• twjdeboer
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2025
Hallo Tweakermensen...

Ik heb een PC aangeschaft bij Azerty, en nu had ik een vraag over mijn CPU, een Intel E8400. Ik heb een Thermalright Ultra-120 eXtreme, i.c.m. een Scythe S-Flex 120mm Fan en Artic Silver 5 Compound Koelpasta.

Mijn CPU Koeler is geplaatst door Azerty, en met deze opstelling behaalde ik Niet-OC temps van 56 graden celcius, onder 100% load (Core-Temp).

Dit vond ik echter nogal hoog, en toen heb ik besloten om mijn Koeler zelf nogmaals te bevestigen (Nieuwe laag koelpasta, +/- een rijstkorrel pasta, uitstrijken met een oude Pinpas), ik had echter wel een klein stukje met minder pasta, maar dit kreeg ik niet weg.

Nu heb ik na veel gedoe en geschuif de Koeler er weer op, en krijg ik weer dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.freewebs.com/ttfilms/CPU%20thumb.jpg

Zijn dit gewone temps voor een non-OC systeem, met zo'n koeler, of is er iets mis met probe of koeleraansluiting?

Bij voorbaat dank.

Ninjakip

P.S. Ik kreeg tijdens het schrijven van deze post (ben nog aan het cpustressen) een melding van ASUS PC-Probe, dat mijn Vcore 0.02 Volt was en daarna ging ie weer op 1.18 v, Is dit een fout met PC Probe ofzo, want als mijn Vcore zo laag was, was Orthos ook op ene fout gestuit, en CPU-Z ook wel toch? Of moet ik me nu zorgen gaan maken??? De CPU temp van dit programmatje lijkt me ook niet helemaal 100% in orde...

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:12
Lijkt me dat je beter naar de airflow in je kast kunt kijken, dan puur alleen naar je CPU koeler. Je CPU koeler heeft een verschil met de omgevingstemperatuur in je kast en als de warme lucht niet goed wordt afgevoerd en er geen koelere lucht wordt aangevoerd, blijft je temperatur hoog, hoe goed je koeler ook is (bevestigd)...

Edit: ik ben geen azertymens....... (hoe je daar nou op komt???)

[ Voor 9% gewijzigd door R.E. op 12-08-2008 15:22 ]

Vette shit!

• twjdeboer
:P

Maar ik heb een Antec Nine-Hundred met 2 120mm Inlets op maximaal vermogen, 1 120mm outlet op vol vermogen en 1 200mm outlet op vol vermogen.

Mijn kast zit dicht, en ik heb nergens dingen in de weg staan voor mijn fans, en dat azertymensen is omdat ik het ook op azerty heb geplaatst :P

Verwijderd

probeer realtemp eens , wat beter programma dan asus pc probe

• twjdeboer
Realtemp geeft 46 Core 0 en 46 Core 1, dus dat is iets meer wat ik probeerde te bereiken, Coretemp geeft dus 56 voor beide cores en PC Probe geeft 30 graden :P ik weet al welke er NIET klopt :P

Edit: Realtemp Sensortest geeft movement: 6-6, 6-5, 4-4, 4-4, 5-6

Eerst gaf ie 2-6, maar toen stond de helft van mijn progjes nog open. dus die tel ik niet mee, dit lijkt me verder prima?

[ Voor 33% gewijzigd door twjdeboer op 12-08-2008 15:37 ]

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01-2025

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Ok ... asus probe geeft wel een acceptabele waarde weer. Namelijk 29 graden.
Vraag is ... heb je een Asus moederbord? En zo ja welk.
Als je een asus moederbord hebt een asus probe is up to date dan is die tool normaal het meeste betrouwbaar.
Ook zou je toch iets langer moet stress testen als 1,5 minuut.
Laat je systeem eens zeker een 15 minuten met Orthos stressen en kijk dan eens aan de temperatuur. Als je cpu echt richting de 55 graden gaat moet je dat zeker aan het koelblok kunnen voelen dus hou je vingers en dan eens even op.
Je koelblok zou dan ongeveer even warm voelen als de heat sink op je grafische kaart.
Is dat niet het geval zou ik eerder denken dat core temp een foute melding geeft.

Nu is er echter nog een ander mogelijkheid. Ik weet dit niet zeker maar volgens mij heeft je CPU 2 sensors. ff zoeken ....

edit: found -->
There are 2 temperature sensors in the Core 2 Duo processors. One is an analog device called the thermal Diode. The new one is the Digital Diode that works with the new PECI interface. If the board is trying to work with the Thermal diode for the Wolfdale processor ie(E8500, E8400) then there will be a problem. Intel states that they must work with the PECI interface to work with the Digital diode. The Diode does work correctly. The motherboard/bios/software is the one at fault.
Dus kijk ook eens in je bios. Stress je cpu 15 minuten.
Doe een reset en ga meteen je bios in.
De temp daar klopt bijna altijd.

EDIT:

Anders lees deze thread even --> http://www.tomshardware.c...rboard-measure-temp-e8400

Of zoek op internet op E8400 en temp sensor problemen.
Schijnen nog al wat onduidelijkheden te zijn.

PS: Heb je die pc nu nog van je ouders kunnen krijgen of heb je hem zelf betaald ? :+

[ Voor 9% gewijzigd door Kain_niaK op 12-08-2008 16:11 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• twjdeboer
Okee ik heb een Asus P5E WS Pro Mobo, ik heb langer getest dan 30 min, alleen had ik toen geen screenie gemaakt, maar de waarden waren hetzelfde, ik heb nu een goed idee, en ook het gevoel dat core-temp niet helemaal geschikt is voor mijn proc en systeem...

Edit:

Ik maak hieruit op dat het een goed idee is om te kijken of er een update voor men bios is, alleen heb ik 1 probleem, ik kan mijn Bios alleen back-uppen als ik een floppy drive heb, wel updaten met een usb-stick

Edit:Edit: WOW de Asus site is sloom man!

[ Voor 34% gewijzigd door twjdeboer op 12-08-2008 16:12 ]

• Kain_niaK

Kain_niaK

Er zijn ook tools waar mee je je bios kunt back uppen van uit windows hoor.
Zolang zo'n tool niet schrijft (en waar om zou dat) is dat niet gevaarlijk.

Maar waarom een bios backup maken? Als je nieuwe bios problemen geeft kun je toch altijd naar een vorige versie flashen ? Je bios is ook op internet te vinden hoor. (1 MB groot ongeveer)

[ Voor 38% gewijzigd door Kain_niaK op 12-08-2008 16:16 ]

• twjdeboer
Is het belangrijk? of kan ik als het niet werkt ook de oudere versie terugzetten met een download van Asus?

• Kain_niaK

Kain_niaK

Dat bedoel ik.
Een bios update werkt meestal altijd (zie dat je een betrouwbare usb stick of goede floppy gebruikt)
Als het problemen geeft cmos resetten. (voor je bios update doet ... kun je je cmos ook resetten en zet zeker je instellingen default/overclock af)
Als het echt problemen geeft download je op de site van asus een oudere bios. (of via de asus ftp)

• twjdeboer
Dat ga ik proberen, zodra de Asus website ophoudt met het geven van Service is Unavailable en Bandwith limit errors :P

Edit:
Heb men Bios geupdate en mijn PC Probe geeft nu temps van 39 graden onder load dus dat lijkt me prima... Alleen liep mijn pc vast de laatste keer dat ik hem uitschakelde... Ik ga kijken of dat aan de biosupdate lag, of aan iets anders :D

iig bedankt voor al jullie hulp _/-\o_

[ Voor 55% gewijzigd door twjdeboer op 12-08-2008 17:42 ]

Pagina: 1