Bandenspanning te hoog?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 20:18

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Een tijdje geleden ging ik m'n banden vullen, althans dat dacht ik. Volgens de tankdop moest er iets van 2.0 bar in. Toen ik ging vullen, bleek er iets van 2,5 of misschien nog wel wat meer in te zitten. Dus de luchtpomp liet alleen maar lucht weglopen uit m'n banden.

Het was overigens bij een onbemande benzinepomp (Agritank Zuid-Beijerland), een gratis luchtpomp, maar wel een digitale.

Het lijkt me trouwens sterk dat er per se de spanning in moet die op de tankdop staat, want je kan toch allang weer een ander soort band hebben genomen? Het gaat trouwens om een Golf 1.6 '99 (mk4 dus).

Van m'n vader hoor ik dat 2,3 à 2,5 in moet, en van de ander hoor ik weer dat dat teveel is. En ik heb gelezen dat je ook niet naar de bandenboer/garage hoeft te gaan omdat die ook maar wat doet :?

Kan iemand zeggen wat nu de juiste bandenspanning is? Al is het maar ongeveer. Dan kan ik zelf een beetje bepalen of ik hem wat harder oppomp voor meer zuinigheid of zachter voor meer grip (hoewel zuinigheid mijn voorkeur geniet).

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:16
Je moet je banden koud vullen, anders is de druk sowieso hoger.

[ Voor 35% gewijzigd door Eskimootje op 11-08-2008 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05:57

Rudedadude

Maybe we were born to run

Volgens mij is de bandenspanning afhankelijk van het type auto (en daarbinnen type motorblok) en het type banden. Mijn banden zet ik standaard op 2.4, wat volgens het boekje van mijn auto geschikt is voor snelheden boven de 170 km/u (volgens mij is de topsnelheid van mijn auto 172, dus nuttig dat ze het erin hebben gezet :) )

Overigens moet je je banden enkel vullen op het moment dat ze koud zijn, dus niet nadat je een stuk gereden hebt. edit: pomp 2...

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burner NL
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-06 12:10
Heb je geen informatie boekje van je auto?
Bij veel auto's heb je een plaatje waar de informatie van de bandenspanning op staat. ( Vaak te vinden bij de portier van de bestuurder )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ja, maar daar staat hetzelfde in als de tankdop. Een beetje weinig naar mijn idee, 1,9 bar. Vooral omdat er al iets van 2,5 inzat toen ik de banden van m'n auto voor het eerst ging bijvullen.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:12

Acheron

updatepack.nl

Bandenspanning heeft volgens mij te maken met de gewichtsverdeling van je auto en de belading. Als je vaak alleen in de auto zit kan je de bandenspanning iets verhogen verlagen.

[ Voor 4% gewijzigd door Acheron op 11-08-2008 23:42 . Reden: Idd... zie reacties hieronder. ]

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Acheron schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 20:24:
Bandenspanning heeft volgens mij te maken met de gewichtsverdeling van je auto en de belading. Als je vaak alleen in de auto zit kan je de bandenspanning iets verhogen.
Volgens mij is het net andersom en moet je met een zwaardere belasting je banden wat harder oppompen (zo staat het in ieder geval op het bord bij de pomp in het dorp van mijn ouders).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Acheron heeft gelijk, bij veel auto's staat er ook een plaatje in de tankdop of ergens in het boekje met de juiste spanning in combinatie met personen + bagage.

De juiste bandenspanning zorgt ervoor dat je wat zuiniger rijdt, hoeveel het scheelt weet ik niet precies. Had laatst gelezen dat het niet zoveel scheelde, wil je maximaal rendement moet je toch echt je rijstijl aanpassen...aldus het artikel.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-06 09:25
Ik kijk altijd gewoon op de band zelf hoeveel er max in mag, en daar ga ik een stukje onder zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:55

BCC

http://www.hetnieuwerijde...denspanningtabel_2002.pdf

Volgens mij wil je ze hard mogelijk oppompen, want dat scheelt benzine en te zacht is onveiliger dan te hard. Als je ze te hard hebt, heb je zoieso niergordel nodig :).

Volgens het tabelletje mag je ergens tussen de 1,9 en 2,6 gaan zitten, dus probeer wat uit zou ik zeggen.

[ Voor 12% gewijzigd door BCC op 11-08-2008 20:31 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76287

Acheron schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 20:24:
Bandenspanning heeft volgens mij te maken met de gewichtsverdeling van je auto en de belading. Als je vaak alleen in de auto zit kan je de bandenspanning iets verhogen verlagen.
Als je zwaardere lading meeneemt, is het verstandig om je banden iets harder op te pompen zodat ze niet te veel bol komen te staan. Met een soortgelijke Golf heb ik de banden meestal op 2,4 bar.

Kijk ook eens naar het slijtagepatroon (op wat oudere banden). Als de banden aan de buitenkanten van het loopvlak versleten zijn, duidt dit op een te lage bandenspanning, terwijl slijtage in het midden van het loopvlak duidt op een te hoge bandenspanning.

Banden kunnen overigens (in het redelijke) beter een te hoge dan een te lage spanning hebben. Een spanning tot 4 bar is voor de meeste banden niet schadelijk, maar het comfort is ver te zoeken en je zal een vreemd slijtagepatroon krijgen.

Een te lage spanning (< 1,5 bar) zorgt al vaak voor een flinke toename in het brandstofverbruik, ernstig opgewarmde banden (door de wrijving) met de nodige slijtage van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
NeoMe schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 20:27:
Acheron heeft gelijk, bij veel auto's staat er ook een plaatje in de tankdop of ergens in het boekje met de juiste spanning in combinatie met personen + bagage....
Hij heeft half gelijk. Bij hogere belasting wordt genoemd ook de druk te verhogen, niet verlagen.

Edit: Wat tygetjuh zegt dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Roenie op 11-08-2008 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BCC schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 20:29:
http://www.hetnieuwerijde...denspanningtabel_2002.pdf

Volgens mij wil je ze hard mogelijk oppompen, want dat scheelt benzine en te zacht is onveiliger dan te hard. Als je ze te hard hebt, heb je zoieso niergordel nodig :).

Volgens het tabelletje mag je ergens tussen de 1,9 en 2,6 gaan zitten, dus probeer wat uit zou ik zeggen.
echter bij te hard word de grip weer minder.
Maw. ga niet te hard maar ook niet te zacht.
Ik zou gewoon de waarden van 't instructie boekje aanhouden.
Bij veel auto's staat ook een 'normale spanning' en een spanning voor zware belading (vaak 0,2 of 0.3 bar hoger).
de Max spanning op de band zelf zegt niet zoveel. dit omdat deze spanning ook weer met de belading te maken heeft, als de band 600kg perstuk kan dragen en je hebt deze onder je golf zitten dan rammelen je vullingen uit je kiezen (bij wijze van spreken) omdat je toch maar maximaal 400 kilo per band belaad als je je auto volgooit met rotzooi. Dan zul je dus al eerder genoemde rare slijtage problemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
2,2 gemiddeld.
Dat is zat.

Dat zuinige rijden moet je maar voor lief nemen.
Als je ze te hard oppompt dan krijg je een heel vaag slijtage patroon.
Ik heb ze ook liever zoals de fabriek het voorschrijft.
Of als het er niet in staat gaat er bij mij bij een normale auto 2,2 tot 2,4 bar in.

Lekker volgens de tankdop doen dus.
dat is het meest optimale ;)

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Dat is bij mij dus 1,9. Wel erg laag naar mijn mening. De auto rijdt nog steeds lekker met 2,5 erin. Dus ik denk dat ik het dan maar hou bij 2,4 voor en 2,3 achter (aangezien het meeste gewicht voorin zit).

edit: m'n band heeft trouwens aardig slijtage aan de zijkant, maar ook op het profiel. Allemaal kleine scheurtjes, die wel duidelijk zichtbaar zijn als je van dichtbij kijkt. Is dat normaal?

[ Voor 32% gewijzigd door _Christiaan_ op 11-08-2008 21:19 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:34
Dat zou ik niet doen. In de meeste gevallen wordt achter juist een hogere spanning geadviseerd dan voor... of gelijk... maar ik heb nog geen auto gehad waarbij het voor juist harder moest zijn dan achteren.

Zelf ben ik altijd 0,2 bar boven de geadviseerde waarde gaan zitten om ietsje brandstof te besparen.
Bij mijn Opel Kadett was dat dus 2,0 voor en 2,2 achter (zoiets iig). Mijn Fiat Tempra 2,4 voor en 2,6 achter (dacht ik) en mijn huidige Civic Hybrid heb ik op 2,4 rondom staan volgens mij.

Edit: kleine scheurtjes = uitdroging. Hoe oud is je band? Er wordt aangeraden je band niet langer dan 5 jaar te gebruiken ivm uitdroging door UV.

[ Voor 12% gewijzigd door Korvaag op 11-08-2008 21:22 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:56
Sjoko schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 21:22:
Dat zou ik niet doen. In de meeste gevallen wordt achter juist een hogere spanning geadviseerd dan voor... of gelijk... maar ik heb nog geen auto gehad waarbij het voor juist harder moest zijn dan achteren.
Ik wel... Mijn Punto moet voor 2,0 hebben en achter 1,9 volgens het boekje. Bij zwaardere motoriseringen loopt het voor alleen maar verder op (tot 2,4 voor en 1,9 achter ofzo). Heb zelf trouwens 2,4 bar rondom staan atm.

Ga ik achter hoger zetten kan ik bochten nemen op normale snelheid wel vergeten... :P
Edit: kleine scheurtjes = uitdroging. Hoe oud is je band? Er wordt aangeraden je band niet langer dan 5 jaar te gebruiken ivm uitdroging door UV.
5 jaar? Dat wordt ook steeds minder. 8)7 Laatste keer dat ik er iets over las (nog geen half jaar geleden, toen ik zelf twijfelde twee banden te vervangen) was het volgens de Bovag / ANWB nog 10 jaar...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burner NL
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-06 12:10
Volgens mij heeft dit te maken met de positie van de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05:57

Rudedadude

Maybe we were born to run

Bij mij wordt in elk geval aan de voorkant 0,1 bar harder geadviseerd met een 1.3 motor(tje)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 06:55

BCC

Xander schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 21:35:
[...]
5 jaar? Dat wordt ook steeds minder. 8)7 Laatste keer dat ik er iets over las (nog geen half jaar geleden, toen ik zelf twijfelde twee banden te vervangen) was het volgens de Bovag / ANWB nog 10 jaar...
Gat in de ozonlaag.. meer UV ;)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter

Zelf ben ik altijd 0,2 bar boven de geadviseerde waarde gaan zitten om ietsje brandstof te besparen.
Bij mijn Opel Kadett was dat dus 2,0 voor en 2,2 achter (zoiets iig). Mijn Fiat Tempra 2,4 voor en 2,6 achter (dacht ik) en mijn huidige Civic Hybrid heb ik op 2,4 rondom staan volgens mij.

Geen idee, het is een tweedehands auto. Sinds dat ik hem heb gekocht (bijna een jaar geleden) zijn er geen nieuwe banden op gegaan.

Volgens www.houddespanningerin.nl moet er iets van 2,4 tot 2,8 bar in, maar dat zijn allemaal Vredestein banden, terwijl ik Continental banden heb (type en alles weet ik niet, maar kan ik morgen ff bekijken).

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
BCC schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 22:01:
[...]

Gat in de ozonlaag.. meer UV ;)
Of eigenlijk: de rubber-samenstelling verandert ook steeds: banden moeten stiller, minder weerstand, milieuvriendelijker, toch veilig, etc. Allemaal tegenstrijdige eisen, wat maakt dat de ontwikkeling van banden nog best interessant is. Technisch Weekblad heeft er af en toe een artikel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
_Christiaan_ schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 22:03:
[...]
Geen idee, het is een tweedehands auto. Sinds dat ik hem heb gekocht (bijna een jaar geleden) zijn er geen nieuwe banden op gegaan.
Je banden hebben als het goed is een DOT-code.

edit:
Die uitleg van Wikipedia klopt ook niet voor alle banden even goed geloof ik. Dat driehoekje heb ik wel eens niet gezien, de letters "DOT" ervoor ontbreken ook nog wel eens, maar de 3 of 4 cijfers die zouden er toch wel moeten staan. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Xander op 11-08-2008 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
Ik doe de banden meestal op 2,5 bar. Daar kan iedere band wel hebben en maakt de auto zuiniger, en lichter rijden dan 2 bar. In sommige situaties zal de wegligging ook verbeteren en misschien zelfs de grip in de regen (hetzelfde gewicht op minder raakoppervlakte)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Mij is door het VVCR al een aantal jaar '5 jaar' verteld. 1e cursus was (ongeveer) in 2004. Als ik naar de banden kijk die ik onder m'n auto's heb gehad.. dan waren die na 5 jaar idd wel aardig voorzien van haarscheurtjes. 10 jaar lijkt me echt niet-realistisch lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

GreenSky schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 22:18:
Ik doe de banden meestal op 2,5 bar. Daar kan iedere band wel hebben en maakt de auto zuiniger, en lichter rijden dan 2 bar. In sommige situaties zal de wegligging ook verbeteren en misschien zelfs de grip in de regen (hetzelfde gewicht op minder raakoppervlakte)
En nu een noodstop maken of hard door een bocht. Minder rolweerstand is doorgaans ook minder grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Anoniem: 4629 schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 23:51:
[...]

En nu een noodstop maken of hard door een bocht. Minder rolweerstand is doorgaans ook minder grip.
Ik heb een MR2 en die gooi ik graag hard de bocht door, ik merk het gauw bij een zachtere bandenspanning. Hogere bandenspanning lijkt lekkerder de bocht door te gaan.
Wat betreft die noodstop zal je wel gelijk hebben aangezien je per definitie langzamer bent met minder lucht in je banden (meer rolweerstand), dus ook een voordeel hebt met remmen. Nou ja, mijn remmen zijn ook niet standaard meer dus ik heb wel wat om dat goed te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 06:46

MadMan

What the....

Het heeft niet alleen te maken met het gewicht van je auto, maar ook met je bandenmaat. Als er dus een andere maat banden onder ligt dan wat op je tankdop staat dan klopt die info al niet meer. Ik zie je nergens een merk en type auto opgeven en ook nergens een bandenmaat, dus een goed advies kan er simpelweg niet gegeven worden.
Als je achter een hogere spanning hanteerd dan voor, dan neigt de auto sneller naar overstuur. Als je dat leuk vind moet je dat zeker doen, maar jan modaal vind het niet leuk als zijn auto ineens de kont naar buiten gooit bij bepaalde situaties. Onderstuur is makkelijk te corrigeren, overstuur niet. En zeker niet als je niet gewend bent aan overstuur. Iemand die af en toe speelt met zijn auto en overstuur expres opwekt, zal een betere reactie hebben, maar het is nog maar de vraag wat die persoon doet in een noodsituatie.

[ Voor 56% gewijzigd door MadMan op 12-08-2008 00:11 ]

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Xander schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 21:35:...5 jaar? Dat wordt ook steeds minder. 8)7 Laatste keer dat ik er iets over las (nog geen half jaar geleden, toen ik zelf twijfelde twee banden te vervangen) was het volgens de Bovag / ANWB nog 10 jaar...
Vijf jaar lijkt me wel een mooie termijn. Je wilt toch geen 10 jaar met banden doen. Het is toch een stuk veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik hou ze altijd rond de 2,5 tot 2,8 bar. Te weinig grip hebben ze sowieso niet op droog, en bij nat anticipeer je maar.
0,2 bar verschil ga je echt niet merken in rijgedrag, althans (en nu komt 'ie;) ik merk dan bar weinig verschil :')

Iedereen hier gaat er altijd maar vanuit dat je op de grens rijdt en onderhevig bent aan alle extremen. Pomp er gewoon lekker rond de 2,5 bar in als het je daily is en je zit echt wel goed qua verbruik en weggedrag.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Van mijn huidige auto weet ik wat het moet zijn. Het staat in het boekje en de originele velgen en bandenmaat ligt er onder. Van de 'vette lagen er sowieso al niet dezelfde maat en breedte velgen en dito banden op .. ik heb ook nergens kunnen achterhalen wat de spanning had moeten zijn.

Ik heb toen proefondervindelijk gekeken wat ik het beste vond rijden. En dat was al naar gelang het weer 2.6 voor en 2.7 achter. Koud / heet op druk gezet. Zomer of winter. Je moet dat een beetje aanvoelen.

Het belangrijkste is om het iig regelmatig te controleren en op peil te houden. Een band die van de velg loopt is geen pretje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
  • Laatst online: 05-10-2024
Mijn Peugeotje was bijna afgekeurd op zijn eerste keuring. Ik had overal 2,4 staan en daardoor gaf die zogezegd hier en daar rode cijfers bij de schokdemper controle. Ik moest plechtig beloven de bandenspanning naar 1,9 of 2,0 af te laten. Ik vertelde dat dat zuiniger rijd, en daar wist de beste man op te antwoorden dat nieuwe schokdempers een stuk duurder zijn dan die paar procenten brandstof die je bespaard. Gelijk heeft ie natuurlijk. Toen ik vertelde dat er effectief 2,4+ op de binnenkant van mijn deur staat, zei hij dat dat gewoon fout is.. Ondertussen ben ik weer wat verhoogd in spanning en zit ik op 2,1, wat zeer goed voelt eigenlijk.
Peugeot 206 / 4 jaar / Belgische keuring / In boekje staat: "kijk op de deur"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-06 23:59

Smarron

The bend

MadMan schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 00:07:
Het heeft niet alleen te maken met het gewicht van je auto, maar ook met je bandenmaat. Als er dus een andere maat banden onder ligt dan wat op je tankdop staat dan klopt die info al niet meer. Ik zie je nergens een merk en type auto opgeven en ook nergens een bandenmaat, dus een goed advies kan er simpelweg niet gegeven worden.
Juist. De regel gaat mijns inziens alleen op wanneer je de originele maten hanteert, anders klopt het inderdaad niet meer.

En hoe komen we er dan achter wat de druk dan wel moet zijn met (vaak) grotere velgen en dus plattere banden? Ik dacht dat de druk dan in elk geval hoger moest zijn dan de fabriekswaarde. Zo doe ik dat in elk geval. Maar daar vind je maar "bar" weinig van op internet. :P

Ik heb met originele banden en velgen (195-65-15) er 2,4 bar ingezet, voor en achter. Dat is 0,2 hoger dan wat in "het boekje" staat.
Nu heb ik er grotere velgen en andere banden onder gezet (215-45-17), heb ik de druk verhoogd naar 2,6 bar, maar ik heb het idee dat dit nog wel iets hoger kan.

Gaat om een Vectra B station met een 2.2 dieselmotor (1425kg).

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Helaas kun je met alleen de velg en de band nog niet zeggen wat de druk moet zijn. Het hangt net zo goed af van het gewicht van de wagen en de rijstijl / belasting.

Het is bijna ondoenlijk om elke auto met aftermarket velg combo te gaan benoemen.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 12-08-2008 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter

(...)
Klopt, zodra ik ff bij m'n auto kan dan zal ik ff'kes kijken naar het type enzo. Het enige wat ik er nu over kan zeggen is dat het Continental 15 inch banden zijn, met een aardige wang en een op het oog gemiddelde breedte. Geen smalle altobandjes dus :P

De bandenspanning is iig wel afhankelijk van de diameter (in mijn geval 15 inch dus), als ik de fora zo afstruin. Mensen met 17 inch en hoger gooien vaker meer dan 2½ bar erin.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

Heel erg vaud gedacht.
De grip wordt nooit beter van minder oppervlak, er is alleen een kansje dat aquaplaning minder snel optreedt met smallere banden, maar een harde band IS GEEN smallere band.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hydraulik-Phunk schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 00:36:
0,2 bar verschil ga je echt niet merken in rijgedrag, althans (en nu komt 'ie;) ik merk dan bar weinig verschil :')
Ik merk dat soort dingen wel in het rijgedrag, maar ben een zeikerd wat dat betreft.
Wanneer je het echt noemenswaardig merkt is (zoals hierboven beschreven) bijvoorbeeld voor 0,2 bar lager doet dan achter, dit kan een auto heel anders laten rijden, met oog op onderstuur/overstuur. Heb ik zelf ook wel eens wat mee geëxperimenteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Anoniem: 89521 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 11:11:
[...]

Heel erg vaud gedacht.
De grip wordt nooit beter van minder oppervlak, er is alleen een kansje dat aquaplaning minder snel optreedt met smallere banden, maar een harde band IS GEEN smallere band.....
Als je de band harder oppompt heb je geen smallere band nee, maar wel een smaller raakvlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-06 19:24

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Uhm, wat erin moet scheelt heel erg veel van type auto/band.

Bijvoorbeeld een plattere band moet veel meer druk in dan een minder platte band. Mijn boekje geeft bv aan bij de 18inch standaard velgen dat er 2.9 in moet, voor de 17inch (iets minder platte band dus) wordt 2,4 gegeven. En voor de stalen velgen nog iets minder. Daarnaast verschilt t nog met hoe zwaar de auto (beladen) is...

Dus om zomaar iets te zeggen over bandenspanning is niet te doen, verschilt mijn inziens te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GreenSky schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 11:12:
[...]

Als je de band harder oppompt heb je geen smallere band nee, maar wel een smaller raakvlak.
Als je band zo hard oppompt dat hij echt bol gaat staan zit je al ver over de 3 bar en slijt ie alleen in het midden.

Bovendie had u het over grip, dat wordt NOOIT beter van een smalle band

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 89521 op 12-08-2008 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Volgens mij moet je ook over de maximaal toegestane spanning van de band (zoals vermeld op de band zelf dus) heengaan voordat je band echt te bol kan gaan staan? :?

En dan maak je het wel heel bond. Mijn auto moet voor 2,0 en achter 1,9 hebben, maar de banden zelf mogen tot 3,5 bar volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:39

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik hou niet de spanning aan die door de fabrikant (BMW) wordt opgegeven, om 2 redenen. Ten eerste komt mijn maat niet voor in de tabel, en ten tweede is die spanning meer op comfort gebasseerd dan op de beste prestaties. Je kan beter de adviesdruk van de bandenfabrikant aanhouden. De adviessite van Vredestein is erg handig daarin. Ik heb ooit een andere adviessite gevonden van een andere fabrikant en die gaf exact dezelfde waardes op, en die liggen een paar tienden hoger dan wat BMW adviseert.

Zowel te zachte als te harde banden zijn nadelig voor je grip. Een te harde band gaat gemakkelijk glijden, een te zachte vervormt meer, waardoor z'n grip ook afneemt. Op het verbruik zit nauwelijk verschil in de dagelijkse praktijk (net als mijn ervaring tussen brede zomerbanden en smalle winterbanden).

@Tofu
Ik zou toch de deskundigheid van die monteur serieus in twijfeltrekken met dat verhaal... Een fabrikant adviseert niet zomaar een bepaalde spanning. Als je daar ruim onder gaat zitten, gaat de band "rollen" en krijg je onherroepelijk last van onderstuur.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
2,0 en 1,9 is wel laag, ik zou minimaal 2,2 doen, maar goed hoeft niet.

Over dat raakoppervlak, ik denk dat er wel wat veranderd aan het raakoppervlak (of teminste, waar het gewicht zich op centreert, je hele hele band raakt toch altijd wel het asfalt) zonder dat we het zien, voordat het echt bol gaat staan zodat we het kunnen zien. Er gebeurt namelijk al van alles (de auto voelt lichter met rijden, rijdt zuiniger) bij 0,3 bar verschil om maar wat te noemen. Dat heeft toch allemaal met raakoppervlakte te maken of niet.

Ik moet zeggen dat ik ze alweer een tijdje niet gecontroleerd heb, al zijn het nieuwe Toyo's op prima velgen, dus zal het wel los lopen. Misschien dat ik ze voor wel even wat zachter zet dan achter (wat een heel verkeerd idee is voor de meeste mensen! Niet zo maar doen!), aangezien mijn auto in het begin beetje ondersturend is, zeker met de regen. (lichte voorkant, geen motor)
Goeie herinnering dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

Leuk al die adviezen hier, maar zolang niemand dezelfde bandenmaat eronder heeft liggen (of dezelfde auto) heb je daar natuurlijk geen reet aan.

Wil je het uitzoeken voor jou auto? Ga dan met krijtjes klooien op een lege parkeerplaats.

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GreenSky schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 13:10:

Er gebeurt namelijk al van alles (de auto voelt lichter met rijden, rijdt zuiniger) bij 0,3 bar verschil om maar wat te noemen. Dat heeft toch allemaal met raakoppervlakte te maken of niet.
Dat heeft te maken met de mate waarin een band vervormt (met name de zijwangen).
Een harde band vervormt minder en heeft minder rolweerstand en stuurt lichter , zo simpel is het.

Het raakoppervlak verandert amper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 01:09:
Helaas kun je met alleen de velg en de band nog niet zeggen wat de druk moet zijn. Het hangt net zo goed af van het gewicht van de wagen en de rijstijl / belasting.

Het is bijna ondoenlijk om elke auto met aftermarket velg combo te gaan benoemen.
Er zouden best wel eens tabelletjes mogen komen met bandenmaten/ autogewicht / max. snelheid enz. en dan met max. en minimale druk voor de combo.
Best te doen IMO en bestaat misschien ook wel, maar uit Google kwam heel veel, maar niks concreets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Anoniem: 89521 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 17:25:
[...]

Dat heeft te maken met de mate waarin een band vervormt (met name de zijwangen).
Een harde band vervormt minder en heeft minder rolweerstand en stuurt lichter , zo simpel is het.

Het raakoppervlak verandert amper.
Opzich ben ik het wel met je eens, dit bepaalt wel het grip etc in de bochten. Maar op een rechte en vlakke asfalt weg is het toch het raakoppervlak dat verschil uit maakt in het sneller of langzamer rijden en remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:53
M'n Vectra heeft
- voor: 215/40 ZR17, met 2,5 bar (voorheen ook 215/45 met ook 2,5 bar)
- achter: 215/45 ZR 17, met 2,7 bar

M'n TransAm heeft
- voor 245/50 VR16
- achter 255/50 VR16

De laatste keer dat ik van de TransAm de banden gecontroleerd heb stonden ze rondom op 2,8 waarvan ik zeker weet dat ik ze daar nooit op gezet heb. Maar ze waren wel warm na een stukje rijden, dus heb daar niks aan veranderd. Een volgende keer als hij weer kan rijden probeer ik te controleren als ze koud zijn, en denk dat ik ze ook zo rond de 2,5-2,7 zal zetten.

Wat betreft meer/minder grip en weggedrag... met de Vectra op de Nurburgring reed ik eerst ook met 2,5 voor en 2,7 achter. Reed op zich prima. Echter een ander Ring-weekend had ik ze rondom door m'n bandenspecialist rondom op 3,0 of zoiets laten zetten (of achter misschien 3,2 dat weet ik niet meer), en ik merkte het meteen op de Ring: MINDER onderstuur, en dus harder/makkelijker de bocht door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het heeft niet alleen te maken met het gewicht van je auto, maar ook met je bandenmaat. Als er dus een andere maat banden onder ligt dan wat op je tankdop staat dan klopt die info al niet meer.
Het enige juiste antwoord. Daarom de raad van de fabrikant van de band opvolgen of de orginele gehomologeerde banden gebruiken. Ik verlaag alleen de bandendruk wanneer ik flink ga gassen. Ik krijg de banden dan op voldoende hoge temperatuur zodat de totale warme einddruk goed blijft. 0.5bar onder de aanbevolen druk compenseren door snel te sturen (en warm houden) is moeilijk en krijg ik niet heel vaak goed.

[ Voor 24% gewijzigd door Chevy454 op 12-08-2008 21:35 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GreenSky schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 17:54:
[...]

Opzich ben ik het wel met je eens, dit bepaalt wel het grip etc in de bochten. Maar op een rechte en vlakke asfalt weg is het toch het raakoppervlak dat verschil uit maakt in het sneller of langzamer rijden en remmen.
Tja, ik bedoelde met mijn opmerkingen (ook de eerdere ) dat imo (in mijn opinie) de bandenspanning wel invloed heeft op het weggedrag , maar weinig/niet op het raakvlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik heb gister even gekeken op m'n banden en gelijk bijgevuld... achter 2,4 voor 2,5. Vanmorgen ff 20 km gereden naar m'n werk en volgens mij rijdt het gewoon goed.

Voorste band: Continental "Premium Contact" 205/60/R15
Achter: Continental ook 205/60/R15
Auto is een Golf 4, weegt 1050 kg en voorwielaandrijving en motor voorin (maar dat wisten jullie ws al :P ).

Dus als iemand een beetje kan inschatten hoeveel bar er bij mij in moet, bij voorbaat dank.
edit: m'n DOT code heb ik ook gelezen. Er staat DOT AFVH PXB6 1002. Betekent dit dat m'n band in 2002 is gemaakt? :? Zou wel tijd zijn voor een nieuwe dan.

[ Voor 14% gewijzigd door _Christiaan_ op 16-08-2008 15:33 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Die spanning is een beetje te hoog naar mijn mening en ervaring met die auto/maat, tenzij je ze warm hebt gevuld. Ik zou er nog een tiende of twee tiende afhalen. Voorkomt onregelmatige slijtage.
En dot 1002 is inderdaad de tiende maand van 2002.

[ Voor 18% gewijzigd door MadMan op 16-08-2008 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Minder oppervlak verbetert NOOIT de grip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 07:18
Zojuist ook maar even mijn banden gecontroleerd:
De voorbanden zijn uit half 2007, deze heb ik een maand of 2 geleden laten monteren. Blijkbaar hebben ze al even op de bandenzolder gelegen, ze waren ook van verschillende produktieweken.
De achterbanden zijn schrikbarend... de ene heeft geen DOT codering, de andere heeft een DOT-codering van eind 2003, wat erop wijst dat dit waarschijnlijk nog een originele band is, de auto is in Januari 2004 op kenteken gekomen.
Weet ik ook meteen waar de beroerde wegligging bij nat weer vandaan komt, als bovenstaand vermoeden klopt hebben de achterbanden nml al 125.000km afgelegd zonder dat dit aan het profiel te zien is. Wat mij betreft wissel ik voor en achter om zodat ik achter meer grip heb en de oude banden voor sneller slijten.
Overigens heb ik deze banden afgevuld op 2.5bar, Peugeot geeft 2.4 aan, maar zo precies is mijn pomp niet met die analoge wijzer :X.
Komende winter ga ik nog een set 14" wielen aanschaffen en daar de winterset die ik voor de Golf had op monteren. 175/65/14 en 185/60/14 hebben nagenoeg dezelfde rolomtrek. Zonder winterbanden rijden in de winter wordt met deze auto kamikaze met de huidige achterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Anoniem: 89521 schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 18:47:
[...]

Minder oppervlak verbetert NOOIT de grip
Als je op sneeuw of in hevige regen rijd heb je wel degelijk meer grip met minder oppervlak. Door het smallere raakvlak "snijd" je als het ware door de sneeuw/waterlaag waardoor je contact hebt met het asfalt. Met te brede banden rijd je "op" de sneeuw of waterlaag.
Dit geld dus NIET voor brede banden die hard zijn opgepomt, dit gaat puur om de vergelijking tussen smalle en brede banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
_JGC_ schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 18:52:
Wat mij betreft wissel ik voor en achter om zodat ik achter meer grip heb en de oude banden voor sneller slijten.
Je hoeft niet te wachten tot ze versleten zijn als je ze wilt vervangen hoor? :+

Volgens mij slijt oud en droog (hard!) rubber nog eens minder snel ook, dus of het nu zoveel sneller zal gaan als je ze voor legt? Vervang ze dan lekker meteen voor nieuwe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
MadMan schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 18:01:
Die spanning is een beetje te hoog naar mijn mening en ervaring met die auto/maat, tenzij je ze warm hebt gevuld. Ik zou er nog een tiende of twee tiende afhalen. Voorkomt onregelmatige slijtage.
En dot 1002 is inderdaad de tiende maand van 2002.
Dat verklaart dan al die kleine scheurtjes. Die band is gewoon 6 jaar oud al. Hoewel het profiel er nog goed uit ziet, erg goed zelfs als je kijkt hoe oud die band al is. (auto heeft 135k km op de teller) De randjes van het profiel zijn nog gewoon scherp enzo en er is nog ruim voldoende afstand tussen die 'hobbeltjes' in het profiel en de hoogte van het profiel zelf.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
1002 = 10e week van 2002

Pagina: 1