• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Een vriend van me heeft wel eens last van angstaanvallen. Daarbij raakt hij extreem verstard, hij knippert bijna niet meer met zijn ogen en ademhalen gaat ook nog maar net volgens mij. N.a.v. F*cked up dromen. ben ik gaan zoeken (vanaf Night Terror op Wikipedia) en toen kwam ik hier uit:
1.) De allereerste reactie op een prikkel die in de baarmoeder ontstaat is: zich terug te trekken van de bron van de impuls (Terugtrek reflex).
2.) De tweede fase is: verstarren, verstijven, weerstand bieden, alles op stop zetten (Fear Paralysis Respons, FPR). Het vormt een overgang tussen fase 1. en 3.
3.) De derde fase is: uit de terugtrekking naar buiten gaan, zich openen, en de opgehoopte spanning ontladen (Moro reflex). Deze reactie bevat elementen van de twee voorafgaande.
Bron: http://www.oriasleszel.hu.../File/Zwemreflex_def_.doc

Dit geldt voor baby's, volwassenen schijnen alles veel meer te beredeneren en kan het eigenlijk geen reflex meer genoemd worden. Het gaat om stap 2. Is het mogelijk dat iemand (baby of volwassene) blijft hangen in deze fase naar aanleiding van teveel stress?

Of zoek ik nu verkeerd en ligt zoiets dergelijks aan iets heel anders? Deze maat heeft veel meegemaakt, pijnlijke zaken en dergelijke. Dat schijnt nu zijn weerslag te geven op zijn gedrag, het komt naar buiten en moet verwerkt worden. Waar hij ook al mee bezig is, dat terzijde.

• Pap3rclip
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-11 18:24
Je eerste link werkt niet.

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-11 16:27

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Jejking schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 22:08:
Is het mogelijk dat iemand (baby of volwassene) blijft hangen in deze fase naar aanleiding van teveel stress?
Op Internet kom ik zo 1.2.3 dingen tegen die dat beamen. Dat vind ik echter op websites die een beetje "zweverig" zijn. heeft je maat een Therapeut?

Edit: Ik zou het een beetje zoeken in de hoek van Conversie stoornissen en daarmee naar een huisarts gaan als hij niet al hulp heeft.
De link werkt wel alleen mag jij de HK niet in. :P

[ Voor 74% gewijzigd door ROFLASTC op 13-08-2008 23:42 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
ROFLASTC schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 23:32:

Op Internet kom ik zo 1.2.3 dingen tegen die dat beamen. Dat vind ik echter op websites die een beetje "zweverig" zijn. heeft je maat een Therapeut?
Linkje? Anders weet ik niet echt wat je bedoelt, of het moet op religieus slaan ;)
Edit: Ik zou het een beetje zoeken in de hoek van Conversie stoornissen en daarmee naar een huisarts gaan als hij niet al hulp heeft.
Ik zal er eens naar kijken. Hij is al onder behandeling, ik zat me alleen af te vragen wat nu precies de oorzaak was van zijn aanvallen. Of er nog een ziektebeeld bij zit e.d.

Edit: er zijn een aantal criteria voor een conversiestoornis en ik durf niet te zeggen of hij aan alle zaken voldoet omdat ik zijn geschiedenis niet volledig ken. In dat geval lijkt me verdere verdieping noodzakelijk om uit te vogelen wat het zou kúnnen zijn. De uiteindelijke diagnose zal door een professioneel iemand moeten gebeuren. Anders gaan er foute dingen gebeuren.

[ Voor 21% gewijzigd door Jejking op 14-08-2008 01:12 ]