Multimeter welke kan ik het beste kopen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-03 21:55

it0

Mijn mening is een feit.

Topicstarter
Nu met mijn multimeter de amperages niet meer gemeten kunnen worden is het misschien tijd om een andere aan te schaffen.

Wat me opvalt is dat het aanbod enorm is.
Ik ben maar een simpele hobbyist die met microcontrollers aan het spelen is, dus een multimeter is echt nodig en ik denk dat het 5 euro model zelfs goed genoeg is voor mijn behoeften.

Een analoge van wat ik lees is niet aan te raden omdat deze of onnauwkeurig is on stroom snoept van je circuit.

Voor de digitale zie ik eigenlijk maar 2 verschillende versies, met of zonder autorange.
Dat laatste lijkt me wel handig , maar van hetzelfde merk bieden ze er dan nog 10 aan en ik zie/snap het verschil niet.

Kortom wat gebruiken jullie en wat raden jullie mij aan?

Voor meer info zie ook
NL: Wikipedia: Multimeter
ENGELS: Wikipedia: Multimeter

Hier een listing van wat shops, niet dat ik me tot deze wil beperken
http://www.eleshop.nl/multimeters-c-29.html
http://www1.conrad.nl/scr...&~cookies=1&scrwidth=1280
http://www.display.nl/Meetapparatuur/Multimeter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProphet
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-05 15:41

TheProphet

unifi-forum.nl

Ik zelf gebruik deze...

Afbeeldingslocatie: http://news.fluke.com/images/Products/Industrial/Digital_Multimeters/F-77-IV_01a_200p.jpg

De NIEUWE Fluke 77-IV digitale multimeter beschikt over de functies die u nodig hebt om de meeste elektrische en elektronische problemen op te lossen. Deze meter is eenvoudig te gebruiken en is aanzienlijk verbeterd ten opzichte van de oorspronkelijke 70-serie van Fluke. Zo heeft deze meter meer meetfuncties, voldoet hij aan de meest recente veiligheidsnormen, en heeft hij een veel groter display dat gemakkelijker is af te lezen.

Meetfuncties:
Meetbereik tot 1000 V
AC-metingen volgens de gemiddelde waardemethode
0,3% nauwkeurigheid
10 ampère continu (20 A gedurende 30 seconden)
Frequentie- en capaciteitsmeting
Weerstands- en doorbeltest

http://www.fluke.nl/comx/show_product.aspx?pid=36987&locale=nlnl&product=hma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
ik heb zelf een voltcraft at-200
een multimeter die eigenlijk afgestemd is voor toepassingen in de autotechniek, maar een aantal erg handige functies heeft:

capaciteitsmeting
toerental meting van een auto
frequentie / duty cycle meten
thermometer (zowel celsius als farenheit)

te koop bij conrad, geloof dat ie 50 euro was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik pruts ook maar een beetje aan met uC's en een voltcraft van een euro of 40 is daar goed genoeg voor.

Ik heb deze (maar volgens mij heb ik er minder voor betaald dan de prijs die nu op de conrad site staat)

Autorange is erg handig, ik zou geen nieuwe kopen zonder.
Bij mij zit het er niet op, maar een transistor tester mis ik soms wel een beetje
Auto-power-off is voor mij ook een handige :)

edit:

iets te lang gewacht met posten ;) maar ik sluit me dus bij de vorige poster aan
Thermometer en freq/dutycycle zijn idd erg handig

[ Voor 14% gewijzigd door Anthor op 11-08-2008 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Eentje van wel 4 (!) euro, bij de Aldi geloof ik.
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/multimeter.jpg
Topcraft TMMH 930

Gaat een 9 volt blokje in, wel zo handig. Heb er zelf backlight in gemod, dat is wel aan te raden. Mis alleen nog een diode beeper. Kan uiteraard alleen de basic dingen;
DC 10A 600V
AC 600V
Weerstand 2000k
diode test
transistor hFE

Hij heeft ook gewoon standaard banaan connectors, je kan dus ook gewoon andere probes eraan hangen. Sommige goedkope modellen hebben de snoeren vast zitten, da's niet handig. Autorange mis ik niet echt om eerlijk te zijn, je weet over het algemeen toch wel wat de range is waarin je gaat meten.
Misschien is hij niet echt nauwkeurig, maar is dat interessant? Ik heb iig geen componenten die gevoelig zijn voor een honderdste volt meer of minder. Sowieso haal je die nauwkeurigheid alleen als je hem regelmatig ijkt en volgens mij zijn er niet veel amateurs die dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:22

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb een voltcrash vc-820, kan ook capaciteit en Hz/duty cycle meten, wel erg handig soms.

Eigenlijk maakt de multimeter niet heel erg veel uit, als beginner haal je gewoon een goedkope, dan is ie ook goedkoop vervangbaar zegmaar.

Ow, en als amperes niet meer werken is er een goede kans dat intern gewoon een zekering stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-06 12:17

Part

Helemaal niets.....

Als een 5 euro model aan alle behoeften voldoet zie ik geen reden om meer uit te geven.
Later kom je vanzelf wel tegen wat je echt wil hebben en zelf dan is het nog heel handig om er een 5 euro model bij te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
*Opsomtopic alert*
Nadat mijn vorige multimeter erg onbetrouwbaar bleek te zijn (Testlab/Metex 3900 kloon ding) , heb ik al geruime tijd de
Velleman DVM860BL
Afbeeldingslocatie: http://www.velleman.be/images/products/1/dvm860bl.jpg
Kost momenteel rond de € 40
Ik ben geen fanatieke electronicaman, maar af en toe wil ik toch 'meten=weten'
Bevalt prima, voor specs zie bovenstaande link.
Veel gebruik ik de ingebouwde batterij-testfunktie, die niet de rustspanning meet, maar de batterij daadwerkelijk dmv een klein stroompje ontlaadt en vervolgens de spanning weergeeft.
Klein puntje vind ik dat in mode spanning (V) het ding standaard op AC staat en dat je even een knopje moet drukken om DC te meten. Als je er even niet aan denkt kan dat verwarrend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb een F115 en wil niet meer anders dan Fluke. Heerlijke snoeren, ding is hufterproof en mooie metingen. Bargraph zit erop.

Enige nadeel is dat je met het backlight aan ook echt voor het display moet zitten en niet erboven\onder.
Fijn ding, was wel aan de prijs (200E ex btw @ farnell (ja ik weet, te duur)).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 260170

TheProphet schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 16:02:
Ik zelf gebruik deze...

[afbeelding]

De NIEUWE Fluke 77-IV digitale multimeter beschikt over de functies die u nodig hebt om de meeste elektrische en elektronische problemen op te lossen. Deze meter is eenvoudig te gebruiken en is aanzienlijk verbeterd ten opzichte van de oorspronkelijke 70-serie van Fluke. Zo heeft deze meter meer meetfuncties, voldoet hij aan de meest recente veiligheidsnormen, en heeft hij een veel groter display dat gemakkelijker is af te lezen.

Meetfuncties:
Meetbereik tot 1000 V
AC-metingen volgens de gemiddelde waardemethode
0,3% nauwkeurigheid
10 ampère continu (20 A gedurende 30 seconden)
Frequentie- en capaciteitsmeting
Weerstands- en doorbeltest

http://www.fluke.nl/comx/show_product.aspx?pid=36987&locale=nlnl&product=hma
deze gebruik ik ook, ben er tevreden over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Fluke heeft eigenlijk in mijn ervaring alleen maar goede meters. Ze worden veel in de professionele sfeer gebruikt en hebben daar een goede reputatie vanwege kwaliteit en hoge precisie. Alleen voor een amateur vrij prijzig. Als dat geen bezwaar is, heb ik maar één advies, kopen.
Naast Fluke is HP ook goed, maar eveneens vrij duur.
Alternatief is een goedkoopie van een paar tientjes in een electronica hobbywinkel. Hoe die uitvallen weet ik niet, maar ik vrees dat die deze precisie nooit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Die goedkope meuk van aldi etc. gaat wel heel erg snel stuk hoor. Ik ram er zowat twee doorheen per jaar. Nou ben ik ook wel best een fanatiek elektronica-hobbyist, maar ik zal ook langzamerhand eens aan de fluke moeten...

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:05

Theuno

Da Devil Crew

Ik heb al tig jaar een Dyntek 112 (10+ jaar denk ik..). Nog geen autorange etc, maar toch best uitgebreid kwa functies.

Afbeeldingslocatie: http://www.oscilloscoop.nl/foto-dynatek/112-accesoires-klein.jpg

Als ik nu een nieuwe meter zou kopen zou het er in elk geval een met autorange zijn. Aan die knop blijven zwengelen is niet leuk. En ik zou meteen weer voor een beetje kwaliteit gaan, ik vertrouw de metingen van een 5 euro meter ook niet helemaal. Dus een Fluke of Dynatek lijkt me geen verkeerde beslissing, en je hebt dan een apparaat wat heel lang mee zal gaan.

Enige wat ik mis is eigenlijk lage L en C metingen, dus daar zoek ik nog iets voor. Maar dit zijn dingen die je niet nodig hebt met microcontrollers, en je eigenlijk niet tegenkomt op een multimeter.

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:16

Illusion

(the art of)

Áls je een autorange meter koopt, zorg dan dat je wel de mogelijkheid hebt om de range "vast" te zetten. Niets is zo vervelend om als je met veel korte metingen bezig bent steeds de hele range langs te zien schieten. bijv bij metingen die altijd 0V of 0,5V zijn steeds eerst: 0000V(1sec), 000.5V(weer 1 sec), 00.50V(weer 1 sec) en dan als laatste 500mV. Stapelgek word ik daarvan

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True over autorange.
Over C metingen: fluke 115 heeft dat.

Voor goedkopere fans is voltcraft ook wat.
Hier trouwens geen Gossen fanaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

it0 schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 15:51:
Nu met mijn multimeter de amperages niet meer gemeten kunnen worden is het misschien tijd om een andere aan te schaffen.
Waarom niet gewoon een weerstand pakken en spanningsval daarover heen meten? Doen de MMs ook hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ssj3gohan schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 22:57:
Die goedkope meuk van aldi etc. gaat wel heel erg snel stuk hoor. Ik ram er zowat twee doorheen per jaar. Nou ben ik ook wel best een fanatiek elektronica-hobbyist, maar ik zal ook langzamerhand eens aan de fluke moeten...
Geen last van :? Ik dacht ook dat dit ding snel stuk ging, heb er 2 gekocht. Die 2e ligt sinds 2005 vrijwel ongebruikt in de kast 8)7
Heb 'm zelfs een keer tussen een coilgun gehangen, liep zoveel stroom doorheen dat de meetsnoeren en connectors licht gaven (ja echt) maar hij doet 't nog steeds :+
Heb pas 1x zo'n goedkoop ding dood gezien, toen probeerde iemand de spanning van een elektrische vliegenmepper te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Illusion schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 23:12:
Áls je een autorange meter koopt, zorg dan dat je wel de mogelijkheid hebt om de range "vast" te zetten. Niets is zo vervelend om als je met veel korte metingen bezig bent steeds de hele range langs te zien schieten. bijv bij metingen die altijd 0V of 0,5V zijn steeds eerst: 0000V(1sec), 000.5V(weer 1 sec), 00.50V(weer 1 sec) en dan als laatste 500mV. Stapelgek word ik daarvan
Wat voor slome meter is dat nou weer? Mijn multimeter (Fluke 25) heeft gewoon direct de goede range wanneer je iets meet. Mooi ding trouwens die fluke 25. Gekocht op marktplaats voor 25 euro. Erg solide ding, is zelfs waterdicht. Heeft alleen simpele metingen (geen Hfe of condensator). Backlight lijkt mij niet echt nodig. Als je in een goed verlichte ruimte zit kan het het schermpje goed lezen en de batterijen gaan veeeeel langer meer zonder. Bij mijn meter gaat het low-battery icoontje aan wanneer er nog 60 uur aan energie in de batterij (9V) zit. Batterijen hoeven een keer in de 5 jaar ofzo vervangen te worden bij fanatiek gebruik.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 12:52

DaWaN

'r you wicked ??

Die 5 euro meters hebben schandalig slechte probes, als je dan een goedkope meter koopt koop er dan iig ééntje met fatsoenlijke probes, en wanneer je het ding toch niet voor ultra kritische dingen gebruik is zoals Firefly al zegt is zo'n goedkoop ding al precies genoeg.
Enig puntje waar je wel op moet letten is de batterijen in die goedkope dingen, wanneer die leeg beginnen te raken dan kloppen je metingen niet meer.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-06 06:19
Ik heb een simpele multimeter van de aldi voor €8, AC/DC spaning en stroom, batterijtester, ohmmeting, diodemeting en doormeetstand (piepstand)

Geen autorange wat enorm spijtig is, nu moet je de hele tijd de juiste schaal kiezen om in een hogere nauwkeurigheid te kunnen meten.
De volgende mm die ik koop is er een met! En een wat kwalitatievere, om een voorbeeldje te geven, ik zou er geen spanning mee willen meten als die op de Amperestand staat. Ik denk dat de smeltveiligheid er gewoon uitvliegt met alle gevolgen van dien.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb trouwens ook nog een duspol
makkelijk voor het snelle en botte meetwerk in huisinstallaties
Afbeeldingslocatie: http://www.hundt-direkt.de/images/320001.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Ik heb een Fluke gekocht uit China via eBay - geloof voor zo'n 50-60 euro terwijl een beetje Fluke in NL al 200 moet opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zeker weten dat het een echte is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Ja dat zijn echte flukes maar worden alleen in china verkocht. Je kan ze namelijk bij deze samenkopenactie kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
vdbeke schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 09:43:
....... een voorbeeldje te geven, ik zou er geen spanning mee willen meten als die op de Amperestand staat. Ik denk dat de smeltveiligheid er gewoon uitvliegt met alle gevolgen van dien.
Daarin voorziet de wat duurdere meter zoals de Fluke inderdaad in door een alarmsignaal te geven bij een tegenstrijdigheid in de stand van de meetbereikschakelaar en de bus waar je meetsnoer in zit.
Blijft natuurlijk nog steeds zelf uitkijken, want hij zal nooit luidkeels (en ook niet zachtjes ;) ) roepen "niet doen" als dat allemaal wel overeenkomt en je bent in een ogenblik van een blackout toch zo stom om zoiets te doen. Geen enkel apparaat is wat dat betreft foolproof.
Reken er maar op dat je meter dan alsnog in puin ligt. Grote kans tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb ook jaren met zo'n Aldi-ding gewerkt, en zo slecht zijn dat soort dingen niet eens. Alleen waren de probes al snel kapot uiteraard (toen heb ik zelf 'meetpennen' gemaakt met 2 grote paperclips :P ) en op een gegeven moment gaat ie rare dingen doen met de metingen (weerstand meten terwijl de probes gewoon in de lucht hangen, dat soort dingen).

Toen ben ik ook eens gaan kijken voor een nieuwe meter. Die Flukes zijn erg goed (heb er op m'n bijbaan veel mee gewerkt), maar zijn qua functies niet zo uitgebreid, als je het een beetje betaalbaar wil houden althans. Uiteindelijk heb ik toen een Velleman DVM1200 gekocht. Naast de standaarddingen kan die ook capaciteit, frequentie en temperatuur meten. Vooral die laatste is wel handig als je bijvoorbeeld wil kijken hoe heet een koelblok of IC'tje wordt. Verder kan je hem ook via USB aan je computer hangen en hem als datalogger gebruiken, wat op zich wel handig is alleen het bijgeleverde programma is wel erg karig qua mogelijkheden :P Heb nog eens geprobeerd om er zelf iets voor te schrijven maar dat is niet erg gelukt.

Wel een fijne meter verder, niet zo robuust als een HP of Fluke maar wel een stuk beter dan zo'n Aldi-ding ;) Kost ongeveer 60 euro.

http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=459925

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Om even terug on topic te gaan, het is dus wel aan te raden om iets degelijks te kopen.
de goedkope 5 euro dinger laten het zo te lezen nogal eens afweten
en de duurdere van bove de 200 zijn voor de hobby wat te duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

JER00N schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 13:39:
Ik heb ook jaren met zo'n Aldi-ding gewerkt, en zo slecht zijn dat soort dingen niet eens. Alleen waren de probes al snel kapot uiteraard (toen heb ik zelf 'meetpennen' gemaakt met 2 grote paperclips :P ) en op een gegeven moment gaat ie rare dingen doen met de metingen (weerstand meten terwijl de probes gewoon in de lucht hangen, dat soort dingen).
Wat je doet als je weerstand meet is de stroom meten die door een shuntje gaat terwijl de meter 1,5V over de probes zet. Echter, stroom hoef je niet persé op die manier op te wekken. Er bestaat ook zoiets als een aardmagnetisch veld dat nogal gigantisch sterk is en flink wat spanning induceert over je draden als ze door dat veld heen bungelen. Je kunt met een heel hoogohmige meter soms wel 20V op de probes krijgen door ze op de juiste manier heen en weer te bungelen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theft_eXP
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-04-2023
Ik heb een simpele multimeter van de aldi voor €8, AC/DC spaning en stroom, batterijtester, ohmmeting, diodemeting en doormeetstand (piepstand)

Geen autorange wat enorm spijtig is, nu moet je de hele tijd de juiste schaal kiezen om in een hogere nauwkeurigheid te kunnen meten.
De volgende mm die ik koop is er een met! En een wat kwalitatievere, om een voorbeeldje te geven, ik zou er geen spanning mee willen meten als die op de Amperestand staat. Ik denk dat de smeltveiligheid er gewoon uitvliegt met alle gevolgen van dien.
Lol, dat is mij afgelopen week overkomen met zo'n ALDI ding. wou spanning meten van een vrachtwagenaccu maar niet gechecked waarin het plugje zat. de probe's smolten weg in mn handen :o
maar hij doet het nog wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64547

Dat heb ik onvrijwillig getest bij zo'n Aldimetertje-->220V er op gezet in stroombereik-->stuk van de meetpen er af gebrand en stop er uit in de meterkast-->meter werkt nog steeds, dus 10Ampbereik is niet afgezekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:38
Bij de lokale hubo zijn ze al te krijgen voor een 10'tje!

Als je niet uitbent op kwaliteit of specifieke functies, zou ik sowieso voor een lekker makkelijk instapmodel gaan :) De mensen hier in dit topic met meters van 50€en duurder zullen deze vast en zeker ook vaker gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 16:09
Ik heb er een stapel ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.ugrad.physics.mcgill.ca/labpics/EQ0285.jpg
Fluke 77 (series II) voor het echte meetwerk,

Afbeeldingslocatie: http://ec.europa.eu/consumers/images/rapex/2006-w36/2006-w36_23-1f.jpg
Elro M300 ding (mooi compact in hoesje) voor handig-in-de-broekzak zegmaar

Afbeeldingslocatie: http://www.e-sun.cn/products/DMM8900_d.jpg
2x Lifetime DMM8900 voor in auto (kofferbak) en als ik ff 2 meters nodig heb

Die lifetime dingen bevallen me nog prima, kostte 8 eur bij action, en is incl beschermhoes en groot (20mm?) lcd schermpje. Uiteraard valt ie in t niets bij mn fluke, maar prijsverhouding is top.

Zie dat ze bij DX ook vergelijkbare meters hebben, alleen hebben die ook nog backlight.. misschien handiger in de auto ;) en dat ook voor <$15 (dus nog geen 10 eur)

[ Voor 11% gewijzigd door DJSmiley op 12-08-2008 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

ik zou er geen spanning mee willen meten als die op de Amperestand staat. Ik denk dat de smeltveiligheid er gewoon uitvliegt met alle gevolgen van dien.
Neen hoor dingen kunnen er perfect tegen (gewone netspanning) O-)

De meetpennen waren grotendeels geëvaporeerd, zwarte kabels (die idd wat van lage kwaliteit zijn) en zwarte vingers. Met wat geprul en gesoldeer de kabels&pennen gereanimeerd (en later nog andere gebruikt) en ding werkt nog altijd.

Prima dingen die van de Aldi (en consoorten), goed om gewone dingen uit te meten (zonder echt nauwkeurigheid te moeten hebben, en verwacht ook een grote afwijking bij hogere frequenties AC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
DJSmiley schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 20:01:
Ik heb er een stapel ;)

[afbeelding]
Fluke 77 (series II) voor het echte meetwerk,

[afbeelding]
Elro M300 ding (mooi compact in hoesje) voor handig-in-de-broekzak zegmaar

[afbeelding]
2x Lifetime DMM8900 voor in auto (kofferbak) en als ik ff 2 meters nodig heb

Die lifetime dingen bevallen me nog prima, kostte 8 eur bij action, en is incl beschermhoes en groot (20mm?) lcd schermpje. Uiteraard valt ie in t niets bij mn fluke, maar prijsverhouding is top.

Zie dat ze bij DX ook vergelijkbare meters hebben, alleen hebben die ook nog backlight.. misschien handiger in de auto ;) en dat ook voor <$15 (dus nog geen 10 eur)
zoeen als op de onderste afbeelding heb ik ook, exact hetzelfde alleen staat er topcraft op :P
Over de snoeren ben ik tevreden over, nooit slecht contact oid. Prima toestelletje als het niet te nauwkeurig moet.
Techneut schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 12:44:
[...]
Daarin voorziet de wat duurdere meter zoals de Fluke inderdaad in door een alarmsignaal te geven bij een tegenstrijdigheid in de stand van de meetbereikschakelaar en de bus waar je meetsnoer in zit.
Blijft natuurlijk nog steeds zelf uitkijken, want hij zal nooit luidkeels (en ook niet zachtjes ;) ) roepen "niet doen" als dat allemaal wel overeenkomt en je bent in een ogenblik van een blackout toch zo stom om zoiets te doen. Geen enkel apparaat is wat dat betreft foolproof.
Inderdaad een piepsignaal en als het toch fout moest gaan een flinkfast zekering :*) erin van €70 8)7 maar wel een die je leven eens zou kunnen redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-06 12:17

Part

Helemaal niets.....

Techneut schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 12:44:
[...]
Bij mijn vorige werkgever presteerde men het om 1 zekering per week van de Fluke meters op te blazen. Nadeel van Fluke is dat die zekering +/-20 euro per stuk zijn:
http://nl.farnell.com/546...duct.us0?sku=fluke-803293
En je kan er wel een goedkopere in doen maar dan klopt je stroom meting niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133137

Lol, dat is mij afgelopen week overkomen met zo'n ALDI ding. wou spanning meten van een vrachtwagenaccu maar niet gechecked waarin het plugje zat. de probe's smolten weg in mn handen :o
maar hij doet het nog wel :+
Deze problemen zou ik zelf niet aan de hand kunnen krijgen met de multimeter die hier ligt (Merk is Profile en vrij uitgebreide functies : groot (verlicht) scherm, stroom en spanning zowel wissel- als gelijkstroom, weerstand + pieper, capaciteit van condensators e d, echter geen autorange). Deze blokkeert de niet te gebruiken ingangen voor de probes zodat men nooit de meter verkeerd kan gebruiken. Ook zijn de stroom meetingangen (300 mA en 20 A) beiden gezekerd. Ding kostte iets van €30 en gaat al een jaar of 4-5 mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@Black_Knight,
Zoals ik al eerder aangaf, zelfs de allerbeste meter is niet foolproof. Je hebt net een stroom gemeten, daarna wil je dat doen met de netspanning. Je bent zo verstrooid dat je even vergeet dat hij nog in de stand staat van de vorige meting en ............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msicaron
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-05 13:26
Foolproof zijn ze idd nooit maar sommige dingen helpen wel.. Heb dezelfde multimeter (denk ik :+) En het is idd een degelijk ding, zeker voor hobby. De precisie laat de wensen soms wat over maar dat valt nog goed mee (accuraat, nauwkeurig genoeg voor hobby doeleinden).

Heb hem trouwens op stroom-stand is gebruikt om spanning te meten (220V voor een schuurmachine) en het enige gevolg zijn beschadigde probes..

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Anoniem: 83328 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 00:03:
Heb pas 1x zo'n goedkoop ding dood gezien, toen probeerde iemand de spanning van een elektrische vliegenmepper te meten.
Nou, een dure blaas je er ook mee op... Had een leuke Voltcraft AC/DC-stroomtang die daar dus ook niet tegen kon...ff niet aan gedacht. :X 8)7 |:(
Heb daarvoor in de plaats nu een Extech EX830 stroomtang/multimeter/temperatuurmeter.

Heb ook al heeel lang een Dynatek 9020a waar ongelooflijk dure zekeringen in zitten (de 20A een keer opgeblazen :z : € 15,- !!! :'( ).

Allebei merken die zich tussen de hobby en de echt professionele merken begeven.

Fluke gebruiken we veel op het werk, maar ik kan niet zeggen dat ik ze nou zoveel beter vind dan wat ik thuis heb. We gebruiken ze nu trouwens ook alleen nog maar voor wat simpel foutzoek werk en metingen waarbij de exacte waarde niet heel erg van belang is. Maar voor de serieuze afregelwerkzaamheden aan gevoelige apparatuur hebben we toch een meter als deze nodig die ook jaarlijks gecalibreerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64547

joepie, 6 1/2 digit contra 3 1/2 digit multimeter sccheelt nogal niks.
Overigens heb ik zelf nog bejaarde 3 1/2 Fluke handheld, die na al die jaren niet gecalibreerd hoeft te worden, maar daar zijn dan ook speciale features in verwerkt als X-tal voor clocksignaal en precisie substraat weerstandsdelers van Caddock. Helaas geen 20 Amp bereik, dus daar use ik zo'n Aldimetertje voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 14:09
jitter schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 19:02:
...Fluke gebruiken we veel op het werk, maar ik kan niet zeggen dat ik ze nou zoveel beter vind dan wat ik thuis heb. We gebruiken ze nu trouwens ook alleen nog maar voor wat simpel foutzoek werk en metingen waarbij de exacte waarde niet heel erg van belang is....
Op mijn werk ben ik verantwoordelijk voor calibratie, en onze fluke multimeters (een 30-tal, waaronder een aantal hele oudjes) blijven allemaal perfect meten, binnen heel wat nauwere grenzen dan de tolerantie uit de datasheet, zonder enige bijregeling.
Als de exacte waarde van belang is, neem dan een Fluke, die zal juist meten, vele jaren aan een stuk.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Jaja, Flukes zijn goed...maar ja, hoe weet je of je een spanning van bijv. 10 V wel 10 V is? De Fluke houdt op bij 10.00 V, en ik moet voor sommige dingen (i.o. klant!) toch echt instellen tussen 9.998 en 10.002 V, tja en dan moet je echt aan een 6 1/2 digit meter...

Maar goed, dat valt buiten het bestek van deze thread...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je hebt ook van die desktop flukes, waar wat meer digits opzitten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Techneut schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 10:08:
@Black_Knight,
Zoals ik al eerder aangaf, zelfs de allerbeste meter is niet foolproof. Je hebt net een stroom gemeten, daarna wil je dat doen met de netspanning. Je bent zo verstrooid dat je even vergeet dat hij nog in de stand staat van de vorige meting en ............
Toch wel, ik heb een keer zo'n Metrahit ding van Gossen in mijn handen gehad, als je daar de knop omdraaide in de A stand werd de V/R/diode afgedekt met een plaatje en andersom.
Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/files/metrahit.jpg

• msicaron
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-05 13:26
heb ik ook maar als je hem op stroom stand zet (dc of ac maakt niet uit) en je de probes parallel plaats doet het nog poef. (heb het lang geleden eens uitgeprobeerd :+ )

Edit:
@ hieronder: punt is dat je ondanks plaatjes ed nog fouten kan maken.. zoals Techneut al aangaf is iedereen wel eens verstrooid. Zaken zoals dit doe je niet bewust maar als je met verschillende dingen tegelijk bezig bent, of als je te snel wil werken.

[ Voor 43% gewijzigd door msicaron op 21-08-2008 17:49 ]

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 02:46
msicaron schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 16:17:
heb ik ook maar als je hem op stroom stand zet (dc of ac maakt niet uit) en je de probes parallel plaats doet het nog poef. (heb het lang geleden eens uitgeprobeerd :+ )
als je gewoon een hamer pakt en er stevig op slaat, is hij ook stuk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
msicaron schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 16:17:

Edit:
@ hieronder: punt is dat je ondanks plaatjes ed nog fouten kan maken.. zoals Techneut al aangaf is iedereen wel eens verstrooid. Zaken zoals dit doe je niet bewust maar als je met verschillende dingen tegelijk bezig bent, of als je te snel wil werken.
Nou ja dat gaat dus niet, als je probes nog in de A-bus zitten krijg je de knop niet naar V gedraaid. Tenzij je dat natuurlijk ook vergeet en gewoon even de waarde van je meetshunt op 230V wil controleren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mwa of gewoon in weerstandsmode in het stopcontact steken. Ken mensen die het met een non-fluke geprobeerd hebben, het gevolg laat zich raden.
Maar goed, tegen dat soort users is weinig opgewassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 273001

ik heb ook zo'n fluke hier gekocht, de 117C, ( woon in china) super ding kan alles en is net zo degelijk als de duurdere modellen. kost hier ongeveer 100 euro en zn broertje kost zo'n 50 euro hier, ik heb ze allebij en al 3 jaar ofzo, bevalt me perfect, het enige nadeel tot nu is dat de 115C geen RMS metingen doet, voorderest, super ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:20

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik gebruik al jaren een Velleman DVM990BL
Afbeeldingslocatie: http://www.velleman.be/images/products/1/dvm990bl.jpg
Deze kost een euro of 40 en is ook echt hufterproof. Bij het verdraaien van de knop schuiven de gaten die je niet mag gebruiken namelijk dicht. Zo kan je nooit de spanning gaan meten met de meetsnoeren in de gaten voor de 10A. meting (wat in feite gewoon een kortsluiting over een shunt is).

Daarnaast kwam ik er afgelopen weekend achter dat er in z'n maximum meetspanning van 1000Volt nog wel wat rek zit. Ik was aan een monitor aan het meten (de hoogspanning) en die bleek 1250Volt te zijn, ipv de op de print beloofde 1kV :X maar dat bleek voor deze meter geen probleem te zijn.

Wil je echt goed, dan ga je voor een Fluke of een ander "A"-merk. Troep van €5 zou ik gewoon negeren als je aan µC wil gaan meten. Die dingen zijn gewoon te onnauwkeurig. Een €5 meter is goed voor in de gereedschapskist om bij je auto af fiets een draadje door te "piepen" of een zekering te testen, maar voor meer eigenlijk niet.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Boudewijn schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 23:39:
Hier trouwens geen Gossen fanaten?
Jep hierzo. >:) Nee valt wel mee opzich.
We hebben een paar Gossen meters op de zaak bij ons, maar dat zijn wat oudere specifieke instrumenten.

Verder heb ik de voorkeur aan Fluke, maar thuis heb ik ook nog een BBC.
Voor simpele werk heb ik overigens altijd een Benning Duspol bij me.
En voor het ingewikkelde uitgebreide meetwerk heb ik ook nog de beschikking over een Chauvin Arnoux powerquality meter. Maar je moet wel een beetje geleerd hebben om die gegevens te kunnen begrijpen. ;) (Is overigens alleen intressant voor voedingsnetten, niet voor elektronica.)

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37691

Theuno schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 23:08:
Ik heb al tig jaar een Dyntek 112 (10+ jaar denk ik..). Nog geen autorange etc, maar toch best uitgebreid kwa functies.
Ik heb de Dyntek 110 al voor een jaar of 4, werkt echt perfect. Ik doe niet enorm geavanceerde dingen met het ding, spanning meten / hardware testen. Voor mij als basis-elektronerd is hij in ieder geval ruim voldoende. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepbass909 schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 09:45:

Wil je echt goed, dan ga je voor een Fluke of een ander "A"-merk. Troep van €5 zou ik gewoon negeren als je aan µC wil gaan meten. Die dingen zijn gewoon te onnauwkeurig. Een €5 meter is goed voor in de gereedschapskist om bij je auto af fiets een draadje door te "piepen" of een zekering te testen, maar voor meer eigenlijk niet.
Heel onnauwkeurig ja, zo'n standaard paneelmeter ic (Intersil 7106) met een weerstandsdelertje ervoor 8)7
AC V is een beetje goedkoop opgelost (waardoor alles wat geen sinus is niet goed te meten is, maar zelfs duurdere multimeters kunnen dat niet altijd), maar verder is het ding niet echt extreem onnauwkeurig, zeker niet op uC niveau.

Heb zelfs een diy versie gevonden van dat ding wat ik heb :') Heel toevallig heeft die Velleman exact dezelfde specs qua accuracy, ik heb dus wel een vermoeden wat voor ic daarin zit :+
Pagina: 1