Bestaat zo'n versterker?

Pagina: 1
Acties:

• .hans
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04-2023
Hoi,

Al een tijdje speel ik met het idee om in mijn woonkamer een nieuwe Video/Hi-Fi set neer te zetten.

Nou is het een appartement met een soort van hoek erin, en daardoor staat mijn TV een beetje in een hoek staat afgesloten van de rest van het huis. Ik zou graag een 5.1 of 2.1 opstelling willen bij de tv om tijdens films en games volop te kunnen genieten van het geluid.

Als ik muziek luister wil ik dat graag door het hele huis goed kunnen horen, en niet dat het geluid allemaal uit de hoek komt waar de tv staat. Hiervoor wil ik eigenlijk 2 (of 4 :) ) mooie zuilspeakers hebben, maar die wil ik dus los kunnen gebruiken van de speakers die bij de tv staan.

Ik ben dus op zoek naar mogelijkheden hiervoor, maar kom niet echt verder. Ik heb al zitten denken om van een 7.1 setje de 2 zij speakers los te halen, zodat er eigenlijk een 5.1 set + 2 losse speakers overblijven. Maar dat lijkt me toch niet de ideale oplossing, als het uberhaupt al kan.

Het moet vast wel mogelijk zijn om in een versterker aan te geven welke speakers je wil gebruiken bij welke bron je gebruikt voor het geluid, maar ik kan hier bij verschillende merken die ik al heb bekeken weinig over vinden. (of het heeft een naam die mij onbekend is)

Enige hulp en pointers in de goeie richting zijn heel erg welkom!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:49
De meeste onkyo modellen hebben de mogelijk om 5.1 speakers aan te sluiten.
En daarnaast een extra speakerset.
Op het apparaat is dat dan speakerset A en B, waarbij A de voorspeakers van de 5.1 zijn en B dus de extra speakerset zijn.
Wil je 5.1 dan zet je B uit, en wil je muziek luisteren dan zet je A en/of B aan (de overige speakers van de 5.1 doen dan niks meer)

Tijd van werken, tijd van rusten

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-02 15:26
Op mijn Denon 5.1 set is dat prima mogelijk. Zitten gewoon 2 extra speakeraansluitingen.

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• the squaler1
  • Laatst online: 08-02 18:15
De sony STR-DA1200ES heeft dat ook Speaker A-B en je kan ze alleen of samen in schakelen

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Hebben versterkers dat niet al jaren? Ik weet nog dat een ouwe Akai van mijn vader dat al had. Speakers A, B en A+B. Moet je natuurlijk wel een vinden die 2.0 en 5.1 ondersteund, maar dat lijkt me geen moeite.

Verwijderd

tegenwoordig werken moderne recievers met zones, ik heb er op mijn Denon 2 extra ziten waarvoor je compleet andere instelling kunt toepassen. Dus jou probleem lijkt makkelijk op te lossen. Mijn Denon is hierin zeker niet uniek...

• .hans
Thanks, ik ben even gaan zoeken op de term zones, multizone en multiroom en al een heel stuk meer te weten gekomen over deze eigenschap.

Het lijkt er echter op dat alleen de wat duurdere modellen dit ondersteunen, bij de denon avr serie pas vanaf de 2300 reeks.

Ietsje boven het budget jammer genoeg, dan moet er wel erg veel worden bezuinigd op de speakers

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Het meerdere zones verhaal bestaat al een tijdje. Dus eventueel kun je ook 2e hands gaan kijken. Zo uit mijn hoofd heeft de Denon AVR 3806 dit ook al en deze is al wel zo'n 2 jaar oud.

Portfolio

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:13
Het gaat inderdaad om een tweede zone, en de meeste 7.1 receivers beschikken hier over. Let wel dat de keuze beperkt wordt als je in de tweede zone aparte bronselectie en volume-instelling wil hebben, bij sommige receivers is dit niet mogelijk wat het practisch nut van de tweede zone behoorlijk beperkt.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• .hans
Ik wil gewoon de keuze hebben tussen Zone A of Zone B, het is niet nodig dat ik beide zones tegelijk gebruik met verschillende bronnen.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Pre-out met een 2e versterker+speakerset geen optie? Of is dat te basic?

Verwijderd

Hoop dat het geen probleem is als ik hierover ook even een kleine vraag stel.. om er nou een apart topic over te maken...

Wanneer je switcht naar speakerset B, kun je dan wel de subwoofer van speakerset A blijven gebruiken? (IVM. 5.1 op slaapkamer, maar aparte speakers voor muziek luisteren).

Verwijderd

.hans schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 10:16:
Thanks, ik ben even gaan zoeken op de term zones, multizone en multiroom en al een heel stuk meer te weten gekomen over deze eigenschap.

Het lijkt er echter op dat alleen de wat duurdere modellen dit ondersteunen, bij de denon avr serie pas vanaf de 2300 reeks.

Ietsje boven het budget jammer genoeg, dan moet er wel erg veel worden bezuinigd op de speakers
Onkyo en Harman-Kardon bieden dit voor <500 EUR...

(vb HK avr-255, Onkyo 606)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 15:39:
Hoop dat het geen probleem is als ik hierover ook even een kleine vraag stel.. om er nou een apart topic over te maken...

Wanneer je switcht naar speakerset B, kun je dan wel de subwoofer van speakerset A blijven gebruiken? (IVM. 5.1 op slaapkamer, maar aparte speakers voor muziek luisteren).
Ik vrees van niet, meestal zijn die multizone setups bedoelt voor: 7.1 OF 5.1 en 2.0

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:30

SaN

Mijn Onkyo TX-SR501E heeft het ook en die kosten bijna niks meer. Het werkt niet met zones, het is behoorlijk simpel, maar het werkt allemaal goed.

V&A aangeboden: Onkyo TX-SR501e

edit: De aangeboden versterker is trouwens niet de mijne, die vond ik via google :) Hij krijgt best leuke reviews ook zie ik nu: http://www.homecinemachoi...yreview.php?reviewid=3037

[ Voor 54% gewijzigd door SaN op 18-08-2008 21:40 ]

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
mijn onkyo 603 heeft het ook en je kan dan op 2 extra speakeruitgangen een andere signaal geven.

het is dan dus:
of 7.1

of 5.1 & 2.0

je kan dan op de 5.1 een filmje draaien ofzo en op de 2.0 radio luisteren tegelijk. Ik neem aan dat de 606 (de opvolger) dit ook wel kan. Het volume is overigens ook gewoon apart te regelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Avvd op 18-08-2008 21:38 ]

Pagina: 1