Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 00:10
Ik heb mijn Coolermaster Hyper TX2 aangesloten op de CPU-fan aansluiting van mijn moederbord, een Asus P5B Deluxe. Omdat dit een vrij luidruchtige koeler is, wil ik deze graag wat zachter laten draaien. Q-fan werkt niet omdat de fan van de Hyper TX2 slechts een 3-aderige aansluiting kent. Dus heb ik op aanraden van deze en gene Speedfan geïnstalleerd.

Maar nu heb ik alles al geprobeerd, maar geen enkele handeling in Speedfan heeft tot effect dat het toerental omlaag gaat. Wat doe ik verkeerd? Het uiteindelijke doel is om een fan te krijgen die rustig draait wanneer ik gewoon in Windows werk en automatisch harder gaat draaien zodra het nodig is, zoals de standaard Core 2 duo koeler ook doet als je Q-fan inschakelt.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Speedfan werkt niet op elk moederbord. Sterker nog, ik heb het op een aantal moederborden die ik geprobeerd heb pas 1 keer werkend gezien...

Kun je niet in je bios iets instellen? Of is dat wat je bedoeld met Qfan? Op mijn MSI-mobo kan ik gewoon opgeven dat ie pas bij 55 graden (oid) harder moet gaan draaien.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-11 16:24
Of koop een Fancontroller. Bijv. de Zalman FanMate

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Grote kans dat je moederbord alleen maar PWM ventilators op de CPU aansluiting wil aansturen. Probeer je CPU koeler eens op een andere aansluiting te steken.

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 00:10
Thanks y'all

@ Palomar, dat is inderdaad wat Q-fan doet.

@ Admiral Freebee, PWM heb ik ook wel eens van iemand gehoord maar dat laat zich in de bios nergens instellen. Asus heeft Q-fan en daarmee geen PWM denk ik.

@ Flappie, Regelt die fanmate ook automatisch dat hij sneller gaat draaien als de CPU te heet wordt? Want ik kan dat niet steeds in de gaten houden tijdens games of zo :)

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Q-Fan is gewoon de naam die Asus geeft aan "een systeem" dat de ventilatorsnelheid op basis van de temperatuur kan regelen. PWM is de techniek die gebruikt wordt om de ventilator trager te laten draaien.

De aansluitingen buiten de CPU aansluiting zijn gewoonlijk echter 3 pins en dus niet PWM capabel. Een aantal van hen kunnen meestal wel door Speedfan met gewone 3 pins fans aangestuurd worden.
Pagina: 1