Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

weerstand tussen mutebox.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.

Kunnen jullie mij helpen met een probleem dat ik heb met een mutebox.
Ik heb van de week een nokia ck-15w carkit in de bedrijfs auto van mijn pa gebouwd, nou wou ik daar nog een mutebox bij aansluiten zodat het geluid mooi over de luidsprekers gaat.
Nou heb ik een mooie mutebox die de zelfde aansluitingen gebruikt als de carkit, dus dat is mooi.

Alleen nou het volgende, de carkit stuurt een hele lage constante spanning over de mutedraad naar de mutebox, en als je daadwerkelijk belt word die spanning meer.
Daardoor werkt nu de autoradio dus niet, de mutebox denkt door die lage spanning dat er continu gebeld word.
Zodra ik de mutekabel onderbreek gaat de radio gewoon weer aan.

Nou dus mijn vraag of ik die constante lage spanning kan opheffen zodat de radio gewoon weer werkt.
Maar waarmee doe ik dat?
Een weerstand lijkt mij, maar die mag dan ook weer niet teveel verbruiken anders gaat de radio straks weer niet uit als er gebeld word.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik zo'n weerstand bereken, en wat voor een gegevens ik daarvoor nodig heb?
Ik ben in het bezit van een multimeter, en die geeft het volgende aan:
Als ik bel met de telefoon dan geeft de multimeter op de ohm stand 200K 25.5 aan en op 20K 2,55
Als ik niet bel (de constante spanning dus) dan geeft de multimeter op de ohm stand bij 2000 600 aan.
Het lukt me wel om vanalles aan te sluiten, maar ik heb geen kaas gegeten van berekening ed.

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Alvast bedankt.

P.s hopelijk mag dit bericht hier staan, ken geen ander forum waar ik deze vraag zou kunnen stellen.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat zegt de handleiding over die spanningen die uit de carkit komen. Is het een spanning of een stroom, en hoe groot zijn die?
Het beste is ook om niet de weerstand te meten van iets waar spanning op staat, ten eerste kan dan je meter beschadigen en ten 2de zegt dat niet echt veel.

Je moet de spanningen op die mute lijn eens meten ipv de weerstand.

[ Voor 3% gewijzigd door kluyze op 13-08-2008 19:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
De handleinding zegt hier niks over, alleen dat het mogelijk is om ook een mutebox aan te sluiten. (lekker makkelijk)

Ik zal morgen de spanning meten, en dan zal ik hier het resultaat neer zetten.
Alvast bedankt voor zover.

• kluyze
  • Niet online
Ik was aan het denken aan zoiets (los uit mijn hoofd)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
o----o-------.   .--o
     |       |   |
     |       |   |
    .-.     .-.  |
    | |     | |  |
    | |     | |  |
    '-'     '-'  |
     |       |   |
     |       o---'
     |       |
     |     |/
     o-----|
     |     |>
    .-.      |
    | |      |
    | |      |
    '-'      |
     |       |
o------------o------o
(created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05 www.tech-chat.de)

Verwijderd

Topicstarter
ik ben toch maar even naar de auto gelopen om te meten.
de multimeter geeft het volgende aan.
de constante spanning is op de 200m stand 21,1 en toen ik de telefoon in gebruik nam werd de spanning op de 20 stand 2,93

(schaalverdeling op de multimeter: 200m - 2000m - 20 - 200 - 1000)

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
er vanuit gaande dat je meter op volt stond is dat dus 2.93 volt als je gebeld wordt, en 21millivolt constant.

dat is best weinig, dus vreemd dat je radio dan al uit gaat

als 21 millivolt genoeg blijkt om je geluid uit te schakelen, zou je even uit moeten vissen hoeveel volt de drempel is, en dan kan je daarvoor iets ontwerpen om de spanning terug te dringen:)

zeg ik iets heel geks als een diode ertussen zou kunnen werken ? +- 0,7v drempelspanning, dus zakt de spanning sowieso in, en boven de 0,7 volt gaat hij pas geleiden.

[ Voor 35% gewijzigd door nick_haak op 13-08-2008 20:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
21 milivolt schijnt genoeg te zijn, als ik dat kabeltje namelijk onderbreek werkt de radio weer gewoon.

zo'n diode klinkt best logisch zoals je het omschrijft.

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 20:36:
ik ben toch maar even naar de auto gelopen om te meten.
de multimeter geeft het volgende aan.
de constante spanning is op de 200m stand 21,1 en toen ik de telefoon in gebruik nam werd de spanning op de 20 stand 2,93

(schaalverdeling op de multimeter: 200m - 2000m - 20 - 200 - 1000)
Gezien je vorige meting (weerstand meten aan een circuit dat onder spanning staat) gok ik dat de multimeter een redelijk nieuw ding voor je is :)

En ik weet niet wat zo een mute lijn hoort te doen, maar ik zou eigenlijk 0 of 12 Volt verwachten - hoe heb je gemeten? Met andere woorden, wat meet je als je de multimeter instelt op een bereik van 20 VDC, de zwarte draad aan een metalen deel van de auto legt (bijvoorbeeld contactslot of buitenkant van sigarettenaansteker) en de rode draad aan de mute draad?

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:10

Theuno

Da Devil Crew

Zou dit niet gewoon simpel op te lossen zijn met een pull down weerstand ?

Wikipedia: Pull-up resistor (en dan dus even het stukje pull down lezen). Neem dan iets van een 10k tot 15k weerstand.

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
misschien is dat nog wel beter inderdaad, dat ik dan weer niet aan zoiets simpels denk...... :X

Verwijderd

Topicstarter
waar zijn die pull down weerstanden te verkrijgen?
kan helemaal geen winkels op internet vinden die ze leveren.

of hebben ze een speciaale afkorting?

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:10

Theuno

Da Devil Crew

Een pull down weerstand is een gewone weerstand die elke elektronica zaak heeft.
Heel critisch in waarde zijn ze ook niet, ik pak meestal net wat ik heb liggen tussen de 10k Ohm en 15k Ohm.

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• kluyze
  • Niet online
Verzin eens een schema met een pull-down? Eventueel zou je nog een weerstandsdeler kunnen gebruiken afhankelijk van hoe kritisch de mute input is, maar een pull-down gaat niet lukken.
Pagina: 1