Toon posts:

P5K geen ACHI: SATA via IDE UDMA mode 5.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asus P5K mobo en ik zie dat mijn SATA2 disks gewoon op de IDE controllers staan; UDMA mode 5 (100 Mb/s) terwijl ze UDMA mode 6 (133 Mb/s) aankunnen.

In het BIOS versie 1006 kun je voor SATA mode ook alleen maar IDE kiezen i.p.v. ACHI.

Internet googlen levert op; dat dit komt omdat ASUS in hun nieuwere BIOS'n (vanaf 0406) voor de P5K, de AHCI (Advanced Host Controller Interface) eruit hebben gehaald, omdat de Intel ICH9 chipset deze niet zou ondersteunen, ICH9R wel.

Weet iemand hier iets vanaf?
Is het mogelijk mijn SATA disk toch in UDMA 6 mode draaiende te krijgen, via een tweak?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:49
VZIW ondersteunen de Intel controllers slechts 100MB/s PATA disks. 133MB/s is slechts een uitbreiding die een beperkt aantal HD en controller fabrikanten gehanteerd hebben.

Dit verklaart echter niet waarom je SATA disks op die modus draaien. Die hebben namelijk zelfs een 300MB/s interface. Weet je zeker dat je disks SATA300 zijn (SATA2 zegt namelijk niet zoveel)? Ik zie bij mijn P5K Deluxe trouwens hetzelfde, maar dat zijn SATA150 apparaten.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het gecontroleerd bij http://www.wdc.com/en/partners/PDF/2178-001010.pdf en al mijn drie disks: wd800aajs, wd5000aaks en wd6400aaks hebben een SATA 3 Gb/s interface.

Het gedoe is dat het Bios van de Asus P5K niet toelaat om AHCI mode maar louter alleen IDE.

• prozak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-02 10:59
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 12:24:
Ik heb een Asus P5K mobo en ik zie dat mijn SATA2 disks gewoon op de IDE controllers staan; UDMA mode 5 (100 Mb/s) terwijl ze UDMA mode 6 (133 Mb/s) aankunnen.

In het BIOS versie 1006 kun je voor SATA mode ook alleen maar IDE kiezen i.p.v. ACHI.

Internet googlen levert op; dat dit komt omdat ASUS in hun nieuwere BIOS'n (vanaf 0406) voor de P5K, de ACHI (Advanced Host Controller Interface) eruit hebben gehaald, omdat de Intel ICH9 chipset deze niet zou ondersteunen, ICH9R wel.

Weet iemand hier iets vanaf?
Is het mogelijk mijn SATA disk toch in UDMA 6 mode draaiende te krijgen, via een tweak?
verander even je topicnaam in AHCI ipv ACHI ivm met anderen die in de toekomst van dit topic en de oplossing van het probleem kunnen profiteren :).

Verwijderd

Topicstarter
inhoud van het bericht kan ik wijzigen, topic naam niet