AMD 4850e te heet in Zalman HD 160XT

Pagina: 1
Acties:

• IkNieSnapNie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 07:23
Probleem
Mijn AMD 4850e processor houdt het bij volle (100%) belasting niet langer dan een kwartiertje uit. Dan stijgt de temperatuur boven de door AMD als maximum aangegeven 78 graden, terwijl de temperatuur in de kast verder nauwelijks boven de 30 graden komt.

Bij normaal gebruik belast ik beide cores niet snel voor langere tijd 100%. Ik merkte dat de PC erg veel herrie maakte bij het afspelen van HD materiaal. Door de warmte ging de processorkoeler sneller draaien, wat voor onnodig veel herrie zorgt.

Harde en softe waren
Dit lijkt me het meest relevant (zo niet, dan hoor ik het wel :+):

ProcessorAMD 4850e
ProcessorkoelerOrigineel, zelfde probleem bij Scythe Ninja mini met geforceerde koeling
MoederbordGigaByte MA78GM-S2H
BehuizingZalman HD160XT
VoedingSeasonic S12II-380
TV-kaartFireDTV, de enige insteekkaart in de kast
OSWindows Vista 64bit
BIOSVersie F4, geen overclocken o.i.d. ingesteld
TestenOCCT v2.0.0a voor stresstest met temperatuurmeting
GigaByte EasyTune 5 Pro Hardware Monitor (PC Health), check temperatuur
Core Temp 0.99.1, dubbelcheck gemeten temperatuur ;o)
BurnInTest V5.3 Pro, gebruikt voor testen door leverancier
MultimediaMediaportal 1.0, (nog) GEEN hardware acceleratie codec voor HD materiaal

Geprobeerd
Met weinig verschil bedoel ik een temperatuur verschil van ongeveer 5 graden, wat de processor hooguit een paar minuten langer onder de maximum temperatuur houdt.
  1. Testen met kast open en gesloten.
  2. Dubbele (80mm) fans van de kast langzaam of snel laten draaien. Deze zitten nog geen 10cm van de processor. Andere fans (80 en 92mm) snel, langzaam of uit zetten. Dubbele fans ook omgekeerd om direct lucht over processor en koeler te blazen.
  3. Nieuwe processorkoeler (Scythe Ninja mini met geforceerde koeling). Deze koelt iets minder goed (enkele graden, maar wel stiller) dan AMD.
  4. Veel of (heel) weinig koelpasta (Arctic Colling MX-2) tussen processor en koeler.
  5. Vergelijken metingen van diverse tools, omdat deze soms niet goed samenwerken met processor en moederbord. CoreTemp en OCCT geven dezelfde temperatuur per core aan. De temperatuur die OCCT en PC Health over de totale CPU melden ligt ruwweg 15 graden boven het gemiddelde van de cores. Nu bijvoorbeel C0 en C1 op respectievelijk 22 en 17 graden, met CPU op 36 graden. De Systeem temperatuur geeft 35 graden. Overigens geven de sensoren van de kast circa 26 graden aan voor het systeem.
  6. Moederbord en processor na overleg teruggebracht naar leverancier. Die geeft aan dat ze geen defect vinden. Met BurnInTest Pro testten ze moederbord, processor en beide samen. Na ruim een uur op 100% draaien blijft de temperatuur van beide cores in de testopstelling rond de 23 graden. Thuis kan ik die testresultaten in de Zalman kast niet reproduceren. Overigens komen kast en voeding van een andere leverancier.
  7. De leverancier wijst op voldoende aan- en afvoer van lucht. Ook met alle fans aan en de kast open, stijgt de temperatuur te veel. Boven de processor zit een rooster dat ik open kan zetten. De kast is vrijwel leeg, dus geen massa insteekkaarten, schijven en kabels over het moederbord. Wat wel opvalt is dat alle fans standaard lucht naar buiten blazen. Is dat normaal? Ik verwacht, buiten de “vrije gaten”, ook aanvoer van verse koele lucht.
  8. De sensoren lijken niet defect. Met een oventhermometer gemeten wordt het onder aan het koelblok echt behoorlijk warm. De bovenkant kun je wel makkelijk beetpakken.
Afbeeldingslocatie: http://album.zoom.nl/public_images/15721/DTeVSe.jpg
Beetje overzicht: Links voor aan de zijkant zit een 92mm fan en midden rechts in de bodem een 80mm fan. Achterin zie je nog twee 80mm fans.

Vragen
Na lezen en proberen, proberen en lezen kom ik er niet meer uit en blijf met vragen zitten :?
  1. De processor moet toch makkelijk een uur vol kunnen draaien, zonder te warm te worden?
  2. Zo ja, wat is er dan defect?
  3. Indien moederbord of processor toch defect, hoe overtuig ik dan wel de leverancier?
Het is de bedoeling dat de HTPC uiteindelijk in een gesloten kast (met luchtgaten) komt. Daar staan ook versterkers et cetera, dus kan het warm worden. Ik wil zeker weten dat de boel goed draait zonder te heet te worden, voordat ik die stap zet. Nu draait de boel niet eens vrijstaand op de eettafel... |:(

Verwijderd

Zit de koeler er wel goed op? Want als ie 78 graden dan klopt er toch iets niet, dunkt me.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Klopt de uitlezing dan wel? Als het koelblok (goed) warm wordt is de geleiding goed, en als je hem nog weet aan te raken is eea ook niet gloeiend heet. Als er voor de rest ook niets vastloopt...?

Verder is het logisch dat je CPU fan hard gaat draaien als je 1080P materiaal kijkt, aangezien dat best op je CPU teert.

• IkNieSnapNie
@Ravons: Koeler meerdere malen er op gezet, o.a. om te controleren of ik geen koelpasta glijpartij veroorzaakte. De temperaturen verschilden slechts enkele graden. Overigens is de AMD koeler steviger op de proc te klemmen dan de Scythe. Miscchien koelt 'ie daarom ietsje beter.

@Exorcist: De bovenkant van het koelblok wordt nauwelijks warm. Bij de Scythe kon ik er een oventhermometer in prikken om ook de onderkant te meten. Die liep duidelijk op (over de 60 graden, als ik het me goed herinner).
Mogelijk vraag ik te veel. Het HD materiaal was nog geeneens 1080P, maar 720p uit mijn tv-kaart. Dat de proc warmer wordt bij belasting begrijp ik. Nu verbaast het mij dat de temperatuur blijft stijgen...

Het klinkt logisch dat de temperatuur flink oploopt door verkeerd gemonteerde koeler. Hoe weet ik of de koeler er goed op zit, of dit beter kan? Ziet er uit als gewoon vast klikken en klaar. 8)7

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

IkNieSnapNie schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 16:53:
@Ravons: Koeler meerdere malen er op gezet, o.a. om te controleren of ik geen koelpasta glijpartij veroorzaakte. De temperaturen verschilden slechts enkele graden. Overigens is de AMD koeler steviger op de proc te klemmen dan de Scythe. Miscchien koelt 'ie daarom ietsje beter.

@Exorcist: De bovenkant van het koelblok wordt nauwelijks warm. Bij de Scythe kon ik er een oventhermometer in prikken om ook de onderkant te meten. Die liep duidelijk op (over de 60 graden, als ik het me goed herinner).
Mogelijk vraag ik te veel. Het HD materiaal was nog geeneens 1080P, maar 720p uit mijn tv-kaart. Dat de proc warmer wordt bij belasting begrijp ik. Nu verbaast het mij dat de temperatuur blijft stijgen...

Het klinkt logisch dat de temperatuur flink oploopt door verkeerd gemonteerde koeler. Hoe weet ik of de koeler er goed op zit, of dit beter kan? Ziet er uit als gewoon vast klikken en klaar. 8)7
Als het koelblok niet goed geleidt, dus amper warm raakt, dán zit ws je koeler niet goed vast :)

Verwijderd

Of andersom. Dat kan ook. Als je de koeler van een Athlon XP andersom doet dan komt de CPU niet in contact met het 'koperen' stuk. Dus probeer dat ook even. :) Er zit bij de standaard koeler van AMD ook nog koelpasta op met een plastic omhulseltje er over..

Althans, dat was bij die van mij. Heb je die verwijderd? o.o Als 't er zat tenminste.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2008 17:45 ]

• IkNieSnapNie
Mmmmm... even zitten pielen met koelblokjes.

Van AMD zie ik niet hoe ik die steviger kan monteren. Het blok is vierkant. Zo te zien geen voor of achterkant. Hoe zie je dat? De originele koelpasta (en omhulseltje :) ) is er al lang van af.

De Scythe heb ik een beetje proberen te buigen om de boel strakker te zetten. Ook zit er nu wat minder (lees: minder dan een kwart rijstkorrel) koelpasta tussen. Opvallend dat de cores nu bijna tien graden koeler waren bij de start (circa 17 graden). De temp loopt nog langzaam op (bijna tien min.) en zit gemiddeld op 55 gradden...

Verwijderd

Het zou heel goed kunnen dat de CPU te veel volt krijgt toegediend waardoor hij erg warm wordt. Wat best vreemd is want ik verwacht dat je bij de 45W minder warmte produceert... En bij mijn Athlon XP koelertje was er een pijltje in het koelblok gegraveert die dus toonde welke kant de CPU moest opwijzen.

Maar probeer niet te veel te buigen en te doen, dat kan nooit goed zijn. En als je hem kán buigen dan vraag ik me wel af of die wel goed vast zit. Je kan ook proberen te bevestigen dat de waaier naar links wijst en daarna zo bevestigen dat die naar rechts wijst.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2008 18:21 ]

Verwijderd

Heb je de koelpasta wel juist aangebracht ? dus minder dan een kwart rijstkorrel, en dit dan gelijkmatig uitsmeren met een kunstof pasje. Als hij zo warm wordt is het koelblok ook zo idioot heet ?

• IkNieSnapNie
De spanning ziet er niet verkeerd uit. 1.23, 3.25, 4.95 en 12.35. Die 1.23V Core Voltage is minder dan die in de test bij de leverancier (1.248V). Dat van die voor en achterkant kan ik nog niet vinden. Er staat wel een typenummer in het alu blok gegrafeerd. Misschien moet dat aan de kant van het driehoekje op processor en houder?

Tsja, die koelpasta... Zojuist mijn bonuskaart ingezet om dat rantsoen eerlijk te verdelen. Resultaat: test wegens oververhitting binnen 2 minuten afgebroken! De pasta is een beetje dik om goed te verdelen, dus laat ik het over aan de druk tussen proc en koeler. Ik waag nog een poging, maar dan met ietsje meer pasta. De helft blijft toch aan de bonuskaart hangen. Zou dat bij AH ook zo zijn? ;)

Verwijderd

Je smeert pasta eigenlijk niet uit. Je laat dat doen door de heatsink, de druk.

• IkNieSnapNie
Hoera! :D Eerste test die goed verloopt. Na een uur 100% draaien ligt de CPU temp net onder de 70 graden, met core 0 rond de 48 en core 1 rond de 58 graden. Nog erg veel in vergelijking met de 23 graden bij de leverancier, maar toch... in ieder geval geen 70 binnen vijf minuten!

Bedankt voor de gerichte tips! d:)b

Het lijkt toch aan de koelpasta te liggen. Heel weinig gebruiken, maar wel verdeeld over de hele processor voor goed contact. Nu nog proberen de temperatuur verder omlaag te krijgen.

Verwijderd

IkNieSnapNie schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 20:18:
Hoera! :D Eerste test die goed verloopt. Na een uur 100% draaien ligt de CPU temp net onder de 70 graden, met core 0 rond de 48 en core 1 rond de 58 graden. Nog erg veel in vergelijking met de 23 graden bij de leverancier, maar toch... in ieder geval geen 70 binnen vijf minuten!
23 graden onder full load is natuurlijk onmogelijk. ;)
Of ze zaten hem in een vriezer te testen. :P
Maar leuk dat die nu koeler blijft, maar hij is nog steeds warm. Dus ik zou denken dat de koeler er niet goed opzit of dat de koelpasta er niet goed tussen zit. ;)

• IkNieSnapNie
Die 23 graden vind ik ook erg weinig. Daar streef ik ook niet naar. Ik had mijn twijfels over het testen bij de leverancier en stond er op om testresultaten op papier te krijgen. Na enig aandringen kwamen die ook in de vorm van een schermafdruk van een 1 min 20 lopende test op 100% belasting. Ik heb er niet bij gestaan...

Helaas lijkt het mooie resultaat een eenmalige aanbieding. :S De volgende testen lieten allemaal weer een hogere temperatuur zien. Luistert het allemaal echt zo nauw met die pasta? Ik zie niet hoe ik de koeler beter kan vastmaken. Nu test ik weer met de Scythe.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:55
Haal alles uit je zalman kast en leg je moederbord (incl cpu, mem e.d.) op de moederbord doos en probeer op die manier je pc eens op te starten. Op die manier hebben je casefans geen invloed om de temperatuur.

Zet de PC aan en ga meteen naar bios en bekijk naar de temperaturen. Die zal aan het begin nog vrij laag wezen (pc staat immers net aan) en laat de pc een kleine 15min aanstaan in het bios. Houd de temperatuur goed in de gaten. Post dan je temperatuur eens.

Op deze manier check of het aan cpu+koeler+koelpasta ligt of aan de kast.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• IkNieSnapNie
@Pasware: Niet letterlijk gedaan wat je schreef, maar toch...
Het moederbord staat naast de kast op z'n kant te draaien. Op z'n kant om zo vrij mogelijk te staan, voor zowel koeling als tegen kortsluiting. De touwtjes waren lang genoeg om zelfs HD et cetera aan te sluiten. Nu kan ik exact dezelfde test doen als eerder.

Het valt op dat de begintemperatuur lager ligt: voor core 0 en 1 circa 10 en 15 graden, tegen 20 en 25 eerder. Eerder merkte ik al dat de begintemperatuur na een paar keer testen hoger ligt. Misschien zijn dan de kast en moederbord nog warm. Met de stresstest stijgt de temperatuur binnen vijf minuten boven gemiddeld 65 graden voor de cores. Aan de onderkant wordt het moederbord warm.

Lijkt er op dat het niet aan de kast ligt, maar de combinatie processor, koeler en moederbord...

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Onthoud dat de interne thermal diode van alle 65nm Brisbane's brak is en dus complete onzin waarden oplevert. Aangezien je onderscheidt maakt tussen core0 en core1 lijkt het erop dat je deze inderdaad gebruikt.

Kijk of je mobo ook een sensor heeft en gebruik die. Met een actieve CPU-fan worden die 45-watt CPUs sowieso niet meer dan handwarm, dus wil je testen of het koelblok daadwerkelijk contact met de CPU maakt zal je de fan een tijdje uit moeten zetten en dan voelen.

Zolang je geen software crashes hebt gaat het wel goed.

This can no longer be ignored.

• IkNieSnapNie
@Erik Jan: Eerder las ik ook ergens dat de sensor niet altijd even lekker werkt. Hoe ze aan de verschillende waarden voor de cores en CPU komen vind ik ook vreemd. Een brakke sensor Lijkt me vervelend en een reden om de boel terug te sturen. Hoe kun je anders zeker weten dat de boel bij belasting niet door blijft stampen en in het ergste geval gaat fikken???

Wat bedoel je met de sensor van het moederbord? Die kan toch geen vinger in de processor prikken om te voelen hoe warm het is? Volgens mij kan die alleen de (brakke?) sensor uit de processor uitlezen. Of bedoel je misschien de sensor die de systeemtemperatuur aangeeft? Je kan de fans natuurlijk ook op basis daarvan aansturen. In de praktijk zie ik maar weinig variatie in die waarden. Het wordt in de gesloten kast hooguit een paar graden hoger dan de kamertemperatuur. Is dat een beetje safe dan?

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

De interne meter van ALLE Brisbanes is brak. Geen uitzonderingen :) Terugsturen heeft dus niet zoveel zin.

Moederbordsensors (onder de socket) werkten prima bij de vorige generaties, die zijn gewoon gekalibreerd hoor. Het verschilt per model of er nog eentje op zit.

This can no longer be ignored.

• IkNieSnapNie
Mmmm... zit wat in om AMD niet weer met alle Brisbanes op te zadelen :+

Je opmerking over de moederbord sensor maakt me nieuwsgierig. Hoe vind ik die waarden? Het AMD tooltje (PC Health) geeft de waarden voor beide cores weer, net als OCCT en Core Temp. Speedfan roept dat "de core" 42 graden is, dezelfde waarde als core 0 van beide andere tooltjes. Af en toe flitst de temperatuur even omhoog naar de waarde van core 1. :?

Oh ja, crashes kom ik niet tegen. Alleen af en toe wat gekke dingen in Mediaportal, maar da's nog even rommelen met codecjes en zo. Niet om me druk over te maken lijkt me.

De bedoeling is om het systeem niet alleen stabiel, maar ook stil te krijgen...

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Je kunt het PCI plaatje in het slot onder de HD4850 eruit halen. De kaart kan zijn warmte dan beter kwijt wat misschien net een verschil kan maken.

Goud is geen geld

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Probeer HWMonitor eens uit, die laat alle sensoren die die kan vinden in één oogopslag zien. Als je een aparte sensor voor de CPU hebt (dus niet de coretemps), dan zie je dat meteen.
Overigens geld het voor de processoren van Intel ook dat de coretemps met een korrel zout genomen dienen te worden.

• IkNieSnapNie
@frankknopers: Welk PCI plaatje bedoel je? Er zit alleen een tv-kaart in (links op de foto). Onder de 4850 zie je alleen twee geheugenbankjes.

@jitter: HWMonitor laat dezelfde waarden zien als OCCT. Behalve de core temps, zijn dat systeem en processor. Die laatste leek me tot nu toe alleen onwaarschijnlijk hoog, in gerelateerd aan de waarde voor de cores. Het kan natuurlijk ook andersom zijn :? Nu bijvoorbeeld 10 en 12 graden voor de cores en 27 voor de processor. Overigens stegen alledrie de waarden (te) snel bij belasting. Welke moet ik nu geloven om tijdig een tandje terug te laten schakelen naar testbeeld i.p.v. een full HD-film?

• jitter
Ik begrijp niet helemaal wat je schrijft, zou je eens een screendump van HWMonitor willen maken zoals onderstaande:
Afbeeldingslocatie: http://i522.photobucket.com/albums/w345/jitter007/Temps.gif

• IkNieSnapNie
Natuurlijk, met een beetje sleuren en pleuren van PC naar PC:
Afbeeldingslocatie: http://album.zoom.nl/public_images/15721/Hj6u3r.jpg

TMPIN0 en 1 zijn systeem en processor. Een beetje googelen wijst naar de North Bridge voor TMPIN2. Ik kan die (altijd hoge) waarde niet met zekerheid goed plaatsen. Van mijn moederbord schijnt wel een nieuwe versie te zijn omdat de GPU (passief) niet goed genoeg gekoeld wordt...

• jitter
Thanx, da's duidelijk.

Die core temps lijken mij nogal onzinnig laag, daar zou ik verder geen aandacht meer aan besteden. De CPU-temp (TMPIN1) lijkt me wel redelijk te kloppen.
Aangezien die hoge temp (TMPIN2) vrij constant blijft zou ik zelf ook denken aan de NB, en niet aan de GPU.

Als je gaat stressen is het dus TMPIN1 die naar 78 graden gaat?

• IkNieSnapNie
Inderdaad, de TMP1 stijgt vrij snel. In het begin binnen vijf minuten naar de 78 graden. Nu gaat het gelukkig beter. Zojuist een test gedraaid waarbij deze na een uur 100% draaien even boven de 66 graden bleef. De achterste fans moesten beide wel vol meedraaien, wat in dit geval veel herrie geeft. Voor een deel is dat misschien op te vangen door de Zalmans te vervangen door een stiller type.

Ook heb ik nog even een HD demo door Mediaportal gedraaid om te kijken wat de belasting is. Die bleef rond de 30% en dan gaat de temperatuur ook niet zo schikbarend omhoog. Ik twijfel alleen of die demo wel een goede test is. Misschien nog even een andere googelen om de processor wat meer te kietelen. Voor zover mij bekend kan de 4850e wel zelf HD decoderen, maar zit 'ie niet echt ruim in z'n jasje daarvoor.

• IkNieSnapNie
Inmiddels ook de beruchte vogeltjes laten vliegen. Inderdaad, da's geen 30% belasting, maar beide cores volproppen. Tsja... en dan nog (licht) haperen ook >:) Nou ja, dat lossen we later wel op met hardware acceleratie. Eerst maar eens de rest cool houden 8) ...

Verwijderd

Hou dan eens een fan op een paar centimeter afstand van de NB sink en kijk welk effect dat heeft.

• IkNieSnapNie
@disco stu: Inmiddels ligt er een fan op een paar cm afstand van de NB. Behalve de NB zelf lijkt ook de cpu een hele graad :S koeler te worden...

Ik ben er nog niet uit. Het rare is dat de leverancier met erg lage temperatuur testwaarden aan komt zetten (23 graden na ruim een uur). Waren ze, behalve mobo en cpu, toevallig ook de airco aan het testen? >:)

Met verschillende koelers, AMD (Foxconn) en Scythe, krijg ik min of meer dezelfde resultaten: de temperatuur van de cpu stijgt tot boven de maximum toegestane waarde. Het maakt niet uit of ik alle (vier!) Zalman koelers op 100% zet. De kast zelf blijft zo'n 25 graden. Varieëren met weinig, heel weinig en (bijna) geen koelpasta helpt niet. Verkeerd bevestigen van de koeler op de cpu lijkt me knap met zo´n kliksysteem.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-05 13:55
Ik begrijp hier helemaal niets van.

Wat voor koelpasta gebruik je?

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• IkNieSnapNie
MX-2 van arctic cooling. Hoewel ik dat niet 100% zeker weet, lijkt het er op dat ze bij de leverancier testten met dezelfde pasta. Toen ik moederbord en processor terug bracht, wilden ze de koeler er niet bij hebben. Die werd er dus afgehaald. De keren daarop dat ik langs kwam (ja het ging een paar keer mis) zag het er naar uit dat ze de oude pasta niet verwijderd hadden, maar de boel zo getest hebben.

Het ging een paar keer mis in de zin dat ik het niet accepteerde alleen een melding "niet defect" te krijgen. Ze willen geld zien voor testen van "niet defecte" spullen, dan wil ik ook een testverslag. Dat waren ze een paar keer vergeten, vandaad.

• IkNieSnapNie
Nu dacht ik dat de spanning in orde was, tot ik gisteren in OCCT zag dat de Vcore op 1.28V kwam. :o AMD geeft 1.25V op als maximum! Maarrrr... hoe pas ik de spanning aan? In de BIOS de CPU Voltage Control op 1.20V zetten helpt niet. Dan nog stijgt de spanning bij stresstesten.

Om het verhaal nog leuker te maken zette ik AMD overdrive er op. Niet om over te klokken, maar om de spanning terug te brengen. Ik las dat deze soms meer kan dan via de BIOS. Grappig dat AMD in de Status Monitor als temperatuur 0 graden geeft per core (CPU Status)! Ze kennen blijkbaar de betrouwbaarheid van de eigen sensoren. O-) Spannender zijn de andere waarden. Op het zelfde scherm staat per core netjes de spanning van 1.2V. Klik je verder naar Board Status, dan kom ik de bekende waarden weer tegen. Met dit keer (idle) 1.23V voor de CPU VCORE. Volgens de uitleg van AMD is dit de "CPU core voltage". :? Leuk, het zelfde liedje als bij de temperatuur metingen? Onder Performance Control de Clock/Voltage settings maar naar beneden geschroeft van 1.2V naar 1.15V. Kijken of dit wat uit haalt. Zo gauw zie ik wel dat de spanning weer rustig over de 1.2V heen stijgt, terwijl de temperatuur zojuist de 60 graden passeerde...

• IkNieSnapNie
Opgelost :) Na enig aandringen moederbord omgeruild en nu loopt alles als een trein :Y Is gelijk nieuwe versie met betere NB-koeler ook. Na ruim een uur 100% draaien blijft de processor stabiel rond de 45 graden...
Pagina: 1