CCFL te snel aan-uit, schadelijk ?

Pagina: 1
Acties:

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 14:36
Howdy

Ik heb sinds vandaag zo'n CCFL sound sensitive controller dingetje gekocht...
Maar nu vroeg ik me af of dat niet schadelijk is, zo'n CCFL steeds aan en uit zetten (Dmv geluid dus).

In de sound sensitive mode hoor ik namelijk uit mijn speakers ruis (op het "ritme" van de muziek/ccfl geflikker)

Ook zie ik de blauwe ccfl een "milliseconde" een groene flits geven, kan dat ? Of zijn het gewoon mijn ogen ?

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Voor je CCFL kan dit geen kwaad. De ruis uit je speakers komt door de hoogspanningspuls die nodig is om je CCFL aan te krijgen. Deze produceert een enorme hoeveelheid storing (denk aan bliksem). Deze storing wordt opgepikt door je geluidssetje, net zoals die het geratel van je mobiele telefoon op kan pikken.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
In bijna alle LCD schermen worden CCFL's als backlight gebruikt, en bijna nooit staan die op 100% helderheid, dus worden er miljoenen CCFL's constant aan en uit geschakeld (om te dimmen), die dingen kunnen daar echt wel tegen.
Wat je misschien verwart, is dat men zegt dat CCFL's hetzelfde zijn als TL's (en spaarlampen), en die kunnen niet goed tegen dimmen. Het verschil is dat CCFL's koude kathoden hebben, en TL's (en spaarlampen) warme kathoden, met koude kathoden geeft starten geen slijtage, warme kathode wel (gloeidraadjes in beide uiteinden van de buis met emitterpasta, die door kunnen branden en de pasta geraakt op).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Kosty
Bedankt !
Dus voor nu mag het zo blijven staan :)

Dan vroeg ik me af of er een manier is om ervoor te zorgen dat die ruis uit de speakers gaat ?
Ohja, volgens mij komt het niet door die "hoogspanning"
Als ik de ccfl + inverter uit de kast haal ruist het niet...

[ Voor 29% gewijzigd door Kosty op 13-08-2008 18:43 ]

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:24
Probeer misschien je inverter af te schermen dmv een metalen doosje. misschien dat dit kan helpen.

• Kosty
Metalen doosje niet direct voor handen - Ik heb het ingewikkeld in aluminium folie, en het probleem is zo goed als verholpen, bedankt !

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Je hebt zeker ook de koelgaatjes van je inverter bedekt met alufolie? Das namelijk niet zo handig, dat ding kan redelijk warm woorden als ie bezig is, en nu al helemaal. Denk aan brandgevaar...

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

naftebakje schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 18:10:
dus worden er miljoenen CCFL's constant aan en uit geschakeld (om te dimmen), die dingen kunnen daar echt wel tegen.
Denk bijvoorbeeld aan CCFL pakket met microfoon. Hiermee gaan ze dan op muziek flikkeren. Er bestaan ook kleine radio-jukeboxen waar CCFL verlichting rond speakers steeds flikkeren.
Dat moet dus geen probleem vormen.
Pagina: 1