PS3 en bitstream

Pagina: 1
Acties:

• Sevenhunt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:43
Ik hoor iedereen hier zeggen, en op meerdere forums op inet, dat de ps3 geen bitstream uit kan zenden.

Ik heb sinds kort een ps3 en bij audio output format kan ik kiezen tussen linear pcm en bitstream.
Alleen krijg ik bij het selecteren van bitstream de melding dat er dan misschien sommige delen van het geluid niet afgespeeld worden.( omdat ze niet weten of de aangesloten tv/receiver DTSHD/Dolby true HD heeft, of omdat de bitstream uitzending van de ps3 niet volledig is?).

Maar naar mijn idee kan de ps3 dus zeker wel bitstream zenden.

• ymmv
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:51
De PS3 ondersteunt geen bitstream voor de HD-audio-formaten Dolby True HD en DTS-HD. Die codecs worden niet als bitstream naar een versterker gestuurd maar door de PS3 zelf al gedecodeerd en als PCM over de HDMI-verbinding naar de versterker gestuurd. Eigenlijk is dit juist een voordeel. Enkel versterkers met HDMI 1.3-support kunnen HD-audio als bitstream decoderen, maar PCM wordt al vanaf HDMI 1.1 ondersteund.

Die melding dat er kwaliteitsverlies optreedt is met bitstream komt omdat de PS3 uit een HD-audioformaat een compatibel non-HD-audiosignaal distileeert. Ipv DTS-HD (maximaal 24.5 Mbit/s) krijg je dan DTS-core (1.5 Mbit/s) .Dit neemt veel minder ruimte in beslag en kan wel over de optische verbinding gestuurd worden.

Voor de duidelijkheid: het gaat hier om een lossless signaal dus er is geen enkel verschil tussen het originele Dolby TrueHD/DTS HD-signaal of (uncompressed) PCM.

Voor non-HD-formaten (gewoon Dolby Digital 5.1 of DTS) ondersteunt de PS3 natuurlijk wel gewoon bitstream. Hij kan ook die signalen zelf al decoderen maar indien gewenst kun je het decoderen naar PCM ook door je versterker laten doen.

• Sevenhunt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:43
Thx,

is het niet vreemd dat een apparaat wel bitstream ondersteunt voor bepaalde formaten, maar niet voor de hd formaten?

Dat heeft dan als ik je verhaal volg met de 24.5mbit/s vs de 1.5mbit/s te maken.
De 24.5 kan niet over optisch.

Maar wel over HDMI, dus zelf zie ik geen logica om dat niet te ondersteunen.

[ Voor 44% gewijzigd door Sevenhunt op 12-08-2008 23:01 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-12 07:25

mace

Sapere Aude

Nee, dat is gewoon lui ontwerp. :P

Ze gooien gewoon dezelfde stream over HDMI als over de optische aansluiting.

• ymmv
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:51
Sevenhunt schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 22:56:
Thx,

is het niet vreemd dat een apparaat wel bitstream ondersteunt voor bepaalde formaten, maar niet voor de hd formaten?

Dat heeft dan als ik je verhaal volg met de 24.5mbit/s vs de 1.5mbit/s te maken.
De 24.5 kan niet over optisch.

Maar wel over HDMI, dus zelf zie ik geen logica om dat niet te ondersteunen.
Geen idee waarom de PS3 niet HD-Audio als bitstream kan verzenden. Aan de andere kant, PCM is compatibeler en er is natuurlijk geen enkel kwaliteitsverschil. Lossless == lossless.

Ik ben er zelf wel blij mee. Mijn Denon 4306-versterker is HDMI 1.1-compatibel. Als de PS3 HD-audio niet zelf zou decoderen maar als bitstream naar mijn versterker zou sturen had ik er niks aan gehad want daarvoor heb je een HDMI 1.3-versterker nodig gehad (of ik had me moeten behelpen met DTS-core) Omdat de PS3 zelf het decoderen doet, heb ik dus wel de maximale geluidskwaliteit. _/-\o_

• Dennis_sla
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-12 12:20
ymmv schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 00:07:
[...]

Geen idee waarom de PS3 niet HD-Audio als bitstream kan verzenden. Aan de andere kant, PCM is compatibeler en er is natuurlijk geen enkel kwaliteitsverschil. Lossless == lossless.

Ik ben er zelf wel blij mee. Mijn Denon 4306-versterker is HDMI 1.1-compatibel. Als de PS3 HD-audio niet zelf zou decoderen maar als bitstream naar mijn versterker zou sturen had ik er niks aan gehad want daarvoor heb je een HDMI 1.3-versterker nodig gehad (of ik had me moeten behelpen met DTS-core) Omdat de PS3 zelf het decoderen doet, heb ik dus wel de maximale geluidskwaliteit. _/-\o_
De HDMI chip in de PS3 is beperkt heb ik wel eens gelezen, omdat op het moment dat de PS3 op de markt kwam er nog geen HDMI 1.3 beschikbaar was.

Ik weet niet of het helemaal klopt, maar dit heb ik weleens gelezen.

D810 | 24-70 f/2.8 | 70-200 f/2.8 | SB900 |

Pagina: 1