Toon posts:

CPU koeler, brandlucht ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe pc met de Zalman CNPS7500-Cu LED cpu koeler erop

Gisteren heb ik het geluid getest, case fans aan en uit, maar de cpu koeler wilde ik liever niet uitzetten ivm met de cpu, dus plaatste ik hem op de laagste stand en ging ik voorzichtig met me duim tegen de kop tot hij stil lag, dit heb ik maar een paar seconden gedaan, me cpu zelf is al behoorlijk koel, de koperen uitstupsels van de koeler worden niet eens warm (heb ook niet overclocked etc).

Maar daarna rook ik een lichte brandgeur, nu ben ik bang dat er iets is misgegaan met de koeler zelf, kan het stof zijn ? of iets anders ? of is het niet erg ?

Ik hoor hem ook op de laagste stand licht ratelen als ik hem open heb en dichterbij met me oor ga, ik heb weleens gehoord dat zalman koelers dat doen, is dit correct ? ik weet niet of hij het ook al eerder deed voor de test.

Ik heb dit vaker gedaan bij me oudere zalman cpu koeler maar nooit iets geroken of gehoord.

:'(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2008 16:58 ]

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 16:57:
Ik heb een nieuwe pc met de Zalman CNPS7500-Cu LED cpu koeler erop

Gisteren heb ik het geluid getest, case fans aan en uit, maar de cpu koeler wilde ik liever niet uitzetten ivm met de cpu, dus plaatste ik hem op de laagste stand en ging ik voorzichtig met me duim tegen de kop tot hij stil lag, dit heb ik maar een paar seconden gedaan, me cpu zelf is al behoorlijk koel, de koperen uitstupsels van de koeler worden niet eens warm (heb ook niet overclocked etc).
Zelfs met de stock koeler duurt het wel even voordat een idle-ende CPU warm wordt. Je had m.i. toch beter het kabeltje los kunnen trekken want:
Maar daarna rook ik een lichte brandgeur, nu ben ik bang dat er iets is misgegaan met de koeler zelf, kan het stof zijn ? of iets anders ? of is het niet erg ?
die geur zou wel eens uit de motor van de fan kunnen komen :| . Door het stil houden van de fan denk ik dat er iets in het binnenste daarvan wat warm is geworden. Maar als het zaakje nog gewoon naar behoren functioneert denk ik niet dat er permanente schade is ontstaan. Gewoon voorlopig ff de werking van de fan in de gaten houden...
Ik hoor hem ook op de laagste stand licht ratelen als ik hem open heb en dichterbij met me oor ga, ik heb weleens gehoord dat zalman koelers dat doen, is dit correct ? ik weet niet of hij het ook al eerder deed voor de test.
Dat lichte ratelen doen volgens mij heel veel fans. Als je de fan niet lomp maar voorzichtig deed stoppen denk ik niet dat jij dat ratelen hebt veroorzaakt.
Ik heb dit vaker gedaan bij me oudere zalman cpu koeler maar nooit iets geroken of gehoord.

:'(
Ik heb het overigens ook vaak zat gedaan :o , en idd ook nog nooit een probleem mee gehad...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt :)

vraagje over de fans (cpu en case) kan je de stekker van die fans erin en eruit doen als de pc aanstaat dan ? dan is de reden waarom ik het op deze manier deed, ik was bang dat dat niet mogelijk was en voor kortsluiting zou zorgen.

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Als je voorzichtig bent is het antwoord ja. In principe zijn de fan-connectors zo geconstrueerd dat je ze maar op één manier kunt aansluiten, en dan is kortsluiting niet mogelijk. In principe, want als je lomp te werk gaat krijg je ze vast verkeerd aangesloten... 8)7
Overigens zal men in een handleiding altijd schrijven eerst de PC uit te zetten...

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 01:41:
Bedankt :)

vraagje over de fans (cpu en case) kan je de stekker van die fans erin en eruit doen als de pc aanstaat dan ? dan is de reden waarom ik het op deze manier deed, ik was bang dat dat niet mogelijk was en voor kortsluiting zou zorgen.
Dit is niet daar voor gemaakt, dus je kunt iets kapot maken, bijv je moederbord, als je dat graag wilt.
Ten 2e kom je er volgens mij moeilijk bij, dus kortsluiting kun je ook nog eens maken, dus nooit doen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak.

Move OH -> Tweaking Cooling & Overclocking Algemeen

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 08:43:
[...]

Dit is niet daar voor gemaakt, dus je kunt iets kapot maken, bijv je moederbord, als je dat graag wilt.
Ten 2e kom je er volgens mij moeilijk bij, dus kortsluiting kun je ook nog eens maken, dus nooit doen.
Oke, dat is het hem nou he, de ene zegt dat je wel eventjes de fans kan tegenhouden en dat hij er nooit problemen door heeft gekregen en de andere zegt dat je het weer niet moet doen, de ene zegt wel draadje eruit trekken de andere weer niet ;)

• dr_dreey
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:38
Fan's aansluiten als pc aanstaat is geen probleem, tegenhouden is ook geen probleem.
Zelfs verkeerd aansluiten (als je t al voor elkaar krijgt) is geen probleem.
Nieuwe mobo's hebben kortsluit beveiliging, ik heb zelf vaak zat sluiting gemaakt, pc schakelt af waarna je meteen weer kunt opstarten.
Nieuwe fan's zijn ook tegen oververhitting/sluiting beveiligd, als je de fan tijdens draaien langer vasthoudt zal ie naar verloop van tijd vanzelf stoppen om een paar sec's later weer proberen op te toeren.
Geen paniek dus. :)

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik heb bij mij ook diverse keren een fan met de hand gestopt, nooit problemen mee gehad.
Dat het in principe afgeraden word is logisch, ze zijn immers gemaakt om te draaien.
Het lijkt me ook sterk dat een motortje van een paar watt in een korte tijd zoveel warmte op kan wekken dat je een brandlucht kan ruiken.

Stekkers los trekken terwijl je pc in bedrijf is heb ik nooit gedaan, heb er geen goed gevoel bij.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Verwijderd

Fan stoppen is geen probleem. Ik heb echter wel meegemaakt dat ik een fan loskoppelde en bij het terugkoppelen zag ik een elektrische vonk, wss. dus kortsluiting. Geen brandgeur, schade oid, computer is gewoon aangebleven, alleen is de fan aansluiting op de mobo wel ietsjes zwart geworden. Weet eigenlijk niet of het werkt, heb daarna een andere gebruikt o.O

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Ik haal heel vaak fans los og koppel ze aan terwijl de pc draait, nog nooit problemen mee gehad. Ook het vasthouden van de fans doe ik wel eens. Die ratel die je hoort is volgens mij standaard bij zalman koelers. Mijn vf700, zalman voeding en zalman cpu koeler doen dat ook.

Verwijderd

Als de motor niet draait is er ook geen tegen emk dus dan kan de stroom oplopen volgens de wet van Ohm...
I=V/R
Dus als die inwendige weerstand zeer laag is.... dan kan in een zeer korte tijd de stroom zeer hoog worden en de zaak oververhit raken.... schroeiluchtje.... |:(
Pagina: 1