[Server 2003] Boot duurt bijzonder lang, reboot is normaal

Pagina: 1
Acties:

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:28
Hey,

Ik heb een oude Proliant 370ML (eerste generatie) met twee 933 MHz PIII's en 1,5 GiB RAM. Het ding draait Server 2003 (SP2) zonder enige moeite. Systeem is prima vlot en responsief, draaien wat gameservers op, niks aan de hand.

Maar. Een cold boot duurt 20 minuten. Twintig! Ik had voor de lol wat zitten klooien met AD en DNS server in een minidomein voor mijn thuisnetwerk en als ik me goed herinner is hij vanaf dat moment zo traag met booten (wat wel gestaafd wordt door Google, AD schijnt het booten gigantisch te vertragen). Ik heb AD en DNS en whatnot allemaal verwijdert via dat mooie 'Manage your server' dingetje of via Add/Remove Programs zoals de bedoeling is (via het schermpje waar ik door de Manage your server-wizard heen verwezen werd). Dus ik vat niet waarom hij nog steeds zó belachelijk lang doet over een cold boot.

Een reboot heb ik ook geprobeerd, dat is een hele redelijke vier minuten. Niet snel, maar kan ik prima mee leven. Van die vier is overigens maar één minuut in windows, de andere drie zijn POST. Bij een cold boot zijn ook drie minuten POST, de rest is wachten. Opvallend is dat daarvan alleen de laatste twee à drie minuten iets in de Event Logs staat. Ook Bootvis (van MS zelf) doet het niet, maar dat had ik ook geprobeerd.

Dus ik snap er geen barst meer van, hebben jullie misschien een idee?

[ Voor 4% gewijzigd door Zsub op 12-08-2008 00:36 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Zsub schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 23:37:
Ik heb AD en DNS en whatnot allemaal verwijdert via dat mooie 'Manage your server' dingetje of via Add/Remove Programs.
Vertaling: "ik heb met een moker gewoon net zo lang gemept tot die spijker in de muur zat, maar toen lag mijn muur omver :X "
Zonder DNS ga je sowieso vertragingen in booten merken, en wat je allemaal onder 'whatnot' en 'iets in het eventlog' verstaat mag Joost weten. Je zou op z'n minst even kunnen vermelden wat er dan in je eventlog staat.
En waarom zou bootvis het niet doen (in het achterhoofd houdend dat je er verder waarschijnlijk niet heeeel veel aan zult hebben)?

Overigens: waarom staat dit topic in Windows Clients en niet in Windows Servers & Server software?

[ Voor 14% gewijzigd door RobIII op 11-08-2008 23:44 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Zsub
RobIII schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 23:41:
Vertaling: "ik heb met een moker gewoon net zo lang gemept tot die spijker in de muur zat, maar toen lag mijn muur omver :X "
Voor zover ik me bewust ben meer een "Ik heb op de 'goede' manier die dingen eraf gegooid maar kan de details (i.e. de naam van het schermpje waar ik dat precies heb gedaan) niet meer voor de geest halen."
Volledig mijn fout, excuus.

Verder is 'whatnot' niet van toepassing, dus dat zal ik netjes weg-editen.

En 'iets in de Event Logs' is letterlijk dat. Pas 18 minuten nadat ik op de power-knop druk wordt de eventlog service gestart. Vanaf dat moment is het nog ~3 minuten totdat ik in Windows kan (de ctrl+alt+del prompt).

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 21:10

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Pfff, dat kan zoveel zijn. Wat time-outs wat netwerk betreft? Wachten op een DNS die er nu niet meer is? Register beetje overhoop?

Ondanks dat je "netjes" via de wizard een domein demote is er zoveel veranderd dat je op die manier zeker niet dezelfde server terug krijgt. En wellicht er er toch ergens iets verkeerd gegaan. Succes.

• Zsub
Time-outs qua netwerk lijkt me onwaarschijnlijk. De server heeft een vast IP, namelijk.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de HP/Compaq software het ding vernaggelt heeft. Tijdens ~12 van de 18 minuten draaien de fans maximaal...

Zit niks anders op dan die server maar te herstellen in nieuwstaat, denk ik... Bedankt allebij! :)
Pagina: 1