Is het bezwaarlijk om een 8 Ohm passieve sub op de B uitgang van je versterker aan te sluiten qua impedantie? Dus parallel aan de twee (8 Ohms) speakers op de A uitgangen? Voordeel hiervan is dat je de sub dus ook niet kunt gebruiken.
Euhhh (ik vergiste me effe): een Harman Kardon. De HK 6250...
In de manual gaat de fabrikant er prat op een hoog stroomvermogen (30 ampere bij de HK 6250) te kunnen leveren omdat in sommige passages de impedantie van speakers wel tot een 1/3de kan dalen van wat aangegeven staat.
In de manual gaat de fabrikant er prat op een hoog stroomvermogen (30 ampere bij de HK 6250) te kunnen leveren omdat in sommige passages de impedantie van speakers wel tot een 1/3de kan dalen van wat aangegeven staat.
[ Voor 141% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2008 14:06 ]
Verwijderd
Er zou 1 schakelaar op de versterker aanwezig zijn-->8 Ohm of 4 Ohm.
Die zou je dan op 4 Ohm moeten zetten, als je 2 speakers van 8 Ohm parallel schakelt.
Die zou je dan op 4 Ohm moeten zetten, als je 2 speakers van 8 Ohm parallel schakelt.
Mooi...gaat alleen niet op. We praten over impedantie en deze is verre van constant.l102212 schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 13:35:
Twee parallelle weerstanden van 8 Ohm levert een vervangingsweerstand van 4 Ohm. 1/8+1/8=1/R. -> R=4Ohm. Dit zorgt ervoor dat je versterker meer stroom moet leveren waardoor je wel een aardige versterker moet hebben. Post maar eens over welke versterker je het hebt.
@TS: Als je versterker niet vervormt en als het geluid niet merkbaar zachter wordt bij inschakelen van de subs is het geen probleem. Eventueel spelen met de schakelaar kan helpen.
Eerst het probleem, dan de oplossing
De conclusie blijft toch wel gewoon gelden? De versterker zal gewoon een stuk meer stroom moeten leveren.lier schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 14:51:
[...]
Mooi...gaat alleen niet op. We praten over impedantie en deze is verre van constant.
@TS: Als je versterker niet vervormt en als het geluid niet merkbaar zachter wordt bij inschakelen van de subs is het geen probleem. Eventueel spelen met de schakelaar kan helpen.
Dat zei ik vroeger ook tegen mijn Natuurkunde leraar, werd mijn antwoord desondanks toch fout gekeurd.l102212 schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 15:31:
De conclusie blijft toch wel gewoon gelden? De versterker zal gewoon een stuk meer stroom moeten leveren.
Eerst het probleem, dan de oplossing
Het is ook niet helemaal juist
Imedantie is niet zomaal een getal, maar frequentieafhankelijk. Wat is nu het geval van een passieve subwoofer: die heeft enkel een lage impedantie bij lage frequenties. Bij hoge frequenties is de impedantie zeer hoog, waardoor er dus vrijwel geen hoog frequent stroom naar de sub loopt. Je normale speaker gaat normaal niet zo laag als een sub (anders had je geen sub nodig), en derhalve is de impedantie in het gebied waar de sub speelt van de normale speaker relatief hoog.
Conclusie is dat de optelsom van beiden er vermoedelijk voor zal zorgen dat de belasting voor de versterker eigenlijk totaal geen probleem zou moeten zijn
Conclusie is dat de optelsom van beiden er vermoedelijk voor zal zorgen dat de belasting voor de versterker eigenlijk totaal geen probleem zou moeten zijn
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Okee leerzaamvoodooless schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 16:36:
Het is ook niet helemaal juistImedantie is niet zomaal een getal, maar frequentieafhankelijk. Wat is nu het geval van een passieve subwoofer: die heeft enkel een lage impedantie bij lage frequenties. Bij hoge frequenties is de impedantie zeer hoog, waardoor er dus vrijwel geen hoog frequent stroom naar de sub loopt. Je normale speaker gaat normaal niet zo laag als een sub (anders had je geen sub nodig), en derhalve is de impedantie in het gebied waar de sub speelt van de normale speaker relatief hoog.
Geluidsnivo gaat zelfs iets omhoog. Uiteraard doordat je er een speaker, weliswaar in het lage tonen bereik, erbij zet. Geen vervorming ook.lier schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 14:51:
[...]
Mooi...gaat alleen niet op. We praten over impedantie en deze is verre van constant.
Overigens heeft de Harman Kardon geen aparte impedantie schakelaar, wat mijn NAD wel heeft.
Ik gebruik nu twee 8 Ohm (B&W DM4) speakers en twee 8 Ohm (B&W Acoustitune) subs op een NAD 2155. Dus van de subs gebruik ik steeds maar 1 ingang (terwijl ze er natuurlijk ieder 2 hebben). Kan dit kwaad voor de versterker?
Pagina: 1