Toon posts:

LAN wireless overbruggen (ongeveer 200m)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste

Ik doe momenteel een vakantiejob bij een klein bedrijfje in de buurt. Daar hebben ze een nieuw kantoor en aangezien dat redelijk ver van de straat ligt, geraakt er blijkbaar geen enkele ISP tot ginder. Ook Wimax is geen optie, dat heb ik al gecheckt, er is geen coverage.

Wél ligt het huis van de baas op een kleine 200m en is er een relatief goede line of sight op de eerste verdieping, dus dacht ik meteen aan een opstelling met een antenne, aangezien er bij hem thuis wel internet beschikbaar is en hij het geen probleem zou vinden om die te delen met de werkplaats. Anders blijft het immers noppes...

Ik heb wat opzoekwerk gedaan en had het volgende idee in mijn hoofd:
In huis zetten we een WRT54GL met custom firmware en we sluiten er een directionele antenne op aan. Die richten we op een van de ramen van het kantoor. Aan dat raam zetten we een tweede WRT54GL, ook geflasht, in bridge modus. Van daaruit verbinden we de vier computers in het kantoor met ethernetkabel met die router. Of we doen dat meteen ook wireless, daar zijn we nog niet goed uit.

Op die manier zou er dus voor een kleine 200EUR aan hardware Internet geïnstalleerd kunnen worden. Klopt dat? Of ben ik toch een beetje te optimistisch? Is een tweede antenne nodig/wenselijk?

Qua specifieke hardware heb ik ook wat opzoekwerk gedaan, het volgende zou volgens mij moeten werken (maar ik kan dus fout zijn... =)):
- Canopii Parabolische richtantenne
- Twee WRT-54 GL routers
- Een verloopstuk om de router te verbinden met bovenstaande antenne. Ik dacht aan een verloopstukje van RP-TNC op de router naar N Male om in de N Female connector van de antenne te plaatsen.

Verder vroeg ik mij ook af welke antennes we best zouden kopen? Is diegene die ik vond een goeie keuze? Doe-het-zelf is leuk en ik heb best wat ervaring, maar misschien is het toch een goed idee om voor de veilige optie te kiezen aangezien het een semi-professionele omgeving betreft.

Soit, op- of aanmerkingen meer dan welkom! =)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2008 20:30 . Reden: Heb "burelen" vervangen door kantoor, mijn excuses voor het Belgisch Nederlands... ;) ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Wat ik dan niet snap... Waarom geen N-router? Als deze niet een groter bereik heeft heb je iig wel met lagere signaalwaarden alsnog een hogere dataoverdracht. Voor zover ik kan zien is die WRT-54 GL een G-router en volgens de specs is dat hooguit 150 meter bereik 9ok, je hebt een antenna). Iets met N is dan al 300 meter... en misschien al voldoende (misschien ook niet).

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-03 20:50

VisionMaster

Security!

Ik zou twee richtantennes gebruiken. Het signaal moet ook terug gestuurd worden immers. Misschien dat je de tweede later er nog bij kan kopen als het niks wordt. 200 meter is best een eind. Meestal overbrug ik zelf zulke afstanden met glasvezel, maar goed dat ter zijde. Ik kan me voorstellen dat het geen optie is.

ps: wat bedoel je steeds met burelen? Bedoel je buren of is dat het naam van het bedrijfje? :?

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Topicstarter
VisionMaster schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 20:25:
Ik zou twee richtantennes gebruiken. Het signaal moet ook terug gestuurd worden immers. Misschien dat je de tweede later er nog bij kan kopen als het niks wordt. 200 meter is best een eind. Meestal overbrug ik zelf zulke afstanden met glasvezel, maar goed dat ter zijde. Ik kan me voorstellen dat het geen optie is.

ps: wat bedoel je steeds met burelen? Bedoel je buren of is dat het naam van het bedrijfje? :?
Ik bedoel de kantoorruimte, "burelen" wordt hier in België best courant gebruikt. Ik heb het ondertussen aangepast om de duidelijkheid ten goede te komen.

Aangezien het een bedrijf is dat bouwmaterialen verhuurt, kan een ondergrondse kabel ook vrij eenvoudig getrokken worden. Alleen gaat Ethernet maar tot 100m en heb ik voor de rest enkel dure professionele extenders gevonden (de Amerikaanse sites die ik vond vroegen meerdere 1000en dollars...). Zou het ondergronds goedkoper kunnen dankzij een of andere speciale tweak? Er is geen stroom voorzien, dus als dat al nodig is, zou het via PoE moeten?

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-02 15:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Alleen gaat Ethernet maar tot 100m en heb ik voor de rest enkel dure professionele extenders gevonden (de Amerikaanse sites die ik vond vroegen meerdere 1000en dollars...).
Voor de duidelijkheid: Ethernet is de standaard.

UTP is de kabel waar je, bij 1000BASE-TX maximaal 100 meter mee haalt (afhankelijk van de kwaliteit van je kabel)
Glasvezel is de 'kabel' waar je, bij 1000BASE-LX maximaal 2km kunt halen.

Overigens zou ik voor dit doeleinde niet gaan voor een Linksys AP maar voor een Engenius Senao...
Die dingen hebben veel meer zendvermogen. ter vergelijking:

De standaard WAP54G van Linksys zend met 41mW. Met HyperWAP is dit op te schroeven naar 82mW.
De Engenius Senao 802.11a/b/g SCB-8610S zend standaard op 100mW.

Die zijn wel wat duurder, maar echt wel een heel stuk beter...

PS: http://www.wifishop.nl/pr...ne-2-4-ghz-16-dbi-n-f.htm

Schroef die antenne eraan and you'll light up the block like a christmas tree ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Mike2k op 13-08-2008 20:56 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Verwijderd

Welke snelheid wil je kunnen halen?

• Mike2k

Mike2k

Die van het snelste internet abbo in belgique....56k :+ >:)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 21:01:
Niet zo belangrijk. De grootste dingen die over het netwerk gestuurd zullen worden, zijn attachments bij e-mails. Ik dacht dus aan minimaal 1-2Mbit zodat je ook met 4 computers nog behoorlijk vlot kan mailen en surfen, maar het is dus niet de bedoeling om grote back-uptaken uit te voeren over die draadloze link.
Fastex schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 20:52:
[...]

Voor de duidelijkheid: Ethernet is de standaard.

UTP is de kabel waar je, bij 1000BASE-TX maximaal 100 meter mee haalt (afhankelijk van de kwaliteit van je kabel)
Glasvezel is de 'kabel' waar je, bij 1000BASE-LX maximaal 2km kunt halen.
Hmm, die 1000BASE-LX geeft over een afstand van 200m waarschijnlijk wel een consistenter en zekerder signaal dan zo'n wireless bridge, vermoed ik? In dat geval zou het een eventuele meerprijs (en wat meer werk om de kabel te leggen) wel kunnen rechtvaardigen natuurlijk...

Verwijderd

Is het dan geen optie om gewoon ethernet met gereduceerde snelheid (10mbit ofzo) over UTP te doen. Ook al is het dubbele afstand dan gespecifieerd, met 10mbit lukt het misschien wel?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 21:27:
Is het dan geen optie om gewoon ethernet met gereduceerde snelheid (10mbit ofzo) over UTP te doen. Ook al is het dubbele afstand dan gespecifieerd, met 10mbit lukt het misschien wel?
Wat mij betreft is dat inderdaad een optie, maar ik heb nu niet meteen een UTP-kabel van 200m liggen om dat even uit te proberen. ;)

Iemand die daar ervaring mee heeft? Of die dmv. een of andere berekening kan kijken of dat haalbaar is?

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:15
Houd er rekening mee dat als je 100mW door zo'n antenne gaat sturen, je wel zendt met hogere veldwaardes dan toegestaan door het AT. Die zal alleen een probleem voor je zijn als er iemand ook echt last van heeft.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 20:34:
[...]

...

Aangezien het een bedrijf is dat bouwmaterialen verhuurt, kan een ondergrondse kabel ook vrij eenvoudig getrokken worden. Alleen gaat Ethernet maar tot 100m en heb ik voor de rest enkel dure professionele extenders gevonden (de Amerikaanse sites die ik vond vroegen meerdere 1000en dollars...). Zou het ondergronds goedkoper kunnen dankzij een of andere speciale tweak? Er is geen stroom voorzien, dus als dat al nodig is, zou het via PoE moeten?
Als graven niks kost, dan kun ook halverwege een kastje planten met een cheap ass switch. moet je alleen even stroom meetrekken tot het kastje.
Dit is wel wat gevoeliger voor blikseminslag natuurlijk. glas is daar totaal niet gevoelig voor.

Iperf

• Mike2k

Mike2k

Hmm, die 1000BASE-LX geeft over een afstand van 200m waarschijnlijk wel een consistenter en zekerder signaal dan zo'n wireless bridge, vermoed ik? In dat geval zou het een eventuele meerprijs (en wat meer werk om de kabel te leggen) wel kunnen rechtvaardigen natuurlijk...
Das wel een glaskabel heh ;)

Ook die gereduceerde snelheid gaat em niet worden denk ik...je kan met 100BASE-T (das single duplex) wel 180 meter halen... maar met full duplex denk ik dat de draadweerstand en de inductie te groot wordt...ook bij 10mbit....

PS, zo'n glaskabel kost duur ;) Je kan namelijk niet zomaar een "average-joe" kabel de grond in spitten
Het moet een kabel zijn die daar ook werkelijk voor geschikt is...denk aan buitenmantel enzo....
Plus je moet aan beide kanten een glas switch hebben om van het lichtsignaaltje weer een stroompje te maken wat de computer begrijpt....

[ Voor 23% gewijzigd door Mike2k op 13-08-2008 22:16 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ethernet over een Coax kabel kan je, afhankelijk van het type coax en de gebruikte standaard, tot 500 meter trekken. Is dat geen optie?

Edit: wordt geklasificeerd als 10Base5, ofwel ThickNet.
Wikipedia: 10BASE5

[ Voor 26% gewijzigd door McKaamos op 13-08-2008 22:18 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Mike2k

Mike2k

@McKaamos...over coax kan zeker...heb jij nog een switch liggen met een Coax aansluiting? Plus dat is maar 10BaseT (half duplex dus...) daar heb je echt niets aan...

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Fastex schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 22:17:
@McKaamos...over coax kan zeker...heb jij nog een switch liggen met een Coax aansluiting? Plus dat is maar 10BaseT (half duplex dus...) daar heb je echt niets aan...
Ebay ;) kost je meestal maar een paar tientjes.
en half duplex maakt niks uit toch? 1 a 2 Mbps is gewenst, op half duplex met 50% verkeer heen en 50% terug heb je dan altijd nog 5Mbps.

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-03 20:50

VisionMaster

Security!

McKaamos schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 22:19:
[...]

Ebay ;) kost je meestal maar een paar tientjes.
en half duplex maakt niks uit toch? 1 a 2 Mbps is gewenst, op half duplex met 50% verkeer heen en 50% terug heb je dan altijd nog 5Mbps.
Via marktplaats ooit eens 2 UTP naar glasvezel converters geregeld voor een paar tientjes. Ok, de kabel lag er al, maar dat is ook goedkoper dan vroeger. Wat kost daar 200 meter van?

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Mike2k

Mike2k

Ja, maar de 5Mbps moet weer gedeeld worden met de rest van de gebruikers....

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Fastex schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 08:26:
Ja, maar de 5Mbps moet weer gedeeld worden met de rest van de gebruikers....
4 machines op 5 Mbps die alleen surfen en emailen... Lijkt mij ruim voldoende. Veel mensen doen het met minder thuis.

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Houdt er rekening mee dat de Belgische wetgeving het voorschrift heeft, dat een draadloos toegangspunt maximaal een X aantal meter ver te ontvangen mag zijn.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
200 meter draadloos overbruggen met een redelijke LOS moet prima te doen zijn als je goede spullen hebt. Zelf heb ik een verbinding over ongeveer 350 meter en ik haal een snelheid van 20 Mbit over die verbinding (staat 1 boom tussen in een stedelijk gebied). Gebruik daarvoor de volgende spullen:

- 2 x Senao SCB8610 accespoints
- 2 x 19dBi richt antenne (gaas)
- Goede kabels om de antennes met de accespoints te verbinden.

Die accespoint kunnen ook op de A band werken, hier heb ik hem echter gewoon op de G band staan omdat antennes voor de A band een stuk duurder waren en G prima werkt zolang er niet te veel storende andere netwerken aanwezig zijn.

Accespoints hebben trouwens maximaal 400 mw zendvermogen, maar heb een stabiele verbinding met de accespoints ingesteld op "low send power". Volgens mij zenden ze dan op 100 mw.

Samengevat: Ik zou niet kiezen voor Linksys bij een dergelijke opstelling maar voor een wat professioneler merk als Senao.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-03 15:04

chromeeh

the Gnome

Kwaliteit: Buis ingraven met een glasvezel kabel
Lage kosten: houtje touwtje wifi oplossing.

Als het voor langere nodig is (lees: permanent) dan had ik sowieso een glaskabel laten leggen.
Kost inderdaad een stuk meer maar dan weet je zeker dat je ook een werkende verbinding hebt en houd.

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Mike2k

Mike2k

Tsja, nothing beats a wire... maar de kosten voor het laten ingraven van een glaskabel en dan nog de switches en dergelijken en dat om alleen maar een internet verbinding te delen...

Wat ik al eerder zei: ik zou gaan voor 2 Senao's met richtantenne's...dan red je het makkelijk...

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Fastex schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 09:39:
Tsja, nothing beats a wire... maar de kosten voor het laten ingraven van een glaskabel en dan nog de switches en dergelijken en dat om alleen maar een internet verbinding te delen...

Wat ik al eerder zei: ik zou gaan voor 2 Senao's met richtantenne's...dan red je het makkelijk...
Maar dat Glas is wel Future proof

• Mike2k

Mike2k

LuckyY schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 09:43:
[...]

Maar dat Glas is wel Future proof
Klopt, maar voor glas ingraven moet je ook een vergunning hebben...tenminste hier in NL wel...
Daarbij komen de kosten...Ik denk niet dat de prijs wel erg hoog is voor het doel...

2 Senao'tjes met antenne's en je bent voor een paar 100 euro klaar...
Glaskabeltje en je bent voor een paar 1000 euro klaar...

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-03 09:48
En een 5GHz Wireless Building to Building oplossingen?
http://www.routershop.nl/...-point-oplossingen/5-ghz/

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Is op zich ook een prima oplossing maar is denk ik enigzins overkill voor hetgeen de TS wil. Met gewoon 2 senao AP's en 2 antennes ben je toch goedkoper uit en ook dat moet super stabiel zijn over deze beperkte afstand...

Verwijderd

Anders koop je zo'n 500mw/1w wifi amplifier van ebay, daarmee kom je ook een heel eind.

Verwijderd

Die 200 meter is makkelijk met Senao te doen. 5 GHz is wel handig trouwens als er veel andere netwerken in de buurt zijn, minder storing. Ze hebben nu acties met Senao producten:
http://www.wifishop.nl/pr...es/senao-engenius-acties/

• Mike2k

Mike2k

Ey TS, heb je al een idee wat je gaat doen ?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, een hoop leerrijke reacties hier. Ik ga de verschillende opties (en de respectievelijke kostprijs) eens met de baas overlopen. Als het een boeiende set-up wordt, dan horen jullie er alleszins nog wel van. =)

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-03 22:56
fish schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 21:35:
[...]

Als graven niks kost, dan kun ook halverwege een kastje planten met een cheap ass switch. moet je alleen even stroom meetrekken tot het kastje.
Dit is wel wat gevoeliger voor blikseminslag natuurlijk. glas is daar totaal niet gevoelig voor.
Idd en het kastje kan eventueel ook nog een plastic vaatje zijn wat je ingraaft. Kabels invoeren, afkitten en een zak silicagel er bij.
Wellicht wat onconventioneel maar wel goedkoop en robuust.

• Mike2k

Mike2k

quo_ schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 20:43:
[...]

Idd en het kastje kan eventueel ook nog een plastic vaatje zijn wat je ingraaft. Kabels invoeren, afkitten en een zak silicagel er bij.
Wellicht wat onconventioneel maar wel goedkoop en robuust.
Totdat de knaagdieren dat vaatje vinden ...;)

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-03 13:29
Ik zweerde zelf altijd bij Linksys. Totdat ik de schuur van mijn broer moest verbinden met zijn woonhuis. Dat hebben we gedaan met Senao-spulen: twee Senao AP's (3054, EOL), een PCcard voor de laptop en een PCI card voor de PC. Stuk voor stuk perfecte dingen. Mijn laptop ziet op enig moment 3 AP's waar de PCcard en PCI cards van Senao er gewoon 8 zien met een signaal sterkte van 70%. Dit geldt ook voor de AP's in bridge, ook die zien er gewoon 8. Nooit meer iets anders voor mij.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:51
Wat voor lijn ligt er in het woonhuis. Is dit een ADSL o.i.d die op basis van een telefoonlijn binnen komt. Je kunt anders eerste je telefoonlijn verleggen naar kantoor en dan pas je moden er aan hangen.

Mijn ervaring leert dat je niet altijd de maximale snelheid meer haalt, maar het is volgens mij een makkelijk manier.

Succes er mee!!!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Wij gebruikte cisco antennes en AP`s voor verbindingen tot 3km. Voor de andere dingen hadden we NWN

Ik heb hier nu twee mikrotik routers met een miniPCI laptop kaartjes en N connector. Ik heb nog wel 2 richtantennes over die wil ik wel ruilen tegen 2 omni`s :-)
Pagina: 1