AMD 3200+ passief te koelen door case?

Pagina: 1
Acties:

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Topicstarter
Voor een pc bedoeld om prijslijsten op internet op te zoeken, de boekhouding op te doen en het afspelen van wat muziek tegelijk wil ik een zuinig en goedkoop systeempje in elkaar zetten. Mijn oog is gevallen op de AMD 3200+ met een TDP van slechts 35W, dit op een uATX bordje samen met twee Laptop schijfjes in RAID lijkt mij dit wel een zuinig systeempje wat niet al te duur is.

Nu mijn vraag, is deze proc passief te koelen zonder airflow? Ik wil namelijk zelf een aluminium kastje maken. De koeling wou ik verzorgen door drie heatpipes aan de binnenkant van deze case te solderen, welke samenkomen op de proc. één heatpipe komt dan op de NB. De oppervlakte van deze case is echter niet zo groot, slechts die van een uATX bordje (24.5cm x 19.4cm). Binnen komt totaal geen airflow, omdat ik de case helemaal wil sealen. Dit omdat er heel veel stof (ijzervijlsel) in het kantoor komt. Gaat dit goed komen? (ik offer een accelero S1 op voor de heatpipes)

En nog een klein offtopic vraagje wat hier eigelijk niet hoort,m aar i ktoch maar even in hetzelfde topic zet, is deze proc wel krachtig genoeg om Firefox, excel, een boekhoudprogramma en muziek tegelijk te verwerken? Aangenomen dat er een overvloed aan geheugen is. Het moet namelijk wel zeer soepel lopen vanwege arbeidsprductiviteit O-)

[ Voor 5% gewijzigd door jdm8 op 12-08-2008 14:46 ]

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Op je laatste vraag kan ik antwoord geven : ja dat kan.

Voor de rest : het is mogelijk hoor. Vooral met C&Q aan moet dat geen probleem zijn. Wel zorgen dat de warmte gewoon goed verplaatst kan worden door voldoende koelblokken te gebruiken.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Ik was dus juist van plan geen koelblokken te gebruiken, maar de case zelf. Tenzij ik een tafelventilator op de case richt is dat dus geheel passief. Ik bedenk me echter net, de spanningsregelatoren ed. hebben ook een beetje airflow nodig toch? :(

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Er is iemand die het ooit eerder gedaan heeft met eenzelfde processor!!

Linkje zoek ik voor je op.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• jdm8

jdm8

Topicstarter
nieuws: Modder gebruikt heatsinks als pc-behuizing Deze persoon heeft iig een compleet passieve pc gebouwd. Maar ik wil eht iets bescheidener houden :p

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

die bedoelde ik idd.

http://www.silentpcreview.com/article114-page1.html
dat kan je ook proberen

Verder nog over vraag 2, zolang je er geen vista opzet kan je 3200 alles draaien :+

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Heeft iemand misschien een idee waar ik koelprofiel kan krijgen? Ik was nu van plan traanplaat te gebruiken, maar koelprofiel heeft een grotere oppervlakte. Iemand nog ideën over de gevolgen van een compleet gesealde case? Ik ben bang dat er onderdelen gaan oververhitten. Als de case dicht zit, hoe kan ik dan testen of er iets te heet wordt? En zou het, als de boel te heet wordt, genoeg zijn om gaten in de zijkanten te boren? (dus niet de kant waar de heatpipes op zitten)

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

jdm8 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 16:49:
Heeft iemand misschien een idee waar ik koelprofiel kan krijgen?
uit andere topics van je maak ik op dat je in een metaalfabriek of iets dergelijks werkt, hebben ze niet een freesmachine zodat je het aluminium kan frezen en toch een groot oppervlak creeert.
Iemand nog ideën over de gevolgen van een compleet gesealde case? Ik ben bang dat er onderdelen gaan oververhitten.
Daar ben ik ook bang voor, maar als jij zegt dat je een uATX mobo gebruikt, de proc en de NB verbind met de kast en de kast in een goed geventileerde ruimte zet moet het kunnen lijkt me.
Als de case dicht zit, hoe kan ik dan testen of er iets te heet wordt?
Gewoon de boel belasten en kijken of hij uitvalt. Orthos om je proc op te warmen en een infraroodthermometer op de zijkant van de kast richten en kijken hoe warm alles wordt, ook HWMonitor of een soortgelijk programma gebruiken om in windows te monitoren.
En zou het, als de boel te heet wordt, genoeg zijn om gaten in de zijkanten te boren? (dus niet de kant waar de heatpipes op zitten)
Alleen een gat is niet genoeg. En gaten zou ik in de bovenkant doen, daar gaat de warme lucht heen. Dus als je gaten in de bovenkant maakt dan bijvoorbeeld 1x een 120 of 92mm fan met een stoffilter bovenin geeft een zekerheid om de warme lucht in de kast toch af te voeren.

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Volgens mij ontkom je niet aan het gebruik van een heatsink zoals bij eerder gegeven links. Ik denk n.l. niet de de oppervlakte van een dunne vlakke plaat bij zo'n klein kastje voldoet. En als je wilt dat de arbeidsproductiviteit niet leidt onder de kuren van een te warme PC (al snel duurder dan de PC zelf) lijkt het me bovendien verstandig om de koeling eerder iets te ruim dan te krap te nemen (i.i.g. uitgaan van een worst-case scenario).

Je rept ook nog met geen woord over de voeding, waar komt die?

Edit:
Heatsinks zijn te koop bij de elektronicazaken zoals bijv. Coditronix of via Conrad. Ze zijn er in de meest uiteenlopende vormen en maten, je zult dus vast wel iets kunnen vinden. Tip: ga voor een een zwart geanodiseerde heatsink want die heeft een beduidend lagere warmteweerstand dan dezelfde onbehandelde heatsink.

[ Voor 63% gewijzigd door jitter op 12-08-2008 17:29 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

jitter schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 16:58:
Je rept ook nog met geen woord over de voeding, waar komt die?
En hoe ga je die dan koelen?

OF je gebruikt de voeding als outtake, ben je meteen van het (eventuele) oververhittingsprobleem af lijkt me. Constante outtake (wel een kiertje intake houden) en als je een goede stille stabiele zoekt zijn die nog efficient en koud ook en werkt hij beter als outtake.

[ Voor 1% gewijzigd door Wiethoofd op 12-08-2008 17:07 . Reden: typo ]

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Ik was toevallig net met de voeding bezig, ik zat te denken aan een picopcu (120W) met een rendement van 94% oid blijft daar aardig wat van over. Het lijkt mij daarom genoeg voor zo'n zuinig systeempje, ook omdat er twee notebook HD's gebruikt worden (die met alu lippen ande andere kant vande case aan de wand vast gemaakt worden voor koeling). Hoe veel keoling heeft een picopcu eigelijk nodig?

Ik ben idd metaalboer, maar heb geen dikke blokken Alu liggen voor een koelprofiel, met de huidige prijzen ben je dan ook een fortuin kwijt aan iets wat je weer grotendeels wegfreest. Bovendien is er geen C&C frees (waar ik wel over zit na te denken :)). De gelinkte koelproflen zijn te klein, of ik moet ze op de plaat lassen. Ik zal er nog even over nadenken.

De processorkeus ik trouwens veranderd. Ik zal op de site van AMD dat de 3800+ 45W is. Ik kan alleen bij zercom de picopsu vinden, en die hebebn deze proc niet, dus kies ik nu voor de AMD Sempron LE-1200. Ook 45W. Iets hogere clocksnelheid, maar verder zit er weinig verschil in toch? (behalve dat hij goedkoper is)

[ Voor 39% gewijzigd door jdm8 op 12-08-2008 17:48 ]

• jitter
jdm8 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 17:13:
Ik was toevallig net met de voeding bezig, ik zat te denken aan een picopcu (120W) met een rendement van 94% oid blijft daar aardig wat van over. Het lijkt mij daarom genoeg voor zo'n zuinig systeempje, ook omdat er twee notebook HD's gebruikt worden (die met alu lippen ande andere kant vande case aan de wand vast gemaakt worden voor koeling). Hoe veel keoling heeft een picopcu eigelijk nodig?
Volgens de handleiding (kleine lettertjes onder de Power Ratings-tabel op blz. 3) van de PICOPSU-120 is geforceerde koeling nodig als je er het max. uit trekt. Passieve koeling kan, maar dan mag je niet meer dan 80% uit de 3,3 V en 5 V rails trekken, oftewel 4,8 A max. voor elk (dat is 15,8 W en 24 W voor 3,3 V resp. 5 V). En dan wordt er, neem ik aan, uitgegaan van een normaal geventileerd systeem.
Ik ben idd metaalboer, maar heb geen dikke blokken Alu liggen voor een koelprofiel, met de huidige prijzen ben je dan ook een fortuin kwijt aan iets wat je weer grotendeels wegfreest. Bovendien is er geen C&C frees (waar ik wel over zit na te denken :)). De gelinkte koelproflen zijn te klein, of ik moet ze op de plaat lassen. Ik zal er nog even over nadenken.
En daarom zijn koellichamen dus ook duur. Ik begin zo onderhand te denken dat een standaard kast voorzien van filters op de intakes financieel aantrekkelijker is...

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Let ook op in de TS: "zuinig en goedkoop systeempje" als je custom een kast wilt maken zal je dat nooit redden (het goedkope gedeelte dan).
jitter schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 17:51:
Ik begin zo onderhand te denken dat een standaard kast voorzien van filters op de intakes financieel aantrekkelijker is...
wel goedkoper inderdaad, maar als je ook nog voor stilte gaat zal dat em niet worden, al zou je wel een Scythe Ninja/mugen op je cpu kunnen schroeven en die met een 120mm fan met een zware weerstand er tussen op 400rpm kunnen koelen.

Voor nog betere stilte zou je zelfs het koelblok en de heatspreader kunnen lappen. Ik draai nu met een 60% overklok passief dezelfde idle temps als ongelapt met een fan op 500-1000 rpm.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Het gaat ook om het pelzier van eht maken hoor. Ik zit graag een beetje te pielen met cases :) Bovendien wil ik altijd iets wat niet standaard is ;) Het gaat opzich niet zozeer om stilte, buiten het kantoor wordt er toch met flexen en ander lawaaig materiaal egwerkt gewerkt. (flex=haakse slijper) :p

[ Voor 33% gewijzigd door jdm8 op 12-08-2008 18:19 ]

• jitter
Stilte had ik in dit geval niet zo in gedachte...ijzerboer, ijzerslijpsel...kantoortje moet dus haast wel vlakbij 'n (laawaaiige?) productieruimte zijn... Volgens mij ging het jdm8 vooral om een gesealed systeem i.v.m. ijzerslijpsel, over geluid heeft ie 't niet gehad...

• jitter
jdm8 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 18:17:
Het gaat ook om het pelzier van eht maken hoor. Ik zit graag een beetje te pielen met cases :) Bovendien wil ik altijd iets wat niet standaard is ;)
Uiteraard is dat ook een hele goede reden!
Als je een beetje handig bent het het lassen van alu kun je natuurlijk ook zelf koelvinnen op de behuizing gaan zetten...ben je denk ik wel ff zoet...

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Daar zat ik ook al aan te denken, maar dit wordt een beetje lelijk, bovendien last aluminium echt kut, niet iets wat ik voor mijn plezier doe :p

• Lex_brugman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-01 14:59
jdm8 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 17:13:
De processorkeus ik trouwens veranderd. Ik zal op de site van AMD dat de 3800+ 45W is. Ik kan alleen bij zercom de picopsu vinden, en die hebebn deze proc niet, dus kies ik nu voor de AMD Sempron LE-1200. Ook 45W. Iets hogere clocksnelheid, maar verder zit er weinig verschil in toch? (behalve dat hij goedkoper is)
De athlon zal toch aardig wat sneller zijn dan de sempron, let ook op dat de sempron waarschijnlijk geen C&Q heeft.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik zou gewoon een koelblok met lowspeed fan op die proc zetten.
Alles wordt gekoeld, en de warme lucht zet zich over de hele kast af.
Zo'n heatpipe zet alle warmte op een plek af en is dus minder efficiënt.

• jitter
jdm8 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 18:23:
Daar zat ik ook al aan te denken, maar dit wordt een beetje lelijk, bovendien last aluminium echt kut, niet iets wat ik voor mijn plezier doe :p
Heb ik wel vaker gehoord...
En allemaal alu hoekprofieltjes op de plaat poppen (met koelpasta ertussen)?
Overigens denk ik wel dat enige airflow in de kast nodig zal zijn i.v.m. de chipset (wordt ook best warm) en voltage regulators...

[ Voor 35% gewijzigd door jitter op 12-08-2008 18:32 ]

• Gevallen
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-01 18:15
Dan kun je altijd nog de kast met olie vullen (wel een soort die niet ranzig wordt!), dan heb je alles goed gekoeld. Maar je zult nog steeds de warmte aan de lucht af moeten geven...
En de HDD kan niet tegen olie!

[ Voor 8% gewijzigd door Gevallen op 12-08-2008 18:42 ]

Ken je mij van CO?

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

En als je nu een radiator aan de bovenkant hangt (zoals van een chauffage of een auto/moto) Zoiets bovenaan zal alleszins iets rapper zn wartme af kunnen geven. Enkel maken dat er dan genoeg plaats boven die pc zit...

Yes, but no.

• Lex_brugman
Of een combinatie, kast gesloten met koelribben aan de binnenkant met heatpipes en 1 langzaamdraaiende fan voor luchtcirculatie in de kast.
Zo krijg je alle warmte zoveel mogelijk naar de kast.

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-01 12:56

McGryphon

Veul vrouwkes!

Gevallen schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 18:37:
Dan kun je altijd nog de kast met olie vullen (wel een soort die niet ranzig wordt!), dan heb je alles goed gekoeld. Maar je zult nog steeds de warmte aan de lucht af moeten geven...
En de HDD kan niet tegen olie!
Door een paar koelblokken met Arctic Silver Adhesive vast te maken aan de behuizing oid? :)

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Of de kast vrijwel compleet gesloten en met waterkoeling werken, aan 1x een 120mm rad heb je genoeg voor je proc en mobo (NB) lijkt me. Eventueel je rad verwerken in de zijkant van de kast geeft nog iets van een airflow.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Radiatoren zijn echte stofmagneten, ik zie het wel bij de lasapparaten, deze moeten om de paar maanden uitgeblazen worden met de compressor en dan komt er toch een hoop stof uit :p

Gevallen gaf wel een goed idee. De case vullen met olie, en dan helemaal dicht. De Hdd's ergens apart in de case waar geen olie is. En aan de binnen en buitenkant evt. koelribben. Dan maar lassen, een offer wat ik wel wil maken als het een mooie case wordt. (of thermal adhesive gebruiken, zoals McGryphon zei.

Ik dacht dat de sempron dezelfde architectuur als de athlon had, maar ik ben niet zo thuis bij AMD. Dan wordt het de AMD Athlon 64 LE-1620 ;)

[ Voor 34% gewijzigd door jdm8 op 12-08-2008 20:15 ]

• Theft_eXP
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-04-2023
ipv te koelen met olie binnenin kan je ook een paar ventilatoren plaatsen en ook een paar koelribben aan de binnenkant van de kast maken. heb je een afgesloten kast, met airflow binnenin voor alle kleinere onderdelen.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Olie koelt beter denk ik. ook scheelt dat weer stroom ;)

• Theft_eXP
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-04-2023
Olie moet je ook rondpompen wil je voldoende laten koelen, 1x 80mm Fan op een goede plek zou voldoende moeten zijn om een goede luchtstroom te krijgen

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Let wel dat dit geen grote case wordt, en er geen pci kaarten in komen. De alu want is dus slechts enkele centimeters verwijderd van het mobo en de hete componenten (zo ver als de hoogte van de picopsu toelaat).

Probleem bij olie is dan weer de boel dicht te krijgen. De behuizing dicht maken lukt nog wel, maar het I/O shield? En de kabel voor de psu? Is er misschien een soort gelatiene pudding wat geen stroom maar wel warmte geleidt? :P

[ Voor 12% gewijzigd door jdm8 op 12-08-2008 22:06 ]

• Lex_brugman
Gaat olie ook geen nadelig effect op de electronica hebben op de lange termijn? (hangt misschien ook van de soort af)

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Je moet natuurlijk geen hydroliekolie oid gebruiken ,volgens mij gaat dat je pcb's oplossen. Maar de meeste oliesoorten kunnen echt geen kwaad. Zelfs zonnebloemolie kan, het nadeel hiervan is echter dat het na een tijdje gaat bederven. Het wordt ranzig, erger is dat het langzaam aan beter gaat geleiden. Ook meot je er om denken dat je je componenten eerst goed schoonmaakt, als vervuiling in de vloeistof oplost gaat het namelijk ook geleiden. Daarom moet de olie in een niet gesealed systeem ook regelmatig ververst worden. Er is spul, waar ik de naam even van kwijt ben wat ideaal voorr het op deze manier koelen van pc's zou zijn. Het is in bijna alle opzichten perfect, op de prijs na. €1000 voor een hoeveelheid als een blikje cola. Dit wordt gebruikt in onderandere MRI scanners. Als iemadn me tdeze apparatuur werkt, en toevallig eens wat overheeft na het repareren van een machine houd ik me aanbevolen ;)

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:25
Fluorinert

Edit: Ik lees net dat zuurstof makkelijk in deze vloeistof oplost en dat er experimenten mee gedaan zijn, waarbij ratten zuurstofverrijkt fluorinert inademden en bleven leven.

Edit 2: Lol, great minds think alike ;) Ik heb een keer die video gezien van die ratten in die vloeistof, vette shit.

[ Voor 113% gewijzigd door Joep op 12-08-2008 23:43 ]

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Dat ja :)

Dat spul, van 3M, kan heel goed zuurstof opnemen. Ooit hebben wetenschappers ratten laten ademen in Fluorinert, waar veel zuurstof aan was toegevoegd. De ratten konden dus voor langere tijd leven in een vloeistof. Nadeeltje was wel dat ze na een tijdje dood gingen aan longtrauma.

• jitter
jdm8 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 22:02:
{zip}
Probleem bij olie is dan weer de boel dicht te krijgen. De behuizing dicht maken lukt nog wel, maar het I/O shield? En de kabel voor de psu? Is er misschien een soort gelatiene pudding wat geen stroom maar wel warmte geleidt? :P
En als je nou de case rechtop plaatst met de IO-shield naar boven (alleen nooit omstoten dan, hè ;) )?
Klinkt als een grap maar is het niet: vulgat en aftapkraantje plaatsen, dan kun je m.i. makkelijk en snel olie verversen...

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Dat niet omstoten is een beetje een probleem. Ik sta er om bekend dat ik een enorme kluns ben. :$ Ik heb al een design in gedachten met behulp van een klein beetje luchtkoeling. (kon niet slapen :p) Dan moet ik maar zo nu en dan de compressor er op houden, als er geen fans in zitten is dat ook niet zo'n probleem (fans gaan kapot door de hoge druk).

Afbeeldingslocatie: http://xs330.xs.to/xs330/08333/kantoorcase577.png.xs.jpg

De case is 25x25x5cm. Het I/O schield wijst naar beneden, zo zijn de kabels en aansluitingen mooi gecamoufleerd. Om de hele smalle kant zitten gaten, ook aan de zijde die niet zichtbaar is op de foto dus. De HDD('s) maak ik vast aan de traanplaat, boven de PCI slots.

Afbeeldingslocatie: http://www.pcyard.ro/images/1870-l.jpg
Nog een vraagje, de (volgens mij) blauwe floppy connector steekt uit. Hoe haal ik dat ding er af? Kan dat makkelijk met een soldeerbout? (let wel, ik kan niet solderen)

[ Voor 62% gewijzigd door jdm8 op 13-08-2008 09:18 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

jdm8 schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 08:27:
[afbeelding]
Nog een vraagje, de (volgens mij) blauwe floppy connector steekt uit. Hoe haal ik dat ding er af? Kan dat makkelijk met een soldeerbout? (let wel, ik kan niet solderen)
Je zal iemand anders dan moeten vragen om te solderen omdat je de pinnen uit de printplaat los moet hebben om de gehele connector te kunnen verwijderen.

Verder hoop ik dat je stoffilters gaat halen voor de vele gaten die je in de case boort, je mag hem dan wel passief gaan koelen, maar als er stof op het metaal komt kan het z'n warmte niet meer kwijt met alle gevolgen van dien.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Er komen geen fans in, dus met stofvilters gfaat de lucht er denk ik niet doorheen. Die gaten zijn meer om er voor te zorgen dat de voltage regulators ed. een beetje hun warmte kwijt kunnen. De warmte van de proc en NB wordt met behulp van heatpipes aan de traanplaat overgedragen. Dit is traanplaat van een halve milimeter dik (tegen vervormen bij het lassen dus voglens mij wordt de warmte daardoor goed verspreid over de hele oppervlakte. Om de paar weken/maanden koppel ik de boel dan even los en loop ik naar de compressor.

Misschien kies ik ook wel voor een dikke plaat aluminium met daarop strippen gelast als koelprofielen. Hier wordt de case echter weer groter van en ik ben bang dat de plaat helemaal gaat vervormen door het lassen. Ook wordt he toppervlak neit heel erg veel groter, omdat de koelrigbben niet dicht op elkaar kunnen, omdat er geen fan op gericht is.

[ Voor 32% gewijzigd door jdm8 op 13-08-2008 10:39 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

jdm8 schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 10:37:
Om de paar weken/maanden koppel ik de boel dan even los en loop ik naar de compressor.
oppassen dat je niet te hard blaast, maar ik zou er toch stoffilters tussen zetten omdat je ook zei dat er metaal splinters etc. rondvliegen dus een splinter verkeerd op je mobo is een dooie mobo.
Misschien kies ik ook wel voor een dikke plaat aluminium met daarop strippen gelast als koelprofielen. Hier wordt de case echter weer groter van en ik ben bang dat de plaat helemaal gaat vervormen door het lassen. Ook wordt he toppervlak neit heel erg veel groter, omdat de koelrigbben niet dicht op elkaar kunnen, omdat er geen fan op gericht is.
Je zou inderdaad die aluminium profielen er op kunnen zetten, dan wordt de kast weer iets breder dan 5cm en staat hij volgens mij ook wat stabieler aangezien een 25x25x5 kast topzwaar wordt, ondanks het feit dat je de harde schijf onderin vast maakt. Een verkeerde tik/voet/schoen/hand/beweging en je kast ligt om.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Metaalsplinters vliegen (gelukkig) niet in het kantoor om :p Wel komt er een onvermijdelijke hoop ijzerslijpsel binnen.

Maar al die gaten lijken mij ook wel erg stofgevoelig en ik kan me voorstellen dat er kortsluiting kan ontstaan door opgehoopt ijzerslijpsel. Filters werkt niet zonder fan. Daarom heb ik het design maar weer aangepast.

Even geen zin om te worstelen met sketchup, dus ik omschrijf het even.

van de zijkant is de kast ongeveen 20x25cm (BxH). De kabels/ I/O shield zijn niet meer weggewerkt maar steken gewoon achter uit. Daarboven is nog ruimte op het mobo, dus wil ik daat een fan uit een laptop plaatsen. (ben de nam even kwijt) die zo de lucht naar buiten blaast door een stoffilter (een oude panty werkt ook toch?).

Aan de voorkant komenenkele gaten met stoffilter er achter waar de lucht er in kan komen. Op één zijkant komen koelribben gelast, die doorgaan over de bovenkant. Deze koelribben hebben dus eigelijkdde vorm van een omgekeerde en gespiegelde L (van de voorkant gezien) en zijn aan de case vastgelast.

Komt het volgende vraagje, een kaptop koeler heeft over het algemeen maar twee kabels, waar een gemiddelde cpu koeler drie (voor RPM meting) of vier (RPM en PWM). Meestal zijn alleen PWM fans te regelen door mobo's, maar sommige kunnen dit ook met drie pins door de spannign te veranderen. Is er ook een manier waarop ik deze twee pins fan automatisch kan laten regelen door het mobo? In een laptop kan het namelijk ook.

[ Voor 16% gewijzigd door jdm8 op 13-08-2008 17:15 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

jdm8 schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 17:12:
Daarboven is nog ruimte op het mobo, dus wil ik daat een fan uit een laptop plaatsen. (ben de nam even kwijt) die zo de lucht naar buiten blaast door een stoffilter (een oude panty werkt ook toch?).
Panty werkt ook idd, je zou voor de gein eens moeten vergelijken, dan weet je of je duurder uit bent met panty's of een stoffilter.
Aan de voorkant komen enkele gaten met stoffilter er achter waar de lucht er in kan komen. Op één zijkant komen koelribben gelast, die doorgaan over de bovenkant. Deze koelribben hebben dus eigelijkdde vorm van een omgekeerde en gespiegelde L (van de voorkant gezien) en zijn aan de case vastgelast.
ik snap het, maar volgende keer voldoet een paintje ook wel :+
Komt het volgende vraagje, een laptop koeler heeft over het algemeen maar twee kabels, waar een gemiddelde cpu koeler drie (voor RPM meting) of vier (RPM en PWM).
Kan kloppen, maar sommige hebben ook een 3pins :/
Meestal zijn alleen PWM fans te regelen door mobo's, maar sommige kunnen dit ook met drie pins door de spannign te veranderen.
Je uitgezochte moederbordje van Asus ondersteund Q-fan profiles, je kan em op silent, optimal of performance zetten. Verder zou je SpeedFan kunnen proberen.
Is er ook een manier waarop ik deze twee pins fan automatisch kan laten regelen door het mobo? In een laptop kan het namelijk ook.
Je kan het bovengenoemde 'Q-fan profile' proberen, Speedfan kan ook, en waarom niet een 3,5" 4kanaals fancontrollertje (op z'n kant) in de voorkant van de kast? Klein, meerdere fans aan te sluiten en handmatig te regelen.

• jitter
Ik heb even op de site van Thermaltake gespiekt om aan de warmteweerstand te komen die een boxed cooler van een AMD Athlon 64 heeft. Volgens Thermaltake zou dat 0,35 ºC/W zijn. Betere koelers zitten daar dus onder.

Bovenstaande waarde geldt dus voor een geforceerd gekoeld koellichaam. Voor het d.m.v. natuurlijke convectie koelen zijn er online calculators te vinden om de warmteweerstand van een heatsink uit te rekenen zoals bijv. deze calculator.
Je kunt met die calculator eens aan de slag om te zien wat je voor koellichaam moet kopen. Probeer verschillende dingen uit in die calculator. Ik heb gemerkt dat veel dicht bij elkaar zittende vinnen minder goed werken dan minder en verder uit elkaar zittende, ook al is in dat laatste geval de oppervlakte toch kleiner (zal wel een ingewikkeld thermodynamisch fenomeen zijn)... Het lijkt erop dat die grote lappen die je in de eerder gelinkte reviews zag niet voor niets zo groot waren.

Nog iets... oh ja, de floppy connector zou ik met een klein (zijsnij)tangetje pin voor pin voorzichtig afknippen (dat kan want die is haaks waardoor de pinnen toegankelijk zijn) en niet met een soldeerbout gaan hobbyen. Deze mobo's zijn RoHS-compliant wat in de praktijk betekent dat ze met loodvrije tin gesoldeerd zijn. Dat desoldeert veel moeilijker dan loodhoudende (ervaring: ik zit n.l. in de elektronica productie). En zie met een bout maar eens alle pinnetjes tegelijk voldoende te verhitten om de connector eruit te trekken zonder de rest aan te stoken...

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Wiethoofd, ik weet dat hij Qfan heeft, maar werkt dat wel op een twee pin? Dus als het mobo geen info doorkrijgt over de snelheid en de fan neit kan regelen met PWM.

jitter, heel erg bedantk voor de link, ik zalde boel even doornemen :) Er staat dat een schoorsteen beter werkt, wat ook logisch is. Als ik nou ipv hoekprofiel U profiel gebruik. Zo ontstaan er allemaal schoorstenen naast elkaar zegmaar. Dan moet onderin de case of gaten in deze schoorsteen gemaakt worden, of de U profielen helemaal weg zijn.

(Ik zal nu wel even painten ;))

[ Voor 57% gewijzigd door jdm8 op 13-08-2008 20:08 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

jdm8 schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 20:00:
Wiethoofd, ik weet dat hij Qfan heeft, maar werkt dat wel op een twee pin? Dus als het mobo geen info doorkrijgt over de snelheid en de fan neit kan regelen met PWM.
als het echt een 2 pins is die niet op een 3pins aansluiting past weet ik het niet, zijn er maar 2 van de 3 pinnen aangesloten, dan mis je dus het rpm-uitlees gedeelte. Volgens mij stelt hij dan gewoon een bepaald voltage in, al zou ik daar niet al te zeker van zijn en er een Zalman Fanmate ofzo tussenstoppen om toch nog zelf controle te hebben op de snelheid en em evt hoger te zetten op warme dagen waarop de computer intensief wordt gebruikt.
(Ik zal nu wel even painten ;))
:+

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Tadaa :+
Afbeeldingslocatie: http://c.imagehost.org/0607/kantoorcase2.png

U profielen aan elkaar gelast, waarna de las weggeslepen wordt. Aan de zijkant is aan de onderkant een deel van het U profiel weggeslepen zodat de lucht er in kan. Op deze schoorsteenmanier is er een nog groter oppervlak en de lucht stroomt beter. Ik wil eigelijk geen fancontroller omdat ik geen knopjes op de case wil, ik houd de boel lekker kubistisch :p

Om de pc aan te zetten stel ik power on after power loss oid. in. Zo gaat de pc aan als ik de stekekr er in doe. (Zo doe ik de pc waar ik nu achter zit ook al maanden lang aan, sinds de aanknop stuk ging ;) ).

Als extra wil ik een laptop cpu koeler kopen (heb al eentje op marktplaats gezien) waar ik de radiaalfan uit sloop. Deze komt dan boven het I/O shield als outtake. De heatpipe die ik dan overhoudt komt dan op de NB. Zo houd ik alle vier heatpipes van de accelero S1 over voor de cpu. één enkele 2.5" HDD komt boven de pci slots te hangen. Dan maar geen RAID. Er blijft zo zowieso weinig ruimte over voor een fancontroller ;)

[ Voor 25% gewijzigd door jdm8 op 13-08-2008 20:45 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Leuk paintwerk maar ik mis iets beschrijving in de tekening of pijlen wat waar zit maar dan vanaf een andere kant gezien, ook maten kunnen veel zeggen. Shiftknopje inhouden en lijntjes trekken kan iedereen :+

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Hé, ik heb niet gezegd dat het een paint meesterwerk zou worden :+ Maar ik zal wel even verder voor je paint.netten :p

edit: misschien ook wel niet, als ik het bestandje wil openen zegt paint.net dat hij het niet herkent, dan maar met een omweg 8)7

[ Voor 65% gewijzigd door jdm8 op 13-08-2008 20:49 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

jdm8 schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 20:46:
edit: misschien ook wel niet, als ik het bestandje wil openen zegt paint.net dat hij het niet herkent, dan maar met een omweg 8)7
Open je opgeslagen afbeelding met paint of IrfanView, doe selecteer alles, kopieren, en dan naar paint.net en plakken maar :D

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Hij wil met niets openen, maar ik heb het opgelost door de afbeelding op dit forum te kopiëren en in paint.net te plakken :p

Nog steeds geen meesterwerk, ik heb de tekening enorm onoverzichtelijk gemaakt en jullie weten nog steeds niks, maar ik heb er even geen zin meer in O-)

Afbeeldingslocatie: http://c.imagehost.org/0664/kantoorpc2.png

Nog een klein beetje toelichting. Alles is van aluminium. De vierkante gaten in de voorkant pons ik er in met een vierkante pons. De voorkant is één stuk(je) plaat wat aan de U profielen gelast is. De bovenkant zit aan de voorkant gelast, of wordt één omgezet stuk (dus voor en bovenkant bestaat uit één stuk plaat), wat ook aan de U profielen gelast is. De rest zie ik wel onder het maken ;)

[ Voor 82% gewijzigd door jdm8 op 13-08-2008 21:17 ]

Pagina: 1