Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[ADSL aansluiten] ADSL in school: wat is dit voor kastje?

Pagina: 1
Acties:

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:48
Recentelijk heb ik mijn intrek genomen in een voormalig schoolgebouw, is nu anti-kraak.
Ik en de bewoners willen dan natuurlijk ook internet. We hebben twee opties:
1. Internet via de kabel. We hebben al een UPC kabelaansluiting. Deze optie is helder, aansluitpunt is gevonden (achter een kabelversterker), maar is stuk duurder dan optie 2.
2. Internet via ADSL (Telfort bijv).

Laatste optie is wat lastiger, aangezien het een beetje onduidelijk is waar de verschillende aansluitingen zijn. In de meterkast komt wel een hele dikke groene kabel de grond uit (was KPN niet meestal blauw???), die daarin snel verdunt, maar waar die verder heengaat, geen idee.
Daarnaast vind ik in mijn kamer het volgende kastje:
Afbeeldingslocatie: http://www.chronoworx.nl/DoosjeThumb.jpg

Een enorme kabelboel, sommige kabels hard afgeknipt en als je goed kijkt zie je een paar blauw/rood in het midden aangesloten. Wellicht dat deze voor het (brand)alarm is.

Ten slotte heb ik een gewone telefoonaansluiting gevonden, waarvan de kabel ook de grond in gaat. Op zowel deze aansluiting als het blauw/rood paar in bovenstaand kastje staat geen spanning. Dit betekend voor zover ik weet dat er geen aansluiting is, nietwaar?

De Groothe Vraag is nu of en hoe het mogelijk is om hier ADSL te krijgen:
- Is er een manier waarop ik iemand kan vragen of dit hier mogelijk is?
- Hoe zit het met aansluiten? Weet iemand wat dat voor kastje is?
- Als er dan een aansluiting kan komen, hoe weet ik op welke contacten de aansluiting dan zit? Is er misschien een manier vinden om uit te vogelen welke 'aansluiting' op die ene wandcontactdoos zit?

Veel vragen dus, weinig antwoorden. Ik hoop dat iemand hier iets meer van weet.

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Bij de afbeelding moet ik meteen aan een intercom denken. Wat is "jou" kamer? Want met dusdanig veel kabels moet het wel iets van een splitsing zijn.

Zat er een 'deksel' of frontpaneel op?

Spolap: Interactive webcomic

• CJ_Latitude
wacco schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 20:32:
Bij de afbeelding moet ik meteen aan een intercom denken. Wat is "jou" kamer? Want met dusdanig veel kabels moet het wel iets van een splitsing zijn.

Zat er een 'deksel' of frontpaneel op?
De kamer waar dit in zit was volgens de plattegrond een berging. De dikke kabel aan de onderkant van dit kastje gaat de buitenmuur in.
En ja, er zit een deksel op, maar daar staat niks op (geen tekst/plaatje).

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:16
Verdeel kast kpn.
Onder komt kpn binnen en boven gaan de kabels naar de kamers toe.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Idd een verdeeldoos :)

Simpelste is analoog lijntje aanvragen en daar al dan niet met linesharing dsl op laten zetten.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• siknu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-06 15:56
ChaserBoZ_ schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 20:43:

Simpelste is analoog lijntje aanvragen en daar al dan niet met linesharing dsl op laten zetten.
of je laat een monteur het uitzoeken ;)

• CJ_Latitude
OK, een verdeeldoos dus. Maar komen hier dan meerdere aansluitingen binnen? Of komt het allemaal van één en hetzelfde 'nummer'?
ChaserBoZ_ schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 20:43:

Linesharing hoeft in principe niet, aangezien we geen vaste telefoonlijn hoeven.

Wat bedoel je met "analoog lijntje aanvragen"? Gewoon Telfort bestellen en zien of er een aansluiting uit rolt?
siknu schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 20:44:
[...]

of je laat een monteur het uitzoeken ;)
Maar die is duur ;) Tenzij jij een goedkope kent :P

[ Voor 29% gewijzigd door CJ_Latitude op 11-08-2008 20:56 ]

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-11 13:13
Ik heb in zo'n zelfde bende telefoon aangevraagd. De KPN monteur had een mooi speeltje waarmee hij in 5 minuten had gevonden welke draadjes hij moest hebben.

En ja, dat kost wel geld. Reken maar uit wat de terugverdientijd is als je het met upc vergelijkt.

• CJ_Latitude
Titusvh schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 22:56:
Ik heb in zo'n zelfde bende telefoon aangevraagd. De KPN monteur had een mooi speeltje waarmee hij in 5 minuten had gevonden welke draadjes hij moest hebben.

En ja, dat kost wel geld. Reken maar uit wat de terugverdientijd is als je het met upc vergelijkt.
Yee! Heb even met een voltmeter lopen spelen. Blijkt dat op een van de blauw/rood paren 51.7 V staat. Daar even draadje naar modem van laptop op aangesloten. Via Hyperterminal naar m'n mobiel gebeld en wat blijkt: een vaste lijn inclusief telefoonnummer. Daar dus maar het internet op aangevraagd :)

Mocht dit een aansluiting zijn waar Telfort niks mee kan, dan hoor ik dat straks dan wel...

Verwijderd

Hoi, deze kast is een verdeeldoos, de dikke kabel onderin komt allicht vanaf een telefooncentrale.
Dit is dus NIET is ISRA punt. Probeer een kelder / kruipruimte te vinden en ga daar zoeken.

De groene kabel waar je het overhad is als het goed is een COAX kabel (C10) die vervolgens overgaat in een C12.

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:48
Een beetje laat, en een beetje fout. Dit is een ISRA zoals je ze vaak in bedrijfspanden ziet, de KPN lijn (of andere provider) wordt hier gewoon aangesloten. Die dikke kabel hoort uit de grond te komen, en een centrale moet hierachter aangesloten worden.

Groene kabel kan inderdaad COAX zijn, maar KPN gebruikt ook groene kabel, dus dat zegt ook niet niets.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Verwijderd

Jirky: deze kast is normaal gesproken voor de helft te opnenen door de gebruiker zonder de zegel te verbreken. Deze kast heb ik tijdens mijn werk alleen als sub kast gezien.
De dikke kabel onderin komt dus van het echte ISRA punt.
Dus niet helemaal fout, wel laat, maar CJ_Latitude heeft nog niet laten weten of hij nu een breedband lijntje heeft.... dus vandaar.
Pagina: 1