Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bijna afgestudeerd HBO ICT Beheerder en alvast aan het kijken naar een baan. Na mijn eerdere ervaring bij Brunel, zie hier had ik niet meer zo'n hoge pet op van detachering .e.d.

Nu ben ik dus al een hele tijd op o.a. monsterboard aan het kijken en heb al telefonisch op een op paar vacatures gereageerd/gevraagd om meer informatie maar 1 ding komt telkens terug: Ze zoeken iemand met ervaring, en dan niet 1, 2 jaar nee meestal tussen de 3 en de 5 jaar ervaring.

Ook is er nu een trend gaande dat bedrijven hbo'ers achter de ServiceDesk willen zetten om zodoende veel problemen al in het 1e gesprek met de helpdesk op te lossen. Bij Brunel bijvoorbeeld kon ik op die manier zo aan de slag maar wel tegen in mijn ogen te laag loon (2000/maand, bruto).

Kortom, ik voel me een beetje bedrogen, ik had gedacht na mijn ICT Beheerder opleiding direct te kunnen beginnen (natuurlijk niet aan de top, dat snap ik ook wel) als bijvoorbeeld; systeembeheerder, applicatiebeheerder, netwerkbeheerder (of iets van soortgelijke strekking). En niet als "Helpdesk" medewerker.

Zijn mijn eisen te hoog? Wat zijn jullie ervaringen als startende ict'ers?

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

Dat salaris kan wel, afhankelijk van de andere arbeidsvoorwaarden. Als je bijvoorbeeld een leaseauto en wat vergoedingen erbij krijgt is het best netjes als starter. Is je bruto salaris alleen dit dan is het wat karig inderdaad.

• Twinlife
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11-2021
Heb je zelf helemaal geen werkervaring dan?

Fotosite

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:00

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Denk het wel. Je hebt immers 0,0 ervaring.

Direct na je HBO opleiding als systeembeheerder aan de slag gaat je niet lukken, daar heb je echt wel een paar jaar ervaring voor nodig.

Als ik in jouw schoenen had gestaan had ik gewoon de baan bij Brunel aangenomen, op voorwaarde dat ik veel opleidingen/curcussen mag volgen. En ja, dan zit je een jaar op een helpdesk (en dat kan best vervelend zijn). Als je echter na een jaar bv. je MCSA afgerond hebt, kun je al eens kijken of er ergens een betere functie te vinden is.

Je zult toch ergens moeten beginnen. :)

Ik ben zelf destijds ook begonnen als "junior-assistent pc-sjouwer", en heb een afgeronde HTS opleiding...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Twinlife schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 13:41:
Heb je zelf helemaal geen werkervaring dan?
1 jaar als MBO ICT Beheerder (Stage+Vakantiewerk)
en een half jaar afstuderen

• Twinlife
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 13:43:
[...]

1 jaar als MBO ICT Beheerder (Stage+Vakantiewerk)
en een half jaar afstuderen
Precies, met die ervaring kun je toch niet verwachten dat ze je meteen bij een klant als systeembeheerder neer kunnen zetten?

Fotosite

Verwijderd

Twinlife schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 13:51:
[...]

Precies, met die ervaring kun je toch niet verwachten dat ze je meteen bij een klant als systeembeheerder neer kunnen zetten?
En nog 4 jaar HBO erbij?

Om helpdesker te worden kon je beter stoppen na je MBO ;) Bijna iedereen die ik ken met MBO ICT is nu werkzaam in de helpdesk. Alleen sommige niet eens bij een ICT helpdesk... (eigelijk wel vreemd).

Ik zou het zelf ook niet echt verwachten om na HBO ICT een helpdeskfunctie te krijgen. Je leert immers ook nog 4 jaar, moet toch ook wel een beetje bruikbaar zijn voor je werk zou je denken.

Maar van de andere kant, ik weet ook dat een opleiding niet alles zegt. Sommige HBO of WO afgestudeerden zou ik liever nog niet eens op een helpdesk zien. Ik denk dat jij gewoon even heel duidelijk moet aangeven wat jij precies kan. Dus je eigen ervaring van thuis (kan ook veel waard zijn!) en alles wat je in de praktijk hebt gehad. Hiermee zou je jezelf mee kunnen verkopen.

Het loon valt trouwens nog mee voor een startersloon.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2008 13:58 ]

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-11 09:07

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik verdien ongeveer hetzelfde plus wat leuke extra's als "afgestudeerd" MBO ICT'er.
Maar dan als programmeur/ontwikkelaar (en applicatiebeheer en van alles natuurlijk), ook met 0,0 ervaring behalve een stagejaar.

Ik denk ook dat je aan de titel van de baan lang niet altijd kan zien wat je daadwerkelijk moet doen. Een gesprek geeft daar veel meer inzicht in.

Ben nu een jaar bezig, heb al een paar leuke cursusjes gehad en binnenkort gaan we maar eens naar verhoging kijken :P

• mbrouwer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-11 23:23
Ben het wel met Question Mark eens. Ik denk dat iedereen in de ICT wel als helpdesker/pc-sjouwer/kabeltrekker begonnen is. Wel ligt het aan de de opdrachtgever/werkgever wat je daarna gaat doen. Jezelf een beetje verkopen helpt ook wel, de opdrachtgever/werkgever wil ook wel weten wat voor vlees hij/zij in de kuip heeft. Een HBO opleiding of een MCSE/A certificering zegt ook niet alles.

Ik heb collega's die een hogere opleiding hebben dan ik en die ook gecertificeerd zijn maar die ik niet bij mijn telefoon in de buurt laat omdat ze die nog slopen.

Toch zou ik wel zo snel mogelijk werk maken van MCSE/MCSA of wat voor certificering dan ook omdat er wel degelijk op gelet wordt.

"And As A Finishing Touch... God Created The Dutch"

• endless
  • Niet online
2000,- bruto (met auto van de zaak?) is gewoon een goed startersloon voor een HBO'er hoor..
Check anders ook Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 8) eens, dan zie je dat het in ieder geval niet laag is. :)

Waarschijnlijk krijg je wel betere aanbiedingen als ze zelf gaan solliciteren bij het MKB met geld, maar daar kun je niet groeien. Mijn ervaringen met detachering is dat als je goed bent, en je dat ook laat merken dat je dan ontzettend snel kunt groeien. Ook financieel.

Verwijderd

Ik ben ook HBO ICT afgestudeerd, maar zie het gelukkig iets realistischer in. ;)

No hard feelings hoor Henry, maar als helpdesker starten, ondertussen certificeringen behalen en binnen "no time" (niet te letterlijk nemen!) op de beheerdersstoel terechtkomen. Zo beginnen volgens mij veel ICT-ers. Als HBO-er beschik je wel over een bepaald lerend vermogen, waardoor je misschien sneller certificeringen behaalt. Maar je zal toch wat werkervaring op moeten doen. Systemen zijn voor veel bedrijven waardevol en zullen daarom niet snel iemand met weinig werkervaring neerzetten.. En ook dit is mijn mening en kunnen andere mensen van dit antwoord afwijken. ;)
Heel veel succes met het zoeken naar een leuke en goede baan!
Misschien dat het bij jou wel heel anders loopt.
Overigens start ik met een masterclass bij Sylis over 2 weken om in een versneld traject ervaring op te doen en certifcaten te behalen.. als je meer wil weten, hoor ik het wel :)

Verwijderd

Topicstarter
Wel heel duidelijk, al lijken de meningen nogal verdeeld.

Ik zal het wat duidelijke neerzetten,

Ik heb MBO ICT Beheer afgerond, diploma gehaald en toen wou ik wel graag aan het werk, van heel veel mensen toen het advies gekregen toch door te leren, dus daarna 3 jaar HBO ICT Beheerder gedaan.

Nu ben ik en (bijna) klaar en waar begin ik? Juist Helpdesk, dat is iets waar de meeste MBO ICT'ers beginnnen. Ik zie op dit moment ook maar heel weinig meerwaarde in mijn HBO diploma.

• endless
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 14:15:
Wel heel duidelijk, al lijken de meningen nogal verdeeld.

Ik zal het wat duidelijke neerzetten,

Ik heb MBO ICT Beheer afgerond, diploma gehaald en toen wou ik wel graag aan het werk, van heel veel mensen toen het advies gekregen toch door te leren, dus daarna 3 jaar HBO ICT Beheerder gedaan.

Nu ben ik en (bijna) klaar en waar begin ik? Juist Helpdesk, dat is iets waar de meeste MBO ICT'ers beginnnen. Ik zie op dit moment ook maar heel weinig meerwaarde in mijn HBO diploma.
De meeste starters beginnen op een helpdesk, of als junior systeembeheer wat in de praktijk ook gewoon helpdesk is.. Vergis je er niet in.

Het voordeel met je HBO papiertje is dat je instroomt met meer geld, vaak een leaseauto, en sowieso betere voorwaarden. Tevens zul je merken dat je meer aanbiedingen krijgt als je je CV online zet. De meerwaarde van de HBO diploma zie je pas als je aan het werk bent, je stroomt sneller door dan je 'MBO-collega's' waarschijnlijk.

Het verschil is er weldegelijk, alleen zul je dat niet bij alle bedrijven waar je solliciteert merken.. :)
Rukapul schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 14:21:
Met HBO zou je in principe niet achter de helpdesk hoeven te beginnen. Helpdesk is ook helemaal geen aanloopfunctie naar systeembeheer al gebruiken velen het als opstapje.
In principe niet nee, in de praktijk zie ik dat toch vaak anders..

[ Voor 18% gewijzigd door endless op 12-08-2008 14:28 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
Met HBO zou je in principe niet achter de helpdesk hoeven te beginnen. Helpdesk is ook helemaal geen aanloopfunctie naar systeembeheer al gebruiken velen het als opstapje.

Veel hangt af van de opleiding, maar ik kan eenvoudigweg niet voorstellen dat er geen junior beheersfuncties zijn. Wat wel een mogelijkheid is dat deze functies niet bij elk bedrijf beschikbaar zijn, omdat het implicieert dat er ook senior medewerkers zijn om mee te werken en van te leren.

Nogmaals, ik ken de opleiding HBO ICT Beheerder niet specifiek. Indien het geen startkwalificatie geeft tot een (junior) beheersfunctie dan trek ik toch ernstig de opleiding in twijfel. Blijkbaar ontbreekt dan de duidelijke meerwaarde tov een MBO ICT opleiding.

Ter vergelijk: een HBO Informatica (HIO) gaat ook niet eerst wat anders doen voordat hij software engineer wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 12-08-2008 14:23 ]

• mbrouwer
  • Laatst online: 19-11 23:23
Heb je al eens op monsterboard gezocht? Gewoon HBO ICT in de zoekbalk intypen en je vindt al een hele hoop, niet alles zal zijn wat je zoekt maar dr staan toch wel een paar veelbelovende opties tussen. Zet ook je CV daar eens neer. Mijn CV staat er ook, al is hij nu inactief omdat ik anders platgebeld wordt. Dat komt doordat er nogal wat mensen gezocht worden.

"And As A Finishing Touch... God Created The Dutch"

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 14:15:
Nu ben ik en (bijna) klaar en waar begin ik? Juist Helpdesk, dat is iets waar de meeste MBO ICT'ers beginnnen.
Je verwoord het goed. Je begint op een helpdesk. Afhankelijk van je eigen inzet zul je doorgroeien naar een hogere functie (en dat zul je waarschijnlijk sneller doen dan een MBO-er).
Rukapul schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 14:21:Ter vergelijk: een HBO Informatica (HIO) gaat ook niet eerst wat anders doen voordat hij software engineer wordt.
De pest is even dat een systeembeheerder zeker in kleinere organisaties toegang heeft tot bedrijfskritische systemen. Er is wel een zeker risico om iemand zonder ervaring en functiegerelateerde opleiding (wat een algemene HBO-opleiding niet is) admin rechten op dergelijke systemen te geven.

Even ter vergelijking: een chirurg begint ook met het hechten van wat snijwondjes op de EHBO, voordat hij een openhart operatie mag uitvoeren ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Rukapul
Question Mark schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 14:28:
[...]

Je verwoord het goed. Je begint op een helpdesk. Afhankelijk van je eigen inzet zul je doorgroeien naar een hogere functie (en dat zul je waarschijnlijk sneller doen dan een MBO-er).

[...]
De pest is even dat een systeembeheerder zeker in kleinere organisaties toegang heeft tot bedrijfskritische systemen. Er is wel een zeker risico om iemand zonder ervaring en functiegerelateerde opleiding (wat een algemene HBO-opleiding niet is) admin rechten op dergelijke systemen te geven.

Even ter vergelijking: een chirurg begint ook met het hechten van wat snijwondjes op de EHBO, voordat hij een openhart operatie mag uitvoeren ;)
Alles goed en aardig, maar op een helpdesk doet iemand ook onvoldoende hands-on ervaring op om het wel te kunnen en dan is de eerste stap dus alsnog een junior beheersfunctie.

• endless
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 14:35:
[...]

Alles goed en aardig, maar op een helpdesk doet iemand ook onvoldoende hands-on ervaring op om het wel te kunnen en dan is de eerste stap dus alsnog een junior beheersfunctie.
Dat hangt volledig af van het type helpdesk, en de positie van de helpdesk..
Dat iedereen het ziet als een ruimte met mensen achter beeldschermen met telefoons die de hele dag domme vragen beantwoorden, dan zou ik daar ook niet willen werken nee. Maar dat is dus niet zo.. ;)
Dus dat gaat niet echt op.. :)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
Da's niet mijn ervaring.

Ik heb op mijn tijd op de helpdesk aardig wat moeten overleggen met de diverse 2e-lijns support afdelingen om klantissues te verhelpen. Combineer dat met een vakgerichte (zelf)-studie en dan heb je na een jaar iemand die vakdiploma's heeft én kennis van het incidentproces. En ja, dan groei je automatisch door naar een hogere functie.

Maar goed, da's mijn persoonlijke ervaring. Het kán natuurlijk ook anders lopen....

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Question Mark schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 14:28:
Daarintegen dankzij zijn vooropleiding mag hij op termijn wel een openhart operatie doen en blijft een verpleger/ster verpleger/ster. Idem voor bepaalde andere organisaties kun je nog zo goed zijn zonder de juiste papieren kom je er niet. Eveneens is de doorgroei vaak harder dan lager opgeleide.

• KatirZan
  • Laatst online: 30-10 16:55

KatirZan

Wandelende orgaanzak

het heeft mij ook 5 jaar gekost om dat te zijn wat ik nu ben (Senior Netwerkbeheerder/Senior Serverbeheerder en Senior Systeembeheerder)

En geloof mij, als ik in het begin het salaris aangeboden gekregen had wat TS hierboven heeft staan, dan was ik begonnen. Je moet iig ergens ervaring opdoen, dus kan je daar 1 of 2 jaar werken om vervolgens door te stromen.

Je zegt het zelf, je studeert net af dus ben je rond de 21 a 22 jaar jong (of jonger/ouder, maar iig rondom dit). Woon je zeer waarschijnlijk nog thuis etc..etc...

Kijk alsjeblieft niet te kritisch naar je salaris, als HBO ICT-er groeit je salaris snel genoeg om snel tevreden te zijn!

Wabbawabbawabbawabba

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
[...]

Niet mee eens.

Je hebt niet alleen hands on ervaaring nodig voor het oplossen van problemen. daarbij komt nog meer kijken dan alleen een papiertje.

Inzicht en oplossend vermogen worden getraind op de servicedesk/helpdesk. Dit is leuk voor een jaar en je merkt hier ook of je zelf voldoende kennis heb binnen je vak gebied.

Vervolgens kan je aan de slag als lokaal beheerder of bij een kleinere bedrijfjes als system admin. Maar dan dien je nog wel de juiste certificaten te behalen (mcsa/mcse) e.d.

Gelijk als systeem beheerder aan de slag is te hoog gegrepen.
Maar om gelijk te roepen dat de servicedesk geen opstapje is is ook weer wat.

Daarnaast heb ik het niet over servicedesks van ISP e.d. maar een inhouse servicedesk.
Ik ben zelf beheerder. en ben ook begonnen als een servicedesker. en nog steeds groeiend _/-\o_

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

mbrouwer schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 14:26:
Heb je al eens op monsterboard gezocht? Gewoon HBO ICT in de zoekbalk intypen en je vindt al een hele hoop, niet alles zal zijn wat je zoekt maar dr staan toch wel een paar veelbelovende opties tussen. Zet ook je CV daar eens neer. Mijn CV staat er ook, al is hij nu inactief omdat ik anders platgebeld wordt. Dat komt doordat er nogal wat mensen gezocht worden.
Inderdaad. Het klinkt wat vervelend, maar gebraden kippetjes komen niet vanzelf aanvliegen. Systeembeheer op Monsterboard geeft 121 hits, 2 met minder een jaar ervaring en 13 bij 1-2 jaar werkervaring. En dat is alleen Monsterboard. Toegegeven van 121 hits naar 15 is niet denderend, ook nog eens door het hele land, maar de vacatures zijn er wel.

Als je wil gaan werken buiten de detachering, dan zal je wat regionaler moeten zoeken naar de bedrijven, maar de vraag is er zeker wel, alleen adverteren deze organisaties niet Nederland breed maand in, maand uit.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik zal zelf toch even gaan kijken bij detacheerders. Persoonlijk kan ik mezelf geen betere werkgever voorstellen voor een starter als een detacheerder. Je doet een hoop ervaring op in veel verschillende omgevingen en bedrijven. Vaak een leuke auto onder je kont en vaak iets van een laptopje. Ok, het bruto salaris is niet om over naar huis te schrijven, maar de ervaring is ook wat waard.
Na een jaar of 2 / 3 opzoek gaan naar een andere werkgever en een wat hoger salaris.

Ik heb het zelf zo gedaan en tijdens die tijd heb ik veel geleerd over wat ik wel en niet wil van een werkgever.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

[...]

Je maakt de denkfout dat een instapfunctie puur is bedoeld om je hands-on ervaring op te laten doen voor een toekomstige functie. Dat is in heel veel gevallen niet van toepassing, een instapfunctie wordt vaak gebruikt (zeker in vakgebieden met een groot verloop, zoals ICT) om iemand algemeen te beoordelen. Hoe ga je met problemen op, hoe snel pak je nieuwe dingen op, neem je verantwoordelijkheid, hoe ga je om met kritiek, hoe werk je onder druk. Met een HBO diploma geloven ze echt wel dat je kennis van zaken hebt (ook nog vaak onterecht, maar ik denk dat dat bij tweakers wel mee zal vallen).

Ik kijk trouwens zelf nooit naar opleiding als ik iemand aanneem...interesseert me niet wat je geleerd hebt, wat je kunt, dat interesseert me. Daarbij heb ik geen hoge pet op van scholen in het algemeen, aangezien praktisch geen enkel 'beroepsvoorbereidende" opleiding ook daadwerkelijk beroepsvoorbereidend is, maar meer een verwrongen academische blik op de werkelijkheid heeft ;) tenminste, dat is in mijn vakgebeid zo...informatica opleidingen die zich 'specialiseren' in game ontwikkeling en vervolgens programmeerlessen in JAVA en HTML doen...sjah 8)7

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-11 15:16
Beste startende IT-er,

Als ik jou was zou ik JUIST een baan nemen in de detachering.
In de detachering kom je in een korte periode van een paar jaar in aanraking met diverse functies. Dit geeft jou mooi de gelegenheid om aan verschillende rollen te snuffelen, werkervaring op te doen, opleidingen te volgen, meerdere bedrijfsculteren te ervaren.

Kortom; het biedt meer voordelen dat bij een "vaste" werkgever. Daarnaast biedt detachering (althans voor mij) de optie om veel sneller te groeien qua functies dan een "vaste" werkgever waar je vaak een aantal jaar op dezelfde plek zal zitten en dezelfde functie zal vervullen.

Wat betreft het startsalaris; volgens mij is het gemiddelde rondom de 2000 euro per maand. (de een iets minder dan ander iets meer)

Lees anders mijn eerdere post omtrent detachering:
Zosas in "Ervaringen uit de detachering"

wijze woorden

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:12
Een salaris van 2000 eu/maand vind ik een redelijk salaris, zeker voor een helpdeskmedewerker. Wanneer je er een leaseauto bij zou krijgen is het helemaal feest, want zo'n auto staat gelijk aan minstens 400 euro per maand denk ik.
Maar ik zou verwachten dat je ook ergens als systeembeheerder wel aan de slag kon ja, aangezien er HBO voor staat ipv MBO.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Verwijderd

Ik zelf zit nu ook op een Servicedesk. Ben er ook niet blij mee, maar wat de meesten hier ook zeggen, je zult toch wat moeten.

Je kunt heel kritisch zijn, maar dan weet je zeker dat er niet veel banen voor je klaar zullen liggen.

Je zult je kansen zelf moeten creëren, dat doet niemand anders voor je. Als je deuren voor jezelf gaat sluiten, dan kan het zo zijn dat je de 'beste' baan niet snel zal tegenkomen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vraagje, hoe kun je het beste beginnen met werk in de ICT als servicedesk/helpdesk/callcenter (hoe je het ook wilt noemen) géén optie is?

offtopic:
Afgezien van dat ik zo'n soort baan absoluut niet wil, ik sta niet bekend om mijn uitstekende communicatieve vaardigheden wat bij zoiets wel een vereiste is...

Zou ik dan bij een detacheerbedrijf moeten aankloppen?
Kan dat uberhaupt voor BBL?

[ Voor 20% gewijzigd door Raven op 12-08-2008 15:59 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Pathogen
  • Laatst online: 20-11 09:07

Pathogen

Shoop Da Whoop

Raven schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 15:50:
Vraagje, hoe kun je het beste beginnen in de ICT als servicedesk/helpdesk/callcenter (hoe je het ook wilt noemen) géén optie is?

offtopic:
Afgezien van dat ik zo'n soort baan absoluut niet wil, ik sta niet bekend om mijn uitstekende communicatieve vaardigheden wat bij zoiets wel een vereiste is...

Zou ik dan bij een detacheerbedrijf moeten aankloppen?
Kan dat uberhaupt voor BBL?
Programmeur, reparateur, designer, ontwikkelaar...

Ik vind nog steeds dat je niet al te nauw moet kijken naar zogenaamde instapfuncties.
Ik doe zelf nu met een MBO opleiding gewoon programmeer en appbeheer klussen op HBO niveau, en dat deed ik ook nadat ik een jaar geleden een beetje ingewerkt was.

Gewoon duidelijk aangeven wat je wil bij een detacheerder of wat dan ook. De banen liggen nog steeds voor het oprapen, maar werkgevers kunnen er vaak niet meer van maken dan "Beheerder" in de omschrijving.

Verder kijken dan de advertentie is het credo. Vraag een gesprekje aan of kom er via mailwisseling of wat dan ook achter wat nou de daadwekelijke functie inhoud is. En je mág "nee" zeggen met deze markt.

• Rukapul
Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 15:28:
Je maakt de denkfout dat een instapfunctie puur is bedoeld om je hands-on ervaring op te laten doen voor een toekomstige functie.
Ik reageerde slechts op wat de persoon waarop ik reageerde aanbracht ;)
Dat is in heel veel gevallen niet van toepassing, een instapfunctie wordt vaak gebruikt (zeker in vakgebieden met een groot verloop, zoals ICT) om iemand algemeen te beoordelen. Hoe ga je met problemen op, hoe snel pak je nieuwe dingen op, neem je verantwoordelijkheid, hoe ga je om met kritiek, hoe werk je onder druk.
En waarom kan dat niet zoals bij elke functie 'on the job'?

Ik wil m'n ogen helemaal niet sluiten voor de alledaagse praktijk, maar door hier enkel kritische vragen en stellingen te poneren probeer ik het voor mezelf duidelijk te krijgen waarom het blijkbaar zo is dat het carriereverloop van een beheerder begint met een HBO opleiding, gevolgd door een *desk functie en dan pas een echte beheersfunctie. Het functieprofiel van *desk-medewerker is anders dan *beheerder.
Het andere uiterste is uiteraard dat de benaming *desk-medewerker incorrect is omdat dat al (junior) beheerstaken in zich heeft, maar die impressie krijg ik toch ook weer niet in dit topic.
Weer een andere vraag die het oproept is wat de meerwaarde van een ICT beheeropleiding op HBO biedt boven MBO ICT. (Even afgezien van de algemene verschillen tussen HBO en MBO.)

Verwijderd

maar wat ik me afvraag , in hoeverre is een helpdesk baan lerende voor doorstroming , ik zal ook moeten beginnen op een helpdesk als ik dit zo lees :/ is niet zo erg maar je wilt wel doorstromen natuurlijk

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 13:36:
[...]

Ook is er nu een trend gaande dat bedrijven hbo'ers achter de ServiceDesk willen zetten om zodoende veel problemen al in het 1e gesprek met de helpdesk op te lossen. Bij Brunel bijvoorbeeld kon ik op die manier zo aan de slag maar wel tegen in mijn ogen te laag loon (2000/maand, bruto).

Kortom, ik voel me een beetje bedrogen, ik had gedacht na mijn ICT Beheerder opleiding direct te kunnen beginnen (natuurlijk niet aan de top, dat snap ik ook wel) als bijvoorbeeld; systeembeheerder, applicatiebeheerder, netwerkbeheerder (of iets van soortgelijke strekking). En niet als "Helpdesk" medewerker.

Zijn mijn eisen te hoog? Wat zijn jullie ervaringen als startende ict'ers?
Zonder werkervaring zul je niet in 1 klap op een verwarmde zetel in de IT-afdeling terechtkomen inderdaad. Je wil op zo'n positie niet iemand hebben, die enkel de "ervaring" van school heeft. Dat heeft gewoon met zekerheid te maken. Iemand met 4 jaar relevante ervaring kun je met een redelijk gerust hart wel op zo'n positie neerzetten. Als hij waardeloos was geweest, dan had hij die 4 jaar bij z'n vorige baas waarschijnlijk niet eens overleeft.

De "trend" om HBO-ers achter de helpdesk te zetten, heeft meer te maken met het aanbod van goede MBO-ers. Dat aanbod is de laatste jaren namelijk, vooral wat betreft kwaliteit, enorm gekelderd. Dat heeft waarschijnlijk met meerdere zaken te maken. Ik denk dat de kwaliteit van de MBO-opleidingen (voornamelijk ROC's) achterblijft in veel gevallen. (Ik heb zelf ROC-stagiairs begeleid en dan zie je wel dat het bij veel ROC's niet gaat zoals je dat zou verwachten.) Maar de trend is ook, dat steeds meer mensen geen genoegen meer nemen met een MBO-opleiding en doorleren.

Verder zou ik me, in jouw positie, vooral niet blindstaren op het salaris. Wat jij zoekt, is een baan met mogelijkheden om (snel) door te groeien in een organisatie. Dat salaris komt dan vanzelf wel goed. Kijk dus meer naar "wat voor" bedrijf je graag op de helpdesk wil laten beginnen in plaats van wat ze je willen betalen het eerste jaar. Beter een baan bij een interessant bedrijf met toekomstperspectief (en een wat minder startsalaris) dan een baan bij een niet-zo-interessant bedrijf met minder toekomstperspectief (en een wat hoger startsalaris).

Verwijderd

Rukapul schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 16:00:
En waarom kan dat niet zoals bij elke functie 'on the job'?
Omdat 'on the job' vaak al een grote verantwoordelijkheid, zelfstandigheid en inzicht vereist wat je niet op school leert. En zoals iemand al vaak aangaf, je zit vaak meteen richting bedrijfskritische zaken te werken, daar zet je niet een net-schoolverlater op zonder antwoord te hebben op de vragen die ik in mijn eerste reactie plaatste.
Weer een andere vraag die het oproept is wat de meerwaarde van een ICT beheeropleiding op HBO biedt boven MBO ICT. (Even afgezien van de algemene verschillen tussen HBO en MBO.)
De meerwaarde is kennis van zaken en een algemeen hoger denkniveau. Meer dan dat niet. Mensen die uitzichzelf veel van ICT weten hoeven wat mij betreft geen HBO te doen, absolute tijdverspilling. Ik heb liever een hobbyist met een MBO diploma dan een HBO'er die thuis alleen tuiniert. Maar het komt er - wat je opleidingsniveau ook is - op neer dat een schoolverlater gewoon niet in een functie instroomt waar veel bedrijfsrisico aan vast zit. HBO opleidingen snappen dat zelf vaak ook niet, hoe vaak ik niet een afstudeerder (HBO) heb gehad die vanuit school een 'sturende en leidinggevende functie moet uitoefenen waarbij hij/zij flink op zijn bek kan gaan'...nou sorry, maar die verantwoordelijkheid geen ik geen enkele stagiare/afstudeerder, en dus ook geen schoolverlater...als ie dan op zijn bek gaan leert ie wel snel, maar het kost mij tonnen.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 16:05:
maar wat ik me afvraag , in hoeverre is een helpdesk baan lerende voor doorstroming , ik zal ook moeten beginnen op een helpdesk als ik dit zo lees :/ is niet zo erg maar je wilt wel doorstromen natuurlijk
Is puur een kwestie van je goed verdiepen in het bedrijf. Als er alleen maar een helpdesk is zijn er niet veel mogelijkheden. Maar als er diverse andere beheersafdelingen aanwezig zijn liggen daar je kansen.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ik begrijp niet dat er zo denigrerend over helpdesken wordt gedaan hoor. als helpdesker moet je echt een olifantenhuid hebben, net zo gemakkelijk sorry zeggen als dat je je reet afveegt, een flinke dosis humor en dan ook nog flink verstand van zaken hebben.

het is de ultieme plek om talent van de rest te scheiden, talent springt er vanzelf uit en komt altijd vragen om extra klusjes zoals handleidingen schrijven, vaste contactpersoon voor een hoge pief bij de klant, nieuwe medewerkers inwerken, klantenteamopperhoofd, etc. ben zelf ook begonnen op een HD en was binnen een jaar meewerkend voorman van een klantenteam. dan mag je dus je medewerkers beoordelen, sollicitatiegesprekken voeren, mee naar de klant met de service manager om cijfers te presenteren, voor nieuwe klanten presentaties houden, etc etc. dan wordt het pas echt leuk! :)

denk maar zo, alles is zo leuk als dat je het zelf maakt! :)

• Valandil
Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 16:05:
Onderschat de functie van de helpdesk niet.
Ik raad iedere starter aan om op de helpdesk te beginnen! Vergeet niet dat een helpdesker letterlijk een spin in het web is: klant, oplosgroepen, processen.

Je komt als hd-medewerker met allerlei functies in aanraking, doet met iedereen zaken... goed voor je ontwikkeling en voor orientatie naar andere functies.

Een jaarte helpdesk word je alleen maar wijzer van en helpt je bij het bepalen van je carrierepad.

Vroegah ook begonnen op de hd. Inmiddels ben ik projectleider van 5 verschillende projecten. (nr. 6 in de maak...)

[ Voor 6% gewijzigd door Valandil op 12-08-2008 22:47 ]

wijze woorden

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:41

defiant

Moderator General Chat
Wat imho het belangrijkste is, is dat je voor jezelf duidelijk hebt waar je over 2 a 5 jaar wilt staan qua bedrijf/werkomgeving/specialisatie/etc, en je potentiële werkgevers daarmee confronteert. En als het klikt daar ook duidelijk afspraken over maken, dat je bijvoorbeeld bij normaal/goed functioneren bepaalde richtingen uitkan ondersteund door opleidingen. Als je zo'n pad kan bewandelen dan is het starten op bijvoorbeeld een servicedesk ook geen ramp, als je weet welke afspraken er gelden.

Ik denk dat mensen soms te veel focussen op hun start functie, en niet op hun carrière en ontwikkelingsmogelijkheden, wat imho belangrijker is.

Ik ben zelf overigens begonnen als junior beheerder zonder helpdesk/servicedesk ervaring, weliswaar in een middelgrote omgeving, wat op zichzelf ook weer nadelen heeft voor o.a. doorgroei.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Ikzelf doe nu een duale opleiding HBO Systeembeheer (ben inmiddels jaars), zit een beetje in het zelf, ik heb nu inmiddels 2 jaar werkervaring als Systeembeheerder binnen het MKB (ongeveer 10 servers, 70 werkplekken).Wou heel graag de stap maken naar een groter bedrijf (zat in de laatste ronde bij Capgemeni voor 2de/3de lijns servicedesk(MCT-team), maar het assesment was iets aan de te zware kant voor me), wat best wel lastig. Nu ben ik inmiddels benaderd door de Hogeschool InHolland voor YP traject via Procam bij de ING in Amsterdam als Junior Beheerder, wat ik wil.

Wat ik adviseer aan de TS:
  • Haal je certificeringen, als is het maar MCP of iets anders, veel recruiters kijken daarna, omdat ze je dan makkelijker kunnen verkopen aan grote bedrijven.
  • Weet wat je wil (Er zijn veel soorten Systeembeheerders (Windows/Linux/Applicaties/Netwerk)
  • Ga niet meteen op het eerste aanbod maar vergelijk de aanbiedingen goed met elkaar.
  • Detachering kan heel leuk zijn omdat je veel verschillende omgevingen ziet, maar ook heel hard, zodra ze niks meer aan je hebben,huppa kraantje dicht.
  • Gebruik niet Nationalevacaturebank, zit alleen maar kleine bedrijven, ga zoeken op Monsterboard, daar zitten de grotere bedrijven
  • Kijk op websites van grote bedrijven naar Young Professional trajecten.

[ Voor 4% gewijzigd door Turdie op 13-08-2008 04:22 ]

Verwijderd

Ik ben het met meerdere mensen hier eens, 2000 euro in de maand bruto is gewoon een goed salaris, zeker voor een starter met 0.0 ervaring.

Dacht je nu echt dat je ff HBO kon doen en dan het geld binnen kwam stromen? In mijn wereld moet je gewoon keihard werken voor je centen en mag je in je handjes knijpen voor 2000 euro (als net afgestudeerde).

In mijn ervaring zijn het vooral de secundaire voorwaarden die jaar na jaar verbeteren, het salaris zelf krijg een inflatie correctie en eventueel een bonus maar veel meer zal het niet doen op de korte termijn.

Pas als je echt groeit in het bedrijf en na een aantal jaar een duidelijk andere functie hebt zal je salaris significant gaan stijgen. Om die reden is het baanhoppen ook zo populair, na 3 jaar is men het zat bij de werkgever, het salaris stijgt niet hard genoeg, er is een tekort op de markt dus hop je om je salaris wat te verhogen. Vervolgens 3 jaar later is het weer hetzelfde verhaal en zo ga je verder.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 13:52:
[...]

Maar van de andere kant, ik weet ook dat een opleiding niet alles zegt. Sommige HBO of WO afgestudeerden zou ik liever nog niet eens op een helpdesk zien. Ik denk dat jij gewoon even heel duidelijk moet aangeven wat jij precies kan.
Ik heb hier nog geen antwoord op gezien, en dit is toch wel een hele belangrijke. Er zijn HBO'ers waarbij de IT met de paplepel ingegoten is. Deze kan je zo wegzetten op een systeembeheer achtige rol. Er zijn ook net afgestudeerde die buiten een papiertje nog geen professionele ervaring of capaciteiten op hebben kunnen bouwen. Wat kan je al, waar liggen je skills. Je moet natuurlijk ook wel daadwerkelijk de functie kunnen uitvoeren.

Misschien onderschat de TS de functie beheerder wel.

Daarnaast denk ik wel dat als je goed zoekt en je echt geen helpdesk wil, en je ook wat kan, er altijd genoeg mogelijkheden zijn.

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-10 16:48
Mijn verhaaltje:
- Afgestudeerd aan HBO (Informatica)
- Geen werkervaring, afgezien van stage + netwerken
- Starter

Het viel niet mee om baan te vinden. Vanwege werkervaring en het zijn vooral simpele banen (zoals helpdeskmedewerker/callcenter). Ik zeg niet dat het slecht is, maar je wilt liever beter beginnen.

Maar ik zie dat je geen detachering wilt, dan moet je bij bedrijf zijn waar ik geweest ben.
Het bedrijf praat eerst met jou (sollicitatiegesprek) en gaat het bedrijf overleggen met een aantal klanten over jou.

Wilt de klant jou graag, dan gaat het bedrijf jou opleiden tot MSCA, MSCE en evt. aanvullende certificaten.

Na de opleidingen wordt je bij de klant gezet voor een jaar. (jaarcontract)
De klanten zijn bedrijven die mensen zoekt. De klanten zijn dan ook geen detachering.

Nogmaals die bedrijf waar ik als starter ben begonnen is geen detachering, eerder opleidingscentrum.

Wil je info van die bedrijf hebben, DM me....

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Silver7: in welke tijd en welke locatie in het land zocht je een baan?

Binnen de randstad als HBO'er met IT hoef je maar een willekeurig bedrijf binnen te lopen en je bent aangenomen, detachering of niet-detachering.

Ik snap echt niet dat starters problemen hebben met het vinden van een baan, tenzij je ver buiten de Randstad zit...

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Silver7
Motrax schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 09:42:
Silver7: in welke tijd en welke locatie in het land zocht je een baan?

Binnen de randstad als HBO'er met IT hoef je maar een willekeurig bedrijf binnen te lopen en je bent aangenomen, detachering of niet-detachering.

Ik snap echt niet dat starters problemen hebben met het vinden van een baan, tenzij je ver buiten de Randstad zit...
Ik zocht vanaf eind juli 2007 naar een baan in Noord-Holland met behulp van monsterboard.nl

Uiteindelijk is heel anders gegaan.

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Silver7 schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 09:57:
[...]

Ik zocht vanaf eind juli 2007 naar een baan in Noord-Holland met behulp van monsterboard.nl

Uiteindelijk is heel anders gegaan.
Puur op beheer? want volgens mij wat hierboven al gezegd wordt hoef je maar een bedrijf binnen te lopen en je kan starten. Ik ben nu bezig met het zoeken van een afstudeerstage voor februari ik merk al dat veel bedrijven mij nu al lekker maken om te blijven.

Sowieso geldt zowel voor software/beheer dat je haast nooit gelijk goed instapt zeker voor beheer kijk maar naar een vacature ze zoeken meestal een senior/medior met 3+ jaar ervaring.

[ Voor 15% gewijzigd door CycloneX op 13-08-2008 12:44 ]

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• Silver7
CycloneX schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 12:35:
[...]

Puur op beheer? want volgens mij wat hierboven al gezegd wordt hoef je maar een bedrijf binnen te lopen en je kan starten. Ik ben nu bezig met het zoeken van een afstudeerstage voor februari ik merk al dat veel bedrijven mij nu al lekker maken om te blijven.
Ja puur op beheer, ongeachte besturingssyteem, omgevingen en etc.

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:08

m0nk

16-09-2003 15.15

@ TS
Ik begrijp niet dat je als schoolverlater al eisen kan gaan stellen, ga gewoon werken, niet zeiken. Als je er goed in bent komt je vanzelf wel ver.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

• Valandil
m0nk schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 12:54:
@ TS
Ik begrijp niet dat je als schoolverlater al eisen kan gaan stellen, ga gewoon werken, niet zeiken. Als je er goed in bent komt je vanzelf wel ver.
Misschien zou ik het wat genuanceerder zeggen maar ben het hier wel mee eens.
Je doet alsof je nu al een baan voor je leven moet kiezen.
Je zal nog een aantal werkgevers verslijten hoor.

Gewoon net als iedereen zal je onderaan moeten beginnen. Werkervaring is gewoon erg waardevol. Ik wil niet zeggen dat een HBO diploma niks waard is, maar in de arbeidsmarkt heb je nog niets laten zien.

Kies een kant die je op wilt gaan en accepteer dat je onderaan begint. Meestal is dat ook het beste, want in de toekomst ga je echt deze ervaring missen tov mensen die wel het hele traject hebben gelopen.

wijze woorden

• Sjakskus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-11 09:30
Ik heb bovenstaande niet helemaal doorgelezen, maar ik ben zelf 4 jaar helpdeskmedewerker geweest (ook deels in detachering) in die tijd zat ik echt niet alleen printers te fixen of accounts te resetten.

Ik ben daarna ergens gaan werken als netwerkbeheerder en 75% van mijn taken waren hetzelfde.

en zoals anderen al zeggen 2000.- als startloon is niet slecht.....

In detachering kun je qua salaris en qua functie snel groeien.

Als de volgende klus komt, ben je senior helpdesk
en daarna ben je gewoon beheerder.

VIa detachering kun je ook vaak genoeg cursussen doen.

Beschikbaar voor ontwikkeling van (webbased) applicaties en dataconversies

• Mr.Nash
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-10 23:21

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Ben momenteel in een soort gelijke situatie en heb diverse aanbieding met betrekking op een helpdeskbaan direct afgeslagen, hoe aantrekkelijk het ook was om bij het bedrijf te werken.

Mjah, zoals het spreekwoord luidt: Na regen komt zonneschijn. Ik ben geduldig gebleven en heb tijdens m'n part-time en tijdens m'n afstuderen (overigens nog steeds mee bezig) de kans gehad om bij de diverse bedrijven m'n kwaliteiten te laten zien. Ik heb nu diverse aanbiedingen op zak op functies die me veel beter liggen met een salaris waar ik wel van schrok in eerste instantie. Dus altijd verder kijken en gewoon durven te vragen en laten zien wat je kunt, als HBO IT afgestudeerde liggen de banen voor het oprapen.

Verwijderd

Voor startende hbo'ers met: CCNA, CCNP certified. CCIE Written: oktober 2008, zeker ja :)

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:12
Je schrok er negatief van?
Ik ken verder nog wel wat spreekworden die juist iets anders zeggen :P

Met het oog op beheer is het denk ik niet verkeerd om bij een helpdesk te beginnen, als er uiteraard doorgroeimogelijkheden zijn. Jarenlang bij een helpdesk werken en stilstaan in je ontwikkeling is meer iets voor MBO-ers (hoe arrogant het ook klinkt, heb zelf voor mn HBO ook MBO gedaan), met HBO zal je toch wel moeten doorgroeien.

Maar goed, ik kan me voorstellen dat je verder kijkt.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 13-08-2008 19:17 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 19:16:
Voor startende hbo'ers met: CCNA, CCNP certified. CCIE Written: oktober 2008, zeker ja :)
Ik heb het geluk gehad dat ik 2 jaar voordat ik met m'n HBO studie begon via m'n stageplek kennis te maken met een Cisco omgeving. Door de goede contacten mocht ik daar vrij veel "spelen" en deed ik zo onofficieel Cisco ervaring op. Met onofficieel bedoel ik dat ik geen echte projecten deed en niet betaald kreeg. Op de HBO heb ik m'n interesse omgezet in aantoonbare certificaten door eerst CCNA te halen en een jaar later CCNP. Nu tijdens projecten laat ik ook zien dat het "spelen" veel heeft geholpen. Veel van mijn taken (design, configurere, troubleshooten) voer ik gewoon normaal uit als iemand met meerdere jaren werkervaring, weliswaar wel met een terugvalpunt (een ccie) maar deze is nog niet vaak nodig geweest.
GreenSky schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 19:16:
Je schrok er negatief van?
Ik ken verder nog wel wat spreekworden die juist iets anders zeggen :P

Met het oog op beheer is het denk ik niet verkeerd om bij een helpdesk te beginnen, als er uiteraard doorgroeimogelijkheden zijn. Jarenlang bij een helpdesk werken en stilstaan in je ontwikkeling is meer iets voor MBO-ers (hoe arrogant het ook klinkt, heb zelf voor mn HBO ook MBO gedaan), met HBO zal je toch wel moeten doorgroeien.

Maar goed, ik kan me voorstellen dat je verder kijkt.
Nee ik schrok er juist positief van :P . Het bedrag wat ik als bruto zag, kreeg ik als netto aangeboden + nog extra's. Nu ik al een tijdje mee draai door m'n partime job heb ik ook al van diverse kanten gehoord dat dit vrij normaal is, het is maar wat je kwaliteiten zijn en waar je interesses en ambities liggen.

Volgens mij zijn er ook jobs als junior systeembeheerder, ik zou toch eerder als junior instromen dan dat ik op een helpdesk zou beginnen. In welke regio woon je @ TS?

[ Voor 7% gewijzigd door Mr.Nash op 13-08-2008 20:22 ]

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
m0nk schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 12:54:
@ TS
Ik snap TS zoiezo niet, als je tegenwoordig je CV op monsterboard zet wordt je plat gebeld. Je kan eisen stellen, maar zoiezo tot het redelijke en gebaseerd op bijv ervaring.

Verwijderd

Voor de mensen die net klaar zijn met hun HBO: Misschien is de Young Professional traineeship van Sogeti of een andere werkgever interessant? Daar word je in no time opgeleid tot professional/specialist.
Ik volgde bij mijn vorige werkgever een masterclass traject waarbij je in 2 jaar MCSE + Citrix + Prince2 + ITIL + Softskills worden bijgebracht. Voor HBOers (En MBO niv 4) geen moeilijke opgave denk ik. Indien gewenst kan ik wel iets meer vertellen hierover.

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-11 11:59

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 14:21:
Daar word je in no time opgeleid tot professional/specialist.
Mijn ervaring is dat dergelijke periodes vooral bedoelt zijn om een CV te vullen met certificaten, zodat het makkelijker is een klus voor iemand te vinden. Het heeft in mijn ogen niets te maken met het zijn van een professional of specialist. Het is een leuke opstap, maar meer zeker niet. Waarschijnlijk steken mensen er wel iets van op natuurlijk, maar het kost jaren werkervaring voordat je echt specialistisch bent in iets. Een professional kost wellicht wat meer tijd, maar dat heeft meer met softskills te maken die je -op de werkvloer- op doet, dan een cursus van een paar weken. :)

No offense, maar dit klinkt mij meer in de oren als een reclamepraatje voor Sogeti, dan iets waar startende ICT'ers echt iets aan hebben. Bovendien wil niet iedereen bij een grote detacheerder aan de slag. :)

--edit--
Ik lees net dat het om een periode van 2 jaar gaat. 2 jaar trainnee? Ik heb vooral ervaring met aanbiedingen van master classes van 2 a 3 maanden. Bovenstaande verhaal slaat dus ook daar op. :)

[ Voor 9% gewijzigd door mOrPhie op 18-08-2008 14:44 ]

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

En alsof de andere detacheerders niks bieden. Een detacheerder binnenkomen is makkelijk met het juiste diploma en zelfs als je dat niet hebt (HBO-V) is er nog wat aan te doen.

Het gaat meer in dit onderwerp er om dat mensen toch iets in de IT niet kunnen vinden wat ze (lokaal?) zoeken.

☻/
/▌

Verwijderd

mOrPhie schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 14:43:
[...]

Mijn ervaring is dat dergelijke periodes vooral bedoelt zijn om een CV te vullen met certificaten, zodat het makkelijker is een klus voor iemand te vinden. Het heeft in mijn ogen niets te maken met het zijn van een professional of specialist. Het is een leuke opstap, maar meer zeker niet. Waarschijnlijk steken mensen er wel iets van op natuurlijk, maar het kost jaren werkervaring voordat je echt specialistisch bent in iets. Een professional kost wellicht wat meer tijd, maar dat heeft meer met softskills te maken die je -op de werkvloer- op doet, dan een cursus van een paar weken. :)

No offense, maar dit klinkt mij meer in de oren als een reclamepraatje voor Sogeti, dan iets waar startende ICT'ers echt iets aan hebben. Bovendien wil niet iedereen bij een grote detacheerder aan de slag. :)

--edit--
Ik lees net dat het om een periode van 2 jaar gaat. 2 jaar trainnee? Ik heb vooral ervaring met aanbiedingen van master classes van 2 a 3 maanden. Bovenstaande verhaal slaat dus ook daar op. :)
Ik probeer hier absoluut geen verkoop praatje op te hangen, maar wilde alleen aangeven dat er voor schoolverlaters leuke trajecten zijn bij verschillende werkgevers waaronder bij Sogeti. Het 2 jarige traject is overigens niet bij Sogeti, maar bij een andere werkgever.

Natuurlijk ben je geen specialist of professional na die 2 jaar, maar binnen 2 jaar de certificeringen behalen welke toch als basis fungeren in de IT is best lekker. Tevens kan je via de detacheerders vaak bij grote bedrijven werken die goed staan op je CV.

Ik heb er iig goede ervaringen mee :)

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
Ik zou niemand op een beheers functie neer zetten als deze 0,0 ervaaring heeft. laat zo'n persoon maar eerst paar jaartjes aanpappen op een helpdesk vervolgens doorstromen naar een werkplek beheer functie waar je ook al handson ervaaring op server beheer doet. leert omgaan met de back-up omgeving en eventuele restore procedure's.

Hierna kan je langzaam doorgroeien naar een systeem beheerder cq netwerkbeheer.

voor programeurs ligt dit natuurlijk anders ik heb het hier echt voor de techniek kant.

leer eerst hoe gebruikers zijn en wat hun wensen zijn.
Leer hierna hoe gebruikers werken
in deze tussen tijd van 2 jaar?? kan je papieren halen MCP, MCSA/E cisco als dat je intereseert?

Anyway.. je kan zo een hoop leren.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Na het traject is de kans ook groot dat je een studieschuld krijgt. Daarnaast is zo'n traject meestal bedoeld voor mensen die nog niet weten welk kant ze op willen. Voor mensen die precies weten wat ze willen zou zo'n traject alleen leuk staan op de cv.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11 20:28
Helpdesk als 1e stap in de carriere is helemaal zo gek nog niet. Je leert met gebruikers omgaan en bedrijfsprocessen kennen. Toen ik een paar jaar geleden de overstap maakte naar onze interne automatiseringsclub heb ik ook een paar maanden 2e lijns werk gedaan. Puur om de organisatie en de processen te leren kennen.

Als beginnend HBO beheerder zou ik wel proberen om bij een wat kleinere club te komen werken (dat kan best via een grote detacheerder kans is dan veel groter dat je snel al wat mee mag draaien met het "Echte werk".

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Pagina: 1