Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-11 18:26

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Hoi tweakers

Anderhalf jaar geleden ben ik met mijn ouders (en broertjes) mee verhuisd naar Hong Kong, waar ik nu nog 1 jaar IB Diploma moet volgen, wat met voldoende hoge cijfers vergelijkbaar moet zijn aan VWO. Daar bovenop doe ik ook Nederlands op 6VWO niveau, maar dat is meer uit eventuele noodzaak en niet omdat ik het leuk vind (literatuur). Afgelopen en aanstaand jaar (en daarvoor al meer dan een jaar in Nederland) moe(s)t ik beslissen wat ik na de middelbare school wil doen, en aangezien ik nu niet naar open dagen of meeloopdagen kan zou ik graag wat willen horen van studenten die relevante opleiding(en) hebben gedaan of studenten die in een vergelijkbare situatie zitten/zaten of ook met een niet-standaard diploma in Nederland zijn gaan studeren. Bovendien weet ik nog niet wat ik moet kiezen ;)

Het IB Diploma programme bestaat behalve andere verplichte dingen uit 6 vakken, ik doe Wiskunde, Natuurkunde en Business & Management op 'higher level' en Philosofie, Frans (2e taal) en Engels (1e taal) op 'standard level'. In Nederland op het gymnasium deed ik NT met Wi B12, Na 12 (ofzo), M&O, Fr, etc etc, in ieder geval bijna hetzelfde. Latijn had ik laten vallen, grieks gehouden (vond ik leuker/mooier).

Ik heb altijd gekeken naar Technische Informatica bij de TU/e, wat wel handig uitkwam omdat ik in Veldhoven woonde (bij Eindhoven), (of andere scholen), en me wel beviel omdat ik Elektrotechniek leuk vind maar ik nog meer geinteresseerd ben in programmeren en computers. Bij nader inzien lijkt me dit echter juist te theoretisch en wiskundig. Uit vroegere (wel wat simpele) programmeer ervaring lijkt me zo heel veel moeilijkere wiskunde dan als op de middelbare niet echt altijd zo nodig om goede/innovatieve software te maken, dus het lijkt de verkeerde kant op te gaan.

Van een vriend hoorde ik laatst over de opleiding Kuntstmatige Intelligentie aan de UvA of RUG, en die lijkt met ook erg interessant. Hoe mensen denken en hoe programma's 'denken' heeft me altijd geboeid, robots ook, dus het lijkt wel heel geschikt. Echter vraag ik me af hoe technisch de studie is, aangezien het niet aan een TU gedaan wordt, en of er wel veel sprake is van programmeren.

Bovendien hoorde ik recentelijk ook van een andere kennis, die cum laude geslaagd was voor het gymnasium en vervolgens naar de universiteit was gegaan, dat hij het theorie-gehalte niet leuk vond (hij vond dat hij wat hij had geleerd moeilijk kon toepassen in een echt bedrijf) en vervolgens naar de HAN is overgestapt na een halfjaar en dit nu veel meer beviel. Dat heeft nu weer mijn ogen geopend richting de HBO, aangezien ik me erg kan voorstellen dat mij hetzelfde overkomt en ik steeds meer begin te vinden dat ik eens iets wil 'doen' waar ik 'echt wat aan heb', liefst zo snel mogelijk, in plaats van dingen 'leren' die ik 'later' kan toepassen.

Wat Business betreft, ik vind bedrijven erg interessant en ben er later wel van plan wat mee te doen, maar BI spreekt me niet zo erg aan om dezelfde redenen als TI en omdat er te weinig elektrotechniek in zou zitten. Vroeger heb ik veel inkoopacties georganiseerd en op andere wijze gehandeld, maar om dat te combineren met informatica lijkt me niet precies waar ik op zit te wachten. Wat ik wel wil is later een eigen bedrijfje starten om dingen te doen die ik dan van plan ben, niet om bij een bedrijf te gaan werken en daar de informatie te gaan regelen, en daar hoef ik geen universitaire opleiding voor (bedrijf starten).

Voor de lezers die nog over zijn gebleven na mijn verhaal, kunnen jullie mij ideeen/tips geven (wat dan ook), toelichten over de opleidingen, vragen stellen, etc... alvast bedankt, en bedankt voor het lezen!

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Verwijderd

Je bent dus geïnteresseerd in techniek, maar wilt later niet te theoretisch gaan werken. Je wilt ook een stukje bedrijfseconomie ervaren en misschien met mensen om gaan later?

Je zou WO elektrotechniek of werktuigbouwkunde kunnen gaan doen. In deze studies zit ook een onderdeel bedrijfseconomie, later zou je project leider o.i.d. kunnen worden. Je bent dan bezig met het ontwerp (technisch), ondertussen moet je het kostenplaatje in de gaten houden (bedrijfseconomisch), en ten slotte moet je contacten onderhouden (sociaal).

Dat lijkt mij in ieder geval erg leuk, en ik dacht uit je verhaal op te pikken dat het misschien ook iets voor jouw is? Nou, veel succes met de keuze, ik ben benieuwd ;)

Verwijderd

Echter vraag ik me af hoe technisch de studie is, aangezien het niet aan een TU gedaan wordt, en of er wel veel sprake is van programmeren.
Ja, er wordt aan programmeren gedaan, meestal zul je met een functionele taal aan de slag gaan, zoals Haskell, en met een imperatieve taal, zoals Java. Je zult wel programmeerlessen krijgen, maar de nadruk ligt niet op programmacorrectheid (zoals bij software technology), maar meer op het gebruik van de taal an-sich.

Als je jezelf op programmeren wilt richting zit je fout (hoewel veel mensen die van dergelijke opleidingen afkomen wel degelijk als software engineer aan de slag gaan) en kun je beter voor Informatica/Software Technology kiezen, een dergelijke opleiding gaat meer in op correctheid en, bijvoorbeeld, formele grammatica en parsers.

Over BI weet ik niets, die richting spreekt me totaal niet aan (ik vond ook dat ik teveel B tegen ben gekomen in mijn I opleiding, en had achteraf liever TI gedaan, maar dat terzijde).

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Waarom studeer je niet verder aan het The Hong Kong Polytechnic University? Gezien je huidige woonplaats lijkt me dit veel meer voor de hand liggend. Of bv Beijing University?

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Bedankt voor alle snelle antwoorden, alvast wat reacties op de reacties:
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 14:43:
Je bent dus geïnteresseerd in techniek, maar wilt later niet te theoretisch gaan werken. Je wilt ook een stukje bedrijfseconomie ervaren en misschien met mensen om gaan later?

Je zou WO elektrotechniek of werktuigbouwkunde kunnen gaan doen. In deze studies zit ook een onderdeel bedrijfseconomie, later zou je project leider o.i.d. kunnen worden. Je bent dan bezig met het ontwerp (technisch), ondertussen moet je het kostenplaatje in de gaten houden (bedrijfseconomisch), en ten slotte moet je contacten onderhouden (sociaal).

Dat lijkt mij in ieder geval erg leuk, en ik dacht uit je verhaal op te pikken dat het misschien ook iets voor jouw is? Nou, veel succes met de keuze, ik ben benieuwd ;)
Ik zal er nog eens dieper inkijken, maar ik vind eigenlijk programmeren en informatica het belangrijkst, maar het moet ook weer niet te theoretisch zijn. En dat is blijkbaar moeilijk te vinden, vooral aan de universiteit.

Ik ben wel geinteresseerd in bedrijfskunde maar het hoeft niet per se in mijn opleiding te zitten, ik heb immers al enige 'ervaring' ermee en doe het in de vorm van een redelijk uitgebreid vak op dit moment.
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 14:46:
[...]

Ja, er wordt aan programmeren gedaan, meestal zul je met een functionele taal aan de slag gaan, zoals Haskell, en met een imperatieve taal, zoals Java. Je zult wel programmeerlessen krijgen, maar de nadruk ligt niet op programmacorrectheid (zoals bij software technology), maar meer op het gebruik van de taal an-sich.

Als je jezelf op programmeren wilt richting zit je fout (hoewel veel mensen die van dergelijke opleidingen afkomen wel degelijk als software engineer aan de slag gaan) en kun je beter voor Informatica/Software Technology kiezen, een dergelijke opleiding gaat meer in op correctheid en, bijvoorbeeld, formele grammatica en parsers.
Ik heb al een klein beetje ervaring met VB6 en PHP, ik wilde altijd al een C variant leren maar heb er geen tijd voor gemaakt. Ik verwacht zoals ik hierboven ook zei wel dat ik een beetje fatsoenlijk echt leer programmeren, dus een veelgebruikte taal (Java is wel ok, maar vind ik in het gebruik voor zover ik weet eigenlijk onhandig en langzaam, Haskell heb ik nog nooit van gehoord) en eigenlijk ook echt als een hoofdvak, niet als een soort bonus.
n4m3l355 schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 15:33:
Waarom studeer je niet verder aan het The Hong Kong Polytechnic University? Gezien je huidige woonplaats lijkt me dit veel meer voor de hand liggend. Of bv Beijing University?
Over een jaar (dus aan het eind van het schooljaar) verhuizen we sowieso terug naar Nederland aangezien het contract voor 2,5 jaar was en het er allesbehalve naar uitziet dat het verlengd kan/zal worden, en hoewel ik dan best zou kunnen blijven zijn er ook andere factoren, ik ben net terug van twee weken Nederland en voel me er nog steeds erg thuis (ook al heb ik ook in de VS gewoond) en bovendien is het volgens mij ook veel goedkoper. Niet dat ik Hong Kong niet leuk vind ;)

M.a.w. ik denk dat de keuze voor Nederland al gemaakt is.

Dan heb ik nog een paar vragen. Zoals ik in de startpost zei weet ik nog niet of ik uni of HBO wil gaan doen. Ik lees hier en daar topics over gemiddelde loon bij het starten meteen na een opleiding, en het scheelt tussen een HBO bachelor en een WO bachelor een paar honderd euro denk ik. Ik weet nog niet of ik een Master wil doen maar denk het wel, maar zo niet: Is het verschil zodanig groot dat ik sowieso (ook later) beter af ben met een universitaire opleiding dan een HBO opleiding, als dat mogelijk zou zijn? Als ik HBO doe heb ik misschien nog tijd over om ervaringen op te doen of andere cursussen te volgen (ben ooit aan CCNA begonnen), is dat een idee of helpt dat niet veel?

Na nog wat uitgebreider gekeken te hebben in het lonentopic lijkt het mij dat als ik HBO doe en ondertussen certificaten haal en ervaring opdoe, ik kans heb hetzelfde of meer te verdienen als wanneer ik na de universiteit 0 ervaring heb. Als ik sowieso eigenlijk voor mezelf wil beginnen (niet dat ik er vanuit ga dat dit meteen na school wil lukken, maar zal ik wel willen), maakt het dan nog wel veel uit kwa inkomsten of ik WO of HBO doe? Het lijkt mij dat het weinig uitmaakt, en wat er blijft er dan nog aan voordeel over om universiteit te doen?

[ Voor 6% gewijzigd door Jeroen op 13-08-2008 17:38 ]

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2010 17:08 ]

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2010 17:09 ]

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 18:49:
In het WO kun je ook zelf bepalen wat je wilt gaan doen door keuzevakken, projecten enzovoorts. Daarom zou ik zelf voor WO gaan omdat je daarmee voor jezelf de meeste toegevoegde waarde zult realiseren. HBO is natuurlijk toegepast maar gaat een stuk minder diep. Ook is het leren van gevorderde wiskunde, natuurkunde een hele goede weg om uitstekende analytische vaardigheden te ontwikkelen. Ook moet je je studietijd zien als een ontdekkingsreis op inhoudelijk maar ook vooral op adolescentiegebied en daarmee kom je in het WO ook veel verder dan in het HBO. Het studentenleven en alles wat er bij hoort is in het HBO vaak maar een fractie van wat je bij het WO ziet.

Ik zou de websites van www.utwente.nl, www.tue.nl en www.tudelft.nl heel aandachtig doornemen en waar mogelijk ook op vakken inzoomen. Kunstmatige intelligentie en aanverwante studies zijn nog veel theoretischer dan reguliere technische informatica (en gelieerde disciplines) zover ik het vanuit mijn kennissenkring kan beoordelen.

Uiteraard zou het HBO een goede keuze zijn wanneer je een hekel hebt aan dikke pillen, echte intellectuele uitdagingen enzovoorts en liever vaardigheden en standaardoplossingen voor standaardproblemen krijgt aangerijkt.

Op de middellange tot lange termijn heb je met een WO-master veel meer mogelijkheden dan met een HBO-bachelor. Ik geloof ook dat je als persoon veel meer leert van een WO-master-periode dan van een HBO-bachelor-periode.

Het bovenstaande is uiteraard alleen maar mijn mening en perceptie.
Ik ga me inderdaad nog verder verdiepen in de TUs. Sowieso lijkt het me verstandiger om te beginnen met WO en als dat niet is wat ik zoek eventueel over te stappen op HBO, andersom lijkt me moeilijker... Ik had er niet bij stilgestaan dat het studentenleven zoals ik het ken vooral op de universiteiten geldt, iets wat ik eigenlijk ook belangrijk vind.

Edit: Heb ook dit gevonden: http://www.fontys.nl/ict/...dsitestructurenode=270181
Dat is wel een beetje een geruststelling aangezien ik inderdaad zat te kijken naar de Fontys voor een HBO ICT opleiding. Maar ik denk adhv de informatie die ik nu heb toch voor de TU te kiezen.

Wat ik wel al had bedacht is dat het na een HBO-bachelor ook mogelijk is een WO-master alsnog te doen, klopt dit?
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 18:57:
[...]

De Erasmus WO-bachelor/WO-master Master of Science Econimics and Informatics lijkt me vanuit je vraagstelling wellicht ook een optie. Dit is een uitstekende opleiding op het raakvlak bedrijfskunde/automatisering aan wellicht de beste universiteit van NL in internationaal perspectief.

Opleiding:
Bachelor:
http://www.eur.nl/scholie...ngen/economie_informatica
Master:
http://www.eur.nl/master/...economics_and_informatics

Erasmus in rankings:
http://www.topmba.com/res...usiness_schools/42_europe
http://www.beyondgreypinstripes.org/rankings/index.cfm

Overigens hoef je geen specifieke opleiding voor een specifieke vaardigheid te volgen. Het lijkt me dat je een opleiding wilt volgen om sterk te worden in je vakgebied op brede basis en dat je op latere leeftijd, na je adolescentie, je bedrijf/carriere vorm gaat geven. Ik denk niet dat het voor de meeste jonge mensen goed is zich al op jonge leeftijd op een hele carriereplanning/ondernemingscarriere te fixeren.
Ik heb goed naar de opleiding en de vakken gekeken maar zoals ik dacht gaat het volgens mij meer over Economie dan Informatica, of in ieder geval te veel eco voor mijn smaak. Economie heeft me eigenlijk nooit aangesproken en heb ik zo snel mogelijk laten vallen voor Management&Organisatie wat duidelijk meer om bedrijven gaat. Zoals ik al zei vind ik het belangrijker om goede kennis van programmeren op te doen in mijn studie, en in de opleiding E&I leer je volgens mij alleen Java. Ik zal hem in gedachte houden.

Nog een hele andere vraag: In hoeverre is het belangrijk om je aan te melden voor verschillende studies, aangezien ik geen medische studie ga doen, behalve om jezelf nog tot het laatste moment meer keuzevrijheid te geven? Bij ons op school gaan ze er niet vanuit dat je bij alle instanties meteen wordt geaccepteerd, maar dat is in Nederland meestal wel zo, toch? Natuurlijk zal ik contact moeten opnemen om te bevestigen dat ik met het IB diploma aangenomen word maar dat lijkt mij geen probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Jeroen op 14-08-2008 01:15 ]

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Ge64 schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 01:05:
[...]

Wat ik wel al had bedacht is dat het na een HBO-bachelor ook mogelijk is een WO-master alsnog te doen, klopt dit?
Volgens mij kan je niet direct van een HBO bachelor naar een WO master. Daar zal je in veel gevallen een soort van "tussen traject" voor moeten doen. Althans, dit is wat mij enige jaren verteld werd toen ik hierover zat te denken (ik heb dus alleen HBO). Je kan wel van WO bachelor direct doorstromen naar WO master meen ik,

Mijn advies: zo hoog mogelijk inzetten - zeker voor WO gaan als het kan. Dat ging in mijn geval niet (had alleen HAVO) anders had ik zeker ook voor een WO opleiding gekozen.

Ik vond de HBO opleiding (School voor Communicatie Systemen, HVU) nogal tegenvallen. Heel erg "schools" - iets waar ik na 6 jaar MAVO + HAVO echt niet meer op zat te wachten en qua stof was het ook tegenvallend. Interesante onderwerpen werden slechts op een hoog niveau besproken zonder echt diep in de materie te duiken.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
tazzman schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 05:09:
[...]

Ik vond de HBO opleiding (School voor Communicatie Systemen, HVU) nogal tegenvallen. Heel erg "schools" - iets waar ik na 6 jaar MAVO + HAVO echt niet meer op zat te wachten en qua stof was het ook tegenvallend. Interesante onderwerpen werden slechts op een hoog niveau besproken zonder echt diep in de materie te duiken.
Dit klopt wel met wat ik van sommigen ook heb gehoord, dat HBO soms te veel op school lijkt, dat WO meer vrijheid en zelfstandigheid biedt etc.

Ik heb nu ook de opleiding Technische Innovatiewetenschappen / ICT bekeken, daar ga ik nog verder op in maar het lijkt me nu al interessant. De hoeveelheid programmeren bij informatica valt me eigenlijk soms een beetje tegen, en bij TIW zit ook aardig wat programmeren met Java maar dan in verband met mensen en maatschappijwetenschappen in plaats van bedrijven en informatieverwerking, en dat vind ik een voordeel.

Nogmaals bedankt voor alle hulp, ik ben er nog niet uit en hoor graag nog meer meningen en informatie / tips / etc, ondertussen kijk ik natuurlijk ook verder.

Heb overigens een geschiktheidstest voor TI gedaan en binnen bijna een derde van de tijd 42/48 goed beantwoord, dus dat zit wel goed (wist ik ook wel).

• Bint
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-11 00:28
Ik herken je verhaal, toen ik de keuze moest maken, wilde ik ook leren programmeren, was ik geinteresseerd in techniek, bedrijven, robotica, alle kanten van de Informatica die er maar bestonden. Het studentenleven, daar had ik enorm veel zin in! Wat ik uit je verhaal opmaak, is dat je ook echt wilt leren programmeren... en oh ja, ik vond Wiskunde enorm leuk.. pakket: NL, EN, WA, WB, NK, SK, BI, ECII..

Ik ben vervolgens opde Universiteit begonnen en na een jaar had ik het toch echt gezien: droge kuch, theorie, theorie.. de wiskunde vond ik geen zak aan en ik moest mijn best opeens gaan doen. (Ik rolde door het VWO heen). het studentenleven is, in Eindhoven, niet wat je noemt bruisend. Het het korps wat geen echt korps is, de studentenavonden zijn ook niet geweldig. Vergeleken met Delft, Leiden, Utrecht is het echt helemaal niks..

na het jaartje uni ben ik HBO gaan doen, waar ik mijn roeping heb gevonden... Het kan best zo zijn dat mijn carriere mogelijkheden minder zijn met een HBO papiertje... maar bedenk wel dat je je werk ook echt leuk moet gaan vinden...

Memories of yesterday, will grow, but never die

• -tom-562
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

Om even in te haken op het HBO naar WO, je moet dus inderdaad een tussenjaar volgen voordat je op de master wordt toegelaten.
Ik ben vorig jaar afgestudeerd in Werktuigbouwkunde op de HAN, en wilde daarna de master Automotive Engineering doen op de TU/e. Afgelopen schooljaar was het dus de bedoeling om het schakeljaar te volgen. Dit heb ik dus gedaan, helaas heb ik gefaald :P Het was de bedoeling dat ik 5 van de 7 vakken moest halen in een half jaar tijd, anders krijg je een negatief bindend studieadvies, en mag je niet eens het 2e deel van het schakeljaar volgen. Na ongeveer 3 maanden werd het me al duidelijk dat de TU voor mij té theoretisch was, en niet echt iets is wat ik zocht. Heel veel wiskunde, dat kon ik opzich nog vrij goed volgen. Maar het kost zo ontzettend veel tijd, je hebt alleen maar echt puur theoretische college's en daarna kan je meteen beginnen aan je huiswerk.
Ik heb toen de keuze gemaakt om toch nog maar een verkorte bachelor te doen, namelijk Autotechniek op de HAN. Dat bevalt me veel beter. Alhoewel ik het niveau soms toch nog wat lafjes vind. Dat laatste kan ook zijn omdat ik al WTB heb gehaald, en dus al redelijk veel voorkennis heb.
Als je wat meer praktijk gericht ben zou ik voor het HBO gaan. Je kan later altijd jezelf nog omhoog werken met cursussen/opleidingen/etc

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

Om even in te haken op het HBO naar WO, je moet dus inderdaad een tussenjaar volgen voordat je op de master wordt toegelaten.
Hoewel dit in veel gevallen zo is, is het niet altijd zo. Staar je dus niet blind op de reacties (zo kun je bijvoorbeeld met een HBO-I bachelor zo instromen in de master Agent Technology of Software Technology aan de UU, wel moet je 2 of 3 vakken volgen, maar dat staat in schril contrast tot een volledig collegejaar) en doe altijd en altijd navraag bij een studieadviseur.
Deze mensen helpen je graag aan de juiste antwoorden!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Goed, ik zit dus inderdaad alweer nog te twijfelen. Is het in Delft of Enschede dan anders met het theorie gehalte als in Eindhoven? Ik weet wel dat er zo verschillen in zitten, maar wat precies weet ik nog niet (ga ik uitzoeken).

Wat ik wil doen is allemaal redelijk wiskundig, en ik was altijd goed in wiskunde maar de laatste jaren vind ik het meeste niet veel meer aan. Dus ik vreesde altijd al voor te veel wiskunde aan de universiteit. Nou hoop ik dat met een opleiding als TIW het niet geheel op wiskunde meer gericht is zoals bij TI het geval blijkt te zijn, en er zit toch nog een redelijke hoeveelheid programmeren in. Als ik de basis eenmaal heb kan ik altijd nog programmeertalen erbij leren, heb ik immers in het verleden ook zelf gedaan.

Ik ken Eindhoven wel want ik heb er gewoond tot m'n 16e, en veel van mijn vrienden wonen er nog steeds (en zitten op de TU sinds.. 3-4 dagen). Ik was er laatst dus twee weken en vind het nog steeds een leuke stad, ik ben nu al zo ver weg dat ik niet weet of ik wel zin heb om weer in een andere stad te gaan wonen, maar toch zal dat me niet tegenhouden als de opleiding elders leuker is.

KI valt immiddels af denk ik omdat het niet technisch genoeg is en ik bang ben voor te veel psychologie, TIW bevalt me dan beter omdat het een beetje dezelfde kant op gaat maar dan technischer en met meer dingen als filosofie ipv psychologie, wat ik nu ook doe. Bovendien is innovatie waar ik altijd op uit ben geweest vroeger.

Als je me vroeg wat ik wilde worden zei ik altijd 'uitvinder', nou dan lijkt Technische Innovatiewetenschappen precies passen. Maar goed, zo simpel is het dus niet :P
Verwijderd schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 10:24:
[...]

Hoewel dit in veel gevallen zo is, is het niet altijd zo. Staar je dus niet blind op de reacties (zo kun je bijvoorbeeld met een HBO-I bachelor zo instromen in de master Agent Technology of Software Technology aan de UU, wel moet je 2 of 3 vakken volgen, maar dat staat in schril contrast tot een volledig collegejaar) en doe altijd en altijd navraag bij een studieadviseur.
Deze mensen helpen je graag aan de juiste antwoorden!
Ik had ook al elders gelezen dat het mogelijk was, vooral in A'dam en E'hoven vanwege de samenwerking van HvA/UvA en TU/Fontys (bij ICT iig). Toch lijkt het me verstandiger om op het WO te beginnen en dan eventueel terug te gaan, hoewel het er misschien op lijkt dat de kans aanzienlijk is dat dit dan nodig is. Als ik eenmaal aan HBO begin zal ik waarschijnlijk te lui zijn om over te stappen.

Sowieso is dit draadje niet mijn enige en primaire bron van informatie, als ik serieus iets overweeg ga ik er natuurlijk veel meer achteraan dan wat hier gezegd wordt. Het helpt echter wel heel erg met meningen en ideeen, dus nogmaals bedankt iedereen, hier heb ik veel aan :>

[ Voor 27% gewijzigd door Jeroen op 14-08-2008 10:33 ]

Verwijderd

*knip*

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Het gaat me niet puur om programmeren maar ik had wel verwacht dat het een grotere rol zou spelen in mijn studie, maar het blijkt nu inderdaad dat het nog steeds veel breder is, ook bij informatica. Ik kijk op het moment vooral naar Bachelors, die moet ik eerst maar eens leuk vinden voor ik veel aan de Master ga denken.

Ik denk nu inderdaad ook te gaan kiezen voor de TU, het HBO lijkt me toch niet helemaal geschikt en een andere universiteit is niet technisch genoeg. Welke TU weet ik nog niet, maar ik zit wel sterk te kijken naar Technische Innovatiewetenschappen, en die is alleen te volgen aan de TU/e (waar ik helemaal geen probleem mee heb, integendeel).
quote: TU/e
Kort gezegd gaat het in het algemeen binnen de technische innovatiewetenschappen over het ontwerpen van techniek die aansluit bij de behoeftes van de samenleving. Je leert hoe het ontwerp en de invoering van nieuwe technologieën verloopt.
Ik vraag me alleen af in hoeverre het inderdaad ontwerpen van techniek is, of leren hoe het ontwerp en invoering verloopt. Eigenlijk vraag ik me weer af hoe technisch dit is en of ik dan wel iets leuks doe. Bijvoorbeeld dit:
Bastiaan van Wijk (tweedejaars student):
Zo onderzochten we in het eerstejaars project de toepassingen van de waterstofbus. Deze bus heeft veel potentie omdat hij stiller en minder milieuvervuilend is. Maar is het nu slim om als vervoersbedrijf helemaal over te gaan op waterstofbussen? Dit was een interessante vraag die wij moesten beantwoorden binnen dit project.
Dit is niet het soort vragen wat ik had verwacht te doen als project. Bij een project denk ik meer aan iets maken, of een technisch probleem oplossen. Dit is meer een bedrijfkundig probleem waarvoor veel technische en sociologische kennis vereist is, en dat is iets heel anders. Misschien verwacht ik te veel van het eerstejaarsproject?

Dit staat bijvoorbeeld op de TI site van TU Delft:
In de studie wordt verder veel aandacht besteed aan het ontwerpen en bouwen van applicaties. Ieder half jaar is er een project waar je met vier of vijf mede-studenten aan werkt. Uitgaande van een concrete vraag moet je een programma ontwikkelen bijvoorbeeld voor een webwinkel of een computergame.
Dat is meer waar ik aan zit te denken bij TIW, aangezien het 'innovatief' zou moeten zijn. Het 'wetenschappen' gedeelte van de naam verklapt echter al dat het volgens mij meer bestuderen dan doen is, of overdrijf ik?

[ Voor 2% gewijzigd door Jeroen op 14-08-2008 12:28 . Reden: bloat weg ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-11 08:56
Toch wil ik even mijn HBO ervaring delen :)

Ik doe zelf HBO Elektrotechniek op de Hanzehogeschool in Groningen. Eigenlijk wil ik direct de vloer aanvegen dat HBO te veel op school zou lijken. Waarschijnlijk wel bij heel veel studies, bij Elektro bij ons echter niet. Tuurlijk, je hebt je college's en practica. Die laatsten zijn verplicht en je hebt dus wel een vrij vol rooster. Feit is wel dat ik gewoon complete dagen op school zit en dat er wel veel vrije tijd tussen zit.

Daarnaast kunnen we aan het begin van een kwartaal al met ons project beginnen. Ik zit dan ook veel samen te werken met mijn projectgenoten op school in onze vleugel. Docenten die we elk moment kunnen spreken om uitleg, of advies. Ik merk toch dat ik heel veel vrijheid heb en dat het echt niet een "school" is. Onze s.v. minisoos in het gebouw dus elke ochtend zitten we daar aan een bakje koffie, tijdens projecten even een pauze om een potje te poolen en je hoofd leeg te maken en aan het eind van de dag daar nog even wat alcohol naar binnen gieten :+ Ik heb dan niet eens een kamer in Groningen en ik proef het studentenleven al, laat staan als je er wel woont!

Dan wat inhoudelijker, ik heb hier wel een aantal jongens in de klas van het VWO, deze hebben bewust voor het HBO gekozen omdat ze dan tenminste een soldeerbout in handen krijgen. Op het WO is het toch veel theorie, op het HBO maak je ook echt dingen.

Het leuke aan Elektro is dat je alle kanten op kan. Voor ik begon aan de studie had ik een leuk profielwerkstuk met veel logica (HAVO NT gedaan overigens). Dat sprak me aan en daarom ben ik gaan kijken naar elektro. Het leuke is dat je wat analoge elektronica krijgt, wat logica, programmeren van microprocessors en programmeertaal. Van alles wat dus en dat maakt het een leuke uitdaging.

Daarnaast zijn onze projecten mooi open. Er zijn wel wat eisen, maar je merkt toch ook de concurrentie van de andere projectgroepen. Ik vindt het geweldig om er toch iets extra's in te gooien en daarmee onze "concurrenten" af te troefen :) . Verder heeft elk project zowel een analoog deel als een digitaal deel. Ik hou me bezig met het programmeren omdat me dat goed ligt (let op, voor ik begon nooit geprogrammeerd, behalve op mn rekenmachine), maar tijdens de colleges krijg ik wel de rest mee.

Daarnaast zijn er ook echt leuke opdrachten mogelijk, zeker als afstudeeropdracht. Zo heeft onze school de Frisian Solar Challenge in hun categorie gewonnen met een boot op zonnepanelen. Daarnaast zijn we ook bezig met een robot met kunstmatige intelligentie, een samenwerking met elektrotechniek en andere opleidingen waaronder KI op de RUG.

Ik zou het HBO niet zomaar wegstrepen. Het grootste deel van de opleidingen is niet echt hoogstaand. Maar Elektro is wat mij betreft nog wel een van de weinige opleidingen waar je echt dagen op school bent en samenwerkt. Je kunt niet alleen thuis verder werken zoals bij andere opleidingen. Daar is gewoon veel overleg voor nodig om de verschillende delen te laten samenwerken.

Elektro op HBO niveau. Minder diep als WO ja. Maar nog wel een van de pittigste HBO opleidingen en wat mij betreft zeer uitdagend en zeer uitgebreid, daarnaast doe je ook echt dingen terwijl je toch wel de nodige porties theorie en wiskunde krijgt!

Bedenk overigens wel dat ik geen ervaring met het WO heb.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Met "schools" bedoel ik niet dat je niet een x-aantal college uren aanwezig moet zijn of dat je daadwerkelijk (weer) in de schoolbanken zit.

Ik bedoel meer de manier waarop men vanuit de opleiding omgaat met de studenten en een totaal gebrek aan het stimuleren van eigen verantwoordelijkheid. Studenten moeten niet aan het handje genomen worden maar leren verantwoord om te gaan met hun eigen tijd en motivatie. Dat miste ik heel erg in mijn HBO opleiding. Halverwege de opleiding ben ik eerst maar met een rugzak om de wereld gaan bekijken en bij terugkomst, ben ik gaan werken bij een ICT werkgever.

Ik heb toen de overeenkomst kunnen maken dat ik 24 uur per werk ging werken zodat ik in (deel)tijd mijn opleiding kon afmaken. Bij terugkomst in de "college banken" viel het schoolse mij vreselijk tegen en ook de onvolwassenheid van veel studenten. Ik heb na enige pogingen dan ook mijzelf ontrokken van groepsprojecten omdat veel 3e/4e jaars studenten het toch niet al te serieus namen (en ik had maar 2 dagen per week dus enig gelummel kon ik mij niet veroorloven). En dit komt volgens mij omdat men in de eerste twee jaar gewoon veel te "schools" omgaat met HBO studenten - althans op mijn opleiding.

En zo ontstaat er een behoorlijk groot gat tussen verse HBO-ers (althans van mijn opleiding) en arbeidsmarkt. En al dat "praktijk gericht werken" vind ik ook een behoorlijke wassen neus. Veel van de "praktijk opdrachten" weerspiegelen totaal niet hoe IT projecten in de werkelijke wereld worden uitgevoerd. En ook miste ik aantoonbare ervaring bij veel docenten.

Nu wil ik niet zeggen dat de opleiding geen waarde had, maar er is genoeg ruimte voor verbetering. Maar goed, ik ben dan ook van lichting '93' dus ga ik ervanuit dat in de tussentijd HBO opleidingen zich wel verbetert hebben en hopelijk meer markt gericht zijn.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• GENETX
Dit is inderdaad niet het beeld wat ik heb. De opdrachten zijn weliswaar niet helemaal praktijkgericht heb ik wel gemerkt met mijn stage. Maar het is ook zo dat ze je van alles wat willen laten leren, zeker in elektro is er veel mogelijk. In de projecten zelf leer je wel veel, alleen niet praktijkgericht. Dat wordt echter prima aangevuld met stages en afstudeerprojecten. Die laatste is namelijk wel erg goed van wat ik heb gezien!

In ieder geval is het bij ons niet schools. Binnen de projecten hebben we als groep gewoon onze verantwoordelijkheid. De docenten zijn dan alleen aanwezig bij vergaderingen als opdrachtgever. Daarnaast geven ze ons wel advies als dat nodig is. Maar de invulling van het project is geheel voor ons zelf. Het niet af krijgen wordt ook gewoon afgestraft hier. Niet voor niets is de hele klas wel een paar keer tot 10 uur 's avonds op school gebleven om de volgende dag om half 9 weer aan de bak te gaan om het af te kunnen ronden. Dat lag overigens helemaal niet aan de inzet!

Het kan ook helpen dat ik een goede, vaste, projectgroep heb. Een mix van 2 Havisten en 2 MBO-ers. We hebben daarmee veel kennis, maar ook vooral inzet in huis. Het resultaat zijn mooi achten en hoger op onze projectbeoordelingen. We zitten wel meer op school als andere groepen, maar we hebben er ook vele plezier in om er wat moois van te maken.

Uiteindelijk is het wel leuk als je een zelfgemaakte hartslagmeter mee naar huis kan nemen en dat je regelsysteem achter een modeltreintje over 2 runs 1 honderdste seconde beter op tijd reed als de concurrent _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 15-08-2008 11:01 ]

Verwijderd

*knip*

• GENETX
Die 08.30 - 22.00 is ook maar een stuk of 3-5 maal voorgekomen. Normaal gesproken ben ik vaak van een uur of 8 tot 4 op school en daarna op dinsdags en donderdags nog tot 5 in de soos zitten. Potje poolen en een biertje achteroverslaan. Vaak vrijdags wel weer eerder klaar om van het weekend te genieten.

Overigens leer ik ook niet zoveel, in de zin dat ik details stamp. Dat doe je toch niet op een technische opleiding. Je moet de formules kennen en kunnen toepassen met een beetje achtergrond kennis. Als je dat snel doorhebt hoef je weinig te leren, als dat niet zo is moet je gaan blokken. Ik snap waar je heen wilt met dat raamwerk, ik heb ook een dergelijke strategie.

Ik kan er inderdaad inkomen dat er pubers zouden zijn. De grootste daarvan komt bij ons uitgerekend van het VWO. We hebben er ook genoeg gehad van de HAVO, maar die zijn afgehaakt. Ik denk wel dat ik een uitzonderlijke HBO studie heb inderdaad. We zijn als klas toch wel veel op school. Zeker als ik kijk naar andere opleidingen hebben we het erg druk. Maar het is wel gezellig en uitdagend en vooral ook altijd anders. Het verveelt gewoon niet.

Daarnaast is elektrotechniek wel een zware studie voor de meesten. De aanpak van mijn opleiding is volwassen. Er wordt hier eigenlijk geëist dat je volwassen wordt. Doe je dat niet, dan haak je in het eerste jaar af. Ik denk wel dat het scheelt, ik heb alleen maar klasgenoten over die vanaf het begin hier kwamen om wat te doen, wat te bereiken en zich willen inzetten, op die ene VWO-er na.

We hadden vorig jaar het laatste kwartaal ook iemand van Technische Bedrijfskunde in de klas. Nou, die hebben we niet gezien eigenlijk. Zelfs zijn onderdeel, zijn studie, het schrijven van een ondernemingsplan dat onderdeel was van het project was, werd afgerafeld waardoor wij met Economie1 kennis, wat college's en inzet er nog dik overheen gingen.

Ik denk niet dat er veel HBO opleidingen zijn die geschikt zijn voor de TS. Ook niet voor mezelf eerlijk gezegd. Ik heb uit mijn neus zitten eten op de HAVO. Maar als er 1 opleiding is op het HBO die de moeite waard is voor de TS is het in mijn ogen wel elektrotechniek. Ik weet dat het studentenleven in Groningen wel goed zit _/-\o_

Er zullen zat pubers instromen. Maar ik merk dat ik in het eerste halfjaar enorm ben veranderd op het HBO. Alleen de doorzetters, de jongens met verantwoordelijkheid overleven het bij elektro.

[ Voor 37% gewijzigd door GENETX op 15-08-2008 12:06 ]

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-11 20:07
GENETX schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 11:55:
Alleen de doorzetters, de jongens met verantwoordelijkheid overleven het bij elektro.
Zo is het ook bij Elektro op de Fontys in Eindhoven (hbo)

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11 10:49

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik heb zelf een aantal jaar KI gedaan op de RuG. Het heette toen nog TCW: Technisch Cognitieve Wetenschap omdat KI slechts een onderdeel daar was. Toentertijd was dat ook het verschil met de andere KI opleidingen in Nederland. In Groningen was het niet alleen KI maar ook psychologie, neurobiologie, taalwetenschap, informatica, wiskunde, natuurkunde etc etc. Ik vond dat zelf leuker dat het zo breed was maar dat is persoonlijk. Ik vind en vond de studie mega leuk, maar het is een zeer pittige studie. Het was in een tijd dat mijn discipline zeeeer ver te zoeken en dat heeft me de nek omgedraaid helaas. De hoeveelheid materie is vrij veel dus daar strookte het ;)

Inhoudelijk nogmaals zeer leuk. Van neurale netwerken tot logica tot taalwetenschap, ik vond het allemaal leuk. Ook KI (ging ook een stukje over games) als vak is leuk.

Ergo: als je een multidisciplinaire studie zoekt met theorie en praktijk dan is KI leuk.

Je andere keuzen is wat koudere hardere informatica denk ik. Qua programmeren trouwens: ik weet niet of het nog zo is maar ik kan me niet voorstellen van niet: Bij KI programmeer je in logische talen zoals Prolog etc. Als je functioneel programmeren gewend bent dan kan dat rauw op je dak vallen, geloof me ;)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Verwijderd

Die opleiding heeft ongeveer twee jaar tot mijn 'volgende' opleiding behoort (de master), ontzettend leuk en interessante inhoud. Heb er uiteindelijk toch vanaf gezien. De motivatie om op m'n 23ste nog in een studentenhuis te gaan zitten was ver te zoeken, niet dat ik het niet gezellig vind, integendeel, maar beter van niet ;)
Heb inmiddels een degelijke baan aangeboden gekregen (hoewel de besprekingen nog niet helemaal rond zijn), met de mogelijkheid tot opleidingen. Ik ga dus een master doen naast werken (waarschijnlijk aan de UvA, 1 jaar in de week 3 dagen lang).
Er zullen zat pubers instromen. Maar ik merk dat ik in het eerste halfjaar enorm ben veranderd op het HBO. Alleen de doorzetters, de jongens met verantwoordelijkheid overleven het bij elektro.
Pubers zullen overal wel instromen, vooral jongens van de HAVO, althans dat is mijn beleving.
Ik zelf heb HBO gevolgd ná het MBO en kan je melden dat de sfeer, behalve ontspannen, ook vaak professioneel was, met gemotiveerde jongens en cijfers die dat reflecteren, maar ook meer dan eens een biertje na/tussen de lessen door (drie jongens uit de klas werkten zelfs in de kroeg op school).

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2008 10:10 ]

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11 10:49

Jazzper

BB4E^Guerilla

offtopic:
hehe ik ben andersom gegaan: van WO (KI dus) naar HBO.. waar vanaf de andere kant MBO-ers instroomden... damn dat was nog eens een overgang.. Van meter boeken met de woorden "succes, de tentamens zijn over 4 maanden" naar 'klas', 'leerlingen' en leeftijdsverschil en instellingsverschil van redelijke onoverbrugbaarheid. Een voorbeeld: gastcollege van mega interessante directeur uit het bedrijfsleven. Echt waar je wat aan hebt. Presentatie loopt wat uit. Gaat halve, excusez le mot, klas weg, omdat ze om 17.30 thuis (thuisthuis dus) moeten zijn voor het avondeten.. gruwel..

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• GENETX
Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:06:
Pubers zullen overal wel instromen, vooral jongens van de HAVO, althans dat is mijn beleving.
Ik zelf heb HBO gevolgd ná het MBO en kan je melden dat de sfeer, behalve ontspannen, ook vaak professioneel was, met gemotiveerde jongens en cijfers die dat reflecteren, maar ook meer dan eens een biertje na/tussen de lessen door (drie jongens uit de klas werkten zelfs in de kroeg op school).
Je zou bij mij in de klas kunnen zitten :*) Je hele verhaal klopt exact met wat ik meemaak.
Pagina: 1