Onderzoek TLD nameservers

Pagina: 1
Acties:

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-11 23:39
Ik ben bezig met een afstudeerscriptie waarin een aantal Europese ccTLD registries centraal staan. Onderdeel hiervan is het bepalen van de betrouwbaarheid van de nameservers van een registry. Hierover wil ik graag in eerste instantie zelf informatie verzamelen (in een later stadium worden de registries benaderd). Nu heb ik http://dnsmon.ripe.net/ gevonden waarop de bereikbaarheid van nameservers van diverse registries beschikbaar is. Ik heb alleen wat moeite om de gegevens te interpreteren en de site zelf is er niet duidelijk over. Hoe kan ik deze informatie gebruiken om uitspraken over de bereikbaarheid van nameservers in een bepaalde periode voor een bepaalde TLD te doen?
Daarnaast vroeg ik me af waarom zoiets als de SIDN storing van 28 mei van dit jaar niet terug te vinden is in deze statistieken?

Of zijn er andere manieren om hierover uitspraken te doen? Daarnaast wil ik ook graag informatie over bijvoorbeeld gem. snelheid van nameservers van een TLD.

Alle serieuze hulp is welkom..

PS mijn achtergrond is bestuurskunde.

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-12 11:01
Op dit moment heb ik niet zo heel erg veel tijd, maar de site die je noemt monitort de 'root nameservers'.
De SIDN nameservers zijn niet de root nameservers. De root nameservers staan daar nog 1 niveau boven.
Je zou het kunnen zien als een soort boomstructuur. Je hebt de root nameservers, daaronder hangen de nameservers van de domeinnaam extensies (bijv .nl / .be /.de / .eu etc etc). Daaronder hangen de domeinnamen/domeinnaamregistraties. Iedere organisatie die domeinnamen uitgeeft, dus niet de providers zelf, zoals de SIDN, DRS.be enz, heeft zelf een apparatuur staan om verdere 'vertakkingen' te regelen.
Bijvoorbeeld in geval van tweakers.net staat er in de domeinnaamregistratie:
NS1.TWEAKERS.NET 213.193.210.17
NS2.TWEAKERS.NET 193.28.152.17
NS3.TWEAKERS.NET 213.239.136.17

Dus bij een browserbezoek zal uiteindelijk daar gekeken worden.

Op het moment dat je DNS aanvragen bij de rootservers zou doen (dit doen de providers dus), kan je via alle vertakkingen hier ook op uitkomen. Dus zonder de rootservers hebben we geen internet meer met domeinnamen, enkel nog IP adressen.

Kan je hier iets mee? (Note, zodra je het af hebt, ben ik wel benieuwd naar het onderzoek trouwens).

sebsoft.nl

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-11 23:39
Dus de volgende nameservers van SIDN:
nl1.dnsnode.net
ns.domain-registry.nl
ns-ext.isc.org
ns-nl.nic.fr
ns2.nic.nl
ns3.nic.nl
ns4.nic.nl
geven geen directe verwijzingen uit de database met domeinnaamregistraties? Het leek mij namelijk van wel. Dit zijn namelijk de nl-servers die gemonitort worden door RIPE.