Opteron165 ineens niet meer overclockbaar, stock werkt wel

Pagina: 1
Acties:

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Topicstarter
MSI K8N Diamond Plus
Opteron 165 (voorheen 1.8 @ 2.7)
2gb Kingston pc3200
Nvidia 9800GTX

Ik heb eergisteren een spel geinstalleerd (flatout 3). Standaard settings (1680 x 1050 geen AA en andere leuke dingen). Liep best aardig tot op een gegeven moment de boel ontiegelijk begon te stotteren. Spel opnieuw opgestart, pc gereboot, affiniteit veranderd (van 2 naar 1 core). Het hielp allemaal niet. Daarna heb ik nog even Counterstrike Source gespeeld, geen problemen.

Vandaag wilde ik toch even verder graven naar de oorzaak van 't probleem. Via google heb ik geen vergelijkbare ervaringen kunnen vinden met Flatout3. Daar kon 't dus al niet aan liggen. Vervolgens ben ik eens gaan kijken naar de temperatuur van de 9800GTX wellicht dat 't daaraan lag. 61 graden die ik dmv het opschroeven van de fanspeed van de kaart naar 57 graden heb weten terug te brengen. Flatout nog eens gestart, nog steeds gestotter maar de temperatuur bleef gelijk. Op andere resoluties duurde het iets langer voordat het systeem begon te stotteren, maar uiteindelijk deed het dat dan toch.

Toen ik nog eens naar de temperaturen ging kijken viel me op dat mijn (passief gekoelde dmv van een heatpipe setup - standaard uitvoering) northbridge 75 graden warm was. Ik kan me veel herinneren maar niet dat ik die waarde eerder gezien heb. Ook via google was daarover niet veel zinnigs te vinden. De CPU temp bleef ook gewoon rond de 60 graden hangen.

Ik besloot de pc uit te zetten en eens te kijken of er soms overtollig stof aanwezig was. Overtollig was het zeker niet maar ik heb de kast toch maar even met perslucht gereinigd. Pc netjes weer aangesloten en opgestart.

Ik schrok even toen ik tijdens 't booten een MSI afbeelding (fullscreen) zag voorbij komen. Bios reset. Ik heb zelf absoluut NIETS gedaan om een bios reset te bewerkstelligen. Dit is me dan ook een compleet raadsel.

Ik krijg nu met geen mogelijkheid mijn Opteron 165, die standaard op 1.8Ghz draait, verder dan 2.2Ghz. Nog geen half uur geleden draaide diezelfde processor op 2.7Ghz. Normaliter lijkt 't mij logisch dat als een proc ongeveer 2.5 jaar op 2.7Ghz heeft gelopen dat wanneer hij dan niet meer op 2.7 wil lopen dat ie 't dan gewoon helemaal niet meer doet. De 2.7Ghz werd bereikt met standaard voltages. Slechts de FSB was van 200Mhz naar ongeveer 300Mhz veranderd. Nu kan ik op diezelfde manier niet verder komen dan een FSB van 242Mhz. Ik heb toen meerdere malen geprobeerd toch verder te komen maar steeds resulteerde dat in een pc die niet wilde booten. Vervolgens heb ik in de bios een aantal onboard zaken als pata en sata controllers uitgeschakeld en de acpi functie uitgeschakeld en vervolgens kon ik de FSB wel naar 244Mhz zetten, maar hoger ook niet.

Nu kan ik me best voorstellen dat een proc die voor 1.8Ghz gemaakt is, na twee en een half jaar een 50% overclock gehad te hebben naar 2.7Ghz, de geest kan geven. Maar dan lijkt 't me niet meer dan logisch dat die het op de standaard snelheid ook niet meer doet. Laat staan dat ie nog naar 2.19Ghz of 2.2Ghz over te clocken is.

Nu vraag ik me af of ik hier ergens iets HEEL erg over het hoofd zie waardoor die 2.7Ghz wel gewoon haalbaar is, of dat dit probleem daadwerkelijk wel aan de CPU kan liggen, of dat 't toch gewoon aan het mobo ligt. Er is niets aan de setup verandert waar dit door zou kunnen komen slechts dat er nu ietwat minder stof in m'n kast ligt.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 14:09

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De overkok van 1.8 naar 2.7 is is best fors te noemen en jij draait hem al 2,5 jaar. Ik zie toch echt gewoon heat induced degeneration van je CPU voor me. Het verbaast me niets. Maar als je denkt dat het aan je NB ligt, dan kan je niets anders doen dan in een ander bordje testen, lijkt me.
Wat voor koeling gebruik je voor de CPU?

Een FSB van 300MHz lijkt me stug in een AMD systeem overigens... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Edmin op 13-08-2008 00:10 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Dit hoort in TCOA...

Wat je kunt doen is je CPU multiplier omlaag, geheugen divider omlaag, HT-link omlaag, en alleen de HTT (geen FSB!) omhoog zetten, naar 260MHz ofzo. Als je dan errors krijgt in orthos ligt het waarschijnlijk aan je moederbord/chipset. Als je geen errors krijgt kun je alles weer terug zetten en je CPU gaan overclocken tot je een error krijgt. Als je dan wel een error krijgt ligt het aan je CPU of je geheugen (dat laatste kun je weer uitsluiten door deze omlaag te clocken).

• C.44

C.44

Topicstarter
Ik heb een conventionele heatpipe achtige zalmann op de CPU zitten, geen water of cryo ofzo :+ Wat ik met FSB bedoelde staat in de bios omschreven als CPU FSB Frequency (Mhz). Die heeft altijd rond de 300 gestaan (ken de exacte waarde niet uit m'n hoofd meer) en die kan ik nu niet verder zetten dan 242Mhz anders post ie niet eens meer.

Nu heb ik net even geprobeert windows te booten op een compleet geresette bios, puur en alleen de hdd en bootsequence ingesteld maar zo gauw er een windows bootscreen (geen bootmenu) moet komen reset ie zich gewoon. Vervolgens kun je proberen de veilige modus te booten maar ook die reset botweg voordat ie halverwege is met booten.

Ik ga nu de multiplier omlaag zetten naar 7 (ipv de standaard 9). Ik heb geen id waar ik bij dit mobo de HTT of HT-link omlaag kan zetten eerlijk gezegd. De memoryclock staat ook standaard. Suggesties voor die dividerwaarde zijn welkom.

Edit, ik heb de divider op 1/2 staan wat effectief voor 200mhz op 't geheugen zorgt. De multiplyer van 7 ipv 9 hielp niets, windows boot nog steeds niet en crasht gewoon. Heb em nu op 5 gezet en op een FSB van 200Mhz, resultaat 1Ghz corespeed en nog steeds boot ie windows niet door.

Ik denk dat 'r best wel kans is dat hier 't een en ander gefrituurd is toch. Ik neem niet aan dat er met het blote oog iets zichtbaars veranderd is aan de cpu zelf ? D'r hangt hier geen brandlucht dus ruiken kan ik em iig niet.

Wat me wel ook al een paar keer is opgevallen is dat wanneer je een bepaalde clockspeed veranderingen doorvoert in de bios die vaak niet aankomen totdat je de pc uitzet, bij een reboot blijft ie gewoon dan de corespeed van de vorige "clock" instellingen hanteren.

[ Voor 30% gewijzigd door C.44 op 13-08-2008 00:44 ]

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

• C.44

C.44

Topicstarter
Ik ben er nog een tijdje aan bezig geweest, heb de CPU koeler verwijderd, cpu bekeken maar geen rariteiten kunnen vinden. Nieuwe pasta erop, gemonteerd en that's it. Ik krijg 't iig niet voor elkaar om ook maar iets te booten.

Denk dat ik morgen eens probeer een nieuwe install te doen op een reserve hd, puur om te zien of er mss een error in de windows install zit ook. Al betwijfel ik dat eigenlijk. Windows liep als een zonnetje voordat ik de kast schoonmaakte.

Ik gok dat mss de northbridge toch wel enige schade heeft geleden in dit hele verhaal, en aangezien ik geen andere procs heb liggen voor deze socket (S939) of andere mobo's met een S939 socket denk ik dat "een andere" proberen vrij lastig gaat worden.

• enakje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-10-2025
Die HTT multiplier zul je echt ergens op 3x of 4x moeten kunnen zetten, anders heb je nooit 300MHz kunnen draaien.

• enakje
Schoot me net nog iets te binnen: staat je PCI bus wel gelocked op 33MHz?
Zoniet zal deze geleidelijk (met je HTT Bus) omhoog gaan. 240MHz op de HTT Bus komt overeen met ongeveer 40MHz op je PCI bus, wat niet erg gezond is. Dit kan tot data corruptie op harde schijven leiden. Vandaar de grens van 242MHz misschien?

• C.44

C.44

Topicstarter
Ik kan in de "Cell" sectie van de bios slechts de CPU FSB aanpassen, daarin kom ik waarden van 200.0 tot 320 tegen. Ik kan die multiplier nergens vinden. Hetzelfde geld voor opties om de pci zelf te clocken of te locken. Daar kan ik nergens een optie van vinden die ook maar vaag hint naar die instellingen. Wel ben ik een HT link verhaal tegen gekomen dat betrekking lijkt te hebben op de NB en de SB transfer speeds, die heb ik nu allemaal van 400 naar 200Mhz gezet. Lijkt vooralsnog weinig invloed te hebben.

En als kers op de taart begint nu de bios toch wel extra kuren te vertonen. Freezes in tijdens de postfase (failsafe instellingen) en vervolgens een cmos checksum error.

[ Voor 14% gewijzigd door C.44 op 13-08-2008 14:30 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:14
Heb je je voeding ook al gecontroleerd? (Een andere gebruiken).

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• enakje
C.44 schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 14:26:
En als kers op de taart begint nu de bios toch wel extra kuren te vertonen. Freezes in tijdens de postfase (failsafe instellingen) en vervolgens een cmos checksum error.
Northbridge beschadigd denk ik, had een vergelijkbaar iets een tijdje terug (met water :+)

• C.44

C.44

Topicstarter
Ik begin inderdaad de northbridge, mede door de temperatuur die hij had toen ik em controleerde voor 't schoonmaken, flink te verdenken. Ik heb het nu voor elkaar gekregen om weer windows te kunnen booten door die 2 transferspeeds (HT link) omlaag te zetten.

Volgens NVTune staat de HTT nu op 201Mhz, de HT Multiplier op 1, HT bus op 201Mhz, membus op 402Mhz en de pci-e clock op 100Mhz. De temperatuur van de NB zit idle alweer op 68 graden. CPU krap 35, nForce op 47graden. Wel vreemd zijn de snelheden die NVMonitor registreert op de ventilators van de NB en de CPU grofweg 32K rpm _O-

Ik ga nu eens proberen de SB HT link gewoon op 400mhz in te stellen, eens kijken wat dat voor effect heeft. De cpu clock staat iig gewoon op 1.8Ghz, 200.9Mhz FSB en de multiplier op auto ( 9 ).

De voeding verdenk ik eerlijk gezegd echt niet. Ik heb ook even zo 123 geen andere voeding hier die deze pc kan voorzien van voldoende sap.

Edit:
De sb HTLink staat nu op 400Mhz en windows start nog gewoon op, voor de rest is alles exact 't zelfde. nu de nb htlink maar es terug op 400 zetten

Edit 2:
De nb HTLink staat nu ook op 400Mhz en windows start wederom gewoon op, tempjes zijn allemaal 't zelfde al lijkt de cpu een beetje te schommelen tussen de 35 en de 39 graden, kan natuurlijk ook aan 't feit liggen dat ie net heeft moeten booten. De HT Multiplier staat nu dus op 2x en de HT Bus op 402Mhz. Suggesties ?

Edit 3:
Ik heb nu ook de HTLink snelheid tussen NB en SB weer van 200Mhz naar 400Mhz gezet, vreemd genoeg blijft ie 't nu gewoon doen. Geen errors niets. Erg vreemd. Tijd voor een overclock.

Edit 4:
Ik heb de NB weer naar 200Mhz gezet, de CPU FSB op 246 en de multiplier op auto ( 9 ). Geen post.

Suggesties ?

[ Voor 29% gewijzigd door C.44 op 13-08-2008 15:21 ]

Pagina: 1