Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoutWout
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-02 22:03
Ik heb in november 2007 een contract afgesloten voor deze maand (augustus 2008)
Een deel van de kosten is vastgelegd en betaald en een deel is op basis van nacalculatie.

De offerte op basis waarvan in overleg is besloten om een deel op nacalculatie te doen is ook opgesteld in november 2007. Nu zijn de prijzen van de leverancier behoorlijk verhoogd in het afgelopen jaar. Dit gaat mij aanzienlijk meer geld kosten.
De keuze voor vaste prijs of nacalculatie komt nu waarschijnlijk ook anders te liggen.

Er zijn in het contract een aantal maal wijzigingen opgenomen waardoor ook het kostenplaatje is veranderd, maar de kosten zijn steeds besproken op basis van de prijzen in november 2007.

De leverancier heeft geen vermelding gedaan over het wijzigen van de prijzen of een nieuwe offerte uitgebracht waarin de prijzen voor nacalculatie zijn gewijzigd.

De leveranicer wist/weet dat de dienstverlening pas in augustus 2008 geleverd zou worden, kan hij 'zomaar' andere prijzen aan mij doorbereken? Ik heb niks relevants in de algemene voorwaarden of het contract hierover kunnen vinden

Wie weet wat mijn rechten zijn om de november 2007 prijzen te eisen waarop ik het contract ben aangegaan? Is dit ergens opgenomen in het recht? Of is hier jurisprudentie over?

En als laatste, wat is jullie ervaring of mening? Heb ik gelijk met november 2007 prijzen, of de leverancier met zijn huidige prijzen?

Red een boom, eet een bever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-07 21:48
BoutWout schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 17:50:
Ik heb in november 2007 een contract afgesloten voor deze maand (augustus 2008)
Een deel van de kosten is vastgelegd en betaald en een deel is op basis van nacalculatie.
Hoe staat dat alles omschreven? Wat voor overeenkomst is het?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 98% gewijzigd door Cocytus op 02-01-2009 18:42 ]

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-07 08:33
Ja dat kan hij, normaal krijg je een offerte waarin staat dat de aanbieding voor 1 a 2 maanden geldig is. Als je dan vervolgens bijna een jaar later komt aankloppen zal hij de prijs indexeren. Als je nog een klein half jaartje wacht kijk je naar nog eens 5 a 10% overigens.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-07 21:48
n4m3l355 schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 08:29:
Ja dat kan hij, normaal krijg je een offerte waarin staat dat de aanbieding voor 1 a 2 maanden geldig is. Als je dan vervolgens bijna een jaar later komt aankloppen zal hij de prijs indexeren. Als je nog een klein half jaartje wacht kijk je naar nog eens 5 a 10% overigens.
maar dat speelt hier niet.
Ik heb in november 2007 een contract afgesloten voor

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:58
Ik denk dat het een goed idee is om aan te geven of de prijs voor het contract gaat stijgen of dat het hier over prijzen voor nacalculatie gaat, want dat wordt mij iig niet duidelijk.

Hail to the king baby!

• n4m3l355
  • Laatst online: 24-07 08:33
Dat kan echter door ongekende prijsstijgingen worden zeker aan particulieren deze doorberekend. Normaal bevat de offerte een voorwaarden bladzijde of is deze aan de achterzijde geprint. Ik weet niet of de opbouw voor iedere aannemer hetzelfde is echter ik heb hier eentje voor me liggen waar men het volgende stelt:

3.2 Ingeval de in lid 1 genoemde posten tussen de datum der opdracht/orderbevestiging en het tijdstip van uitvoering/levering stijgen, heeft *** het recht om de overeengekomen prijs met het bedrag der kostenstijging te verhogen.
3.3 Indien de in vorige leden genoemde verhoging meer dan 10% vd overeengekomen prijs bedraagt, heeft de opdracthgever/afnemer het recht de overeenkomst te annuleren conform het bepaalde in artikel 14.

Geen enkele aannemer zal een offerte uitbrengen waar dit soort clausules niet zijn opgenomen met name omdat de prijzen bv in het afgelopen jaar in sommige gebieden tot 30% zijn gestegen.

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 21:38

Francis

Kawa Versys 1000

Standaard in de installatie wereld, althans bij bedrijven waar ik gewerkt heb en leveranciers waar ik mee te maken heb. Sowieso heb je altijd een prijsstijging met het nieuwe calender jaar de zogenaamde Wikipedia: Prijspeil

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ik begrijp er geen hout van. Als er in november 2007 een overeenkomst is gesloten die in augustus 2008 moet worden uitgevoerd, dan lees je toch gewoon die overeenkomst erop na om je rechten en plichten te bepalen? En als in die overeenkomst van november 2007 staat dat een deel van de oorspronkelijke offerte op basis van nacalculatie zal worden afgerekend - dus dat de prijzen kunnen stijgen - dan heb je je antwoord toch al?

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-07 20:25
En dat de prijzen overal continu stijgen is toch ook logisch? In de bouw rekent men met 5% per jaar, zo heb ik ooit uit eigen ervaring geleerd.

• MarcyDarcy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 21:18
Indien er niet specifiek in het contract is bepaald dat prijsstijgingen (zoals loonkosten, materiaal- en materieelkosten, grondstofkosten etc.) zijn uitgesloten danwel worden afgekocht tegen een bepaald percentage, dan heeft de leverancier gelijk om nu de prijzen te verhogen. In een offerte zit altijd een percentage winst & risico, maar het is niet reëel om te verwachten dat hiermee prijsstijgingen zijn afgedekt.

Zie bijvoorbeeld hier over afkoop prijsstijgingen en hier voor de risicoregeling (klik bovenin op menu).

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
MarcyDarcy schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 11:07:
Indien er niet specifiek in het contract is bepaald dat prijsstijgingen (zoals loonkosten, materiaal- en materieelkosten, grondstofkosten etc.) zijn uitgesloten danwel worden afgekocht tegen een bepaald percentage, dan heeft de leverancier gelijk om nu de prijzen te verhogen. In een offerte zit altijd een percentage winst & risico, maar het is niet reëel om te verwachten dat hiermee prijsstijgingen zijn afgedekt.
Of het reëel is lijkt me niet de vraag, of het is overeengekomen wel. Natuurlijk moet ts eerst zijn eigen positie goed in kaart brengen door alle afspraken met zijn leverancier te inventariseren en te kijken of er geen toepasselijke algemene voorwaarden, reglementen e.d. van toepassing zijn (uit de startpost maak ik niet eens op om welke dienst het überhaupt gaat). Dus dat is werk dat ts eerst zelf moet doen.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het is inderdaad erg vaag, misschien kan de TS de boel wat verduidelijken.

Wat ik denk is dat TS in november 07 had afgesproken dat na uitvoering van de opdracht in augustus 08 zou worden gekeken wat het daadwerkelijk gewerkte aantal uren/gebruikte aantal spanten/weet ik veel is geweest. Hiervoor is in november 07 al een prijs per eenheid (uur/spant/whoh-evah) afesproken. Die prijs per eenheid wordt nu door de leverancier gewijzigd. Dus afgesproken was een prijs van 10000€+x*50€, waarbij de x achteraf wordt vastgesteld; hoe de leverancier het nu wil: 10000€+x*75€.

Maar goed dat zou toch wel in de overeenkomst terug te vinden moeten zijn... TS?

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 21:38

Francis

Kawa Versys 1000

Aangezien ik toch wel wekelijks een paar prijzen afschiet naar klanten als installatiebureau kan ik je iig wel 1 ding vertellen:
Wij zijn gek op nacalculatie, daar wordt wel eens smerig veel op verdiend. Beste is echt een bindende offerte vragen en eventuele meerwerk ook laten offreren voordat het uitgevoerd wordt.
Zeker als je over het kalender jaar heen gaat, dan veranderen veel prijzen en ze zullen iedere cent aan je doorberekenen.

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:45

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Je zegt ook dat de keuze tussen vaste prijs of nacalculatie nu anders zou zijn, in verband met de gestegen prijzen bij de nacalculatie. Bedenk wel dat ook de vaste prijs omhoog gaat, zeker als er bijna een jaar tussen de uitgebrachte offerte en de uitvoering zit (als deze termijn niet is meegenomen natuurlijk in de offerte)

Als jij echter van te voren bij de offerteaanvraag hebt aangegeven dat het werk pas na een jaar uitgevoerd zou gaan worden, mag je ervan uit de prijsstijgingen niet betaald hoeven te worden, had de aannemer maar bij de opdracht de materialen moeten kopen. Behalve natuurlijk als dat weer is uitgesloten in de offerte waar jullie opdracht voor hebben gegeven.

Waarom? Omdat het kan!!

Pagina: 1