Toon posts:

Geen IP van router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb thuis een draadloos netwerk via een Draytek router. Een DELL XPS laptop, alsmede mijn Blackberry 8120 telefoon werken daar feiloos op. Als ik echter met mijn DELL D610 van de zaak draadloos wil werken gebeurt het volgende: Netwerk wordt prima gezien en hij connect prima, maar dan verschijnt het draadloos icoontje onderin met het lopende gele bolletje (IP adres verkrijgen) en na enige tijd krijg ik een foutmelding dat ik geen IP adres krijg.

Ik werk nu op het onbeveiligde netwerk van mijn buurman (...) op de D610 en dat gaat prima, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ook in hotels e.d. heb ik geen probleem.

Ik heb vorige week het spul opnieuw geconfigureerd, met nieuwe sleutels, etc en toe werkte alles. Nadat ik mijn D610 heb afgesloten en opnieuw opgestart heb ik mijn IP probleem weer terug. De andere laptop en GSM werken nog steeds goed...

Iemand een idee?

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 06:15

elTigro

Es un Gringo!

heb je de range van je dhcp server wel breed genoeg staan ;meer dan twee adressen dus. (lijkt me haast wel hoor, maar goed...)
en heb je toevallig mac-addres beveiliging aanstaan? dat wil ook wel eens tegenwerken namelijk

[ Voor 10% gewijzigd door elTigro op 12-08-2008 08:56 ]

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:48

chromeeh

the Gnome

Of de policy beschermd de laptop tegen het joinen van het netwerk?

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Verwijderd

Topicstarter
Ja, IP range mag geen probleem zijn. Op dit moment ben ik de enige die "erop wil" en ik heb er wel eens met 4 apparaten op gezeten. MAC filtering heb ik voorlopig nog even uitstaan.

Verwijderd

Topicstarter
Policy? Dat gaat me iets te ver. Waar/hoe controleer ik dat?

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
In het kader van troubleshooting:

- Kan je je D610 op een vast IP adres zetten en heb je dan wel verbinding?
- Welke beveiligingen staan er in je router aan?
- Als je een kabel gebruikt, doet ie het dan wel?
- Wat zijn het OS en Service Pack (ik gok WXP met SP2)?

Resultaten van je onderzoek kunnen hier gepost worden ;-)

Geen Ping, wel Pong

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
Wat ik al veel ben tegengekomen is dat er voor WPA beveiliging is gekozen en dat de encryptie daarvan dan op AES staat in plaats van TKIP. Misschien is dat bij jou ook het geval. Dat kan ja aanpassen onder draadloze netwerken > eigenschappen (oid).

Verwijderd

Topicstarter
Pong:
-Dat weet ik niet. Regel ik dat in de laptop of in de router?
-WPA/PSK only (WPA2), Access control uit
-Kabel werkt prima op dezelfde router
-idd XP Pro + SP2

Mar2zz:
-Ik kan het in de router ff niet vinden, maar mijn XPS staat op AES en mijn D610 op AES CCMP

• Pong
Netwerkadres: Dat regel je op je PC. Kortste route: Dubbelklikken op het netwerkicoontje rechts onderin -> eigenschappen/properties -> een keer klikken op Internet protocol (TCP/IP) en kiezen voor eigenschappen.
Bij IP adres: een geldig IP adres, 192.168.x.x (afhankelijk van je router)
Subnetmask: in 99% van de gevallen 255.255.255.0, Als het iets anders moet zijn, weet je dat.
Gateway: adres router
DNS server: afhankelijk van je provider. Ga op je werkende XPS naar een command prompt en typ hier ipconfig /all in. Komen al je instellingen naar voren

Toevoeging:
Als je wireless verbindingen geregeld worden door Windows (dus niet de Intel utility), kan je ook je eigen netwerkinstellingen uit de lijst met voorkeursnetwerken verwijderen.
Vervolgens laat je je PC zoeken naar beschikbare netwerken en kies je je eigen netwerk. Windows zal vragen naar de netwerksleutel en stelt zelf de authenticatiemethoden in (WPA(2), AES of TKIP).

[ Voor 25% gewijzigd door Pong op 12-08-2008 09:47 ]

Geen Ping, wel Pong

Verwijderd

Topicstarter
Pong, ik zit nu op de XPS te werken want ik heb op de D610 geen internet meer. Volgens het netwerk icoontje heb ik nu een "manually configured" adres, zijnde 192.168.1.16. Alles dus OK, maar mijn internet is weg. Volgens de XPS is de DNS server IP gelijk aan de router IP (192.168.1.1).

• Pong
Dat manually configured address, had je dat al eerder? Zo nee, dan kan je terug naar DHCP. Uit je eerdere posts had ik begrepen dat die computer geen problemen gaf.
Je router als DNS server kan heel goed, niks aan het handje daar.
Mar2zz schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 09:10:
Wat ik al veel ben tegengekomen is dat er voor WPA beveiliging is gekozen en dat de encryptie daarvan dan op AES staat in plaats van TKIP. Misschien is dat bij jou ook het geval. Dat kan ja aanpassen onder draadloze netwerken > eigenschappen (oid).
Verwijder je voorkeursnetwerk eens uit het lijstje, en probeer dan vanuit de 'view wireless networks' verbinding te maken.
Kan je op je D610 trouwens je netwerkinstellingen aanpassen (zie vorige post)?

Geen Ping, wel Pong

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik heb hem weer teruggezet naar DHCP en krijg gelijk een (ander) IP adres 192.168.1.13, maar m'n internet is nog steeds weg.

Ik heb via de intel utility m'n voorkeur verwijderd en opnieuw verbinding gemaakt. Ik krijg weer keurig een IP adres, maar m'n internet is nog steeds weg...

• lier
  • Laatst online: 19:08

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:39:
OK, ik heb hem weer teruggezet naar DHCP en krijg gelijk een (ander) IP adres 192.168.1.13, maar m'n internet is nog steeds weg.

Ik heb via de intel utility m'n voorkeur verwijderd en opnieuw verbinding gemaakt. Ik krijg weer keurig een IP adres, maar m'n internet is nog steeds weg...
"internet is nog steeds weg" is nogal ongedefinieerd.

Kan je een ping doen naar:

www.tweakers.net (zowel op naam als op IP)
DNS server van je provider

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Pong
OK, tijd om te controleren of je daadwerkelijk verbinding met je router hebt:

http://192.168.1.1 (het is een draytek, dus het zou zomaar https:// kunnen zijn). Kan je de router in?
Zo ja: niets (meer) mis met je netwerk, des te meer met je internet. Doe anders eens ipconfig /all op de D610 en zet de resultaten daarvan hier neer.
Ook het proberen waard: Haal de beveiliging van je draadloos netwerk eens weg. Mocht ie het dan opeens wel doen, dan weet je gelijk wat de boosdoener is.
Edit: Staat in je Internet Explorer misschien onder Tools->internet options->connections-> LAN settings een proxy server opgegeven????

[ Voor 12% gewijzigd door Pong op 12-08-2008 10:46 ]

Geen Ping, wel Pong

Verwijderd

Topicstarter
Grappig. Ping www.tweakers.net op mijn XPS gaat gelijk goed. Ping www op mijn D610 werkte niet. Ping IP 213.239.154.35 eerste request timed out, daarna driemaal goed 12 ms (25% loss).
Internet doet het nu ook weer.

Ik ga ff restarten en kijken of hij ook weer een IP krijgt (wat hij in het verleden niet deed).

Verwijderd

Topicstarter
OK, D610 opnieuw opgestart en het oude liedje. Connecten OK - geen IP adres...

Pong er staat inderdaad een proxy opgegeven om op de zaak op internet te kunnen komen. Deze is echter uitgevingd.

• lier

lier

MikroTik nerd

Maak je gebruik van de Windows Zero Configuration of van de manufactor software.

Het heeft bij mij nog wel eens geholpen om te switchen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak gebruik van Intel PROSet/wireless en kan dus niet in de windows utility. Hoe switch ik?

• Pong
Hmmm, begint er op te lijken dat het een compatibaliteitsprobleem is tussen laptop en thuisnetwerk (ene keer wel, andere keer niet).

Als je local administrator bent op je eigen machine:
  1. Zet de Intel Utility uit
  2. Rechter muisknop op My Computer -> manage -> services
  3. Zoek de Wireless zero configuration service en start deze.
Als alles goed gegaan is, wordt wireless nu beheerd door Windows (=beter). Als je vervolgens dubbelklikt op het wireless netwerkverbindingsicoontje (3x woordwaarde), kan je kiezen voor 'repair'.

Je beveiliging in je router (tijdelijk) uitzetten, kan ook helpen bij het pinpointen van je probleem.

Geen Ping, wel Pong

Verwijderd

Topicstarter
OK, gedaan. de zero configuration stond aan en ik heb hem gerestart. Hij probeert te verbinden en vraagt om de key. Key ingevoerd, maar krijg een melding terug "The network password needs to be 40bits or 104 bits depending on you config....

Hier had ik nooit problemen mee...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de security uitgeschakeld, heb een ip gekregen en heb ook internet. Nu ligt mijn XPS er natuurlijk uit (nu via kabel). Hoe gaan we verder?

Verwijderd

Topicstarter
Krijg nu ineens een melding van het intel progje "EAP type rejected" Komt dat omdat die de key nog in z'n geheugen heeft?

Edit: ik heb key verwijdert ->probleem opgelost. Hoe nu verder?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2008 11:20 ]

• Pong
Komt die melding vanuit de Intel utility of vanuit de Windows utility?
Dit betekent in ieder geval dat het een conflict is dat draait rond de gebruikte beveiligingsprotocollen. Loop deze voor de zekerheid nog eens goed na.

Zag trouwens op de Dell site dat er behoorlijk wat nieuwe drivers (nodig voor bv. WPA en WPA2 ondersteuning) stonden voor de Intel chipsets: Link

Geen Ping, wel Pong

Verwijderd

Topicstarter
Die kwam vanuit de Intel Utility.

Kan ik die nieuwe drivers vanuit windows update binnenhalen? Anders moet ik zelf gaan klooien en of m'n netwerkbeheerder daar zo blij mee is...

EDIT: Windows update geeft niets rondom wireless o.i.d.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2008 11:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik wordt gek... D610 opnieuw opgestart, geen intel util meer in sys tray, maar ik krijg weer geen IP adres. Security op router is disabled. Iemand nog een idee?

• Pong
Een nieuwe driver is ook helemaal geen zekerheidje, maar een stapje op weg naar de oplossing....
Vanuit praktisch oogpunt bezien zou ik een beetje gaan lopen experimenteren met je wireless beveiliging: Geen WPA2 maar WPA, en als het dan nog niet werkt, naar WEP. Ik ben geen voorstander van het laatste protocol, maar het is iig beter dan geen beveiliging.
Je XPS kan je gewoon laten connecten naar je router, je moet alleen wel even opnieuw verbinding maken.

Edit: is de wireless config goed opgestart?

Good luck!

[ Voor 4% gewijzigd door Pong op 12-08-2008 11:50 ]

Geen Ping, wel Pong

Verwijderd

Topicstarter
Het vreemde is dat het lijkt alsof ik een goede verbinding krijg nadat ik iets in de router gewijzegd heb. Als ik dan een tweede keer met dezelfde setting wil inloggen krijg ik geen IP adres meer.

• lier

lier

MikroTik nerd

Informeer eens bij de systeembeheerder of er policies gezet worden die dit gedrag kunnen verklaren. Ik neem aan dat zij ook wel (top op zekere hoogte) support leveren om de laptop thuis te laten werken.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij doet die windows wireless config het gewoon goed, want hij ziet het netwerk en verbindt, maar krijgt alleen geen IP.

Verwijderd

Topicstarter
Lier - de systeembeheerder ondersteund thuisgebruik zeker en hij heeft er al eens naar gekeken, dus een bewuste policy lijkt mij niet het probleem. Zou er onbewust iets aan de hand kunnen zijn en zo ja, waar zou ik dat kunnen vinden? Ik heb gewoon admin rechten, dus kan zelf overal in.

Blijft toch vreemd dat het de eerste keer na instellingsveranderingen gewoon werkt (zelfs met WPA2 en intel util) en daarna niet meer.

• Pong
Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 11:53:
Volgens mij doet die windows wireless config het gewoon goed, want hij ziet het netwerk en verbindt, maar krijgt alleen geen IP.
als je nu een ipconfig /all draait, wat zijn dan de resultaten voor:
  • IP adres?
  • gateway?
  • DNS server(s)?
Dit zijn gegevens die je D610 zou moeten ontvangen van je router.

Geen Ping, wel Pong

Verwijderd

Topicstarter
Bij de wireless sectie in IPconfig lees ik het volgende af:

Connection-specific DNS suffif: leeg
Description : Intel Pro/Wireless 2200 BG Network
Physical address : 00-16-6F-69-39-47
DHCP enabled : Yes
Autoconfig enabled : Yes
Autoconfig IP address : 169.254.15.98 (dit is dus niet mijn thuisnetwerk, misschien vd zaak?)
Subnet mask : 255.255.0.0
Default gateway : leeg

• Pong
Autoconfig IP address : 169.254.15.98
Dit is een APIPA adres en daar heb je niks an. dit geeft aan dat de PC geen geldig adres heeft gekregen van de router.

optie nr xxx:

Zet de volgende gegevens een statisch in de eigenschappen van tcp/ip, maar dan op het tabblad alternate configuration:
ip address: 192.168.1.101
subnet mask: 255.255.255.0
default gateway: 192.168.1.1
preferred DNS: 192.168.1.1

geef vervolgens in de command prompt het commando: ipconfig /flushdns
Reboot je laptop. Zodra de PC geen geldig netwerkadres heeft gekregen, gaat ie het net ingevoerde adres gebruiken.
Check voor de zekerheid of je de router kan benaderen. Als dat lukt, heb je ook internet.

Geen Ping, wel Pong

Verwijderd

Topicstarter
OK, heb ik gedaan. Het aanmelden duurt vrij lang, maar uiteindelijk krijgt hij IP adres 192.168.1.101

Internet krijg ik niet aan de praat. Niet via IE. Daarna www.tweakers.net gepinged -> time out
Daarna 192.168.1.1 gepinged -> time out
Daarna IP van tweakers gepinged -> eerst 3x time out, daarna 1x 13ms
Dan weer google via IE en ik heb weer internet. Dan refresh -> Internet weer weg.

IP blijft gewoon met signal strength "very good"

• Pong
en een ping naar 192.168.1.1?

Om die ping langer te laten werken: ping 192.168.1.1 -t

Verder: tracert www.tweakers.net Je kan dan evt. zien bij welke 'hop' je PC de kluts kwijtraakt

Geen Ping, wel Pong

Verwijderd

Topicstarter
tracert www.tweakers.net ->
1. 55ms tot 192.168.1.1
2. time out
3. 64ms tot 194.109.5.105
4. 13ms tot 194.109.5.10
5. 106ms tot 20ge-po-1.e600-2.ams7.true.nl
6. time out
..
..
12. 762ms tot tweakers.net

• Pong
Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 13:47:
tracert www.tweakers.net ->
1. 55ms tot 192.168.1.1
2. time out
3. 64ms tot 194.109.5.105
4. 13ms tot 194.109.5.10
5. 106ms tot 20ge-po-1.e600-2.ams7.true.nl
6. time out
..
..
12. 762ms tot tweakers.net
Conclusie: Hij doet er een eeuwigheid over om tweakers.net te vinden, en dat is gek.
Last resort: Zet 194.109.5.105 eens neer als je voorkeurs DNS.

Verder zijn ook mijn opties een beetje op, bij deze.... :?

Geen Ping, wel Pong

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, terwijl de XPS er met een vliegende vaart naartoe schiet...

DNS verandert maar het blijft hetzelfde. Ik krijg dus nu, door jouw alternate config wel een IP adres, maar internet krijg ik niet of zeeeer traag.

In ieder geval bedankt voor de uitgebreide ondersteuning.

• Pong
Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 14:17:
Inderdaad, terwijl de XPS er met een vliegende vaart naartoe schiet...

DNS verandert maar het blijft hetzelfde. Ik krijg dus nu, door jouw alternate config wel een IP adres, maar internet krijg ik niet of zeeeer traag.

In ieder geval bedankt voor de uitgebreide ondersteuning.
Herstel: in dit geval heb je jezelf een IP adres toegewezen, je krijgt 'm niet (van de DHCP service op de router). Succes met verder spitten, ik weet het niet meer. 8)7

Geen Ping, wel Pong

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-03 10:17
Dit lijkt mij een driver probleem. Vraag aan je netwerkbeheerder of die de laatste nieuwe drivers van de website van Dell wil plukken en wil installeren.
Pagina: 1