Moederbord Asus M2N32 WS pro gecrasht, raid 0 overzetten

Pagina: 1
Acties:

• KyD
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09-2022
Hallo,

Mijn moederbord (Asus M2N32 WS professional) is onlangs de pijp uit gegaan. En het probleem is nu dat ik al mijn data op twee schijven in raid 0 (op de nvidia 590 SLI controller, geconfigureerd via nvidia mediashield) heb staan, zonder backup (dom, ik weet het).

Nu is mijn idee dus om precies hetzelfde moederbord opnieuw te kopen, en daar mijn schijven weer in raid 0 op te laten draaien, met behoud van de data op de schijven. Ik las in de FAQ van dit forum dat dat zonder probleem mogelijk zou moeten zijn, maar mijn vraag is hoe?

Als ik de schijven aansluit, worden ze dan direct via de controller als raid 0 herkend en gebruikt? Of moet ik eerst via nvidia mediashield (wordt tijdens de bios geladen) een raid aanmaken? Daar zit namelijk het probleem, ik heb er de handleiding op nageslagen, en bij het instellen van een raid wordt alle data op de schijven wordt gewist.

De vraag is dus waar deze raidinstellingen worden opgeslagen: als ze op de schijf worden opgeslagen, dan kan de controller ontdekken dat het een raid 0 configuratie is, en deze als zodanig gebruiken. Als dit niet het geval is, dan zal ik dus handmatig de schijven als raid moeten instellen, en hierbij verlies ik alle data.

Kan iemand hier misschien zijn licht over doen schijnen, of databehoud echt wel mogelijk is, voordat ik overga op de aankoop van een verouderd moederbord? :)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:38

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

edit:
Ik moet beter leren lezen. Sorry!

[ Voor 106% gewijzigd door Outerspace op 14-08-2008 13:28 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Zal ik je gelijk even uit de droom helpen heb al zo vaak mijn raid array weggegooid in het raid bios.
En nog nooit last van data verlies gehad dus schijven aanmaken en een raid tarray creeeren zoals je hem ook op je oude moederbord had denk er wel om dat de schijf die op het oude moederbord op sata poor 1 zat ook weer op sata poort 1 komt op het nieuwe moederbord.

Dit is mijn ervaring en na veel schrik momenten gehad te hebben van data verlies gewoon de gok genomen en het werkte niet daarna sata poortje omgedraaid en het hele systeem draaie de weer :)

Maar heb je faq wel gelezen ?
Daar staat namelijk in dat nieuwe versies van hetzelfde chipsetmerk ook geen problemen moet opleveren. Dus gewoon nieuw nvidia moederbord kopen !

[ Voor 13% gewijzigd door lamko op 15-08-2008 20:41 ]

And this !! Is to go even further beyond!!!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
En vaak hoef je niet eens de RAID opnieuw te maken. Zelf van ICH6 naar ICH9 gegaan, gewoon schijven inpluggen en alles startte gelijk op :D. Zelfs Windows deed het nog, zij het met veel foutmeldingen over verkeerde drivers. Uiteraard daarna een fresh install gedaan, maar ik ben nog nooit het RAID bios ingeweest.