Vuilwater afvoer op boot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Topicstarter
Vanaf 1 januari volgend jaar mag je het vuilwater uit de wc niet meer in het water lozen. :( De beste oplossing is om een vuilwatertank te plaatsen.

Er is wel ruimte voor een vuilwatertank op een oud binnenvaartschip van 25 meter. Daar ligt echter ook het probleem, er is geen boegschroef en het schip ligt heel hoog op het water. De meeste jachthavens kunnen we daardoor niet/nauwelijks in komen. En dus is het zeer moeilijk de vuilwatertanks te legen. Ook ben ik misschien van plan langere tijd op een bepaalde plek te gaan liggen en daar dan te wonen.

Een alternatief is een droogtoilet, maar ik heb geen zin om steeds mijn eigen stront aan te gaan stampen en elke keer een ander zakje op te hangen. Bij een chemisch toilet moet je met tankjes gaan slepen. Niet erg fijn als je een bijna verticale trap op moet, aan land moet zien te komen en dan nog ergens de boel moet legen.

Weet iemand misschien nog een ander alternatief? Het lijkt mij dat ik niet de enige ben met dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 06:46

MadMan

What the....

Lozen bij een gewone haven? Hoe denk je dat de binnenvaartschippers dat oplossen? Precies :P

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Die binnenvaartschippers flikkeren gewoon alles over de rand >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:44

SmartDoDo

Woeptiedoe

=> VV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-06 11:31

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

bgrr schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 00:19:
Die binnenvaartschippers flikkeren gewoon alles over de rand >:)
Beroepsvaart is als het goed is uitgesloten van deze regel.

Wat je kan doen, maar wat uiteraard niet de bedoeling is, is je zwarte water opslaan en dan als je weer onderweg bent lozen.

Controle wordt er niet op gedaan omdat het haast niet te controleren is. Dit allemaal enkel ter informatie en niet om op wat voor wijze dan ook tegen de regels te handelen.

Wat wellicht interessant is om op te zoeken, is of je nog steeds aan deze regel gebonden bent als je op je schip woont.

[ Voor 10% gewijzigd door AkroBatik op 12-08-2008 00:38 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54122

AkroBatik schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 00:36:
[...]

Wat je kan doen, maar wat uiteraard niet de bedoeling is, is je zwarte water opslaan en dan als je weer onderweg bent lozen.
Ik denk dat dit inderdaad de beste optie is. Als je langere tijd ergens ligt kun je door middel van biologische toevoegingen het afbreek proces in de tank wat versnellen waardoor je de tank gedeeltelijk kunt legen als oom agent je ('s avonds) niet kan zien.

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben voor maatregelen die het milieu ten goede komen, maar omdat de beroepsvaart niet hoeft mee te werken en de overheid zelf ook niet getuige onderstaand bericht ben ik van mening dat we als pleziervaarders af en toe best burgerlijk ongehoorzaam mogen zijn. Dus, meewerken als het kan, en als het niet kan, dan niet. Dit is natuurlijk geen uitnodiging om in een doodlopende sloot van 5 meter breed je tank van 1000 liter leeg te pompen. Je kunt gewoon steeds genoeg uit de tank pompen om de dag weer door te komen.

==================================

Hoogheemraadschap loost vervuild water in zee
Uitgegeven: 11 augustus 2008 17:48

KATWIJK - Het Hoogheemraadschap Rijnland heeft van donderdagmiddag tot en met zaterdagochtend ongezuiverd afvalwater geloosd in de zee bij Katwijk. Een woordvoerder van de organisatie bevestigde maandag een bericht daarover van RTV West.

Het riool kon door de hevige regen van donderdag de overvloedige hoeveelheid water niet meer aan. Gemalen hebben het overtollige water toen ongezuiverd in zee gepompt.

"Dat gebeurt helaas wel vaker. Het probleem is dat het rioolstelsel bij een grote, flinke bui het niet meer aan kan. We moeten dit wel doen om te zorgen dat we droge voeten houden", aldus de zegsman.

"Met een dag of twee vind je er niets meer van terug."

Waarschuwing

De provincie heeft een waarschuwing afgegeven voor de verontreiniging van het zeewater en adviseert twee dagen geen duik in de zee te nemen; pootjebaden kan wel.

Het inslikken van verontreinigd (zee) water kan maag- en darmklachten veroorzaken.

(c) ANP
AkroBatik schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 00:36:
[...]
Wat wellicht interessant is om op te zoeken, is of je nog steeds aan deze regel gebonden bent als je op je schip woont.
Ik vermoed van niet. Tenzij je zelf de middelen hebt om je eigen vuilwater te zuiveren, bijvoorbeeld met een heliofytenfilter, moet een woning op het riool zijn aangesloten. Daarnaast moet je met een schip waarop je woont ook weer voldoen aan het bestemmingsplan, dus ik denk dat die route nog omslachtiger is.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 54122 op 12-08-2008 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
De beroepsvaart mag het idd overboord dumpen. Bovendien vaar ik niet in de buurt van de commerciële vaarroutes. Het beste is dus om een tank(je) aan te leggen en deze niet geheel legaal te legen.? Met nog een aansluiting om het leeg te pompen, zodat het iig lijkt dat ik dat wel doe. Dat wordt weer de boel openbreken :'(

Misschien een idee om het schip voor de beroepsvaart op te geven? Maar dit zal ook wel weer aan allerlei eisen ed. moeten voldoen. Ook denk i kdat de belasting hoger wordt.

[ Voor 21% gewijzigd door jdm8 op 12-08-2008 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-06 14:00

TwoR

Gekleurde stippen

Ik heb zelf ook een boot en ga helemaal niks doen hieraan. Het is een regel die haast onmogelijk te controleren is (je mag nog wel een 'ouderwets' WC systeem aan boord hebben, maar je mag het niet gebruiken. Ook kunnen ze er alleen maar iets van zeggen op het moment dat je doortrekt. De kans is dus erg klein dat je een controle krijgt.

Het mag wel niet, maar ik heb verder ook geen ruimte voor een vuilwatertank en ik ga niet met een chemisch toilet aan de gang.

[ Voor 16% gewijzigd door TwoR op 12-08-2008 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jdm8 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:38:
De beroepsvaart mag het idd overboord dumpen. Bovendien vaar ik niet in de buurt van de commerciële vaarroutes. Het beste is dus om een tank(je) aan te leggen en deze niet geheel legaal te legen.? Met nog een aansluiting om het leeg te pompen, zodat het iig lijkt dat ik dat wel doe. Dat wordt weer de boel openbreken :'(

Misschien een idee om het schip voor de beroepsvaart op te geven? Maar dit zal ook wel weer aan allerlei eisen ed. moeten voldoen. Ook denk i kdat de belasting hoger wordt.
,

Ik weet niet wat voor toilet je nu hebt. Mocht je zoals veel jachten een RM69 toilet hebben, dan is daar een tank voor die om het toilet past. De tank is 25 liter en je kunt deze leegpompen met de pomp van het toilet. Een dekaansluiting zul je wel ergens moeten maken, maar die hoeft niet op de meest toegankelijk plek te zitten. Gewoon waar het goed uitkomt.

http://www.rm69.com/index1.html
TwoR schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:47:
Je mag nog wel een 'ouderwets' WC systeem aan boord hebben, maar je mag het niet gebruiken.
Je mag het toilet wel gebruiken, als je maar niet doortrekt.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 54122 op 12-08-2008 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

ik vind het ook een belachelijke regel; op de tientallen schepen waar ik op vertoefd heb is het ondoenlijk een vuilwater tank te installeren (achteraf); laatstaan afvoer en aanzuiggaten door je dek heen te jenzen. Alles voor milieu is goed, maar kakken in de vrije lucht is naar mijn mening nog altijd natuurlijk en geen vervuiling; er zijn ergere dingen die makkelijker en goedkoper aan te pakken zijn (schepen die op ruwe olie varen)

Om antwoord te geven; je kunt wellicht een systeem aanleggen die je afval direcht vanuit het toilet omhoogpompt naar een opslagtank ergens op/net onder het dek wat makkelijker af te voeren is.

Maat van me zit onder het riool niveau in de kelder met zijn toilet en heeft dus een automatisch pomp die bij doortrekken alles 1.5 m omhoog pompt het gemeentelijke riool in.

Dan heb je het probleem om te tillen en sjouwen met je eigen kak naar het dek i.i.g al opgelost.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je op http://www.cactusdroogtoiletten.nl kijkt, zie je in de webwinkel dat er voor dit systeem ook adapters te koop zijn voor scheepstoiletten. Adapter op de pot, stapel zakjes en poeder in het kastje naast de pot en voor € 125,- zijn je problemen denk ik opgelost.

Adapter voor boottoilet

Een adapter voor u eigen onderwatertoilet. Deze adapter komt ter vervanging van uw eigen toiletbril, dus geen grote verbouwingen in uw boot. Zo heeft u 2 toiletten want u kunt uw onderwater toilet blijven gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://www.cactusdroogtoiletten.nl/images/products/9888/9888_info_1.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 54122 op 12-08-2008 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik heb wel gelezen over 'composterende' systemen, waarna het uiteindelijk schoon genoeg is om te kunnen lezen. Wellicht is dit een optie.
Anoniem: 54122 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 08:31:
Het riool kon door de hevige regen van donderdag de overvloedige hoeveelheid water niet meer aan. Gemalen hebben het overtollige water toen ongezuiverd in zee gepompt.
Wat is hier zo gek aan? Dit gebeurt al langer, en is niet te voorkomen. Tenminste, niet zonder dat het enorm veel geld kost, bijvoorbeeld:
-gescheiden riolen aanleggen voor afvalwater en regenwater (met als extra gevolg dat het afvalriool minder goed doorspoelt)
-enorm grote zuiveringsinstallaties bouwen voor die paar keer per jaar dat het nodig is
Los hiervan wordt er niet direct aan het begin van een regenbui begonnen met overstorten. Dit gebeurt pas als er teveel water langskomt, m.a.w.: de riolen zijn dan al grotendeels "schoongespoeld" door de regen, en er wordt relatief weinig afval ongezuiverd in zee gedumpt.
Seesar schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:55:
ik vind het ook een belachelijke regel; op de tientallen schepen waar ik op vertoefd heb is het ondoenlijk een vuilwater tank te installeren (achteraf); laatstaan afvoer en aanzuiggaten door je dek heen te jenzen. Alles voor milieu is goed, maar kakken in de vrije lucht is naar mijn mening nog altijd natuurlijk en geen vervuiling; er zijn ergere dingen die makkelijker en goedkoper aan te pakken zijn (schepen die op ruwe olie varen)
Hier ga je toch de mist in: kakken in de vrije lucht is niet natuurlijk:
-de oermens poept niet in het water, maar op land
-de oermens was niet met 17 miljoen man aanwezig in Nederland
-rond de Middeleeuwen werd alles zo gedumpt, wat tot enorme plagen van ziekten leidde, en toen waren er nog veel minder mensen dan nu

Los hiervan is het een rare regel, ik hoorde ook (ik heb hier geen officiele bron van gelezen) dat schepen kleiner dan 7 meter worden uitgezonderd. Alsof die mensen minder poepen...
De uitzondering van beroepsvaart is ook raar, juist omdat die mensen veel meer uren op de boot doorbrengen dan particulieren!
En dan is er nog de NS, die al decennialang miljoenen mensen op het spoor (en via stalen spoorbruggen soms ook in het water (je wil er niet onder varen!) laat schijten... Recentelijk las ik dat spoorwerkers er over klagen, omdat het smerig is en gevaarlijk voor de gezondheid. Nieuwe NS-treinen moeten gesloten WC's hebben (gevolg: NS bouwt treinen zonder WC's, of met nog maar 1 WC per 5 wagons, zodat je in de rij moet staan, als-ie niet al gewoon buiten gebruik is), maar oude treinen mogen gewoon blijven rijden. En die treinen gaan nog zeker 30 jaar mee...

Verder is het natuurlijk wel een goede zaak! In drukke gebieden is het gewoon smerig om te zwemmen, zeker als je ziet dat je buurman net keutels uit z'n boot pompt...
De EU Kaderrichtlijn Water eist dat in 2015 alle water in de EU "van goede ecologische kwaliteit" is. Het valt me wel op dat er tegenwoordig steeds meer slootjes in Nederland zijn waar je weer gewoon de bodem kan zien, i.p.v. vies bruin water. Maar het overgrote deel van het water in Nederland voldoet nog lang niet aan de eisen, en waarschijnlijk gaat dat ook niet gehaald worden in 2015. Niet in de laatste plaats omdat Nederland het afvoerputje is van een groot deel van Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RemcoDelft schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 11:10:

[...]

Wat is hier zo gek aan? Dit gebeurt al langer, en is niet te voorkomen. Tenminste, niet zonder dat het enorm veel geld kost
Ik ben het met je eens dat overstorten al langer gebeurt, maar ik heb een vermoeden dat er in de paar dagen meer zooi het water in gepompt is dan plezierjachten in een jaar doen. Waarom moet de jachteigenaren dan wel met de kosten en problemen opgezadeld worden terwijl de overheid niets hoeft te doen.
Door het simpelweg verplicht stellen van een hemelwateropvang bij particulieren met een tuin vanaf een x aantal meters kun je al heel wat water uit het riool houden.
[...]

Los hiervan is het een rare regel, ik hoorde ook (ik heb hier geen officiele bron van gelezen) dat schepen kleiner dan 7 meter worden uitgezonderd. Alsof die mensen minder poepen...
Waarschijnlijk is de onmogelijkheid om in dergelijke boten een tank in te bouwen een factor geweest. Verder zullen kleine schepen sneller in een haven overnachten waar toiletvoorzieningen zijn.
En dan is er nog de NS, .....
Helemaal mee eens.
zeker als je ziet dat je buurman net keutels uit z'n boot pompt...
Daar zie je niets van hoor ;)
Het valt me wel op dat er tegenwoordig steeds meer slootjes in Nederland zijn waar je weer gewoon de bodem kan zien, i.p.v. vies bruin water.
Ik ben geen bioloog, maar ik heb vroeger op school altijd geleerd dat troebel water ook kan betekenen dat er veel leven in zit en dat helder water kan duiden op een slechte kwaliteit omdat alle leven eruit is. Kijk maar naar ons kraanwater. Voor ons prima om te drinken en uitermate schoon, maar als alle sloten gevuld zouden zijn met kraanwater is het snel gedaan met de vissen en de kikkers (even overdreven dan natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Anoniem: 54122 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 11:37:
[...]

Ik ben het met je eens dat overstorten al langer gebeurt, maar ik heb een vermoeden dat er in de paar dagen meer zooi het water in gepompt is dan plezierjachten in een jaar doen. Waarom moet de jachteigenaren dan wel met de kosten en problemen opgezadeld worden terwijl de overheid niets hoeft te doen.
Overstorten gebeurt niet in recreatiegebieden/meertjes, maar gaat snel de zee in. Daarbij zit er niet zoveel "poep" in het riool op een willekeurig moment van de dag, zeker na een flinke regenbui.[/quote]
Daar zie je niets van hoor ;)
Dan heb jij duidelijk nog nooit het e.e.a. langs zien drijven, aan een van de vele eilandjes in het Grevelingenmeer..
Ik ben geen bioloog, maar ik heb vroeger op school altijd geleerd dat troebel water ook kan betekenen dat er veel leven in zit en dat helder water kan duiden op een slechte kwaliteit omdat alle leven eruit is. Kijk maar naar ons kraanwater. Voor ons prima om te drinken en uitermate schoon, maar als alle sloten gevuld zouden zijn met kraanwater is het snel gedaan met de vissen en de kikkers (even overdreven dan natuurlijk).
Klopt, het gebrek aan helderheid heeft ook met de bodem te maken, en met braassems die nogal wat woelen in het zand.
Maar vergelijk het met zo'n beetje alle plaatsen op aarde waar de mens niet zoveel invloed heeft gehad: het water is vrijwel overal helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Als het voor bootjes onder de x meter niet verplicht is, konden ze ook niet een max aantal meters instellen? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RemcoDelft schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 11:57:

[...]
Dan heb jij duidelijk nog nooit het e.e.a. langs zien drijven, aan een van de vele eilandjes in het Grevelingenmeer..
Het is me nog nooit opgevallen en aangezien we zelden in een jachthaven komen maar gebruik maken van de haventjes die vallen onder de liggeldregeling zou je zeggen dat ik dat wel gezien zou moeten hebben. Aangezien daar geen toiletten zijn pompt iedereen daar kwistig overboord. Er wordt daar trouwens ook enorm veel gezwommen :/

In mijn kinderlijke enthousiasme kijk ik wel eens overboord als de pomp van de vuilwatertank zijn werk doet, en dan zie ik ook niets drijven.
jdm8 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 12:06:
Als het voor bootjes onder de x meter niet verplicht is, konden ze ook niet een max aantal meters instellen? :/
En de max. dan zeker op 24,99 meter leggen ;). Kun je je schip niet opdelen in stukken van 6,99 meter en dan als gekoppeld samenstel door het leven gaan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heeft er iemand een bron van uitsluitsel onder de 7 meter? Zou voor mij echt geweldig uitpakken namelijk ;)

System Specs Desktop | System Specs Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
http://www.xs4all.nl/~bosq/downloads_wetten.htm heeft een collectie linkjes, waaronder eentje genaamd "Toiletwater vang het op. Brochure over het lozingsverbod voor de pleziervaart (1,2 Mb)":
Voor alle pleziervaartuigen Het lozingsverbod voor toiletwater wordt van kracht voor alle nieuwe en bestaande Nederlandse en buitenlandse pleziervaartuigen met ingebouwd toilet zoals omschreven
in de Wet Pleziervaartuigen. Alleen voor bijzondere groepen, zoals historische schepen, geldt een vrijstelling van het Lozingsverbod toiletwater.
Hier staat geen beperking voor de kleinste bootjes, wel voor historische schepen. Raar, net als oldtimers op de weg veel meer mogen vervuilen en minder veilig zijn dan nieuwe auto's.

Offtopic: komt er nu dan ook eindelijk een verbod op de miljoenen honden die dagelijks enorme hoeveelheden stront in de directe leefomgeving van alle Nederlanders op straat dumpen zonder op te ruimen? Bepaalde delen van wijken stinken gewoon naar stront, kinderen spelen er in, mensen staan er in, en dat wordt maar toegestaan... En ja, hier komt veel meer stront uit dan van die 150.000 onderwatertoiletten!

Volgens http://www.vuilwater.info/vraag_antwoord :
Voor welke schepen geldt het lozingsverbod?
Het lozingsverbod geldt voor alle nieuwe en bestaande Nederlandse en buitenlandse pleziervaartuigen met ingebouwd toilet, zoals beschreven in de Wet Pleziervaartuigen. Dat wil zeggen jachten van 2,4 tot 24 meter. Historische schepen van voor 1950 en wedstrijdschepen zijn uitgezonderd.
Oftewel TS valt er buiten met 25 meter?
Waarom wordt de pleziervaart wel een lozingsverbod opgelegd en andere vormen van scheepvaart (nog) niet?
Recreatievaart concentreert zich vaak in watergebieden waarvan ook veel zwemmers, surfers en andere watersporters gebruikmaken. Er wordt gezwommen in hetzelfde water waarin jachten die voor anker liggen hun onderwatertoilet lozen. Metingen wijzen uit dat zich in het water bij die jachten hoge concentraties E. coli bacteriën bevinden. En daar kunnen zwemmers ziek van worden. Jaarlijks belanden tienduizenden Nederlanders in het ziekbed door recreëren in vervuild oppervlaktewater. Ze hebben bijvoorbeeld maag-darmklachten, last van de luchtwegen of gehoorgangen. De noodzaak om de toiletlozingen van de recreatievaart aan te pakken is dus groter, al bedraagt de vervuiling door de recreatievaart op het totaal maar één procent. Bovendien bestaat er in Nederland voor de pleziervaart een basisnetwerk van 300 uitpompstations voor huishoudelijk afval van pleziervaartuigen. Verder is de verwachting dat door het in werking treden van het Besluit 'Jachthavens' dit aantal de komende jaren zal gaan toenemen.
Oftewel: TS zal zich als oud binnenvaartschip ook als recreatievaart gedragen. Maar als slechts 1 % (!!!) van de vervuiling door de recreatievaart komt, zal dit bar weinig bijdragen aan het geheel!
Komt er nog wel een lozingsverbod voor andere categorieën schepen?
Voor bedrijfsmatige categorieën schepen, zoals hotel- en passagiersschepen, rondvaart- en partyboten, chartervaart, bruine vloot en binnenvaart, zal op termijn vermoedelijk ook een lozingsverbod gaan gelden. Wanneer dat zal zijn, hangt onder meer af van de juridische mogelijkheden.
Dus een hotelschip mag de stront van letterlijk honderden mensen gewoon overboord blijven pompen? Het klinkt een beetje alsof deze regeling weer puur symbolisch is, terwijl de politiek niet de ballen heeft om de echte vervuilers aan te pakken.
(net als veel andere milieubelastingen: particulieren verbruiken 19% van de energie in Nederland en betalen 76% van de energiebelastingen... En alleen al in Rotterdam wordt er net zoveel stookolie naar zeeschepen gepompt als het gehele Nederlandse wegverkeer aan brandstof verbruikt, accijns vrij, terwijl zeeschepen tot duizenden malen meer zwavel verstoken dan dieselauto's in Nederland...)

[ Voor 43% gewijzigd door RemcoDelft op 12-08-2008 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Niet online
Amen to that! ^^ Vind het sowieso ook een onzinnige regeling als je een beetje verder kijkt dan alleen "oh ja, dat is inderdaad wel zo schoon!" Alsof die paar maanden per jaar dat pleziervaart actief is, er zo veel gebeurt..

Damn, 25 meter, TS = lucky bastard ;)
Anders had ik mooi ongestoord ook niets hoeven doen..
Aangezien ik geen zak zin heb in het opruimen/leegpompen van die vuilwatertanks (bij ook nog eens een veel en veel te klein aanbod van afzuigstations, gaat absoluut helemaal nergens over) plus een investering van ruim 1000 euro, laat ik het hoogstwaarschijnlijk alsnog bij de huidige situatie, maar theoretisch gezien overtreed ik daarmee de wet :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
TS is blij *O*

Ik heb veel info gezocht hier over, maar deze regel nooit tegengekomen. Daarbij blijf ik het een stomme regel vinden. Ik snap wel dat het neit fijn is om in de stront van anderen te zwemmen, maar stel dan alleen ee nverbod op bepaalde gebieden in, bijvoorbeeld net als een ankerverbod. Er staan toch al zo veel vordjes, eentje meer of minder maakt ook niets meer uit.

Mijn zeilbootje moet helaas wel een tank in :(

[ Voor 128% gewijzigd door jdm8 op 12-08-2008 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Gullie007 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 14:01:
... laat ik het hoogstwaarschijnlijk alsnog bij de huidige situatie, maar theoretisch gezien overtreed ik daarmee de wet :S
Neehoor, alleen als je je onderwatertoilet gebruikt overtreedt je de wet!
En dat maakt de controle van naleving heel lastig: in een jachthaven heb je een WC op de kant en is het nu ook allang not done om een onderwatertoilet te gebruiken. Onder het varen is het niet te controleren, en op een ankerplek o.i.d. is de pakkans bar laag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Niet online
Tuurlijk ga ik m'n onderwatertoilet gebruiken :P Wilde per se een boot waarin je tenminste normaal naar de plee kan in plaats van in een emmer of overboord oid, dus gebruiken zal ik 'm!

Maar feit is dat controle op naleving inderdaad bijzonder lastig wordt en dat is exact de reden dat ik lekker laat zoals het is. Suf gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:34
Anoniem: 54122 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 11:37:
Door het simpelweg verplicht stellen van een hemelwateropvang bij particulieren met een tuin vanaf een x aantal meters kun je al heel wat water uit het riool houden.
Overigens wordt er tegenwoordig door gemeentes veel geld gestoken in de bouw van zogenaamde bergbezinkbassins. Dit zijn grote ondergrondse betonnen bakken (sommige zijn wel 50x20x2 meter) waarin bij hevige regenval het water in overstort en pas als z'n bak vol is op het oppervlakte water overstort. Als het riool weer wat minder vol is wordt de bak weer leeg gepompt in het riool. Doordat het rioolwater in die bak de kans krijgt om te bezinken, is het water wat uiteindelijk (eventueel) overstort relatief schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Invisible_man schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 14:32:
[...]
(sommige zijn wel 50x20x2 meter)
Maar ja, als er in een stad op 1 vierkante kilometer (=een klein deel van de stad) 5 mm regen valt extra valt (dus deze 5 mm kan niet in het reguliere systeem verwerkt worden) dan zit ook deze opslag al vol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:34
RemcoDelft schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 15:44:
[...]

Maar ja, als er in een stad op 1 vierkante kilometer (=een klein deel van de stad) 5 mm regen valt extra valt (dus deze 5 mm kan niet in het reguliere systeem verwerkt worden) dan zit ook deze opslag al vol...
Dan is het toch nog 2000 kuub die niet op het oppervlaktewater komt die zonder een BBB er wel op overgestort zou zijn (en als het daarna alsnog zal gaan overstorten zou het afvalwater door de bezinkingstijd die het krijgt schoner zijn dan zonder BBB), maar goed daar ging het mij niet om. Het punt wat ik wou maken is dat gemeentes er heus wel veel aan doen om overstorten te voorkomen. De gedachte dat schippers die afvalwater lozen op het oppervlaktewater maar voor een klein deel verwantwoordelijk zijn omdat gemeentes veel meer lozen is dus imho steeds minder geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:09

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Blijft een rare regel, die 24m-regel. Ik zit bij een waterscoutinggroep met een schip van 30m lang. Volgens de wet zijn wij pleziervaart, ondanks dat we slaapplaatsen aan boord hebben en met soms wel 30 man rondvaren. Maar volgens dit artikeltje zijn we weer geen pleziervaart.

Anyway, zit iig niet zo'n druk achter de vuilwatertank. Hoewel ik me af en toe wel een beetje schaam als we een nacht met de kop op de kant hebben gelegen en achteruit wegtrekken, waarna een wolk wc-papier ronddwarrelt in het water :X :$

Waarom? Omdat het kan!!

Pagina: 1