Systemfan cooler master Centurion 534 draait op 600 rpm

Pagina: 1
Acties:

• Snarf26966
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05-2025
Hi ik heb een vraagje,ik heb sinds kort een Cooler Master Centurion 534 waar een systemfan acherin zit van 120mm.
Die fan heeft drie draden.
Nu draaid die fan op 600 rpm gezien via bios.
De vraag die ik nu heb is: word de fan nu wel of niet geregeld door het bios.
Want ik denk dat met drie draadjes dat het niet te regelen is de snelheid.
Moederbord is een MSI P45D3 Platinum.
Ik heb op het moederbord wel 5 aansluitingen voor systemfans.
In het moederbord boekje zie ik geen verschil tuusen de aansluitingen.

Een vriend van mij heeft precies dezelfde kast met dezelfde fan erin en die draaid wel op 1200 rpm.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ligt aan het moederbord als de fan wel of niet geregeld wordt, in principe zijn de 3 draadjes van de fan genoeg. Maar staat hier niks over in de handleiding? Kun je de fan regelen met Speedfan?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Heb de manual van de MS-7513 (= P45D3) gedownload en bekeken. Op blz 2-14 wordt melding gemaakt van CPUFAN en SYSFAN1~5. Er wordt alleen gemeld dat CPUFAN regelbaar is mits de juiste fan gebruikt wordt. Daaruit leid ik af dat SYSFAN1~5 niet regelbaar zijn.

Als het klopt dat ze identiek zijn vind ik het vreemd dat de fan niet gewoon 1200 rpm loopt. Probeer die fan van jou eens uit in die pc van je vriend (en vice versa), kijken wat er gebeurt...

• Snarf26966
jitter schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 21:35:
Heb de manual van de MS-7513 (= P45D3) gedownload en bekeken. Op blz 2-14 wordt melding gemaakt van CPUFAN en SYSFAN1~5. Er wordt alleen gemeld dat CPUFAN regelbaar is mits de juiste fan gebruikt wordt. Daaruit leid ik af dat SYSFAN1~5 niet regelbaar zijn.

Als het klopt dat ze identiek zijn vind ik het vreemd dat de fan niet gewoon 1200 rpm loopt. Probeer die fan van jou eens uit in die pc van je vriend (en vice versa), kijken wat er gebeurt...
Bedankt voor de reactie,als ik bij hem kom zal ik dat een proberen.
Hij heeft wel een ander type moederbord,wel een msi.
Is het geen idee om de fan eens direct op de voeding aan te sluiten in plaats van op het moederbord.

• Snarf26966
-The_Mask- schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 20:51:
Ligt aan het moederbord als de fan wel of niet geregeld wordt, in principe zijn de 3 draadjes van de fan genoeg. Maar staat hier niks over in de handleiding? Kun je de fan regelen met Speedfan?
Ik moet speedfan nog downloaden,en zal dan eens kijken als dat kan.

• jitter
Snarf26966 schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 11:30:
[...]
Bedankt voor de reactie,als ik bij hem kom zal ik dat een proberen.
Hij heeft wel een ander type moederbord,wel een msi.
Is het geen idee om de fan eens direct op de voeding aan te sluiten in plaats van op het moederbord.
Tuurlijk is dat een idee. Dan heb je weliswaar geen toerentaluitlezing, maar het verschil tussen 600 en 1200 rpm hoor je zo ook wel ;).

• Snarf26966
jitter schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 17:50:
[...]

Tuurlijk is dat een idee. Dan heb je weliswaar geen toerentaluitlezing, maar het verschil tussen 600 en 1200 rpm hoor je zo ook wel ;).
Vraag is opgelost,in het bios stond het gedeelte dat die fan regelt op 50% dus op 600 rpm.
Via Speedfan is het nu te regelen.

Iedereen bedankt voor de reacties. :)

• jitter
Mooi. Wel een magere handleiding van MSI, zeg. Bij de hardware-aansluitingen wordt er met geen woord gerept over regelbaarheid van SYSFAN1~5, maar verderop, bij BIOS settings, wordt er wel geschreven dat SYSFAN1 en 2 regelbaar zijn...
Pagina: 1