Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Goedemiddag :)

Ik ga per 1 oktober starten bij Avanade, als Solution Developer. Het contract heb ik inmiddels al ondertekend, ik kreeg afgelopen vrijdag wat andere documenten die ik ook moest invullen en terugsturen. Een van deze documenten gaat over de collectieve pensioenverzekering, en hier heb ik een vraag over.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/l3mPerV9DdCurZF45ZDKk016/full.png

Zoals je in het bovenstaande shot kunt zien, kan ik hier e.e.a. aangeven over beleggingen. In de toelichting staat:
Gegevens voor de beschikbare premieregeling o.b.v. beleggingen:
- eenmalige storting is mogelijk, met een minimum van € 550,00, zie hiervoor het reglement
- in de keuze van de beleggingsmix s.v.p. opletten dat altijd gekozen wordt in veelvouden van 5% en de totale beleggingsmix optelt tot 100%
- Indien geen keuze wordt gemaakt door de deelnemer, zal Fortis ASR ervan uitgaan dat 100% Pool Liquiditeiten is gekozen;
Graag wil ik iets meer informatie van jullie... ik heb geen kaas gegeten van pensioenen, maar ik vind het wel belangrijk genoeg om het goed te regelen. Wat adviseren jullie mij om te doen? Ben ik 'verplicht' om hieraan deel te nemen, ben ik verplicht om een eenmalige storting te doen? Wat zijn de beste fondsen om in te beleggen? En wat houden 'Liquiditeiten' eigenlijk in?

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen :)

We are shaping the future

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
Mag ik je adviseren zeer expliciet te vragen naar de kosten? Welk deel van de inleg wordt ingehouden, wat zijn de jaarlijkse beheerkosten, worden de beheerkosten van de onderliggende beleggingsfondsen ook gerekend, etc.

Dit heeft zeer veel weg van een individuele pensioenregeling gebaseerd op beschikbare premie basis (evt. met bijdrage werkgever). Een tijdje terug was op tv nog een schitterend item waarin Jort Kelder uiteenzette hoe de verzekeraar die zijn pensioen zou verzorgen al het geld had opgegeten aan kosten.

Met betrekking tot de genoemde fondsen heeft OBAM een zeer goede geschiedenis. Zie hiervoor onder andere morningstar.nl . Aangezien je voor je pensioen belegt moet je er wel rekening mee houden dat OBAM vooral in het buitenland (non-euro) belegd (op dit moment). Echter, strikt genomen kun je in het begin risicovol beleggen en tegen de tijd dat de pensioenleeftijd nadert een deel overhevelen naar veiligere (obligaties, liquiditeiten) beleggingen.

Liquiditeiten = contant + giraal geld, bv. spaargeld waar rente over wordt geind

Het kan verplicht zijn om deel te nemen aan een collectieve pensioenregeling. Over het algemeen is het wel zo dat de werkgever de premie gedeeltelijk of geheel betaald zodat het feitelijk een no-brainer is.

Mbt de eenmalige storting zou ik even heel goed kijken naar wat de voordelen en kosten zijn. Is het bv belastingvrij, welke kosten worden er ingehouden, etc. Het makkelijkst kun je het vergelijken met een reguliere aankoop van aandelen in een van de genoemde fondsen. Bedenk tevens dat je geld 'vast' zal staan en je dus aan flexibiliteit inlevert.

Wat pensioenen betreft zijn reguliere pensioenfondsen 1) betrouwbaarder, 2) hanteren veel lagere kosten (<<1%, tegen vele procenten voor commerciele verzekeraars), 3) je hoeft al die moeilijke keuzes niet te maken :)

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 12-08-2008 15:06 ]

• Phoenix-X
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Op http://www.fortisasr.nl/F...rtis_ASR_Pool_Fondsen.cmt staan de fondsen die in jouw overzichtje staan, hier is meer informatie over de fondsen te vinden.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
Phoenix-X schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 15:19:
Op http://www.fortisasr.nl/F...rtis_ASR_Pool_Fondsen.cmt staan de fondsen die in jouw overzichtje staan, hier is meer informatie over de fondsen te vinden.
Idd. nuttig om even naar te kijken. Blijkbaar zijn de poolfondsen iets anders dan de vergelijkbare beursgenoteerde fondsen. Pool OBAM vergeleken met OBAM komt toch per jaar neer op ca. 1% meer rendement (om te vergelijken op de fortispagina kies grafiek en dan OBAM (tot juli 2008)).

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:28
Gewoon even contact opnemen met de verzekeraar. Mijn vrouw had toen ze begin dit jaar van baan wisselde een zelfde formulier in te vullen. Betreft inderdaad beschikbaar premiestelsel, dus je opgebouwde rendement is afhankelijk van de beleggingsresultaten.

De verzekeraar (in dat geval Nationale Nederlanden) had daar een nette brochure voor met oa dingen als hoogte beheerskosten (in hun geval gelukkig een redelijk%) en ook advies over de risico's van de diverse fondsen en hoe je de verdeling kunt bepalen.

De beste verdeling is voor iedereen weer verschillend. Een oudere werknemer, die een flinke zak geld uit een eerdere betrekking inlegt, zal het best uit zijn met minder risicovolle beleggingen omdat hij nog een paar jaar tot zijn pensioen moet en dus een tegenvaller niet kan compenseren.

Jongeren zullen daarentegen ook een deel van het geld in wat risicovollere beleggingen moeten steken (aandelen e.d.), aangezien je met alleen obligaties e.d. op de langere termijn doorgaans een veel lager rendement hebt.