Probleem
Mijn AMD 4850e processor houdt het bij volle (100%) belasting niet langer dan een kwartiertje uit. Dan stijgt de temperatuur boven de door AMD als maximum aangegeven 78 graden, terwijl de temperatuur in de kast verder nauwelijks boven de 30 graden komt.
Bij normaal gebruik belast ik beide cores niet snel voor langere tijd 100%. Ik merkte dat de PC erg veel herrie maakte bij het afspelen van HD materiaal. Door de warmte ging de processorkoeler sneller draaien, wat voor onnodig veel herrie zorgt.
Harde en softe waren
Dit lijkt me het meest relevant (zo niet, dan hoor ik het wel
):
Geprobeerd
Met weinig verschil bedoel ik een temperatuur verschil van ongeveer 5 graden, wat de processor hooguit een paar minuten langer onder de maximum temperatuur houdt.
Beetje overzicht: Links voor aan de zijkant zit een 92mm fan en midden rechts in de bodem een 80mm fan. Achterin zie je nog twee 80mm fans.
Vragen
Na lezen en proberen, proberen en lezen kom ik er niet meer uit en blijf met vragen zitten
Mijn AMD 4850e processor houdt het bij volle (100%) belasting niet langer dan een kwartiertje uit. Dan stijgt de temperatuur boven de door AMD als maximum aangegeven 78 graden, terwijl de temperatuur in de kast verder nauwelijks boven de 30 graden komt.
Bij normaal gebruik belast ik beide cores niet snel voor langere tijd 100%. Ik merkte dat de PC erg veel herrie maakte bij het afspelen van HD materiaal. Door de warmte ging de processorkoeler sneller draaien, wat voor onnodig veel herrie zorgt.
Harde en softe waren
Dit lijkt me het meest relevant (zo niet, dan hoor ik het wel
| Processor | AMD 4850e |
| Processorkoeler | Origineel, zelfde probleem bij Scythe Ninja mini met geforceerde koeling |
| Moederbord | GigaByte MA78GM-S2H |
| Behuizing | Zalman HD160XT |
| Voeding | Seasonic S12II-380 |
| TV-kaart | FireDTV, de enige insteekkaart in de kast |
| OS | Windows Vista 64bit |
| BIOS | Versie F4, geen overclocken o.i.d. ingesteld |
| Testen | OCCT v2.0.0a voor stresstest met temperatuurmeting |
| GigaByte EasyTune 5 Pro Hardware Monitor (PC Health), check temperatuur | |
| Core Temp 0.99.1, dubbelcheck gemeten temperatuur ;o) | |
| BurnInTest V5.3 Pro, gebruikt voor testen door leverancier | |
| Multimedia | Mediaportal 1.0, (nog) GEEN hardware acceleratie codec voor HD materiaal |
Geprobeerd
Met weinig verschil bedoel ik een temperatuur verschil van ongeveer 5 graden, wat de processor hooguit een paar minuten langer onder de maximum temperatuur houdt.
- Testen met kast open en gesloten.
- Dubbele (80mm) fans van de kast langzaam of snel laten draaien. Deze zitten nog geen 10cm van de processor. Andere fans (80 en 92mm) snel, langzaam of uit zetten. Dubbele fans ook omgekeerd om direct lucht over processor en koeler te blazen.
- Nieuwe processorkoeler (Scythe Ninja mini met geforceerde koeling). Deze koelt iets minder goed (enkele graden, maar wel stiller) dan AMD.
- Veel of (heel) weinig koelpasta (Arctic Colling MX-2) tussen processor en koeler.
- Vergelijken metingen van diverse tools, omdat deze soms niet goed samenwerken met processor en moederbord. CoreTemp en OCCT geven dezelfde temperatuur per core aan. De temperatuur die OCCT en PC Health over de totale CPU melden ligt ruwweg 15 graden boven het gemiddelde van de cores. Nu bijvoorbeel C0 en C1 op respectievelijk 22 en 17 graden, met CPU op 36 graden. De Systeem temperatuur geeft 35 graden. Overigens geven de sensoren van de kast circa 26 graden aan voor het systeem.
- Moederbord en processor na overleg teruggebracht naar leverancier. Die geeft aan dat ze geen defect vinden. Met BurnInTest Pro testten ze moederbord, processor en beide samen. Na ruim een uur op 100% draaien blijft de temperatuur van beide cores in de testopstelling rond de 23 graden. Thuis kan ik die testresultaten in de Zalman kast niet reproduceren. Overigens komen kast en voeding van een andere leverancier.
- De leverancier wijst op voldoende aan- en afvoer van lucht. Ook met alle fans aan en de kast open, stijgt de temperatuur te veel. Boven de processor zit een rooster dat ik open kan zetten. De kast is vrijwel leeg, dus geen massa insteekkaarten, schijven en kabels over het moederbord. Wat wel opvalt is dat alle fans standaard lucht naar buiten blazen. Is dat normaal? Ik verwacht, buiten de “vrije gaten”, ook aanvoer van verse koele lucht.
- De sensoren lijken niet defect. Met een oventhermometer gemeten wordt het onder aan het koelblok echt behoorlijk warm. De bovenkant kun je wel makkelijk beetpakken.

Beetje overzicht: Links voor aan de zijkant zit een 92mm fan en midden rechts in de bodem een 80mm fan. Achterin zie je nog twee 80mm fans.
Vragen
Na lezen en proberen, proberen en lezen kom ik er niet meer uit en blijf met vragen zitten
- De processor moet toch makkelijk een uur vol kunnen draaien, zonder te warm te worden?
- Zo ja, wat is er dan defect?
- Indien moederbord of processor toch defect, hoe overtuig ik dan wel de leverancier?