Ik heb net een nieuwe computer - met daarop een MSI P45 Neo2 moederbord. Ik heb niet helemaal goed opgelet, want het moederbord heeft geen firewire (ook geen pinnen op het moederbord). Eigenlijk wil ik dat wel als aansluiting, en dus ga ik een uitbreidingskaartje kopen.
Op het moederbord zitten 2 PCI uitbreidingssloten: een geluidskaart en een draadloze netwerkkaart. Daardoor zijn er alleen nog vrije PCI-E (1x) sloten over. Echter, de prijzen voor PCI-E kaarten zijn veel duurder dan de kaarten die in PCI passen:
- de goedkoopste firewire kaart voor PCI is 8 euro;
- de goedkoopste PCI-E kaart is 55 euro. (Zie ook de pricewatch).
Weet iemand waardoor de prijsverschillen komen? Ligt dat puur aan de vraag (PCI is nog veel meer gevraagd), of zijn de licentiekosten voor PCI-E erg hoog? En wat ik het liefste wil weten: is er iets over de prijsontwikkeling te zeggen?
Op het moederbord zitten 2 PCI uitbreidingssloten: een geluidskaart en een draadloze netwerkkaart. Daardoor zijn er alleen nog vrije PCI-E (1x) sloten over. Echter, de prijzen voor PCI-E kaarten zijn veel duurder dan de kaarten die in PCI passen:
- de goedkoopste firewire kaart voor PCI is 8 euro;
- de goedkoopste PCI-E kaart is 55 euro. (Zie ook de pricewatch).
Weet iemand waardoor de prijsverschillen komen? Ligt dat puur aan de vraag (PCI is nog veel meer gevraagd), of zijn de licentiekosten voor PCI-E erg hoog? En wat ik het liefste wil weten: is er iets over de prijsontwikkeling te zeggen?