Ethernet NAS draadloos?

Pagina: 1
Acties:

• Killkees
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

Killkees

bloemetjes en bijtjes enzo

Topicstarter
Ik wil graag een Western Digital My Book World of LaCie ethernet Big Disk aanschaffen. Is het zondermeer mogelijk om deze schijven via ethernet aan te sluiten aan mijn draadloze router? En dan geautomatiseerde backup software gebruiken? Ik wil de schijf namelijk gaan gebruiken als draadloze backup-voorziening voor drie laptops (ongeveer als Apple's Time Machine).
Mijn gevoel zegt dat het mogelijk is, maar ik kan het niet vinden en wil het graag zeker weten voordat ik het geld uitgeef ;) .

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:27
Ja dat kan zeker. maar is zeker niet een manier die ik zou gebruiker voor "backup".

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Killkees
  • Laatst online: 29-05-2025

Killkees

bloemetjes en bijtjes enzo

Topicstarter
chaoscontrol schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 23:49:
Ja dat kan zeker. maar is zeker niet een manier die ik zou gebruiker voor "backup".
Waarom niet?

• Scheffer
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-12-2021
Omdat dit 2x zo traag is als via Ethernet en USB 2.0 is vergeleken met Ethernet 4x zo snel.

Draadloos is standaard 54 Mbits (ongeveer 7 mb/s)
Ethernet is standaard 100 Mbits (ongeveer 12,5 mb/s)
USB 2.0 is standaard 400 Mbits (ongeveer tussen de 20 á 30 mb/s, ook afhankelijk van het apparaat zelf)

Draadloos hoeft maar even weg te vallen en dan kun je weer opnieuw gaan backuppen :p

Waar de grenzen liggen van de mogelijkheden? Op het punt waar je fantasie ophoudt!

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
Scheffer schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 09:23:
Draadloos hoeft maar even weg te vallen en dan kun je weer opnieuw gaan backuppen :p
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Een beetje goed backupprogramma geeft dan een time-out en resumed gewoon. Of desnoods moet je de job nog een keer starten, maar dat betekent niet dat je de gehele backup weer moet doen; er is immer inmiddels een en ander aan data gekopieerd.

Ik backup ook via WLAN of Ethernet en dat gaat vrij vlot.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:47
Scheffer schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 09:23:
[...]

Omdat dit 2x zo traag is als via Ethernet en USB 2.0 is vergeleken met Ethernet 4x zo snel.

Draadloos is standaard 54 Mbits (ongeveer 7 mb/s)
Ethernet is standaard 100 Mbits (ongeveer 12,5 mb/s)
USB 2.0 is standaard 400 Mbits (ongeveer tussen de 20 á 30 mb/s, ook afhankelijk van het apparaat zelf)

De draadloze snelheid is de max theoretische snelheid, in de praktijk is het niet hoger dan zo'n 2-3 MB/Sec. Ethernet daarentegen haal je wel de maximale snelheden met gemak(op wat overhead na)

• Scheffer
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-12-2021
Mr_Atheist schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 10:35:
[...]

Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Een beetje goed backupprogramma geeft dan een time-out en resumed gewoon. Of desnoods moet je de job nog een keer starten, maar dat betekent niet dat je de gehele backup weer moet doen; er is immer inmiddels een en ander aan data gekopieerd.

Ik backup ook via WLAN of Ethernet en dat gaat vrij vlot.
Nee oke dat klopt :)

Maar het is en blijft trager
mad-dog schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 20:45:
[...]

De draadloze snelheid is de max theoretische snelheid, in de praktijk is het niet hoger dan zo'n 2-3 MB/Sec. Ethernet daarentegen haal je wel de maximale snelheden met gemak(op wat overhead na)
Ja klopt, en de theoretische snelheid van USB 2.0 is 480 Mbits wat zou betekenen dat je met 60 Mb/s kunt kopieëren terwijl je al blij moet zijn als deze tussen de 20 en 30 komt.

Waar de grenzen liggen van de mogelijkheden? Op het punt waar je fantasie ophoudt!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Als je via USB 2.0 aan je router hangt dan is de communciatie (protocol) van router naar PC ook een snelheid belemmerende factor. Dus je haalt de theoretische snelheden bij lange na niet, ook niet via USB dus. HDD ----> router = 480 Mbit klinkt leuk dus, maar zoals altijd: de zwakste schakel bepaalt de uiteindelijke snelheid.

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:13

robertwebbe

Robert Webbe

Ik ben ook op zoek naar een NAS en mijn interesse gaat uit naar de Lacie Ethernet Big Disk 1TB. Deze heeft gigabit LAN en mits je router het dan ondersteunt, zou dit toch de hoogste snelheid moeten halen (mits PC ook gigabit LAN heeft)? Ik wil ook mijn router upgraden naar een Linksys WRT610N. Deze router heeft overigens een StorageLink, hier kun je via USB2 een hardeschijf aankoppelen. Ik vraag me dan wel af wat nu sneller is, een USB2 koppeling of gigabit LAN. Heeft iemand hier misschien al ervaring mee?

[ Voor 13% gewijzigd door robertwebbe op 15-08-2008 14:49 ]

Verwijderd

Gigabit lan, trust me.

Gigabit LAN geeft in de praktijk (met een goede router) 80 tot 90 MB per seconde.
USB geeft op z'n best 60 MB, en dat is theoretisch. Eigenlijk ligt het rond de 25 MB.

Dus ga voor Gigabit ethernet. Echt heel snel.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2008 14:50 ]

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 14:47:
Gigabit lan, trust me.

Gigabit LAN geeft in de praktijk (met een goede router) 80 tot 90 MegaByte per seconde.
USB geeft op z'n best 60 MegaByte, en dat is theoretisch. Eigenlijk ligt het rond de 25 MegaByte.

Dus ga voor Gigabit ethernet. Echt heel snel.
Dank je voor je reactie. Dus nu op zoek naar de snelste NAS met gigabit LAN.

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Er zijn een aantal thread beschikbaar met besprekingen van NAS-sen. Let er wel op dat er een goede gigabit link in zit, sommige NAS zien er goed uit maar hebben een matige gigabit link. PCM Magazine heeft een test heeft gedaan: http://www.pcmweb.nl/hardware_subcategorie.jsp?id=102

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-02 21:49
Heb een tijdje lang mijn NAS ook draadloos aangesloten gehad. Werkte eigenlijk prima als backup. Is niet zo handig om content vanaf te streamen omdat de snelheid niet altijd voldeed, maar voor backupen op de achtergrond vond ik het perfect!

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Edgarz en Mijzelf, bedankt voor de tips! _/-\o_
Aan de hand van deze informatie heb ik mijn keuze voor een NAS gewijzigd naar een Synology Disk Station DS-107+ of een QNAP TS-109 II.

Volgende stap, de beste (prijs/presatie) SATA II drive van 750 GB of 1 TB. Wederom nog tips?

[ Voor 9% gewijzigd door robertwebbe op 16-08-2008 13:06 ]

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-02 21:45
Ik zou zelf voor een 640gb van Samsung gaan. Hogere data dichtheid.. Verder moet je zelf kijken hoeveel opslag je nodig hebt. Ik zou voor de goedkoopste gaan. Schijven worden vrij snel goedkoper dus ik persoonlijk wacht liever met die 1TB van Samsung.

één is geen, twee is één

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Voor dit soort NASsen is de prijs, de grootte, de betwouwbaarheid en eventueel het energieverbruik en geluid interressant. De snelheid totaal niet, omdat de flessehals ergens anders ligt.
Pagina: 1