• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 16:10
Ik heb vandaag al mijn onderdelen gekregen voor het bouwen van mijn nieuwe pc.

Het moederbord is een Gigabyte X48 DS4. Nu heb ik geheugen bij 2 verschillende shops weggehaald en nu blijkt dat er verschil in het geheugen zit.

Het geheugen is beide van het merk Corsair CM2X1024-6400 (het zijn 2 reepjes van 1024 MB)
Alleen als ik nu kijk naar beide verpakking is de ene een CM2X1024-6400 en de andere een CM2X1024-6400C4. De timings (zo noem je dat geloof ik) zijn voor de CM2X1024-6400 5-5-5-12 en voor de CM2X1024-6400C4 4-4-4-12.

Gaat dit verschil uitmaken in mijn systeem? De bedoeling is dat ik uiteindelijk de pc licht wil gaan overclocken (niet extreem).

Verwijderd

Er bestaat een kans dat je geen dualchannel kan draaien, maar daar kom je vanzelf achter.
Ook bestaat er nog een minuscule kans dat het moederbord de twee verschillende geheugen reepjes niet leuk vind en dus wat raar gaat doen. BSOD of freezes, maar hier kom je zelf wel achter. Jij hebt het geheugen immers wij niet. ;)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Geen probleem mits beide geschikt voor je MB.

Je hebt de meeste kans van slagen wanneer het boeltje op de snelheid en de timings van het langzaamste reepje draait.

Maar dat staat ook in de FAQ. :)

ARME AOW’er

• Binnetie
Bedankt voor de antwoorden.

Nog teraanvulling komt erbij dat beide soorten verschillende revisies zijn. Het zijn setjes van 2 reepjes (matched pairs). Het ene setje is 1.9 volt en de andere is 2.1. Ik heb het ene setje in slot 1 en 3 gedaan en het andere in slot 2 en 4. Vanavond heb ik de pc af en zal ik eens kijken wat er gebeurd.

• Binnetie
Na een lange tijd even een reply, het moederbord blek defect te zijn.

Ik heb nu eindelijk een nieuwe en draai op 2 reepjes (matched pair). Ik heb nu de andere geheugen reejes erbij in gedaan, maar nu krijg ik telkens een reboot lus (dit had ik ook met mijn vorige moederbord, daarom is die rma gegaan).

Zojuist kwam het moederbord 1x uit de lus en startte gewoon op. Maar nu blijft hij er weer in hangen. Het enige wat ik heb aangepast is het geheugen wat ik heb bijgeplaatst. Ik denk dus dat het moederbord niet overweg kan met dit geheugen op verschillende voltages. Ik heb ergens gelezen dat je in je moederbord timings en voltage kan aanpassen.

Hoe werkt dit precies? Ik zat te denken om het geheugen van 1.9 volt naar 2.1 te schroeven of die van 2.1 naar 1.9 om te kijken of ze het dan doen. Die ene keer dat het moederbord wel doorstartte werd ook netjes aangegeven dat het 4 Gb intern geheugen had.

Edit:
Ik heb het geheugen verwijderd maar de loop bleef bestaan. Na en cmos reset doet de pc het weer met 2 Gb geheugen. Kan ik nu in de bios wat dingen instellen zodat ik zonder problemen de andere 2 Gb ook kan bijplaatsen? Aangezien hij wel er mee gewerkt heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Binnetie op 06-09-2008 13:01 ]

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik heb hetzelfde gehad met 2 verschillende revisies van mn OCZ DDR2 geheugen. Ook hierbij waren de voltages aangepast. Dit vormde voor mij een soortgelijk probleem.

Gezien je een moederbord maar op 1 voltage kan vastzetten voor het geheugen, betekend dit dat er altijd 2 reepjes te weinig of te veel voltage krijgen. Op mijn 680i chipset zorgde dit voor instabiliteit.

Ik heb dan ook alle vier de reepjes netjes kunnen terug sturen naar OCZ (het was uiteraard hun wijziging) en de reepjes stonden op de compatibility list van het moederbord. Hiervoor heb ik netjes 4 GB aan geheugen terug gekregen wat wel dezelfde voltages gebruikt.

Puntje bij paaltje komt het er op neer dat je altijd 1 van de 2 setjes buiten de specs zal draaien in deze situatie.

Weet je zeker dat het exact hetzelfde artikel is? Gezien je wel 2 verschillende product namen noemt? In het geval van verschillende producten zal Corsair niet veel kunnen doen, maar kan je wel jouw leverancier aanspreken en vragen het terug te nemen (mocht het verkeerd op de site staan aangegeven). Ligt het echt aan de revisie, dan kan Corsair je helpen.

• Binnetie
wasted247 schreef op zondag 07 september 2008 @ 05:34:
Ik heb hetzelfde gehad met 2 verschillende revisies van mn OCZ DDR2 geheugen. Ook hierbij waren de voltages aangepast. Dit vormde voor mij een soortgelijk probleem.

Gezien je een moederbord maar op 1 voltage kan vastzetten voor het geheugen, betekend dit dat er altijd 2 reepjes te weinig of te veel voltage krijgen. Op mijn 680i chipset zorgde dit voor instabiliteit.

Ik heb dan ook alle vier de reepjes netjes kunnen terug sturen naar OCZ (het was uiteraard hun wijziging) en de reepjes stonden op de compatibility list van het moederbord. Hiervoor heb ik netjes 4 GB aan geheugen terug gekregen wat wel dezelfde voltages gebruikt.

Puntje bij paaltje komt het er op neer dat je altijd 1 van de 2 setjes buiten de specs zal draaien in deze situatie.

Weet je zeker dat het exact hetzelfde artikel is? Gezien je wel 2 verschillende product namen noemt? In het geval van verschillende producten zal Corsair niet veel kunnen doen, maar kan je wel jouw leverancier aanspreken en vragen het terug te nemen (mocht het verkeerd op de site staan aangegeven). Ligt het echt aan de revisie, dan kan Corsair je helpen.
Ze komen bij 2 verschillende leveranciers weg. Ik zal dan 2 reepjes moeten verkopen en dan 2 exact dezelfde moeten zoeken als het andere geheugen zodat ik 4 GB heb.

Welke van de in mijn startpost genoemde geheugenreepjes zou ik dan houden? Die van 1.9 of van 2.1 volt? Ik wil in de toekomst een beetje gaan overclocken.

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Binnetie schreef op zondag 07 september 2008 @ 23:02:
[...]
Ze komen bij 2 verschillende leveranciers weg. Ik zal dan 2 reepjes moeten verkopen en dan 2 exact dezelfde moeten zoeken als het andere geheugen zodat ik 4 GB heb.

Welke van de in mijn startpost genoemde geheugenreepjes zou ik dan houden? Die van 1.9 of van 2.1 volt? Ik wil in de toekomst een beetje gaan overclocken.
De C4 variant heeft lagere timings, dus in theorie meer speel ruimte, je zou deze lager kunnen zetten (zelfde timings als de andere variant) en vervolgens (in theorie) weer hoger kunnen clocken.

Echter hangt het er ook een beetje vanaf welke chips er gebruikt worden. Zou dit bij beide varianten hetzelfde zijn, zou ik de C4 variant houden...
Pagina: 1