Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-10 17:14
Ik heb op mijn werk een "Frends Information Panel" gekregen. maar ik weet totaal geen manier om het aan te sturen. standaard zat er deze tekst in:
Afbeeldingslocatie: http://www.louisvermeulen.be/foto1.JPG
Het paneel is van het merk "Frends". Na wat zoekwerk in google vind ik niks meer terug over dit paneel. ik denk dat het om een nederlandse firma gaat (er hangt een stickertje aan met "made in Holland"). Zijn er misschien oudere tweakers die zich dit soort paneel of de firma herinneren? er zat ook een telefoonmodem?! in. De lichtkrant bestaat uit 4 Led panelen en 1 controller en 1 modem.

Enkele foto's:
De aansluitingen:
Afbeeldingslocatie: http://www.louisvermeulen.be/foto2.JPG
De controller:
Afbeeldingslocatie: http://www.louisvermeulen.be/foto3.JPG
Een LED paneel:
Afbeeldingslocatie: http://www.louisvermeulen.be/foto4.JPG
Stickertje:
Afbeeldingslocatie: http://www.louisvermeulen.be/foto5.JPG
Modem:
Afbeeldingslocatie: http://www.louisvermeulen.be/Foto6.JPG

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. als er meer pics nodig zijn, hoor ik het graag :)

Edit:
Laat maar: ik probeerde de stekker vn de lichtkrant in te steken, wat bleek achteraf, de voeding lach nog aan en ik duwde de stekker er een klein beetje in (dacht dat ie goed zat...) en ik hoorde zo'n vonkgeluidje... dus ik maakte kortsluiting :( . met als gevolg: 1 van de vijf led panelen werkt maar er komen "blokken" op. dus ik vrees dat de controller niet (goed) meer werkt...

Edit2: Na wat onderzoekswerk kwam ik erachter dat het enkel met de controller te maken heeft. ik heb de panelen verwisseld maar ze werken nog.

[ Voor 20% gewijzigd door Llouizzz op 13-08-2008 21:06 . Reden: Ik ben verdomme dom geweest :( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Maak eens een foto van die blokken, waarschijnlijk alleen een simpel driverictje van een euro ofzo kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llouizzz
Afbeeldingslocatie: http://www.louisvermeulen.be/foto9.JPG

Dat is de controller. de voeding is een oudere pc voeding van 8A op de 12V lijn.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:39

DaWaN

'r you wicked ??

Wat een IC feest zeg.

Maar dit paneel is meer dan alleen een beeldscherm, er zit al iets van logica (microcontroller ? zou het simpelst zijn) in. Ik zou dus kijken op dat ene bordje wat voor specifieke IC erop zitten. Weerstands array's, schuifregisters en andere simpele meuk is niet interessant, kijken wat voor ding het nu aanstuurd.

Mijn stappenplan zou zijn:
-Probeer handleiding te vinden
-Zo niet ga na wat het 'brein' is achter het scherm, probeer dat te reverse engineeren
-Werkt dat ook niet gooi die sturing dan weg en ga zelf het scherm aansturen met je eigen spullen. Hoe die LED arrays aangestuurd worden zou niet zo heel indrukwekkend ingewikkeld zijn, is waarschijnlijk een hoop schuifregisters :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-10 14:58

virus.elektro

profesionele monitor sloper

op de controller foto zie ik in ieder geval een eprom, dat ic met dat stikkertje. grote ic daaronder is de microcontroller want daar zit het kristal dichtbij.
boven het eprom zit wat ram volgens mij.
boven aan in het bord zit wat spanningsstabilisatie en een stervende batterij want die ziet er niet goed uit

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

virus.elektro schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 07:43:
boven aan in het bord zit wat spanningsstabilisatie en een stervende batterij want die ziet er niet goed uit
Waar zie jij die "stervende batterij"?

Ik zie alleen een paar vastgelijmde condensatoren volgens mij?

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-10 08:22
Erkens schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 07:47:
[...]

blauw, linksboven met VARTA erop :)

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-10 16:40

Stoney3K

Flatsehats!

Gezien er een telefoonmodem aan hoort zou ik bijna vermoeden dat er een RS232 aansluiting op zit, of er in ieder geval een manier is waarop dat ding zich als een terminal gedraagt.

Wat je kan proberen is het ding met modem en al op een huiscentrale aansluiten, met een pc op de tweede aansluiting en ernaartoe bellen (met de modem). Dan heb je eigenlijk de fysieke koppeling al gemaakt, stap twee is dan uitvogelen hoe het communicatieprotocol in elkaar steekt. Het kan goed zijn dat er over die modemlijn gewoon tekst gestuurd wordt, met een aantal control characters om bv. kleuren te veranderen of het display te clearen.

EDIT: In de kast zit een uitsparing voor een DB9 connector die alleen niet aanwezig is, en op het board zit netjes een 10-pins IDC aansluiting (die vermoedelijk in jouw geval richting modem gaat), die je ook op PC moederborden terugvindt. Dat versterkt mijn RS232-vermoeden alleen maar.

[ Voor 18% gewijzigd door Stoney3K op 14-08-2008 13:52 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-10 14:58

virus.elektro

profesionele monitor sloper

Erkens schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 07:47:
[...]

onder het blauwe varta ding lijkt wat te liggen, net als of hij lekt. zo ja dan snel verwijderen, want het tast de print aan en je kan vast zonder die batterij

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47
Ik zou je vraag even op CircuitsOnline zetten, daar hebben ze het al veel vaker over lichtkranten gehad.
Ze kunnen je daar vast wel vertellen hoe je de boel voor elkaar kunt krijgen.

www.circuitsonline.net

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 14-08-2008 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-10 09:17
hoi mooi paneel heb je daar!

Ik zou zeggen zoek eens achter het bedrijf/ merk, maar daar is niets over te vinden (ik heb zelf even gegoogled). Hoe oud is het ongeveer en kan je werkgever je geen info geven over de firma waar ze het van gekocht hebben?

edit: ik heb dit en dit bedrijf gevonden in Nederland, misschien kunnen zij je verder helpen met het merk "frends". Er zijn nog veel meer bedrijven, maar die ga ik hier niet allemaal neerpoten.

Afbeeldingslocatie: http://www.louisvermeulen.be/foto2.JPG

Is dit nu een rs232 connector (rechtsonder)? Dan kan je misschien met de juiste software het paneel via de pc programmeren.

[ Voor 48% gewijzigd door vdbeke op 15-08-2008 13:55 ]

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

vdbeke schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 13:44:
Is dit nu een rs232 connector (rechtsonder)? Dan kan je misschien met de juiste software het paneel via de pc programmeren.
Nee, dat is een uitsparing in de behuizing waar een DB9 connector in past, en die wordt doorgaans gebruikt voor RS232 :)... wat dus geen 100% zekerheid geeft dat er een RS232 poort opgezeten heeft, maar het feit dat er een telefoonmodem bij zit, doet mij vermoeden dat er een RS232 poort opgezeten heeft, die later vervangen is door een modem-aansluiting.

Dan is het nog wel vissen naar de juiste baudrate en data/pariteitsbit-instellingen. Meestal kom je een heel eind met dit soort materiaal als je bij 9600/8/N/1 begint. Probeer het vooral ook uit met zowel een recht bedrade RS232-kabel als een nulmodem-kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-10 09:48
leuk dingetje vraag me af waar die modem voor is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

djneo-nl schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 18:03:
leuk dingetje vraag me af waar die modem voor is
Euhm, hint: Zo'n krant hangt niet altijd op een plek waar je makkelijk een PC erbij kan plaatsen, of is actief buiten tijden dat je er met een systeem bij kan. Think informatiekranten op stations en in bushokjes :)

In dat soort situaties wordt dus gewoon de tekst via een centrale server naar de krant gestuurd, over de telefoonlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llouizzz
vdbeke schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 13:44:
hoi mooi paneel heb je daar!

Ik zou zeggen zoek eens achter het bedrijf/ merk, maar daar is niets over te vinden (ik heb zelf even gegoogled). Hoe oud is het ongeveer en kan je werkgever je geen info geven over de firma waar ze het van gekocht hebben?

edit: ik heb dit en dit bedrijf gevonden in Nederland, misschien kunnen zij je verder helpen met het merk "frends". Er zijn nog veel meer bedrijven, maar die ga ik hier niet allemaal neerpoten.

[afbeelding]

ik heb het al gevraagd en hij weet het niet meer. de enige datum die er op vermeld staat is van in December 1989!. die staat vermeld op de modem. ik zal ook een paar mail sturen naar die fabrikanten om te vragen ams zij iets meer weten. maar de prioriteit is nu om te weten hoe de controller in elkaar zit, want die heb ik denkik kapot geholpen door onbewust een verkeerde polariteit aan te sluiten...

Edit: ik denk dat gewoon de tekst uit de Eeprom is verdwenen door die verkeerde polariteit. eender deze dagen zal ik kijken voor een seriële verbinding om de eeprom te herprogrammeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Llouizzz op 18-08-2008 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-10 13:38

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

In plaats van het modem direct de PC er aan hangen, en dan een paar AT commando's sturen om te checken of hij er op reageert. Dan kun je een inkomend telefoongesprek simuleren.

Using Basic AT Modem Commands hier staat alvast een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb precies de zelfde lichtkrant, echter zonder modem maar met rs-232 interface.
Ook zit er een infrarood poort op welke icm een afstandbediening gebruikt werd om de lichtkrant te programmeren. Nu is de afstandbediening zoek geraakt in een verhuizing waardoor ik hem dus niet meer kan programmeren. De firma "licht techniek nederland" uit capelle a/d ijssel, waarvan een sticker op de achterkant zit, is niet meer te vinden.
Ik ben dus op zoek naar de aansturings codes zodat ik hem via rs-232 kan programmeren.

PS. op het sturings board zit een Z80 processor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan er ook voor kiezen om de controller te vervangen. Eerst analysen wat voor data er vanaf de controller naar de display gaat, en adhv die informatie zelf een uC programmeren (b.v. een PIC).

Of je mag leuk adhv een aantal datasheeds de controller reverse engineer-en. Of zoals eerder beschreven via de modem. Ik denk trouwens dat het modem gewoon RS232 babelt over die 5x2 header? Dan zou je het modem al kunnen weglaten en het direct met RS232 proberen.
Pagina: 1