Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EXCEL 2003] Dropdown menu's met plaatjes maken

Pagina: 1
Acties:

• GraPghaST
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-06 17:06
Voor een formulier is het nodig dat er een keuze is tussen 3 ondertekenaars. De keuze omvat de naam, en daaronder een digitale scan van hun paraaf. Nu wil ik dit in een dropdownmenu krijgen in Excel. Dus, als je de naam van iemand kiest, dan komt die naam in een cel, en in de cel daaronder de bijbehorende paraaf.

Een dropdown menu maken voor de namen is makkelijk, iets pittiger wordt het wanneer je een verwijzing wil maken naar een plaatje (de scan dus)! Plaatjes worden (in ieder geval in Office 2003) floating in het document geplaatst, en niet gekoppeld aan een cel. Vraag is dus:

- is het mogelijk om een plaatje aan een cel te koppelen?
- de inhoud van die cel ook direct te laten zien? (dus geen verwijzing, maar echt het grafische)
- kijk ik ergens overheen en zijn er misschien andere oplossingen?

Ik hoor het graag!

edit:
Tipevauten

Je hebt een druk leven, je bent de hele dag in touw ..

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

GraPghaST schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:51:
- is het mogelijk om een plaatje aan een cel te koppelen?
In de zin dat de grafische data de inhoud van de cel zijn? Nee.
In de zin dat een afbeelding meeverschuift als je celgroottes veranderd? Is standaard.
- de inhoud van die cel ook direct te laten zien? (dus geen verwijzing, maar echt het grafische)
De inhoud van een cel gerenderd weergeven? Nee.
- kijk ik ergens overheen en zijn er misschien andere oplossingen?
Waarschijnlijk wel, maar geef eerst eens hoe je het nu op wil lossen. Maar met een paar regels VBA kan veel, en vraag je eens af of Excel nu de meest geschikte keuze om deze formulieren te generen

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• GraPghaST
Allereerst, dank je voor je reactie! Ik ben onderwijl even wat verder gekomen, en heb een UDF gevonden die ShowPicD heet. beschreven HIER. Deze functie zou een plaatje in een cel kunnen displayen, met evt. een vooraf aangegeven grootte. Bijkomend voordeel van deze functie is dat hij alvast kijkt of er een verwijzing bestaat, deze verwijdert, en een nieuwe verwijzing opzet. Zoals ik deze thread dus lees, is het wel mogelijk om via deze UDF een afbeelding aan een cel te koppelen.

Nu echter het probleem, ik krijg hem niet aan de praat. Ik heb, zoals beschreven, de code in een nieuwe module in de VB editor (Alt-F11 , invoegen, module) geplakt, en de editor weer afgesloten. Als ik nu bijvoorbeeld in de cel tik:

=SHOWPICD("C:\Program Files\" & M30 & ".jpg")

Waar M30 de volgende data bevat:

sigilka

krijg ik als eindresultaat #NAAM?.

Als ik de formule evalueer maakt hij wel de plaatjeslocatie netjes (namelijk c:\program files\sigilka.jpg) maar geeft hij direct #naam als voorvoegsel. Zou het kunnen zijn dat de UDF in het Engels is, en ik hier een nederlandse office draai? of doe ik iets anders niet goed ..

Dus, om het netjes te maken: Er kan dus wel degeljik grafische content in een cel gestopt worden?

En er zijn meerdere dnigen gekoppeld aan dit document, dus het leek mij in eerste instantie het handigst om het binnen een Excel formulier te proberen, voordat ik de hele inrichting op de schop moet gooien. maar wel dank voor het meedenken!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het werkt hier (in OFF2k7 NL) prima. Heb je wel de VBA beveiliging uit staan? Niet permanent natuurlijk, regel het dan goed ;)

Wel heel erg vies dat er veertig jaar na de brief van Dijkstra nog steeds GOTO wordt gebruikt :X

[ Voor 22% gewijzigd door F_J_K op 12-08-2008 12:21 . Reden: wiki toegevoegd en beveiliging niet permanent opheffen ;) ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• GraPghaST
Hm, dit was weer een leuke Windows ietsje. Excel sluiten, Excel starten, en hij werkt. Snap jij het, snap ik het. Affijn, nu kan ik verder bouwen met de opties! Dank voor het meedenken, hopelijk hebben meer mensen hier iets aan. Nifty Function, vooral als mensen grafische dingen willen doen binnen Excel.

Dank!
F_J_K schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 12:19:
Het werkt hier (in OFF2k7 NL) prima. Heb je wel de VBA beveiliging uit staan? Niet permanent natuurlijk, regel het dan goed ;)

Wel heel erg vies dat er veertig jaar na de brief van Dijkstra nog steeds GOTO wordt gebruikt :X

• GraPghaST
We gaan verder! Volgende probleem:

Als ik de formule in een Data validation list gooi, geeft hij alleen de returnwaarde weer (WAAR) maar niet ook het bijbehorende plaatje. Kan iemand uitleggen hoe ik een Data validation list kan maken met formules, en dat bij keuze van die specifieke formule het geheel nog eens geactiveerd wordt (en dus het plaatje erbij komt)?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Je zou Worksheet_Change() kunnen gebruiken en als Target.Address = {juistecel}.Address dan roep je de functie aan met de juiste parameter.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• GraPghaST
F_J_K schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 15:10:
Je zou Worksheet_Change() kunnen gebruiken en als Target.Address = {juistecel}.Address dan roep je de functie aan met de juiste parameter.
Erm .. Ik vond dat ik hiermee al aardig ver was. Dit zegt me echt niet zo heel veel, excuus ;)

Ook weer, waar ik uiteindelijk naartoe wil is het volgende:

3 mensen kiezen met een Data Validation dropdownmenu hun eigen signature. Die wordt via ShowPicD aangeroepen. Op een lokatie op het netwerk (die uiteraard vanaf elke machine toegankelijk is) staan 3 verschillende scans van bijbehorende handtekeningen.

Probleem is echter, als ik een Data Validation range kies van 3 cellen, elk ingericht met een aanroep van ShowPicD voor elke handtekening, laat hij alleen de eind-statement zien ("WAAR") en niet het plaatje.

Zucht ..

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ook weer, waar ik uiteindelijk naartoe wil is het volgende:
Je zegt nu dat je toe wilt naar hetgeen nu fout gaat? Dan ben je klaar \o/ Of begrijp ik je verkeerd ;)

Wat snap je niet? Maak een functie Worksheet_Change(). Zet daarin alleen een check of het adres van het target (dus de gewijzigde cel) overeenkomt met de locatie van je dropdown. Als dat zo is, roep je je ShowPicD functie aan met de juiste parameters, en klaar. Makkelijker kan ik het niet maken (het uitwerken is i.c.m. F1, Google of gewoon proberen een eitje), leuker wel (door er een dansje bij te doen, maar dat doe ik je niet aan).

Ik heb het niet helemaal uitgewerkt, maar dat moet simpel werken denk ik. Maar als je vastloopt denk ik graag verder mee.

Edit; even gecheckt, een IF statement van een regel als Change() en 1 wijziging in de functie (namelijk AC hard op een bepaaklde cel zetten, of mooier: de functie ombouwen z.d.d. je ook de locatie meegeeft) en het werkt. Ik had niet opgeslagen dus kan je niets te copypasten meegeven, oeps 8)7
Maar het werkt dus prima.

[ Voor 18% gewijzigd door F_J_K op 12-08-2008 16:52 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Persoonlijk vind ik het gebruiken van een validatielijst voor dit soort functionaliteit net zo lelijk als een Goto. ;)
Je kunt ook een standaard dropdown besturingselement invoegen, lijstje klaar maken en in het changeevent de code meegeven om een plaatje in te voegen.
F_J_K schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 16:29:
[...]

leuker wel (door er een dansje bij te doen, maar dat doe ik je niet aanna).
O-)

Ik heb het niet helemaal uitgewerkt, maar dat moet simpel werken denk ik. Maar als je vastloopt denk ik graag verder mee.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1