Toon posts:

Ik snap er nu NIKS meer van (led/schakelaars/fans)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe moet ik dat ding nu in godsnaam schakelen?!?!?
Ik heb nu al 2 keer geprobeerd, beide "mislukt" %(@)%)!_$%)^%(~)~~
De gele draad is de 5 Volt en de zwarte draad de 12 Volt ofzo?! Help!
Ik heb dus een 3-pin connecter met een zwarte, een gele en een groene draad. Ik heb een 230W voeding. Hoe moet ik dat ding nou zetten met een 2-standen schakelaar, om hem:
- aan te zetten en de LED ook aangaat
- uit te zetten en de LED ook uitgaat
Kan iemand mij please helpen?!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:47

Exirion

Gadgetfetisjist

UTFS of je natuurkundeleraar

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• freaky20
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01-2024

freaky20

Lazy tweaker

Ja euhmm halloe! Het staat zelf op je cdrom-speler man! De gekleurde draden zijn 12 volt en 5 Volt, de volgorde ben ik helaas vergeten. Ik zou zeggen kijk even achterop je cdrom-speler, hierop staat welk draadje van de stekker (stroom) hoveel Volt bevat! Voortaan eerst effe nadenken en anders koop je voor 15 piek even een multimeter:). Komt namelijk altijd van pas :P.

Oude computerspullen bewaren is cool, alleen waarom?!

Verwijderd

Topicstarter
Rood: 5V
Zwart: G:?
Geel: 12V

Dank je :)

• freaky20
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01-2024

freaky20

Lazy tweaker

Beide zwarte draadjes zijn hetzelfde dus, dat boeit voor geen K#NT! :)

Oude computerspullen bewaren is cool, alleen waarom?!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-05 13:55
*zucht*

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Schema's op fanbus.com
Basic Switch Functions (No LED's):
These are your basic circuits to give you simple on/off functionality. Switches must always be rated for the load that you plan to use them with.

12 Volt (on/off), Single Switch

12 Volt (on/off), Single Switch, Multiple Fans

12 Volt (on/off), Multiple Switches, Multiple Fans

7 Volt (on/off), Single Switch

Dual Voltage Configurations (No LED's):
The typical High/Off/Low setup. Minus the LED's, these circuits are easy to wire and provide all the functionality that most users need (just without the pretty eye-candy). Note that SPDT and DPDT switches come in two varieties: ON-ON and ON-OFF-ON. They are wired identically, however the ON-ON variety will not have the ability to turn the fans off.

12 Volt High, 5 Volt Low, Single Switch

12 Volt High, 7 Volt Low, Single Switch

12 Volt High, 5 Volt Low, Multiple Switch

12 Volt High, 7 Volt Low, Multiple Switch *revised 2/3/2001

LED Schematics:
These are the ones everyone wants to have, but few want to build. IMO, the dual LED configs are somewhat redundant, since the state of the single LED contains all the information you need: It's either on or it isn't. But, eye-candy is definitely an end in and of itself, so have at it. You can extrapolate all these designs into multiple switch configurations by following the general guidelines of the earlier multiple switch configurations.

12 Volt, Single Switch, Single LED

12 Volt High, 5 Volt Low, Single Switch, Single LED

12 Volt High, 7 Volt Low, Single Switch, Single LED

12 Volt High, 5 Volt Low, Single Switch, Bi-Color LED

12 Volt High, 7 Volt Low, Single Switch, Bi-Color LED

12 Volt High, 5 Volt Low, Single Switch, Dual LED

12 Volt High, 7 Volt Low, Single Switch, Dual LED

Verwijderd

Nou, nogmaals dan:

- geel: + 12Volt
- rood: + 5 Volt
- zwart (beide): 0 Volt

Wil je 5 Volt : zwart en rood gebruiken.
Wil je 7 volt : rood en geel gebruiken.
wil je 12 Volt: zwart en geel gebruiken.

En als je led's wil gebruiken, let dan even op. Want LED's zijn (light emitting) diode's en laten maar in 1 richting stroom door. Ze doen het dus maar op 1 manier. Als je ze aansluit en ze doen het niet: omdraaien.
En ze kunnen niet allemaal tegen 12v....

En inderdaad, doe je zelf een plezier en koop een multimeter. Dan wel een digitale (dus met lcd-scherm), dat leest veel beter af. Kost tegenwoordig maar een geeltje ofzo. Kijk eens bij de kijkshop.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.fanbus.com/thelab/Schematics/12Volt_single_switch_1led.jpg

Ik snap het bijna :P
Maar die draden onder de "1", dus die gele en die zwarte die op dat rechter connectortje zitten, moet ik die op de voeding aansluiten?

Verwijderd

Dat IS de voeding.
tis maar net hoe je het bekijkt...

Verwijderd

Je moet effe een connector kopen die past op de connectors die je in je HD, CD-ROM, etc. stopt. Vraag je lokale elektronicaboer maar. Dus je moet een mannetje hebben. Dat is een heleboel geklier, want je moet de pinnetjes er zelf in duwen en de kabeltjes aan de pinnetjes vastmaken.
Ik kan wel 's een foto'tje maken van zo'n connector, maar dat duurt nog wel even...

Verwijderd

heheh blijft een basic electronica toestand, moet wel zeggen wel leuk idee om de 7V te bekomen 12-5 ...hehehe :)
Pagina: 1