laptop stil maken

Pagina: 1
Acties:

• Neutronize
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-12-2025
Sinds een week of vier heb ik een nieuwe notebook Xxodd XNi660rsu. Ben zeer tevreden over performance. Direct na het inloggen vind ik het geluidsnivo te hoog. Zover ik kan beoordelen is het geen fan die aanloopt (niet snerpend). De koelfan(s) is echter wel duidelijk hoorbaar.

Zijn er software tools beschikbaar om snelheid van de koelfan of misschien van een van de andere fans te verlagen?
Kan ik in de BIOS aanpassingen doen?

Ik begrijp dat je voorzichtig moet zijn met eventuele aanpassingen waardoor de koelfan langzamer gaat draaien.

Specs:

processor Intel Core 2 Duo T8300 (2.40 Ghz
werkgeheugen 2 Gb DDR2 667Mhz
SATA 250 Gb @ 5400 rpm
nVidia GeForce 8400M G 128MB VGA, 64 bit interface met TurboCache
(max. 512MB met 1GB RAM, max 895MB met 2GB RAM)

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Wat heb je zelf gevonden?

Speedfan: http://www.almico.com/sfdownload.php

UIteraard moet je zeker met een laptop voorzichtig zijn met het aanpassen van de fanspeed.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Neutronize schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 16:13:
Sinds een week of vier heb ik een nieuwe notebook Xxodd XNi660rsu. Ben zeer tevreden over performance. Direct na het inloggen vind ik het geluidsnivo te hoog. Zover ik kan beoordelen is het geen fan die aanloopt (niet snerpend). De koelfan(s) is echter wel duidelijk hoorbaar.

Zijn er software tools beschikbaar om snelheid van de koelfan of misschien van een van de andere fans te verlagen?
Kan ik in de BIOS aanpassingen doen?

Ik begrijp dat je voorzichtig moet zijn met eventuele aanpassingen waardoor de koelfan langzamer gaat draaien.

Specs:

processor Intel Core 2 Duo T8300 (2.40 Ghz
werkgeheugen 2 Gb DDR2 667Mhz
SATA 250 Gb @ 5400 rpm
nVidia GeForce 8400M G 128MB VGA, 64 bit interface met TurboCache
(max. 512MB met 1GB RAM, max 895MB met 2GB RAM)
De vraag is ook of de laptop één algemene fan heeft voor CPU en GPU, of meerdere gescheiden fans en koellichamen.
Indien er méér dan een fan aanwezig is, dan lijkt het me de moeite om te achterhalen welke fan het betreft die herrie maakt, en kun je gericht het probleem oplossen (òf CPu, òf GPU fan aanpassen).

Natuurlijk kun je altijd met tools achterhalen wat de temperatuur is van CPU (Intel TAT of CoreTemp) of GPU (nTune).
Meet dan uiteraarst éérst de situatie voordat je de fan-speed gaat verlagen, en daarna de temperatuur (ook onder load!!!) met verlaagde snelheid.

De GPU kan misschien wel tot 70 á 80 graden onder load hebben, maar Core CPU's moeten volgens mij lager blijven.
Alhoewel ik 70 á 80 graden in een laptop riskanter vindt dan in een desktop natuurlijk.

Gebruik FURMARK of zoiets om onder Windows de GPU lekker te laten stampen, dan kun je tegelijk de temperatuur in de gaten houden.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Neutronize
M.b.v. Everest heb ik eerst maar eens even wat tests gedaan.

Idle is
GPU 78 graden Celsius
CPU 65 graden Celsius
Harddisk 35 graden

Stressed schiet de CPU uit naar 86 graden. Harddisk en GPU blijven op deze temps.

De leverancier is er inmiddels van op de hoogte (hoge IDLE temps) Volgens hem geen probleem.

Eigenlijk geen reden dus om de fanspeed aan te passen met Speed Fan. Helaas.

Dank voor de reacties.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:16
Hallo hé :o

Die idle temperaturen zijn echt veel en veelste hoog!

GPU 78 graden idle :o ?

CPU 65 :o ?

Of SpeedFan leest je sensors verkeerd uit.

Je hebt de laptop nog maar 4 week, dus hij kan ook niet volzitten met stof.

Wordt de laptop ook erg warm aan de onderkant/bovenkant ?

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2025
Op wat voor ondergrond gebruik jij die laptop?
En als je cpu stressed 86 graden is kan je je laptop beter gebruiken om een eitje te bakken want anders smelt je ondergrond weg.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Da's helemaal enit zo vreemd hoor. een gpu kan makkelijk 100 graden hebben en een cpu ook wel 90 geloof ik (core). In een laptop zit nou eenmaal geen super goede koeling. Vandaar ook het lawaai, er zit een kleine fan en kleine koellichamen in vanwege de ruimte, dus zal de fan wel hard moeten draaien.

Wat je kan proberen is de proc te undervolten of je laptop op een laptop koeler zetten, kijk dan wel eerst goed naar de airflow van je laptop.

Afbeeldingslocatie: http://www.pcsilent.nl/images/Zalman_laptop_koeler__ZM-NC1000-MAXI-zmnc1000s.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door jdm8 op 14-08-2008 23:14 ]

• ThinkPad
Dat de koeling e.d. klein is dat zal allemaal wel, maar dit zijn IDLE temperaturen, dat kan toch nooit kloppen!?

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Jawel hoor, waarschijnlij zit er ook nog een hele hoop slechte koelpasta tussen, wat de temperatuur neit ten goede komt, vooral idel wordt daardoor hoger, omdat het temperatuurverschil dan lager is.

Wel is de temperatuur van laptops meestal lager. (60-70 graden). Maar als je het niet vertrouwt kun je de helpdesk even bellen, je moet neit zomaar afgaan op wat mensen op internet je vertellen ;)

[ Voor 33% gewijzigd door jdm8 op 14-08-2008 23:17 ]

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-12-2025
Ik had voor dat mijn laptop eens gevallen was, en sindsdien maakte die veel meer lawaai met fans die altijd op het luidste aan het draaien waren. Probleem lag bij het feit dat door die klap een of andere warmtegeleidingsbuis met een of ander gas was opengekomen waardoor het gas er niet meer inzat, en waardoor de warmte niet van mijn 3dkaart geleid werd. Gevolg waren temperaturen van 80 graden en meer bij normaal gebruik.

Misschien is er dat bij die laptop ook aan de hand? Ik zou toch eens wat vergelijkingen opzoeken met dezelfde types op internet om te zien of die ook zo'n lawaai maken...

[ Voor 3% gewijzigd door Mayco op 14-08-2008 23:20 ]

• ThinkPad
ALs ik hier een beetje kijk naar idle temperaturen van laptops hier (meestal Pentium-M) is het rond de 30 ~ 45 graden. 60 of 70 idle is nogsteeds idioot.

Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat SpeedFan je sensors niet lekker uitleest.

Hoe zit het als je de laptop net aanzet, en dan direct gaat kijken met SpeedFan? Is de temperatuur dan ook al zo hoog?

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2025
jdm8 schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 23:11:
Da's helemaal enit zo vreemd hoor. een gpu kan makkelijk 100 graden hebben en een cpu ook wel 90 geloof ik (core). In een laptop zit nou eenmaal geen super goede koeling. Vandaar ook het lawaai, er zit een kleine fan en kleine koellichamen in vanwege de ruimte, dus zal de fan wel hard moeten draaien.

Wat je kan proberen is de proc te undervolten of je laptop op een laptop koeler zetten, kijk dan wel eerst goed naar de airflow van je laptop.

[afbeelding]
Vraag mij af hoe jij dan die laptop op je schoot wil neerzetten.. moet ik eerst isolatiemateriaal bij de gamma halen :S
Als mijn cpu 56 graden wordt dan is mijn laptop al zeer heet.

• ThinkPad
Glaswol onderbroek ;)

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-01 21:16
bverstee schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 16:30:
[...]
De GPU kan misschien wel tot 70 á 80 graden onder load hebben, maar Core CPU's moeten volgens mij lager blijven.
Alhoewel ik 70 á 80 graden in een laptop riskanter vindt dan in een desktop natuurlijk.
De GPU, en zeker in een notebook kan in principe 90 - 100 graden wel handelen maar hoger moet het niet worden. Omdat alles in een compacte behuizing zit wordt het stukken minder gekoeld dan een normale desktop en dat is ook gewoon logisch. Een laptop en zijn onderdelen zijn er ook voor gebouwd om tegen een stootje te kunnen. Bij een laptop cpu moet je als max toch wel de 90, uiterlijk 100 graden (denk dat ie dan wel uitvalt) aanhouden.

één is geen, twee is één

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
http://processorfinder.intel.com/Details.aspx?sSpec=SLAYQ

Dit al eens gecheckt? Je CPU mag gewoon 105c max. hebben.
Niet dat je gelukkig moet zijn als hij dat ook word.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Neutronize
Dank voor alle reacties. Goed om temp van GPU en CPU voorlopig in de gaten te houden.
Pagina: 1