Kabel aftappen voor hoofdkontactdoos?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191435

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem, ik wil boven tv kijken maar we hebben boven geen directe verbinding van boven naar de hoofdkontactdoos waar de splitter zit die internet, tv en telefonie van elkaar scheidt. Deze hoofdkontaktdoos zit namelijk niet in de meterkast maar in een tussenkamer op de begane grond. De draad die naar boven moet kan alleen via de meterkast naar boven en er kan geen nieuwe kabel van de tussenkamer naar de meterkast getrokken worden. Hoe krijg ik dan toch beeld boven? Ik dacht er van uitgaande dat de kabel bij de meterkast binnen komt hem hier door te snijden, er een drieweg splitter op te zetten, en op het nieuwe eindje weer een splitter die we ook in de tussenkamer hebben (Tratec Pdf-65 van casema) die internet, telefonie en tv van elkaar scheidt. Maar moet je er per se zo'n splitter tussen zetten als je alleen tv wilt gebruiken boven? Het is geen optie de hoofdkontactdoos geheel naar de meterkast te verplaatsen omdat alle computers in de tussenkamer staan en ik geen draadloos heb, ook gaat de tv kabel van de tussenkamer naar de woonkamer voor de tv. Kan dit wat ik wil, en zijn er alternatieven mocht het niet kunnen? Ik wil liever geen draadloos omdat hoewel de afstand hemelsbreed niet zo groot is er altijd mensen beneden lopen en ik een hekel heb aan storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSaN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-06 23:38
Anoniem: 191435 schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 17:24:
Ik zit met het volgende probleem, ik wil boven tv kijken maar we hebben boven geen directe verbinding van boven naar de hoofdkontactdoos waar de splitter zit die internet, tv en telefonie van elkaar schijt...
Gelukkig heb ik die splitter niet:P

EDIT:

Als je het verbetert, 1The_Force1, doe het dan wel goed: ...van elkaar scheidt.

[ Voor 11% gewijzigd door DaSaN op 11-08-2008 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
:z , maar weet je een oplossing?

edit: jaja, dyslexie :X

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 191435 op 11-08-2008 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:41

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hoofdaansluiting verplaatsen naar de meterkast en met het terugtrekken van die kabel even een UTP kabel eraan knopen?

Splitten voor de splitter lijkt me niet erg bevorderend voor je signaal.

offtopic:
Het is scheidt, je zat wel goed met die t. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:24
Als de hoofdcontactdoos niet in de meterkast zit, maar in die andere kamer, dan loopt de kabel hoogstwaarschijnlijk NIET via de meterkast.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar stel dat hij wel door de meterkast loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, verandert eigenlijk niet zoveel. Er zijn hele goede reden waarom de kabelaars zeer nadrukkelijk aangeven dat je niet met de groene kabel moet prutsen voor het overnamepunt (AOP) - waar dan ook dat in je huis is:
  • de signaalsterkte op verschillende frequenties is berekend op de kabellengte van eindversterkerkast (op straat) naar de AOP. Door zelf te gaan kloten met die lengte (extra kabel oplassen of juist de kabel inkorten) is het mogelijk dat je het signaal te sterk of te zwak maakt. Bovendien kan het signaal 'scheef' gaan staan - dus bijvoorbeeld de hoge frequenties te sterk maar de lage frequenties te zwak, of omgekeerd.
  • Je kabelaar garandeert de kwaliteit van het signaal tot aan het overnamepunt. Op moment dat je zelf in hun kabels gaat zitten snijden kunnen zij ook geen verantwoordelijkheid nemen voor het signaal. Als ze toch een monteur sturen bij problemen en dit soort zooi vinden, kan het je wel eens geld kosten om het in de oorspronkelijke staat te herstellen :o
  • een AOP is er niet alleen voor om het signaal binnen te laten, het is er ook voor om te zorgen dat er geen stroom kan lopen. Daarom is een AOP altijd galvanisch gescheiden. Dat betekent dat als je buurman door een storing of prutserij 230V op de kabel zet, jij niet bang hoeft te zijn voor electrocutie. Als je een splitter die niet galvanisch gescheiden is *voor* het AOP gaat monteren, stel je jezelf wel bloot aan wat voor stromen dan ook over het netwerk vloeien. Dat is gewoonweg gevaarlijk...
Wat dan wel doen? Drie opties:

1) kabelaar contacteren en vragen of ze het AOP naar de meterkast verplaatsen. Is professioneel, betrouwbaar en geeft je de meeste (nette) mogelijkheden, maar is niet goedkoop. Reken op honderden EUR.
2) linksom of rechtsom vanaf een splitter die op je huidige AOP aansluit zelf een kabel naar boven trekken. Of je dat via de muur, langs de plint of hoe dan ook doet is jouw keuze. Misschien niet zo net, maar het is wel veilig en goedkoop.
3) alsnog kiezen voor een andere optie dan coaxbekabeling binnenhuis (sowieso so 20th century :z ). Wat dacht je van servertje met TV kaart bij het AOP en via VLC de boel binnenhuis streamen? :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4pp3l
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-06 10:25
Ik heb wel even een vervolg vraag..
In het huis waar ik ben komen te wonen heb ik zelf het AOP vervangen. Dit omdat de vorige bewoner dat ook had gedaan en dit waarschijnlijk met een contactdoos van de gamma had gedaan. Dit lag los op de grond en zag er niet echt als een 'normaal' AOP. Vandaar dat ik (zonder de signaal kwaliteit heb bekeken) dat ding eraf heb gehaald.

Ik heb een Tratec TRAS1000 gekocht en deze netjes aangesloten. Nu heb ik inmiddels perfect beeld, alleen een lichte storing op nederland 1. Dit vind ik raar, want de rest van de zenders is haarscherp. Ligt dit ergens aan? Vooral omdat het nederland 1 is, ligt dit niet 'vooraan in het spectrum' ofzoiets?

Nog een ander punt, die TRAS1000 had een aarde draad erbij. Zodra ik deze netjes aard heb ik op alle zenders erg veel storing, maar als ik de aarde draad los laat hangen dan is het perfect (behalve ned 1dus). Maar het lijkt me dat die aarde draad er niet voor niks bij zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

4pp3l schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 17:22:
Ik heb wel even een vervolg vraag..
In het huis waar ik ben komen te wonen heb ik zelf het AOP vervangen. Dit omdat de vorige bewoner dat ook had gedaan en dit waarschijnlijk met een contactdoos van de gamma had gedaan. Dit lag los op de grond en zag er niet echt als een 'normaal' AOP. Vandaar dat ik (zonder de signaal kwaliteit heb bekeken) dat ding eraf heb gehaald.
De vorige bewoner was blijkbaar een prutser :z
Ik heb een Tratec TRAS1000 gekocht en deze netjes aangesloten.
Goed spul :)
Nu heb ik inmiddels perfect beeld, alleen een lichte storing op nederland 1. Dit vind ik raar, want de rest van de zenders is haarscherp. Ligt dit ergens aan? Vooral omdat het nederland 1 is, ligt dit niet 'vooraan in het spectrum' ofzoiets?
Aangezien je niet meldt welke provider je hebt en in welk gemeente je woont is hier geen antwoord op te geven. Vaak zitten de NL publieke zenders laag in de VHF frequenties - bij mij in Amsterdam (UPC) zit NL1 analoog op 216MHz - maar dat is absoluut niet overal zo. Bij m'n broertje in Rotterdam (ook UPC) zit NL1 analoog juist op 768MHz :o

Zoek allereerst op de site van je kabelaar op op welke frequentie NL1 analoog zit in jouw gemeente. Kijk vervolgens naar exact wat de "storing" is - gaat het om ruis of strepen?

Bij strepen heb je te sterk signaal of interferentie, ruis is te zwak signaal of interferentie, of gewoon slecht signaal door slechte contacten.

Zit NL1 helemaal onderaan met strepen, dan komt het signaal iets te sterk binnen. Een splittertje ertussen kan in dit geval juist helpen 8)7 Zit NL1 onderaan en heb je ruis, dan kan zijn dat de kern van de kabel niet goed (genoeg) contact maakt, of dat er een collectief probleem is (vraag de buren...). Zit NL1 bovenin en heb je ruis, dan is het signaal te zwak. Als dit echt je eerste aansluitpunt in huis is, zit er dan weinig anders op dan de kabelaar erbij te halen. En als NL1 niet de hoogste of de laagste frequentie is, maar wel de enige met problemen - dan heb je last van instraling. Oorzaak kan van alles van een halogeendimmer tot een Digitenne zendmast zijn, oplossing is zorgen voor goed afgeschermde kabels (metalen connectoren!)
Nog een ander punt, die TRAS1000 had een aarde draad erbij. Zodra ik deze netjes aard heb ik op alle zenders erg veel storing, maar als ik de aarde draad los laat hangen dan is het perfect (behalve ned 1dus). Maar het lijkt me dat die aarde draad er niet voor niks bij zit?
Klinkt alsof *iets* dan niet netjes geaard is :o

Ook hier: geef aan wat "storing" is. Maar hoe dan ook, is het niet een beter idee om gewoon de kabelaar een kijkje te laten nemen. Het AOP is hun eigendom en hun verantwoordelijkheid. Jij betaalt voor een goed signaal daar, laat ze eens zorgen dat zij dat ding goed plaatsen en er goed signaal op staat :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11
dion_b schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 16:51:
• een AOP is er niet alleen voor om het signaal binnen te laten, het is er ook voor om te zorgen dat er geen stroom kan lopen. Daarom is een AOP altijd galvanisch gescheiden. Dat betekent dat als je buurman door een storing of prutserij 230V op de kabel zet, jij niet bang hoeft te zijn voor electrocutie. Als je een splitter die niet galvanisch gescheiden is *voor* het AOP gaat monteren, stel je jezelf wel bloot aan wat voor stromen dan ook over het netwerk vloeien. Dat is gewoonweg gevaarlijk...[/list]
Interessant++ :)

situatie
Bij mij had de vorige bewoner had de boel nogal creatief achtergelaten: op de groene kabel een plastic IEC stekker, die stekker ging in de TV-outlet van een RTV-wanddoos (denk ik, zag er gammel uit) waarvan de ingang naar een 2-weg splitter (F-connectoren ftw) voor de aansluitingen in het huis.
(De vorige bewoner had er ook een versterker tussen zitten en bij het meenemen de boel wat creatief achtergelaten.)

Bovenstaande heb ik op dit moment veranderd in: F-connector op groene kabel en deze direct aan de (retourgeschikte) versterker waarna de boel verder gesplitst wordt naar kabelmodem en RTV-dozen.
(Als tussenstap ook het kabelmodem voor de versterker gehad mbv 2-weg splitter, maar de huidige setup geeft exact hetzelfde resultaat (modemwaarden) en voorkomt een extra demping van 2.5dB voor het signaal versterkt wordt.)

vraag
Als ik het goed begrijp doe ik er goed aan de groene kabel niet direct op de versterker aan te sluiten, maar dit galvanisch te scheiden en/of een AOP te creeren?
Hoe zou ik dat in dit geval het beste kunnen doen? Het lijkt me weinig zinvol om een soort van RTV-wanddoos als AOP te hebben aangezien dat onnodig uitsplitst naar tv en radio en ik dan weer IEC-connectoren heb.
Aarding is op zich mogelijk, maar heb ik eigenlijk nooit eerder gezien? Gezien de spanning die op de mantel van de UPC kabel staat (vonken ftw) zou het wel een aardige oplossing zijn.

Als ik bovenstaande vergelijk met de situatie in de meterkast van een nieuwbouwappartement wat ik laatst zag dan heb ik in de laatste ook niets herkend wat zou moeten duiden op een AOP: gewoon een binnenkomende kabel welke met een splitter verdeeld wordt door het huis.

edit:

Even doorgezocht, maar ik moet dus even op zoek naar een 'isolator' met nette F-connector aansluitingen. * Rukapul gaat op zoek. * Rukapul gaat toch ook nog even kijken in de bak met oude UPC meuk omdat daar nog wat spul in zat voor de DHZ 'alternatieve situatie'.

edit:

Hmmz. voor het opbouwfilter op de oude AOP (RTV->R+TV+data) heb ik ook geen equivalent.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 13-08-2008 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rukapul schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 13:12:
[...]

vraag
Als ik het goed begrijp doe ik er goed aan de groene kabel niet direct op de versterker aan te sluiten, maar dit galvanisch te scheiden en/of een AOP te creeren?
Yup :)
Hoe zou ik dat in dit geval het beste kunnen doen? Het lijkt me weinig zinvol om een soort van RTV-wanddoos als AOP te hebben aangezien dat onnodig uitsplitst naar tv en radio en ik dan weer IEC-connectoren heb.
Neem dan een eengats-AOP met F-connector. Naam ben ik even kwijt (NTP-S komt in me op, maar ik kan er flink naast zitten) :z

Die dan gewoon rechtstreeks op de versterker aansluiten. Die 2.5dB ben je wel kwijt, maar kabelaars gaan uit van dat verlies bij het berekenen van de signaalsterkte. Te weinig demping kan ook problemen geven...
Aarding is op zich mogelijk, maar heb ik eigenlijk nooit eerder gezien? Gezien de spanning die op de mantel van de UPC kabel staat (vonken ftw) zou het wel een aardige oplossing zijn.
De mantel van de coaxkabel is al geaard, maar dat is in de wijkcentrale. Er kan een fors potentiaalverschil zijn tussen aarde bij jou en aarde daar. Toch zou ik bij echte vonken gaan denken aan apparatuur bij jou dat niet geaard is - een ongeaarde PC heeft 115VAC op de behuizing staan. Dat trekt makkelijk een vonk :o
Als ik bovenstaande vergelijk met de situatie in de meterkast van een nieuwbouwappartement wat ik laatst zag dan heb ik in de laatste ook niets herkend wat zou moeten duiden op een AOP: gewoon een binnenkomende kabel welke met een splitter verdeeld wordt door het huis.
Nieuwbouw kan ook door Beun de Haas aangelegd zijn. Dat gezegd, mogelijk is die splitter intern al voorzien van galvanische scheiding, dus het hoeft niet per se fout te zijn.
Even doorgezocht, maar ik moet dus even op zoek naar een 'isolator' met nette F-connector aansluitingen. * Rukapul gaat op zoek. * Rukapul gaat toch ook nog even kijken in de bak met oude UPC meuk omdat daar nog wat spul in zat voor de DHZ 'alternatieve situatie'.
Nope, daar ga je alleen een POS-F tweewegsplitter zonder isolatie vinden :z

[ Voor 27% gewijzigd door dion_b op 13-08-2008 13:45 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1