Toon posts:

UPC: Lange kabel of lange ethernetkabel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Binnenkort neem ik een UPC-totaalpakket en nu heb ik een paar vragen (die ik niet bij de frequently asked questions ben tegengekomen).
Ik heb op de begane grond en op de eerste verdieping een CIA-aansluiting (tien jaar oud).

1) Is het mogelijk om het internetmodem op de CIA-aansluiting van de eerste verdieping aan te sluiten en het digitale tv-modem en het telefoonmodem op de CIA-aansluiting van de begane grond?

2) De CIA-aansluiting op de eerste verdieping ligt nog al ver weg van de plek waar de computer uiteindelijk komt te staan. Ik wil de kabels vast achter de plinten leggen en ik vraag me af of ik beter een lange kabel (van de CIA-aansluiting naar het modem) en een korte ethernetkabel (van het modem naar de pc) kan nemen of juist een korte kabel en een lange ethernetkabel.

Alvast heel erg bedankt voor eventuele antwoorden. _/-\o_

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:25
ga voor een lange utp kabel (is flexibeler) en kan tot 100 meter goed werken geloof ik

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-10 16:48

Mark_640

In my memory

Het is een CAI-aansluiting, geen CIA. Die zitten in de states... ;)

Verder krijg je maar 1 modem wat zorgt voor internet en telefoon, dus je kunt er niet 1 boven en 1 beneden installeren.

Je digitale TV zou je wel boven kunnen installeren, maar zorg dan wel dat je signaal daar ook in orde is.

Dat ene modem moet je installeren bij je eerste aansluitpunt (Dat is of in de meterkast, of in de woonkamer). Staat allemaal vrij duidelijk in de installatiehandleiding.

Je krijgt de benodige installatiematerialen erbij, daar zit een korte coax-kabel bij, en een lange UTP-kabel, dus dan is je laatste vraag ook meteen beantwoord! :P

[ Voor 12% gewijzigd door Mark_640 op 12-08-2008 23:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
BurnerT schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 23:56:
ga voor een lange utp kabel (is flexibeler) en kan tot 100 meter goed werken geloof ik
utp=ethernet?

• Mark_640

Mark_640

In my memory

UTP = Ethernet idd...

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:08

Theuno

Da Devil Crew

Ja UTP == ethernet.
Ik zou het modem zo dicht mogelijk bij de aansluiting zetten.
Mark_640 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 23:58:
Verder krijg je maar 1 modem wat zorgt voor internet en telefoon, dus je kunt er niet 1 boven en 1 beneden installeren.
Mijn laatste UPC aansluiting bestond uit een apart modem voor Internet (Motorola) en een apart modem voor Telefoon (zo'n witte kast ter grote van een stoeptegel). Ik weet niet of die dingen er helemaal uit zijn...

[ Voor 73% gewijzigd door Theuno op 13-08-2008 00:02 . Reden: 2 modems ]

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Verwijderd

Topicstarter
Mark_640 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 23:58:
Het is een CAI-aansluiting, geen CIA. Die zitten in de states... ;)

Verder krijg je maar 1 modem, dus je kunt er niet 1 boven en 1 beneden installeren.

Dat ene modem moet je installeren bij je eerste aansluitpunt (Dat is of in de meterkast, of in de woonkamer). Staat allemaal vrij duidelijk in de installatiehandleiding.

Je krijgt de benodige installatiematerialen erbij, daar zit een korte coax-kabel bij, en een lange UTP-kabel, dus dan is je laatste vraag ook meteen beantwoord! :P
O ja, ik bedoelde CAI... ;)
Eén modem... That's that then. Wordt het toch nog een gat in het plafond boren...
Ik heb wel nog een oud modem (Thomson) liggen. Kan ik dat er niet op de een of andere manier tussen frotten?

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-11 00:22

DynaMikeY

1976 Kever 1300

BurnerT schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 23:56:
Het advies is goed; je moet zo min mogelijk kabel aan de 'ingang' van de kabelmodem hebben (dus zo min mogelijk coax), en wat er achter het modem zit maakt niet zo uit. Je kan bij wijze van spreken 1km UTP kabel uitrollen, als het van goede kwaliteit is dan werkt het gewoon. De CAT5 specs van UTP garanderen dat CAT5 compliant UTP kabels tot 100m 100mbit aankunnen. Je kan natuurlijk langer gaan dan 100m, maar de kans bestaat dat je dan geen 100mbit haalt. Maar je internet verbinding zal waarschijnlijk toch geen 100mbit zijn, dus who cares :)

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Verwijderd

Topicstarter
Theuno schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 00:01:Mijn laatste UPC aansluiting bestond uit een apart modem voor Internet (Motorola) en een apart modem voor Telefoon (zo'n witte kast ter grote van een stoeptegel). Ik weet niet of die dingen er helemaal uit zijn...
Hm... Van wanneer dateert die aansluiting?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

utp = unshielded twisted pair (in de volksmond , netwerk kabel)

idd houd die modem zooi zoveel mogelijk in de meterkast ..., scheelt je dradenbende inde huis/slaapkamer, en verliezen over coax.

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Maar stél dat er meerdere modems zijn, dan kan ik er gewoon een beneden en een boven installeren? Desnoods die voor de tv beneden en die voor internet/telefoon boven?

(Bedankt voor al jullie replies trouwens.)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kijk eens in de installatie instructies

Als ik ze goed bekeken heb. komt de telefoon/internet splitter tussen het aop en de huiskamer aansluiting (waar tv/radio) opstaat en de tv decoder op de "tv" aansluiting.

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Heb de installatie-instructies nog niet. ;) Ik heb nog geen abonnement omdat ik er nog niet voor wil betalen aangezien ik het toch pas over een paar maanden ga gebruiken. Het gaat me er nu vooral om waar de kabels komen te liggen en hoe ik die nu vast weg kan werken.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

omfg ....... als ik casema heb en die dingen kan vinden op internet kun jij dat zeker ook
je mag best een beetje moeite doen hoor

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Grand... Ik ga mezelf niet verdedigen.

• dion_b
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Moderne kabelmodems moeten zo dicht mogelijk op het AOP gezet worden. Als dat beneden is, horen ze daar. Is dat boven (erg onwaarschijnlijk) dan horen ze daar. Het is overigens erg onwaarschijnlijk dat je voor telefonie en internet aparte modems krijgt. Hou rekening met één modem voor telefonie en internet en dan nog een DTV decoder voor bij je TV.

Als je de moeite doet je te verdiepen in de specs van Ethernet lees je dat een CAT5 UTP kabel zonder repeaters 100m lang mag zijn. Dat gaat dus niet snel een probleem zijn. Algemeen wordt aangeraden niet meer dan 1m coax te hebben tussen AOP en modem. Lijkt me vrij duidelijk waar die modem dus moet staan...

Oslik blyat! Oslik!

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:08

Theuno

Da Devil Crew

Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 00:05:
[...]

Hm... Van wanneer dateert die aansluiting?
Mijn ouders hebben beide zo'n aansluiting.

De ene is van de begintijd van Chello in Eindhoven (toen nog Goldmine). In die tijd is ook de modem aangelegd op een plek dichtbij de pc, dus zit er nu vrolijk 15 meter coax aan. Dit werkt al jaren prima. Maar mijn ervaring is ook dat het op veel plaatsen wel fout gaat, en dat je daarom de modem beter dichterbij de CAI aansluiting kan leggen.

Bij de andere is het zo dat internetmodem en telefoonmodem gewoon hangen op de plek waar de kabel binnenkomt. Hoe oud deze aansluiting is weet ik niet precies, maar ik vermoed ongeveer 6-7 jaar.

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• Mark_640

Mark_640

In my memory

Die grote witte modems voor telefoon heten Tellabs modems, en die worden al een tijdje (2-3 jaar) niet meer geplaatst bij een nieuwe aansluiting...

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben volledig op de hoogte.
Bedankt allemaal!
Pagina: 1