Toon posts:

MFT relatief klein van mijn WD640

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe WD640Gb in mijn systeem gezet ("standaard", cluster size 64Kb, ) en vol gepompt met 561 Gb (638 folders en 17.811 files).

Nu zit Diskeeper 2008 te mekkeren dat mij schijf "degraded" is omdat mijn MFT voor 98% gebruikt is. Wat ik niet begrijp is dat de 640Gb disk een MFT van 18 Mb heeft.
Terwijl mijn 500Gb disk ( "dynamisch", 64Kb clustersize,) een MFT van 36 MB heeft, 2x zo groot dus.

Komt dat doordat de 500Gb disk een "oude" disk is (1 jaar) waarbij in de loop der tijd automatisch de MFT vergroot is, terwijl de 640Gb disk nog vers is?

Het grappige is wel dat deze nieuwe disk WD640 "sneller" is dan de WD80 en de WD500 die ik er ook in heb. De W80 en WD500 zitten op een gemiddelde Transfer Rate van 63 Mb/s met een access time 13 ms, terwijl de WD640 op respectievelijk 93 Mb/s en 12 ms zit.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:49
Windows vergoot de MFT automatisch naar behoefte. Deze is dus oorspronkelijk zelfs nog kleiner geweest.

Mits je nog 20% diskspace vrij hebt kun je de MFT vergroten met diskeeper. (Bij mijn diskeeper 10 staat het bij Configure diskeeper - diskeeper configuration properties - Frag shield)

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik dacht. Ik heb wat overbodige files eraf gegooid en inmiddels is mijn MFT maar 52% vol.
Diskeeper 2008 heb ik eraf gegooid. Was toch maar een trial versie.
Ik doe nu alles handmatig met JKdefrag.exe. Vind ik wel een handig tooltje.