• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-05 21:38

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Ik weet dat er net een topic is geplaatst, echter omdat dit topic nog in volle gang is en ik het niet wil bevuilen heb ik besloten om een nieuwe te maken.

Ik heb voor mijn zusje een computer samengesteld en gebouwd, de installatie ging helemaal goed en gaf geen problemen.
Toen alles eenmaal geinstalleerd was begon het gedonder, soms loopt de computer 4x op een dag vast (geen blauw scherm, gewoon een spontane freeze) en soms doet de computer het 2 weken lang en loopt ie dan 'ineens' vast.

De computer wordt niet zwaar gebruikt (alleen msn, internet, muziek, word) dus geen zware applicaties of games.

Heb het volgende al geprobeerd:

- memtest
- bios upgrade
- upgrade naar sp3
- alles gechecked kabels goed etc etc

Het kan bijna niet aan het vermogen liggen (400 watt lijkt me zat voor dit systeem), en testen met andere onderdelen heeft ook weinig zin, daar het probleem soms wel 2 weken zich niet voordoet!!

Waar kan het nou nog aan liggen? me zusje heeft er best wat geld in gestoken en het is gewoon zonde dat het ding zo doet..

specs van de pc:

CPU 775 Inter dual core 2,2 ghz (box)
Asus 775 P5B Moederbord
400 watt voeding
2048 MB ddr2 ram (Kingston)
Foxconn NVI GF8500 GT
HD Seagate 250GB

Windows XP sp3

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-05 08:14
Wat is vasthangen? Hangen en handmatig moeten resetten of automatische reboot? Staat het weergeven van blauwe schermen wel aan? Kijk hier even: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter Test verder eens een dag/nacht met cpu belasting test, RAM test nacht lang draaien, live cd/dvd (ook instabiel?) etc.

Specs

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Handmatig moeten resetten..
RAM is al getest, cpu kan ik nog wel doen.
Blauwe scherm staat aan

Maakt windows niet toevallig 1 of ander txt bestandje aan, dat als je em na een hanger weer reset dat je kan zien WAAROM die is blijven hangen??

[ Voor 43% gewijzigd door koekjah op 13-08-2008 14:55 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Wát voor 400W voeding? Een Q-Tec zeker?

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-05 19:25

Wish

ingwell

Maakt windows niet toevallig 1 of ander txt bestandje aan, dat als je em na een hanger weer reset dat je kan zien WAAROM die is blijven hangen??
- Misschien eens kijken in de eventviewer?

No drama

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-05 08:14
Kijk verder eens in je event viewer of daar foutmeldingen of waarschuwingen instaan. Drivers van chipset en graka even nakijken danwel vervangen :)

Specs

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Exorcist schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 14:55:
Wát voor 400W voeding? Een Q-Tec zeker?
Weet ik niet uit mn hoofd, moet ik even kijken. Het was een codegen case iig.

Ik zal zodra de PC is vastgelopen eens in eventviewer kijken

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08-2025
Gebeurt het vastlopen steeds bij een bepaalde handeling/programma ?
Doet de muis het nog als de pc vastloopt ?
Staat het geheugen wel in de QLV-list van het mobo ?
Hoe lang heb je getest met memtest ? (doe zeker 2 volledige passes achter elkaar)

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:32

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Geaard stopcontact?

This footer is intentionally left blank

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
- Stopcontact is geaard
- Memtest een paar uur goed laten draaien, zal het straks nog een keer doen.
- De muis werkt niet meer als hij vastloopt en het geluid blijft ook 'hangen'
- Het gebeurd geheel willekeurig voor zover ik weet..
- temperaturen zijn normaal

Enkele screenshots van eventviewer, zie niks bijzonders to be honest (liep vast tussen half 3 en 10 voor 3):

Afbeeldingslocatie: http://img295.imageshack.us/img295/8082/a1rw8.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img295.imageshack.us/img295/3369/a2ua0.th.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door koekjah op 13-08-2008 15:17 ]

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Schopje..
ik zit nog steeds met hetzelfde probleem, heb net weer geformatteerd... alle NIEUWSTE drivers gedownload.. en WEER loopt de pc VAST argh!!
Kan iemand nog met wat tips/adviezen komen? Anders laat ik em nakijken door de winkel.....

• Pepperana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

Het kan vanalles zijn wat je systeem vast laat lopen. Maar als eerste verdachte zou ik toch de voeding aanwijzen. Wat Exorcist al zei.
Probeer een andere A merk voeding te lenen en daar mee te testen.
Ik kijk net effe in de Pricewatch bij die Codegen kasten en ze zijn net zo duur als alleen een A merk voeding. Ik denk dat de voeding daarom zeer el cheapo is.

[ Voor 28% gewijzigd door Pepperana op 10-09-2008 11:27 ]

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Ik heb bijna alleen (maar wel vrijwel zeker dan) last van dit soort hangers als ik teveel overclock of te strakke timings zet.
Dus check je geheugen instellingen, zet ze desnoods wat langzamer. Check je northbidge, gpu en cpu cooling.

Mijn geuss is dat het het geheugen is, als er enkele fouten inzitten merk je dit vaak niet gelijk. Pas als critical data naar het kapotte geheugenadres geschreven wordt krijg je problemen, en dat is redelijk random.

Ctrl+k

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Ik heb een complete memtest gedaan tot 2x toe, allebei de keren geen fouten gevonden.

Het lijkt me zoiezo een hardwarestoring, het probleem is alleen dat het zowat alles kan zijn; mobo, processor, HD, geheugen, voeding etc.
Temperaturen zien er trouwens OK uit, ook vlak na een freeze.
Overclocken heb ik nooit gedaan, bios staat gewoon op standaard fabrieksinstellingen.

Ik heb ook niet zomaar 'even' voeding liggen hier, dus ik ben bang dat ik em weg moet brengen... het enige probleem is dat ik denk dat ze het daar ook niet zomaar kunnen vinden, aangezien het vastlopen geheel random is (soms 10x op een dag, soms 1x per 3 dagen) zullen ze er niet een aantal dagen op gaan wachten, hij is tot nu toe nog geen 1x blijven hangen in 'idle' dus wanneer hij niet gebruikt werd maar wel aanstond... :'(

[ Voor 5% gewijzigd door koekjah op 10-09-2008 15:06 ]

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Om geen nieuw topic te openen geef ik dit topic een schopje...
Het probleem bestaat nog steeds, het gekke is alleen dat nu ALLES is vervangen door een ander product/merk etc, ik kom er maar niet uit waar de fout kan liggen:

Asus 775 P5B Moederbord vervangen door: Asus 775 P5KPL
CPU 775 Inter dual core 2,2 ghz (box) vervangen door: 775 Intel Core2Duo E7300 2.66/BOX
2048 MB ddr2 ram (Kingston) vervangen door: 2048MB DDRII/667 Kingston CL5 KIT
Foxconn NVI GF8500 GT vervangen door: GRAE Asus nVi EN8500GT
HD Seagate 250GB vervangen door: 250GB Samsung HD252HJ
400 watt voeding vervangen door 460 watt voeding
DVD speler vervangen door een andere DVD speler...

zoals je ziet heb ik alles (laten) vervangen, testen en doormeten. Steeds kan er niks gevonden worden maar hij blijft maar vastlopen op geheel willekeurige momenten. (soms 1x per week soms 10x per week).

Het enige wat ik nog niet heb vervangen is de randapparatuur:

- USB muis
- Toetsenbord
- Wireless USB stick
- Beeldscherm
- Case zelf

Maar naar mijn weten zou een computer toch niet vast kunnen lopen op één van deze dingen?
Er staat ook nog steeds windows XP op (wel al aantal keer opnieuw geinstalleerd) en er is ook al geprobeerd dit met een andere CD te installeren.

Misschien eens windows vista proberen?
Iemand die een tip of advies heeft: reageer aub, ik ben er nou al zo'n 3 maanden mee aan het klooien en heb alle opties al gehad :'(

• Pepperana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

Jammer dat het probleem nog niet opgelost is.
Wat voor merk voeding heb je.
Daar blijf ik toch een beetje op terugvallen. Je hebt hem vervangen maar als je van een 400watt Sweex naar een 450 Watt Sweex gaat maakt de upgrade weinig uit.

Al die randapp is vrij simpel te testen lijkt mij. Dat zou ik zo iezo proberen.

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Opzich wel, zij het niet dat het soms wel een week kan duren eer de PC vastloopt. Vandaar dat ik me afvraag, kan de rand-apparatuur überhaupt wel een vastloper veroorzaken?

De voeding was van codegen (400W) en is vervangen door een codegen OEM product. Gezien de interval van de storing en het feit dat er omgeruild is lijkt de kans me wel erg klein dat het de voeding is. Zal eens kijken of ik dit mogelijk nog kan testen door weer een nieuwe ergens te regelen.
Overigens is deze ook doorgemeten door het bedrijf waar het systeem is aangeschaft (Gistron)

Bedankt voor je feedback in ieder geval :)

[ Voor 8% gewijzigd door koekjah op 15-12-2008 14:43 ]

• DitisKees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05 11:52
Heb zelf ook een keer dit probleem gehad, bij mij lag het uiteindelijk eraan dat het sata-kabeltje van de harde schijf niet goed contact maakte. Dus als je nog een ander kabeltje hebt kan je dat proberen, en anders nog eens goed vastduwen, zeker als het kabeltje niet vastklikt.

Dell E6420 | Sony Cybershot WX220

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Ik neem aan dat ze bij de nieuwe hardware ook wel nieuwe kabels hebben gebruikt....
Zal em vd week even opendraaien en ook alle kabels vervangen door nieuwe.

Nogmaals mijn vraag: Is het mogelijk (waarschijnlijk) dat de PC vastloopt door randapparatuur?

• Nozzie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 11:23
De vastlopers zouden wel kunnen komen door de randapparatuur.

Ik heb het een keer gehad met een Logitech draadloos toetsenbord. Bij gebruik van het toetsenbord viel de pc af en toe zomaar uit. Soms kon je een uur zitten typen voor hij uitviel en soms viel hij al uit bij het intoetsen van het wachtwoord. Logitech setje vervangen voor een bedraad PS2 toetsenbord en het probleem was weg. Zou in ieder geval proberen met een ander toetsenbord en muis en ander wifi stick.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Eventueel het beeldscherm nog?
De reden dat ik niet verwacht dat het daar aan ligt, is omdat ze bij Gistron ook last van vastlopers hadden, terwijl ze daar natuurlijk een andere muis/toetsenbord hebben gebruikt en geen WiFi!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoe stabiel is de spanning in huis?

Ja dat is mogelijk trouwens.
Alle peripherals eraf en testen maar ;).

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-05 18:23
koekjah schreef op maandag 15 december 2008 @ 16:26:
Eventueel het beeldscherm nog?
De reden dat ik niet verwacht dat het daar aan ligt, is omdat ze bij Gistron ook last van vastlopers hadden, terwijl ze daar natuurlijk een andere muis/toetsenbord hebben gebruikt en geen WiFi!
Beeldscherm lijkt me stug. aangezien er alleen een signaal naar toe gaat.

Ik verdenk ook die el-cheapo voeding.
Interval van de hangers maakt niet uit.

Voeding kan je vergelijken met een auto. Je koopt een Lada. je gooit er een 2 liter motor in maar de auto blijft een Lada geen BMW. en dus rijd de auto nog steeds brak.
Op veel consumenten 5.1 setjes staat 1000Watt met grote letters. maar uiteindelijk heb je 5 boxjes met 10watt RMS. en een sub met 20Watt RMS. hoeveel volt dat ding heeft zegt dus niets.

Een A voeding is zoveel beter, deze is koeler, piekspaningen worden opgevangen. en grootste voordeel is dat een A voeding beter is voor je onderdelen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
Heb dit ook eens gehad op een nieuwe PC => bleek het toetsenbord en/of muis te zijn op PS2 => USB-setje gegeven en opgelost (ook lang zitten op zoeken :X)

Dus indien je een PS2 toetsenbord en muis hebt => proberen met USB

Simke

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

Ik ben het eens met iedereen die roept dat vage problemen veelal door de voeding kunnen komen maar Codegen is echt niet zo slecht als men hier beweert. Ik heb net in twee systemen twee nieuwe voedingen gehangen van Codegen en in mijn geval hebben die juist de stabiliteitsproblemen opgelost. Dit waren respectievelijk een Athlon 1800+ en een P4-3000, dikke kans dat deze systemen meer verbruiken dan die van de TS.

Wat wel nog zou kunnen is dat er sprake is van incompatibiliteit. Een voeding kan incompatible zijn met een moederbord, Antec voedingen hadden daar in het verleden bijvoorbeeld last van bij bepaalde moederborden. Ook het geheugen kan incompatible zijn met de gebruikte moederborden. Memtest sluit dit niet noodzakelijk uit. Ik zou Prime95 (deze: http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103) eens proberen. Laat dit eens een paar uur draaien. Geeft hij geen fout aan dan blijft het vaag. Dan moet je het idd zoeken in de voeding of randzaken. Stopt Prime er wel mee dan is het waarschijnlijk een meer basic probleem. Geheugen waarschijnlijk. Ook 3dmark (demo loop mode enkele uren) is een goede methode om te testen/het probleem te reproduceren.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

fckgw schreef op maandag 15 december 2008 @ 18:07:
Ik ben het eens met iedereen die roept dat vage problemen veelal door de voeding kunnen komen maar Codegen is echt niet zo slecht als men hier beweert. Ik heb net in twee systemen twee nieuwe voedingen gehangen van Codegen en in mijn geval hebben die juist de stabiliteitsproblemen opgelost. Dit waren respectievelijk een Athlon 1800+ en een P4-3000, dikke kans dat deze systemen meer verbruiken dan die van de TS.
Is 2 stuks een statistisch verantwoorde steekproef?
Nee dat geldt hier op tweakers ook vaak niet, maar ik geloof meer in 50 tweakers die ruzie hebben met die prut.
Wat wel nog zou kunnen is dat er sprake is van incompatibiliteit. Een voeding kan incompatible zijn met een moederbord, Antec voedingen hadden daar in het verleden bijvoorbeeld last van bij bepaalde moederborden. Ook het geheugen kan incompatible zijn met de gebruikte moederborden. Memtest sluit dit niet noodzakelijk uit. Ik zou Prime95 (deze: http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103) eens proberen. Laat dit eens een paar uur draaien. Geeft hij geen fout aan dan blijft het vaag. Dan moet je het idd zoeken in de voeding of randzaken. Stopt Prime er wel mee dan is het waarschijnlijk een meer basic probleem. Geheugen waarschijnlijk. Ook 3dmark (demo loop mode enkele uren) is een goede methode om te testen/het probleem te reproduceren.
Heb je daar een bron voor? vind ik wel een grappig fenomeen van die antec voedingen.

• Sjaak_Banaan
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-03 16:00
Ik heb ooit een soortgelijk probleem gehad.
Hier werd het veroorzaakt door een IDE dvd-speler van Plextor, deze crashes verschenen bij mij wel in de logfiles. Uiteindelijk heb ik het probleem maar "opgelost" door de extra speler eruit te laten.
Je zou het dus eens kunnen proberen met zo min mogelijk apparaten aangesloten...

Suck6!

• fckgw

fckgw

rhqq2

Boudewijn schreef op maandag 15 december 2008 @ 18:16:
[...]

Is 2 stuks een statistisch verantwoorde steekproef?
Nee dat geldt hier op tweakers ook vaak niet, maar ik geloof meer in 50 tweakers die ruzie hebben met die prut.

[...]

Heb je daar een bron voor? vind ik wel een grappig fenomeen van die antec voedingen.
Ik zie hier geen '50 tweakers die ruzie hebben met die prut' maar slechts mensen die beweren dat omdat het goedkoop is het wel prut moet zijn.

Antec: Hier bijvoorbeeld: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=970367

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Elk stukje hardware INCLUSIEF de voeding heb ik al vervangen. Er zit dus compleet nieuwe hardware in, met precies hetzelfde probleem!!

De kans dat het dus een geheugen of andere hardware fout is lijkt mij ZEER klein (Toevallig precies 2 brakke stuks hardware ?? ). Ook is alles vervangen door een ander type om een evt conflict uit te sluiten.

Ik kan nu wel weer memtest doen (die ik al heb gedraaid) maar die gaf toen geen fouten, en ik kan vrijwel zeker zeggen dat ie dat nu ook niet zal doen met het nieuwe geheugen in het nieuwe moederbord, terwijl de PC wel blijft vastlopen.

Vanmiddag hang ik er een andere muis en toetsenbord aan, kijken of dit werkt.

Spanning in het huis is trouwens stabiel, draaien meer computers zonder problemen.
Is er geen mogelijkheid om een log bij te houden waarop ik kan zien bij welke bewerking die vastloopt? Hij freezed echt compleet, reageerd nergens meer op en ook de num-lock toets kan niet aan/uit.
Gister is hij vanzelf opnieuw opgestart; ineens.

Nogmaals bedankt voor alle feedback :)

• fckgw

fckgw

rhqq2

koekjah schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 13:47:
[...]
Ik kan nu wel weer memtest doen (die ik al heb gedraaid) maar die gaf toen geen fouten, en ik kan vrijwel zeker zeggen dat ie dat nu ook niet zal doen met het nieuwe geheugen in het nieuwe moederbord, terwijl de PC wel blijft vastlopen.
[...]
Ik zeg ook niet dat je memtest moet doen, ik suggereer Prime95. Is een andere insteek, Prime is een real world app terwijl memtest meer theoretisch/synthetisch is.

[ Voor 10% gewijzigd door fckgw op 16-12-2008 14:02 ]

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
fckgw schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 14:01:
[...]

Ik zeg ook niet dat je memtest moet doen, ik suggereer Prime95. Is een andere insteek, Prime is een real world app terwijl memtest meer theoretisch/synthetisch is.
Ik snap je punt, maar ik bedoel meer dat ik er eigenlijk geen rekening meer mee hou dat het aan de hardware ligt, simpelweg omdat alles is omgeruild voor een nieuw type en het probleem nog steeds precies hetzelfde is.
Dat is volgesmij een kans van 1 op 1000 dat ik in een half jaar tijd precies weer een brak stuk hardware van dezelfde soort (geheugen bijv) krijg en dat bij testen van de winkel geen fout aangeeft.

[ Voor 12% gewijzigd door koekjah op 16-12-2008 14:08 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Feit is echter dat je de ene pruts voeding vervangen hebt door een andere pruts voeding. Probeer eens een fatsoenlijke A merk voeding erin te zetten. Denk dat dit de grootste kans op succes geeft...

Daarnaast kan het natuurlijk ook komen door dat wireless USB stickje, welliswaar zeg je dat ze bij de repeateur geen WIFI gebruikte maar als het stickje erin is blijven zitten kan het natuurlijk nog steeds vastlopers opleveren. Of zelf als is de stick eruit is gehaald maar de drivers zijn blijven staan kan het nog steeds problemen opleveren...

[ Voor 12% gewijzigd door ik222 op 16-12-2008 14:18 ]

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Ik heb de stick niet meegegeven dus die zat er niet meer in, ook aan de drivers kan het niet liggen want nadat ze mn HD hadden vervangen stonden die nog niet op de nieuwe HD maar bleef het probleem wel bestaan.

Toch zal ik het is proberen met een andere USB-wifi, toetsenbord en muis.

Voeding is het enige probleem, een goeie voeding kost al gauw 100 euro wat ik veel geld vind om iets te testen waarvan we niet eens weten of het daar wel aan ligt. Ook hierbij lijkt mij de kans dat ik 2x brakke voeding krijg in een half jaar tijd nogal verwaarloosbaar.

Ik heb zo'n 10 PC's zelf samengesteld afgelopen 3 jaar en allemaal zit er Codegen voeding in, nergens problemen mee.
Hij zou zo'n 200W nodig hebben volgens de berekening, zit ik met 460 ook dik overheen.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
100 euro kost een goede voeding niet, voor ongeveer 50 euro kun je een goede voeding van 500 Watt kopen...

Ik zeg ook niet dat de voeding twee keer kapot is, ik zeg alleen dat hij wellicht niet continu genoeg vermogen kan geven (vaak wordt het piekvermogen aangegeven bij dergelijk el cheapo dingen) of dat hij simpelweg niet werkt met je hardware (omdat sommige dingen die je vervangen hebt niet heel anders waren)

Maargoed je moet het zelf weten, maar het probleem zal hoe dan ook ergens aan liggen...

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Je hebt een punt, ik ga het eerst met de randapparatuur proberen. Heb ook contact opgenomen met Gistron en die bellen mij vandaag ook terug met een evt oplossing.
Overigens heb ik met mijn eigen systeem meer wattage nodig maar deze draait perfect met een 400W codegen

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Het zou goed kunnen dat het b.v. aan je toetsenbord ligt, ik zou iig alles dat je niet per se nodig hebt even loskoppelen.

Eer/gisteren had ik ook problemen met een PC nadat ik de graka had vervangen, toen ik het systeem weer een beetje aan de praat had kreeg ik BSOD's en vastlopers, toen even een ander toetsenbord eraan gehangen en het probleem was opgelost.

Overigens zit er in dat systeem ook een Codegen 400W voeding en ik heb ook nergens problemen mee. (DFI nF3 Ultra-D, AMD X2 4400, 2GB, 6600GT/6800...dat trekt echt wel wat meer vermogen dan het systeem van de TS).

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Kleine update:

Heb Prime95 zo'n 2,5 uur laten draaien, CPU al die tijd op 100% en memory rond de 95% (gemeten met Asus probe).
Systeem is niet vastgelopen en ook bij de tests zijn geen fouten geconstateerd, voltage waarden normaal en de temperatuur van case/mobo/CPU niet hoger dan 33 graden.

Op dit moment ben ik 3dmark aan het downloaden, kijken of deze nog wat meer aan het licht kan brengen.

Voor zover wordt mn vermoeden alleen maar versterkt dat het hier niet om een hardwarematig probleem gaat.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Zowel 3dMark als Pcmark lopen ook gewoon hun tests af zonder vast te lopen, hardware storing lijkt me uitgesloten?

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Draai voor de 'grap' eens OCCT, Orthos en 3DMark tegelijk, het zal even duren maar als OCCT klaar is (als de PC dat haalt) dan heb je meteen wat grafiekjes met de spanning (CPU, 3.3V, 5V en 12V).

Opstarten doe je ook in die volgorde, OCCT eerst (wachten tot ie 1 minuut idle heeft gedraait), orthos starten en daarna 3Dmark, uiteraard kun je het beste de programma's eerst op de achtergrond hebben draaien anders kun je wachten tot je een ons weegt voordat alles draait.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Die grafiekjes heb ik al, stonden in Asus probe :)
Ik heb nu een register key enabled waarmee je handmatig een memory dump kan (laten) maken wanneer de PC freezed, dan is het nu wachten op de volgende freeze en kan ik kijken of er in de dump nog eventuele informatie staat.... verdere tips zijn altijd welkom ;)

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
Valt onder "ALLE" hardware ook het toetsenbord en muis zoals reeds gevraagd in een eerdere post van mij?

Simke

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 21:20

Bene

list incomprehension

NB: Over de "Codegen" discussie. Codegen voedingen hebben een Leadman Electronics binnenwerk. Vergelijkbaar met Q-tec en Sweex - kleine heatsinks, goedkope condensatortjes en dat gestoken op een kartonnen plankje. Werkt vast prima in een kantoormachine, maar het is het eerste onderdeel waar ik met een schuin oog naar zou kijken.
Pagina: 1