Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Sinds een tijd werk ik voor ICT uitzendbureau Gong Reflections BV. Het viel mij op dat op mijn salarisstrook geen opbouw van vakantiedagen vermeld werden. Toen ik hierover navraag deed bij de administratie kreeg ik het stellige antwoord dat ik geen recht had op vakantiedagen. Vakantiedagen opbouwen bij Gong was er dus niet bij.

Mijn contract zei niets over vakantiedagen en verwees naar de CAO voor Uitzendkrachten 2004. In deze CAO werd duidelijk vermeld dat ik wel recht heb op vakantiedagen. Toen ik dit voorlegde aan Gong moesten ze het opeens nazoeken.
Enige tijd later kreeg ik als antwoord dat de medewerker het niet wist en mij onvolledig had ingelicht. Waarom geeft die medewerker dan eerst het stellige antwoord dat ik geen recht heb op vakantiedagen?
Hoewel ik niets kan bewijzen vermoed ik dat hier opzet in het spel is.

Ik heb weleens gehoord dat dit veel vaker gebeurd. Sommige bedrijven schijnen dit soort dingen stelselmatig te doen totdat er een medewerker wakker wordt en begint te klagen.
Het lijkt mij makkelijk verdient om geen vakantiedagen uit te betalen. Ten eerste kijken veel uitzendkrachten alleen naar het uurloon . Daarnaast kun je je er vrij makkelijk uitlullen onder het motto ‘sorry foutje’.

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met het feit dat bedrijven eerst zeggen iets niet te hoeven betalen, maar als je door gaat zeuren dat ze opeens zeggen dat ze het per ongeluk fout hadden?

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik denk dat je een aantal dingen door elkaar haalt:
Een bedrijf moet je vakantiegeld betalen. Sommige bedrijven doen dit per maand, anderen doen dit in 1x. 8% van je bruto salaris is het wettelijke minimum.

Daarnaast heeft een werknemer recht op minstens 20 vakantiedagen per jaar. Een bedrijf is niet verplicht deze uit te betalen. Of dit op je salarisstrook staat is per bedrijf verschillend.

Hoe het voor jou geregeld is, moet je even nazoeken in de CAO voor uitzendkrachten.

[ Voor 25% gewijzigd door Kurios op 13-08-2008 22:48 ]

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:03

ManiacsHouse

Scheisse!

Afhankelijk hoeveel je werkt worden er uren gereserveerd voor vakantiedagen/uren. Dit is een wettelijk vastgelegd percentage. Als je vrij wilt hebben neem je deze dagen op. Je kunt ook onbetaald verlof nemen als je wilt. Dan blijven die uren staan.

Er word dus geld/uren gereserveerd zodat je vakantie of kort vrij kunt nemen en dan niet zonder inkomsten komt te zitten. Als je deze uren niet opneemt zijn ze verplicht deze aan het einde van je uitzendtijd uit te betalen.

Daarnaast bouw je ook gewoon vakantiegeld op (meen 8%) dit word ergens in juni uitbetaald. Dit is volgens mij ook gewoon vastgelegd. Wat ze misschien bedoelen is dat je geen recht of mogelijkheid hebt om de komende periode vakantie te nemen.

Wat Kurios hierboven zegt klopt. Echter worden die 20 dagen verdeeld in een soort percentage dat je opbouwt. Afhankelijk van het aantal gewerkte uren dus.

[ Voor 9% gewijzigd door ManiacsHouse op 13-08-2008 22:45 ]

• Kurios
  • Niet online
maniacshouse schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 22:44:
Wat Kurios hierboven zegt klopt. Echter worden die 20 dagen verdeeld in een soort percentage dat je opbouwt. Afhankelijk van het aantal gewerkte uren dus.
Inderdaad 20 dagen is op basis van 40 uur per week werken. Werk je minder, dan heb je wettelijk op minder dagen recht.

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:25
Ik heb zelf geen ervaringen, maar het lijkt me dat ze je eerst proberen op te lichten,om daarna erop terug te komen, omdat jij wel je rechten kent, tov andere werknemers.

• van.der.schulting
Kurios schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 22:47:
[...]

Inderdaad 20 dagen is op basis van 40 uur per week werken. Werk je minder, dan heb je wettelijk op minder dagen recht.
Volgens de CAO zijn het er zelfs 24. Aangezien mijn contract verwees naar de CAO heb ik dus recht op 24 vakantiedagen.
Ik vroeg mij af of meer mensen ervaring hebben met dit soort praktijken zoals Gong dat doet. Ben wel nieuwsgierig......

• Kurios
  • Niet online
van.der.schulting schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 22:52:
[...]

Volgens de CAO zijn het er zelfs 24. Aangezien mijn contract verwees naar de CAO heb ik dus recht op 24 vakantiedagen.
Ik vroeg mij af of meer mensen ervaring hebben met dit soort praktijken zoals Gong dat doet. Ben wel nieuwsgierig......
Het uitzendbureau hoeft deze dagen ook helemaal niet uit te betalen. Sterker nog, dit is eigenlijk ook helemaal niet de bedoeling. Je moet ze gewoon kunnen opnemen en dat je ook voor die dagen uitbetaald krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door Kurios op 13-08-2008 22:57 ]

• van.der.schulting
Kurios schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 22:55:
[...]

Het uitzendbureau hoeft deze dagen ook helemaal niet uit te betalen. Sterker nog, dit is eigenlijk ook helemaal niet de bedoeling. Je moet ze gewoon kunnen opnemen en dat je ook voor die dagen uitbetaald krijgt.
Volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd.
Ik bedoel: er stond niet op de salarisstrook hoeveel vakantiedagen ik had opgebouwd. Gong beweerde in eerste instantie ten stelligste dat ik geen recht had op vakantiedagen.
Ik heb het dus niet over de uitbetaling ervan, maar over de opbouw van vakantiedagen.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Iedere werknemer in Nederland heeft tenminste recht op 20 vakantiedagen per jaar (o.b.v. voltijds dienstverband). Dat is het wettelijke minimum.

In een CAO kan van dit getal worden afgeweken, maar alleen naar boven. In veel CAO's zijn 24 tot 27 vakantiedagen afgesproken. Deze afspraken zijn bindend voor alle aangesloten werkgevers, of bij een algemeen verbindend verklaarde CAO voor alle bedrijven in een bepaalde branche.

Zoals gezegd, je hebt recht op 24 dagen.

Ik zie hier inderdaad kwade opzet van Gong Reflections om te proberen jou van de dagen te ontdoen. Mijn vermoeden is dat ze het spelletje structureel spelen en pas corrigeren als een werknemer piept. Scheelt ze toch 10% op de loonkosten als ze ermee wegkomen.

Twee tips:
- maak melding van dit incident bij een vakbond, dan kunnen ze controleren en bij hun leden polsen
- ga ergens anders werken, bij een werkgever waarvan je de salarisadministratie wel kan vertrouwen.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik kan ook alleen maar zeggen dat je altijd goed je loonstrookje moet controleren. Dergelijke zaken zijn schering en inslag. Zelf had ik bij een uitzendbureau die de CAO van het inlenende bedrijf overnam dat ik geen reiskosten kreeg voor dagen dat ik vrij nam. Terwijl in de CAO een vast bedrag per maand stond wat niet gerelateerd was aan het aantal dagen dat je werkte.
De eerste keer dat ik daarover klaagde was het antwoord "dat kunnen wij in ons systeem niet verwerken". Ja, dat dank je de koekoek. Wel het geld incasseren maar niet uitbetalen. Uiteindelijk via het bedrijf dat mij inhuurde gespeeld en uiteindelijk alles met terugwerkende kracht uitbetaald gekregen.

Informeer dus ook het bedrijf waar je werkt. Grote kans dat zij wel voor je vakantiedagen moeten betalen. Veel uitzendbureau's zijn soms willens en wetens bezig de uitzendkrachten en de bedrijven waar ze werken op te lichten.

Signatures zijn voor boomers.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik meen me te herinneren dat uitzendbureas de waarde van de vrije dagen die je opbouwt optellen bij je loon. Als dat zo is, zou je dus een opslag op je uurloon moeten hebben om die dagen te dekken.

Het uitzendbureau waar je werkt lijk me niet heel groot. Bij Randstad en zo komen ze niet weg met zulke acties. Hoewel ik het niet zeker weet, zou het me niet verbazen als Gong dit inderdaad bewust doet in de hoop dat niemand klaagt Een uitzendbureaumedewerker die niet weet hoe het zit met vakantiedagen is de boel aan het flessen gewoon incompetent.

Hebben ze niet een eigen gids met alle regelingen op een rij? Dan kun je ze in ieder geval met hun eigen materiaal om de oren slaan.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Roenie schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 09:49:
Ik meen me te herinneren dat uitzendbureas de waarde van de vrije dagen die je opbouwt optellen bij je loon. Als dat zo is, zou je dus een opslag op je uurloon moeten hebben om die dagen te dekken.
Vziw ben je verplicht die 20 dagen waar je minimaal recht op hebt ook daadwerkelijk binnen 5 jaar op te nemen. Ze mogen ze dus in principe niet eens uitbetalen (optellen bij je loon). Tenzij je natuurlijk gewoon korter dan 5 jaar voor dat uitzendbureau werkt.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Roenie schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 09:49:
Hoewel ik het niet zeker weet, zou het me niet verbazen als Gong dit inderdaad bewust doet in de hoop dat niemand klaagt Een uitzendbureaumedewerker die niet weet hoe het zit met vakantiedagen is de boel aan het flessen gewoon incompetent.
De meeste medewerkers van uitzendbureau's - en erger nog, de meeste personeelsfunctionarissen in het algemeen - zijn zwaar incompetent. Ik heb ook zelf zo'n akkefietje meegemaakt waarbij een niet nader te noemen universiteit gewoon weigerde om een groot aantal opgebouwde vakantiedagen aan een kennis van me uit te betalen. We konden hoog of laag springen, maar we kwamen er niet doorheen, er bleef zo'n HBO Personeel & Arbeid-muts (sorry, maar ik heb echt geen andere woorden voor zulke typjes, en ik diskwalificeer mensen niet graag) volhouden dat dat toch echt allemaal niet kon. Uiteindelijk hielp dreigen met dagvaarding en kwam er éindelijk iemand met een mandaat, die het allemaal keurig heeft geregeld. Wát een ergernis zeg. En het is bij uitzendbureau's over het algemeen niet veel beter.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2008 11:09 ]

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:32
Ja, bedrijven houden er in het algemeen van om bepaalde cao en arbo regels niet na te leven, tenzij een werknemer veel moeite gaat doen om het tegendeel aan te tonen.
Dit is echter voor veel werknemers behoorlijk riskant als ze nog geen vaste contracten bezitten.....

Soms is het ook gewoon onbewust, doordat bepaalde mensen in het bedrijf niet up to date zijn met nieuwste regels of cao eisen, maar anderzijds ook, doordat veel bedrijven bewust cao regels anders interpreteren, zodat ze sommige loonverhogingen en andere dingen kunnen vermijden.

Gelijkhebben is echter totaal niet gelijk aan gelijk krijgen en veel werknemers durven ook dingen niet aan te kaarten, omdat ze dan gewoon weten, dat hun contract niet verlengd gaat worden of doordat het bedrijf de naam heeft, dat ze klagers tegenwerken door loonsverhogingen etc niet te geven.

• DSK
  • Laatst online: 03-11 22:54

DSK

boeiend...

Verwijderd schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 11:08:
[...]

De meeste medewerkers van uitzendbureau's - en erger nog, de meeste personeelsfunctionarissen in het algemeen - zijn zwaar incompetent. Ik heb ook zelf zo'n akkefietje meegemaakt waarbij een niet nader te noemen universiteit gewoon weigerde om een groot aantal opgebouwde vakantiedagen aan een kennis van me uit te betalen. We konden hoog of laag springen, maar we kwamen er niet doorheen, er bleef zo'n HBO Personeel & Arbeid-muts (sorry, maar ik heb echt geen andere woorden voor zulke typjes, en ik diskwalificeer mensen niet graag) volhouden dat dat toch echt allemaal niet kon. Uiteindelijk hielp dreigen met dagvaarding en kwam er éindelijk iemand met een mandaat, die het allemaal keurig heeft geregeld. Wát een ergernis zeg. En het is bij uitzendbureau's over het algemeen niet veel beter.
Heb dezelfde (negatieve) ervaring met uitzendkantoren. Zelf een aantal jaar studentenjob gedaan uitsluitend via uitzendkantoren en het gesjoemel met contracten/loonbrieven/papieren was enorm: Contracten voor een hele dag als op voorhand gekend is dat er maar 3u moet gewerkt worden, achteraf aanpassen, geen contracten opsturen, contracten teveel maken, loonbrieven die totaal niet klopten, loonbrieven teveel krijgen, andere bedragen op loonbrief als op rekening, verbeteringen, veel fouten... (en dat bij verschillende kantoren (ook de grotere)).

Recent werkt mn vriendin naast haar studies als werkstudente (=meerdan 23 dagen/jaar werken in België). Bij 2/3 van de uitzendkantoren weet men niet eens wat het is en als men het al weet, dan weet men de voorwaarden er niet van.
Ook het blijven volhouden dat bijvoorbeeld werkstudenten geen vakantiegeld krijgen of recht hebben op dagen verlof zit er dik ingestampt blijkbaar.

Echt triestig vind ik, voor een bedrijf die eigenlijk "maar" dat moet doen. Het antwoord: mijn collega weet daar waarschijnlijk wel iets van heb ik net iets teveel gehoord. Zo moeilijk lijkt het me allemaal niet om het zelf even te leren, hoezo ambitie?

Blog (Linux-related)

• van.der.schulting
t_captain schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 08:25:
Twee tips:
- maak melding van dit incident bij een vakbond, dan kunnen ze controleren en bij hun leden polsen
Wilde ik eigenlijk ook gaa doen, MAAR het is slechts een uitzendbureau. Welke uitzendkracht is er lid van een vakbond. Dat heb ik nog nooit gehoord.

Twee vraagjes:
1. Bij welke vakbond kan ik aankloppen?
2. Bij welke andere controlerende instantie kan ik dit aankaarten?
- ga ergens anders werken, bij een werkgever waarvan je de salarisadministratie wel kan vertrouwen.
Als ik wegga bij dat uitzendbureau, dan is uiteindelijk het bedrijf waar ik naartoe uitgezonden ben de dupe. Met dat bedrijf ben ik min of meer een lange termijn relatie aangegaan. Deze relatie wil ik niet zondermeer verbreken.

Zo 123 zie ik geen mogelijkheden om weg te gaan bij het uitzendbureau en WEL bij het bedrijf te blijven werken waar ik naartoe uitgezonden ben. Maar ik wil wel weten of ik mijn contract met Gong kan ontbinden en toch bij het bedrijf te blijven werken waar ik naartoe uitgezonden ben.
Weet iemand wat mijn mogelijkheden hiertoe zijn alszijnde uitzendkracht op grond van de Uitzend CAO 2004?

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Als uitzendkracht kan je binnen 24 uur ontslagen zijn, maar zelf ook ontslag nemen.

Als er geen concurrentiebeding is getekend, dan ben je vrij om naar een ander uitzendbureau of naar je huidige uitgezonden bedrijf over te stappen.

Overigens heb je niet altijd recht op vakantie/uitkering als uitzendkracht. Het heeft te maken met het type dat je bent (I, II & III ?) en dat hangt weer samen met hoelang je als uitzendkracht werkzaam bent. Dat moet je nog even nalezen.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• thefxr
  • Laatst online: 17:25
Het bedrijf bepaald met welk uitzendbureau ze in zee gaan, waarschijnlijk was dit het goedkoopste, ander waren ze wel met randstad in zee gegaan ofzo.
Ze zijn goedkoop, omdat ze niet alles uit betalen aan de werknemer?

Verwijderd

Wat zegt je baas hiervan? En dan bedoel ik dus niet het uitzendbureau maar het bedrijf waarnaar je uitgezonden bent.

Het lijkt me zeker niet verkeerd om je problemen eens met hen te bespreken, aan te geven dat je er met het uitzendbureau niet uitkomt en vragen of ze je niet via een ander uitzendbureau in kunnen huren of misschien zelfs een contract voor bepaalde tijd kunnen aanbieden.

Het maakt meer indruk als de klant kritische vragen gaat stellen over de werkwijze van het uitzendbureau dan dat jij als uitzendkracht dat doet. De klant is inkomsten, jij bent een kostenpost.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:03

ManiacsHouse

Scheisse!

Motrax schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 11:32:
Als uitzendkracht kan je binnen 24 uur ontslagen zijn, maar zelf ook ontslag nemen.

Als er geen concurrentiebeding is getekend, dan ben je vrij om naar een ander uitzendbureau of naar je huidige uitgezonden bedrijf over te stappen.

Overigens heb je niet altijd recht op vakantie/uitkering als uitzendkracht. Het heeft te maken met het type dat je bent (I, II & III ?) en dat hangt weer samen met hoelang je als uitzendkracht werkzaam bent. Dat moet je nog even nalezen.
Als uitzendkracht/werknemer is het wettelijk geregeld dat er vakantiegeld/uren word gereserveerd. Tenzij je via een payroll-constructie werkt, dan zitten die uren/bedragen verwerkt in je loon en krijg je alles ineens uitbetaald.

• van.der.schulting
Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 13:33:
Wat zegt je baas hiervan? En dan bedoel ik dus niet het uitzendbureau maar het bedrijf waarnaar je uitgezonden bent.
Ik heb het er nog niet met hem over gehad. Ik wil eerst goed weten wat de mogelijkheden zijn.
Het maakt meer indruk als de klant kritische vragen gaat stellen over de werkwijze van het uitzendbureau dan dat jij als uitzendkracht dat doet. De klant is inkomsten, jij bent een kostenpost.
Goed punt! Ik houd het in gedachte!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-11 20:41
Ik wil dit onderwerp even schoppen omdat ik met een soortgelijk probleem zit.

Ik werk via MF uitzendbureau en dit uitzendbureau doet verschrikkelijk moeilijk over de feestdagentoeslag.

Conform Taxi CAO - 2.6 Feestdagen, zou ik recht hebben op compensatie uren ongeacht op welke dag de feestdag valt.

Ik heb inmiddels het uitzendbureau al een stuk of 3x benaderd met de vraag of ik dit kan krijgen. Maar ze willen blijkbaar niet, ze zeggen dat de uren niet bijgeschreven kunnen worden en dat ik het maar moet opnemen. Oke, prima, betaal dan maar uit. Maar ook dit ging weer moeilijk. Eerst moest ik maar contact opnemen met de persoon die het zou regelen, die zegt vervolgens, stuur even een mailtje, dat ze het door kan sturen naar de loonadministratie, en een paar weken later is er nog niets gebeurt.

Ik ben het gewoon zat. Wat kan ik doen? De CAO spreekt duidelijke taal. Ik begin zo langzamerhand het idee te krijgen om gewoon naar de politie te gaan ivm 'verkapte diefstal'. Wat moet je anders nog?

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

De politie gaat daar helemaal niets aan doen, aangezien het een civiele zaak is. Je kan het nog eens bij je werkgever/uitzendbureau proberen en duidelijk maken dat je het anders via de instanties speelt en dat anders dan ook gewoon doen (vakbonden/ombudsman/datsoortwerk). Als ze het structureel doen is het voor hun een veel groter probleem als er een onderzoek ingesteld wordt.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kan je direct leidinggevende niet bemiddelen?

• BramBo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:58
Zoals Camacha al aangeeft zou je het kunnen aangeven bij een speciale instantie die uitzendbureau's controleert, en dan specifiek op het naleven van de betreffende uitzend CAO (ABU of NBBU). De instantie die dit verzorgt is de SNCU (Stichting Naleving CAO voor Uitzendkrachten)
Pagina: 1