Toon posts:

HDCP foutmelding met blu-ray

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Laatst een blu-ray/hd dvd combo van LG gekocht en geinstalleerd in mijn htpc (asus m2a-vm hdmi, X2 3600+, bios 11-01) dia via hdmi aangesloten is op een sony 32s2530 lcd tv. Alles werkt prima totdat ik een blu-ray film (tristran en isolde) wil afspelen met powerdvd 8 ultra. Na een paar seconden krijg ik de melding: failed to initiate hdcp: error 0110.
dus ik een tooltje van cyberlink gebruikt om te testen waar de kink in de (hdmi)kabel zit.
Alles voldoet (op een geadviseerde upgrade na) aan de hdcp eis behalve:

-video connection: DIGITAL (NO HDCP).
Het kan toch niet zijn dat mijn hdmi kabel geen hdcp heeft? Of is de hdmi addon kaart niet hdcp enabled?
Iemand ook deze problemen?
Ik weet van anydvd hd maar ik wil die software niet gebruiken

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, alles behalve de video connection zelf is niet veel :o

Deze melding zegt dus dat de HDMI-out van het moederbord en de HDMI-in van de TV geen HDCP handshake kunnen doen. Dat kan logisch bekeken een paar oorzaken hebben:
  • Mobo ondersteunt HDCP maar heeft het niet ingeschakeld (check BIOS en/of driver)
  • Mobo ondersteunt in theorie HDCP, maar implementatie is brak
  • Mobo ondersteunt simpelweg geen HDCP
  • TV ondersteunt HDCP maar heeft het niet ingeschakeld (onwaarschijnlijk)
  • TV ondersteunt in theorie HDCP, maar implementatie is brak
  • TV ondersteunt simpelweg geen HDCP
Stappenplan:

1) check specs mobo en TV (beweren ze eigenlijk HDCP te ondersteunen?)
2) indien mobo het beweert te ondersteunen check in BIOS of HDCP in te schakelen is voor mobo
2) indien beide beweren HDCP te ondersteunen en het ingeschakeld is cq geen optie in BIOS, probeer een ander apparaat met HDCP aan te sluiten op een van de twee (denk aan andere HDTV op de PC of ander apparaat - HD decoder oid op de TV).
3) als beide apparaten wel met andere apparaten werken heb je een nare compatiblity issue. Have fun met beide vendors. Werkt duidelijk een van de twee niet, pak dat dan aan :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reactie!

Drivers, chipset en tv zijn allen hdcp compliant.
Ik ga het zeker nog proberen via de dvi-d aansluiting d.m.v. een dvi-d hdmi dongle en de component aansluiting.
Mogelijk heb ik een verkeerde resolutie te pakken, 720p 60hz i.p.v. 50hz, wie weet.
Het zou ook best inderdaad een compatibility issue kunnen zijn omdat sommigen hun hdmi receiver ook niet kunnen aansluiten.
Morgenavond maar weer testen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 11:06:
Dank voor de reactie!

Drivers, chipset en tv zijn allen hdcp compliant.
Hoe weet je dat? Heb je met diezelfde drivers, chipset en tv succesvol HDCP gehad in andere combinaties :?

Totdat je dat bevestigd hebt, kun je alleen zeggen dat de leverancier beweert dat drivers, chipset en TV HDCP ondersteunen :o
Ik ga het zeker nog proberen via de dvi-d aansluiting d.m.v. een dvi-d hdmi dongle
Dat is gewoon hetzelfde signaal van dezelfde chips. Op zich kun je het proberen, maar verwacht niets.
en de component aansluiting.
Hoe verwacht je dat dat iets over HDCP gaat zeggen :?
Mogelijk heb ik een verkeerde resolutie te pakken, 720p 60hz i.p.v. 50hz, wie weet.
Nee, dan zou je geen HDCP error krijgen maar iets anders (frequency out of range of wat dan ook).
Het zou ook best inderdaad een compatibility issue kunnen zijn omdat sommigen hun hdmi receiver ook niet kunnen aansluiten.
Morgenavond maar weer testen.
"omdat"? Oorzaak-gevolg van wat je nu zegt is niet zo duidelijk. Kun je dan niet jouw spullen op die hdmi reciever van "sommigen" aansluiten en kijken wat er gebeurt?

Oslik blyat! Oslik!

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Even een quote van HD-ready:
3. The HD capable inputs must be able to transmit the formats 1280x720 at 50 and 60Hz progressive (720p) and 1920x1080 at 50 and 60Hz interlaced (1080i).
Al geprobeerd met die resoluties?

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:54
Ik wil niet veel zeggen maar ik heb de specs van je tv doorgelezen maar daar word niks verteld over HDCP.

Ik heb het vermoeden dat je tv geen HDCP ondersteund.

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Makkelijkste zou zijn om dan met een TV te proberen waarvan je zeker weet dat die HDCP ondersteunt.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Verwijderd

Topicstarter
Ok ok, zeker weten doe ik het niet maar volgens de fabrikanten behoren alle onderdelen hdcp te ondersteunen:
Quote Sony: By default, all TV sets with an HDMI connector are HDCP enabled. If your TV set has a DVI connector, make sure it is HDCP enabled. Check the instruction manual of your television set for more information.
Volgens de handleiding van het Asus moederbord is deze ook HDCP compliant over de dvi en hdmi.

Gisteren nog de bios geupdate naar een versie die betere bluray ondersteuning zou geven maar helaas.
Vreemd is wel dat de BD advisor software van cyberlink de ati x1200 chipset niet herkent terwijl ik een x1250 chipset heb.
Ik kan proberen om de officieele Asus drivers voor dit moederbord te installeren (catalyst 8.3) i.p.v. de drivers direct van ati website (catalyst 8.7) omdat de asus drivers wel korrekt de x1250 chipset herkent.
Ik moet ook wat want ik heb geen reserve tv of receiver met hdcp klaarliggen......

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de ati 8.7 driver vervangen door de 8.3 driver en nu wordt de chipset (x1250) correct gerapporteerd door catalyst software. Ook de BD advisor laat een x1250 als chipset zien maar is voor dat programma nog steeds onbekend.
Maar ik heb de computer allereerst via vga aangesloten en nu kan ik gewoon de bluray film bekijken!
De film heeft een VC1 codec en dat is te zwaar voor mijn systeem.
Ik ben er nog niet aan toegekomen om de hdmi verbinding uit te proberen met de ati 8.3 driver.

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb nu mijn desktop op hdmi output staan op de tv. Na het draaien van de BD advisor software krijg ik nu ook de melding dat ik een digitale videoconnectie heb MET hdcp!
Dat moet ik hebben.
Daarna bluray filmpje afgespeeld met powerdvd en....WEER een error, ditmaal 0104: failed to detect graphics connector....
Ik wordt er niet goed van.
Maar weer terug naar de vga aansluiting, dat werkt tenminste.

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 07:55
Ik heb hetzelfde met ook alle onderdelen HDCP geschikt, maar ook met PowerDVD ultra foutmelding. Twee maal een e-mail naar Cyberlink geeft geen antwoord terug, blijkbaar is de support niet aanwezig als je wat hebt gekocht.

Heel veel forums bezocht en dingen geprobeerd, maar het lukte niet. Ik heb het opgegeven en AnyDVD HD gekocht en hiermee geen problemen meer.

... toch erg klantvriendelijk al die beveiligingen |:(

• jkerkhov
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik heb eenzelfde probleem met mijn media center:

Videokaart: MSI NX8600GT-T2D256EZ
http://global.msi.eu/inde...incat_no=130&cat2_no=136#
Kabel: DVI naar HDMI
TV: Philips 32PF9731D/10

Volgens de specificaties zijn zowel de videokaart als de tv HDCP geschikt. Powerdvd geeft aan iets van 'HDCP error code 1'; na 1 fo 2 seconden beeld wordt het beeld geblokkeerd en een foumelding weergegeven.

Ik vraag me nu af of het aan de kabel zou liggen. Zijn er DVI-HDMI-kabels met en zonder HDCP ondersteuning oid? Ik heb op diverse plekken gekeken, maar ik kan dit niet echt vinden - misschien heeft één van jullie hier ervaring mee. Ik kon me namelijk niet voorstellen dat de ene kabel het signaal wel en de andere kabel niet doorgeeft. Het is immers 'het signaal', maar misschien dat er bepaalde aansluitingen in de HDCP-kabel wel zitten en in de andere niet. We hebben DVI-I, DVI-D etc (Zie ook wikipedia), maar ik ben in de veronderstelling dat alle types HDCP ondersteunen. Wie geeft mij het verlossende antwoord en misschien een referentie waar ik relevante info zou kunnen achterhalen (en/of een correcte kabel, als dit het euvel blijkt te zijn).

Overigens wel belachelijk dat een beveiliging zo gebruikersonvriendelijk is dat je er een hele studie van moet maken om met legale spullen gewoon een blu reay dvd te kunnen bekijken.

Jeroen K

Pagina: 1