Toon posts:

3870x2 - upgrade naar tri-crossfire of waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ben in het bezit van een 3870x2 en ik wil graag meer power uit m'n systeem halen met gaming.

Ik vind het op zich best een interessante kaart, en ik hoef nog niet zo nodig te upgraden naar een 48xx.

Op de standard settings in 3dmark06 haal ik een score van 18400 (GPU's @ 855/955mhz met stock cooler, e8400@3.9ghz). Op zich best netjes, maar als je op 1900:1200 gaat gamen merk ik toch dat vooral bij het inschakelen van AA de framerate niet altijd even constant is bij sommige games (Bijvoorbeeld GriD).

Nou kan ik twee dingen doen:

-een 3870 erbij prikken: dit is op zich een interessante optie, ware het niet dat ik maar een Zalman600w PSU heb en ik niet zeker weet of hij dit gaat trekken. Ik heb verder een samsung t1 500 GB harde schijf erop aangesloten, verder geen randapparatuur behalve een dvd drive. Gaat mijn voeding dit trekken?

- Ook is waterkoeling een optie voor een zwaardere overclock. Ik zag dat er een aantal custom kitjes te koop zjin, prijstechnisch is dit ongeveer gelijk aan een nieuwe 3870-kaart. Heeft iemand hier ervaring mee?

Graag zou ik hier advies over willen.

Voor de volledigheid mijn complete systeem:

Gigabyte ex38-DS5 MB
e8400@3.9 ghz proc.
2xOCZ 2gb PC6400 @ 860Mhz 4-4-4-12
Samsung spinpoint t1 500gb

Bij voorbaat dank.

Verwijderd

De ATi Radeon HD38xx serie is sowieso niet goed met AA, dat is met de HD48xx serie heel anders. ;)
Nog een 3870 erbij zetten zal waarschijnlijk niet zo heel veel helpen als je veel AA gebruikt, maar dit ligt ook aan de game. Wat betreft de voeding: Welke voeding heb ik nodig? Deel 20
Maar waterkoeling gaat nog minder performance opleveren dan een 3870 erbij, je komt namelijk niet in 1 keer heel veel verder met overklokken. ;)
Denk dat je er met een 4870X2 heel veel op vooruit gaat, maar dit ligt ook aan de resolutie die je gebruikt. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2008 21:39 ]

• Blue_Fear
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09-2024
Ik heb waterkoeling een keer gedaan (500 euro aan uitgegeven ofzo, beste van het beste) maar het is gewoon een gadget. Na een jaar ben je het sowieso beu om al het stof elke keer uit je radiator te pompen en je vloeistof te verversen. De resultaten zijn er echt niet, de stroomkosten zijn gewoon een stuk hoger en het geluid is dankzij de pomp ook harder. Bovendien durf je je systeem niet meer aan te laten als je weg bent want stel dat er ergens een klein lekje komt, dan is heel je systeem naar de tering.

Ik zou gwn lekker een single 4870 kopen ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Blue_Fear op 13-08-2008 21:41 ]

Verwijderd

Dat is natuurlijk niet zo'n hele grote vooruitgang, maar dat is ook weer game en AA afhankelijk natuurlijk.

• Blue_Fear
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09-2024
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 21:41:
[...]

Dat is natuurlijk niet zo'n hele grote vooruitgang, maar dat is ook weer game en AA afhankelijk natuurlijk.
Ik weet zeker dat de prestaties van een single 4870 dicht in de buurt komt van 3 3870's. Die derde brengt veel te weinig extra performence, zijn ook benchmarks geschreven over de 'derde' gfx maar die kan ik zo niet vinden. Kwam er i.i.g. op neer dat het zinloos is. Kijk hier maar:

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/P/H/114965/original/cod1.png

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/P/K/114968/original/crysis1.png

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/P/Q/114974/original/grid1.png

X2 is toch wel te vergelijken met 2 singles lijkt mij...

[ Voor 22% gewijzigd door Blue_Fear op 13-08-2008 21:48 ]

Verwijderd

Blue_Fear schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 21:43:
[...]

Ik weet zeker dat de prestaties van een single 4870 dicht in de buurt komt van 3 3870's. Die derde brengt veel te weinig extra performence, zijn ook benchmarks geschreven over de 'derde' gfx maar die kan ik zo niet vinden. Kwam er i.i.g. op neer dat het zinloos is.
Ligt heel erg aan de game bij Call of Duty 4 had de derde GPU zelf nog heel veel nut en een vierde hielp zelf ook nog heel goed mee. ;)
Edit: In het bovenste plaatje van CoD4 zie je een vooruit gang van maar 4 FPS zonder AA tussen een 3870 en een 3870X2 dat lijkt me redelijke onzin aangezien ik toentertijd reviews had gelezen die iets heel anders lieten zien. ;) FPS van 50% meer en zo. :z
Maar voordat het een welles nietes verhaal wordt. ;) Elke review site laat wat anders zien vaak, dus sommigen moet je met een korreltje zout nemen. Je kunt het beste zo'n 5 tot 10 reviews lezen en dan zelf de conclusie trekken. :)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2008 21:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Ik denk dat ik mn setup dan maar even zo laat, ik heb geen zin om na 3 maanden weer de volle mep te betalen voor een nieuwe videokaart om AA te kunnen gebruiken in sommige games op de allerhoogste reso.

Ik hoop maar dat de 2 games waar ik het meest op wacht, Far Cry 2 en Crysis: Warhead, vlot gaan lopen op 1900:1200 met een 3870x2. Ik denk van wel, iig zonder AA ingeschakeld, en anders zien we dan wel weer of een upgrade noodzakelijk is.

Wel frappant dat je in mei de snelste kaart op de markt koopt, en dat die in augustus bijna onderaan staat in de meeste benchmarks...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2008 23:43 ]

Verwijderd

Wel frappant dat je in mei de snelste kaart op de markt koopt, en dat die in augustus bijna onderaan staat in de meeste benchmarks...
Welkom in de wondere wereld van computer graphics! Dit gebeurt gewoon, daarom koop ik ook nooit top end, maar best bang for buck. Dan kan je dat geld wat je in een keer uit geeft over een langere tijd spreiden.

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-04 10:19
Blue_Fear schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 21:39:
Ik heb waterkoeling een keer gedaan (500 euro aan uitgegeven ofzo, beste van het beste) maar het is gewoon een gadget. Na een jaar ben je het sowieso beu om al het stof elke keer uit je radiator te pompen en je vloeistof te verversen. De resultaten zijn er echt niet, de stroomkosten zijn gewoon een stuk hoger en het geluid is dankzij de pomp ook harder. Bovendien durf je je systeem niet meer aan te laten als je weg bent want stel dat er ergens een klein lekje komt, dan is heel je systeem naar de tering.

Dat ligt dan echt aan je pomp, want als je het 'beste van het beste' neemt zoals je zelf aangeeft, dan lijkt me dat je ook een fluisterstille pomp hebt met een anti-trilplaat.
Ik heb twee eheims 1048 in serie staan en die ik hoor ik niet. Daar draai ik al nu 4 jaar 24/7 mee en ga nevernooitniet meer terug naar luchtkoeling. Na de stilte van WC ga ik nooit meer lawaaierige luchtkoeling nemen.
Alles is hier watergekoeld en als je het goed doordenkt kan je zelfs een lang tijd met de dezelfde setup doen.

De stroomkosten hoger? Waardoor dan? Door een 10W-20W aquariumpompje dat eventueel 24/7 aanstaat, of alleen wanneer je PC aanzet als je een relais gebruikt, plus nog een stuk of drie 120mm fans van elk 2W per stuk? I don't think so.
En dan het geluid, het geluid van de luchtkoeler van een HD4870 zal echt wel het geluid van je pomp overstemmen.
Vraag me echt af wat voor setup je hebt gehad want die klinkt mij totaal niet als het beste van het beste in de oren, die 500 euro lijkt me dan een behoorlik rip-off, in elk geval te veel.
Water verversen, die twee keer per jaar? Je kan ook overdrijven hoor.
Wat stof in je radiator betreft geef ik je geluik maar ook dat is op te lossen door stof filters te gebruiken. Maar elke fan in je systeem trekt stof aan, dus dat probleem hou je altijd.

Wat betreft dat lekken. Dat kan dan altijd gebeuren , ook als je thuis bent en je systeem draait. Maar als je eerst een lek-test doet zonder kritieke hardware in je kast of zelfs buiten je kast, reduceer je de kans dat het gaat lekken aanzienlijk hoor (als het al gebeurt)
Ik heb 1 keer een lekje gehad en dat kwam omdat ik een kloon-blok had aangeschaft, wat goedkoper was maar kwalitatief dus minder. Als je gewoon goed spul gebruikt hoef je er echt niet van uit te gaan dat het gaat lekken hoor.

De resultaten zijn er niet naar?
Met m'n waterkoeling draait m'n E8400 op 4.3GHz ipv 3.0Ghz en m'n HD4850 op 880 ipv 625.
maar ik heb echt geen waterblokken van zilver. het hoeft echt niet veel te kosten omj goede resulte te halen. key is gewoon om alles goed op elkaar af te stemmen en geen kant en klare sets te nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door Demon_Eyez op 14-08-2008 14:28 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
Blue_Fear schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 21:39:
Niet om vervelend te zijn, maar stof in je radiator betekent dat als je een standaardkoeling erop hebt zitten, die ook in notime clogged is met stof ;) Oftewel, stof uit je rad halen is niet echt extra werk...je heb hoogstens iets meer werkomdat je rad groter is :P Zelf zet ik er een paar keer per jaar de stofzuiger erop..in 1 minuut is je rad *bijna* stofvrij... 500 euro uitgeven aan waterkoeling is een keuze, maar hoeft niet, voor 150-200 euri heb je een set die nauwelijks aan kwaliteit onderdoet(ligt vooral aan de efficientie van je blokje en hoe groot je rad is).

Nadeel van overclokken is dat er geen garantie is..een brakke kaart met stikstof komt geen HZ verder, dus de resultaren zijn kaartafhankelijk...bij aanschaf moet je al kijken naar overclockbaarheid ;)

Qua lekkage, ik heb een custom waterkoeling met een 12mm tuinslang, vaseline en knelklemmen, no fucking way dat 't gaat lekken, zelfs de test opstelling met kraandruk en blokkeerde uitlang lekte niet eens. Kwestie van de juiste hardware... omdat ' t custom is was ik met 140euro klaar(duurtste waren rad & cpublok, +/- 75%) combineer dat met vertrouwen in mijn eigen kunnen, en ik laat mijn machine echt wel doorbrommen als ik weg ben, de pomp verstookt 22watt....de rest van de PC onder fullload + monitors dik 400... die 22W zet dan echt geen zoden aan de dijk..ook niet in idle modus.

Dus waar de neuq jij een 500 euro setje vandaan haalt die herrie maakt, idioot veel stroom verstookt, niet significant beter koelt dan lucht EN zo brak is dat er kans is op lekkage... klinkt als een sterk verhaal of een noob die een crappy setje is aangesmeerd voor 4x de echte waarde. Je hebt gelijk betreffende 't water verversen/bijvullen, maar da's my own dumb fault: door een constructiefoutje verdampt er teveel water uit 't reservoir waardoor ik elke 1-2 maand een klein koffiekopje moet bijvullen... maar da's like 5-6minuten werk -_-'

Maar evengoed zou ik de twee kaarten op mplaats gooien en een dikke nieuwe te halen idd, niet alle apps werken even goed met 3 kaarten namelijk...en de snelheidswinst met een 3e kaart is slechts 50%...volgens mij zijn de nieuwste kaarten (bijna) even snel...volgend jaar prop je daar een 2e exemplaar van voor 3x niks ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Rey Nemaattori op 15-08-2008 11:32 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Pagina: 1