geïntegreerde phono voorversterker; wanneer nuttig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robby517
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-04 19:09
Hoi beste tweakers,
Ik ben van plan mijn standaard stereo wat te vernieuwen en meteen voor een redelijke kwaliteit te gaan, het gaat hier enkel om een platendraaier versterker en boxen. Nu ben ik al een tijdje aan het uitkijken en heb ik zowat besloten om als platendraaier de Pro-ject debut 3 te kiezen, heb hier op verschillende sites behoorlijke reviews van gelezen, en zeker prijs/kwaliteit gezien en met een betere naald lijkt me dit een mooie keuze. Ik heb me wel al wat ingelezen, want het gaat toch al gauw over behoorlijk wat geld, maar ik weet eigenlijk nog niet wat de voorversterker nou inhoud, bv die platendraaier kan je krijgen met geïntegreerde voorversterker of zonder. Zonder kost natuurlijk wat minder, maar vooraleer ik de exacte werking snap en waarom wel/niet met voorversterker, ga ik zeker niets kopen. Ik hoop dus dat hier iemand mij wat meer uitleg kan geven.

Vriendelijk bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36732

Een voorversterker is bedoeld om het signaal van je platenspeler te versterken (platenspelers hebben een zwakker uitgangssignaal dan andere apparaten). Nieuwere versterkers en receivers hebben vaak geen phono-in erop zitten. Dus als je versterker een Phono aansluiting heeft, heb je zo'n ding niet nodig. Heeft je versterker alleen maar een aux aansluiting of iets in die richting, dan heb je een phono voorversterker nodig. En die heb je natuurlijk ook weer in vele verschillender soorten en maten. Maar een Pro-Ject voorversterker doet het denk ik zeer goed met je tafel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit is wat zon phono ampje doet:
Wikipedia: RIAA Recording Curve

En ja, die heb je dus ook in verschillende kwaliteits smaakjes.
offtopic:
En, even de titel wat minder ehhh.. sneu gemaakt.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 16:34
Heb zelf ook de pro-ject debut 3 in combinatie met de pro-ject phono box MK2. Ik ben zeer te vreden met dit setje, maar als ik nu opnieuw een draaitafel zou kopen zou ik toch voor een andere gaan.

Ik zou namelijk voor een pro-ject met ingebouwde speed-box gaan. Omdat de snaar overleggen op de pully niet ideaal is. En liever zou ik nog een rega planer (type niet heel belangrijk) kopen, de arm van die draai tafel is echt een heel stuk beter. Twee de hands zijn die redelijk goed te krijgen

Als phono versterker is de Pro-ject MK2 en Cambridge Audio Azur phonovoorversterker zeer goed. De nad voorversterker krijgt ook altijd wel goede reviews, maar de prestaties van die phono versterker zijn zeer afhankelijk van het element waar je mee draait. Meer dan met de pro-ject of cambridge.

Dus kijk even goed wat je wil, zeker op de tweedehands markt zijn een hoop leuke draai tafels te krijgen van Linn, technics, micro sycko seiki, rega, pro-ject, thorens. En somige low end merken hebben vroeger ook zeer goede draai tafels gemaakt, zals pioneer en akai.
Kijk eens een beetje rond op het forum van audiofreaks.nl daar is heel veel te vinden over heel mooie draai tafels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robby517
bedankt voor de info :) ben al een heel eind verder.

Kippy, ik weet dat je vaak mooie tweedehands koopjes kunt doen, maar als ik een nieuwe, deftige installatie koop dan heb ik het niet zo voor tweedehands, niet dat daar iets mis mee is natuurlijk, gewoon persoonlijke voorkeur ;) ben ook blij nog iemand te horen met goede ervaring met die platendraaier, dat met de ingebouwde speed-box is voor mij eigenlijk niet van toepassing, ik heb nml een behoorlijke platenverzameling maar daar zit geen enkele 45rpm bij, ik koop liever album's, zal wel weer aan mij liggen hehe 8)7 . In ieder geval nogmaals bedankt iedereen.

[ Voor 37% gewijzigd door Robby517 op 12-08-2008 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64547

Ik zou niet gaan voor 1 snaar aangedreven platen speler; heb hier 2 destijds duur gekochte draaitafels staan, waarvoor geen aandrijfriempjes meer verkrijgbaar zijn. Die riempjes rekken uit, nadat ze tijdje niks te doen hebben gehad. Directdrive heeft toch wel z'n voordelen.
http://www.youtube.com/wa...fEONUp5n0&feature=related
Ik vind de up-prijs voor 1 md voorversterker best wel pittig, maar je voorkomt problemen zoals aardlussen en brom met ingebouwde voorversterker, en er is minder draadspaghetti dan met losse voorversterker.. Mocht je MC(moving coil) cartridge willen gebruiken, dan heb je weer niks aan die voorversterker, omdat zijn gain voor MC te laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143259

kippy schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:46:

Als phono versterker is de Pro-ject MK2 en Cambridge Audio Azur phonovoorversterker zeer goed. De nad voorversterker krijgt ook altijd wel goede reviews, maar de prestaties van die phono versterker zijn zeer afhankelijk van het element waar je mee draait. Meer dan met de pro-ject of cambridge.
Wat bedoel je hiermee Kippy, spreek je uit eigen ervaring?
De NAD is geen high end, maar dat zijn de 2 andere beslist ook niet.

citaat van Barb:

k zou niet gaan voor 1 snaar aangedreven platen speler; heb hier 2 destijds duur gekochte draaitafels staan, waarvoor geen aandrijfriempjes meer verkrijgbaar zijn. Die riempjes rekken uit, nadat ze tijdje niks te doen hebben gehad.

Dat zullen dan zeker geen Thorens zijn, want de snaartjes blijven leverbaar, hoe oud het model ook mag zijn.

@Robby517

Welke versterker gebruik je voor het ogenblik? Uit je topicstart leid ik af dat je deze niet gaat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Voor m'n Dual CS505 draaitafel met MD element gebruik ik een Aura VA100 (oude geintegreerde versterker, dik 10 jaar geleden gekocht voor 700 gulden) als phono prepre. Tape out naar m'n Marantz AV9000 voorversterker (of pre-tuner zoals Marantz 'm noemt), en dat klinkt best wel uitstekend. Beter dan 't kleine Pro-ject kastje dat ik daarvoor gebruikte, daar zat een brom in, en 't was geen aardlus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 16:34
Anoniem: 143259 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 20:13:
[...]
Wat bedoel je hiermee Kippy, spreek je uit eigen ervaring?
De NAD is geen high end, maar dat zijn de 2 andere beslist ook niet.
Op TNT audio zijn dacht ik alle 3 amps gereviewd, en in de losse reviews wordt er ook op terug gekoppelt. En ik kon me herrinneren dat de NAD niet altijd even goed klonk, en dat dat nog al per element verschilde.

Voor de rest is het geen high end. Het is mid end, maar dat is mijn draai tafel en de draaitafel die de TS wil aanschappen ook.
Robby517 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 19:10:
bedankt voor de info :) ben al een heel eind verder.

Kippy, ik weet dat je vaak mooie tweedehands koopjes kunt doen, maar als ik een nieuwe, deftige installatie koop dan heb ik het niet zo voor tweedehands, niet dat daar iets mis mee is natuurlijk, gewoon persoonlijke voorkeur ;) ben ook blij nog iemand te horen met goede ervaring met die platendraaier, dat met de ingebouwde speed-box is voor mij eigenlijk niet van toepassing, ik heb nml een behoorlijke platenverzameling maar daar zit geen enkele 45rpm bij, ik koop liever album's, zal wel weer aan mij liggen hehe 8)7 . In ieder geval nogmaals bedankt iedereen.
Je hebt echt exact de zelfde gedachte als mij een half jaar geleden. En ik heb er nu toch wel een beetje spijd van dat ik voor de pro-ject gegaan ben, terweil ik iets veel beters voor het zelfde geld kon krijgen.
Dat wil nog steeds niet zeggen dat de pro-ject een slechte tafel is. Hij is zelfs zeer goed, maar kon dus beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op TNT audio zijn dacht ik alle 3 amps gereviewd, en in de losse reviews wordt er ook op terug gekoppelt. En ik kon me herrinneren dat de NAD niet altijd even goed klonk, en dat dat nog al per element verschilde.

(quote Kippy)

Toch nog even wat meer zoekwerk (google...) verrichten Kippy, niet overal komen ze tot dezelfde conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robby517
@ jempivs
wel m'n budget is zo'n 700 euro, niet bijster hoog maar daarmee zal ik het moeten doen en kan ik toch een set hebben die van een redelijke kwaliteit is, ik heb nog geen versterker maar had gedacht een betaalbare denon, marantz, cambridge of de HK 3380 van harman kardon. Mocht iemand een andere suggestie hebben dan is die natuurlijk altijd welkom ;)

in elk geval, de meeste van die versterkers hebben wel degelijk een phono ingang, dus hoef ik er blijkbaar niet speciaal op te letten, of heeft het ook invloed op de geluidskwaliteit?

[ Voor 20% gewijzigd door Robby517 op 13-08-2008 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Robby517 schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 18:48:
@ jempivs
wel m'n budget is zo'n 700 euro, niet bijster hoog maar daarmee zal ik het moeten doen en kan ik toch een set hebben die van een redelijke kwaliteit is, ik heb nog geen versterker maar had gedacht een betaalbare denon, marantz, cambridge of de HK 3380 van harman kardon. Mocht iemand een andere suggestie hebben dan is die natuurlijk altijd welkom ;)

in elk geval, de meeste van die versterkers hebben wel degelijk een phono ingang, dus hoef ik er blijkbaar niet speciaal op te letten, of heeft het ook invloed op de geluidskwaliteit?
700€ voor versterker, PU en boxen, hmm...nogal aan de krappe kant, tenzij je voor 2e-hands gaat natuurlijk. Ik zou zeker niet overhaast te werk gaan en de nodige tijd nemen....
Ik ga de komende dagen iig wat zoekwerk verrichten en proberen enkele tips door te spelen.
Ga bij de componenten die je in je keuze wil betrekken niet over 1 nacht ijs, vooral de speakers moeten met beleid gekozen worden, het zijn tenslotte jouw oren die moeten beslissen...
Pagina: 1