijk een nieuwe voeding in m'n pc gezet. Nu ik een zwaardere voeding heb is m'n pc ineens helemaal stil, geen hoogfrequent gepiep meer uit de videokaart.
Mijn 8800GT werkt perfect en presteerd zoals het hoord. Ik zal eens op zoek gaan welke het precies is en dan zie ik wel verder. Ik ga hiervoor wel niet m'n mobo terug opsturen denk ik. :p

Verwijderd

mymind* schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 23:45:

Voedingsspanning is nooit helemaal stabiel, misschien kwam er uit de ander voeding wel een rimpelspanning (of hoe dat ook al weer heet) die dezelfde frequentie had als de eigen frequentie van het 'zwarte blokje'. Eigen frequentie is de frequentie waarmee iets makkelijk gaat mee trillen btw. ;)

• blubbers
Maar dit is dus helemaal niet schadelijk voor je hardware? Zoja is het voor mij geen probleem. :p
Hier leer ik wel mee leven. :D

Verwijderd

blubbers schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 23:54:
Maar dit is dus helemaal niet schadelijk voor je hardware?
Nope. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2008 23:55 ]

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:04
Ik heb had dit ook, volgens mij komt het van de videokaart af.
Oplossing was in mijn geval de optische muis in een ander USB slot.

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:39
bombadil schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 23:29:
[...]
Offtopic Need to know: Maakt het voor een pc veel uit of het in een geaard of ongeaard stopcontact zit?

Computers are useless. They can only give you answers.

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Brainsz schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 00:21:
[...]

Offtopic Need to know: Maakt het voor een pc veel uit of het in een geaard of ongeaard stopcontact zit?
Nèhh... De aarding zit erop omdat dat voor niet dubbel geïsoleerde apparaten nou eenmaal moet. Dit heeft met elektrische veiligheid te maken maar zal voor de werking van je PC niets uitmaken.

Wat betreft de spoeltjes: er zijn er altijd wel bij die wat meer herrie maken dan andere. Een PC kan overigens best rare geluidjes produceren, draai maar eens een stress programma als Prime95 o.i.d. en ga dan dicht bij de CPU luisteren, best kans dat je ook kan horen dat die aan het werk is...

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

jitter schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 07:21:
[...]

Nèhh... De aarding zit erop omdat dat voor niet dubbel geïsoleerde apparaten nou eenmaal moet. Dit heeft met elektrische veiligheid te maken maar zal voor de werking van je PC niets uitmaken.
Nou, heb toch menig kast onder stroom voelenstaan als ze neit op een geaard stopcontact stonden. Of dat verder kwaad kan weet ik eigenlijk niet.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Ik heb het nog niet meegemaakt maar hier staat wat meer tekst en uitleg over het fenomeen dat je beschrijft.
Pagina: 1