• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-12 14:25

MicroWhale

The problem is choice

Topicstarter
Naar aanleiding van onderstaand bericht:
nieuws: Wetenschappers demonstreren materiaal dat 3d-objecten onzichtbaar maakt

Hoe doen ze dat dan?

Ik neem aan dat er bepaalde voorwaarden aan zitten. Er wordt namelijk in de reacties gesproken over dt je dat materiaal ergens op doet en dat je dan het licht van achter dat object ziet. Leuk en aardig, maar dat zou ook moeten betekenen dat het materiaal om het hele object moet zitten. Een vierkantje van 10x10 cm van dat materiaal op een t-shirt lijkt me niet voldoende om licht van achter het t-shirt naar de voorkant van dat t-shirt te toveren...

En wat doet stof/vuil met het materiaal? Het zal een zeer fijnmazig materiaal zijn, zodat vuil en stof ervoor gaan zorgen dat de werking van het materiaal beperkt wordt. Anderssoortige vlekken of vuil zouden hetzelfde betekenen.

Wat is, gezien het bovenstaande dan de waarde van het materiaal? Ik zie niet echt toepassingen die nuttig zijn of toepassingen in alledaagse situaties. Het zal wel gebruikt gaan worden in pretparken, door illusionisten en wellicht ook bij marketingstunts... maar voor de gewone mensch zit hier weinig bruikbaars in.

Wat denken jullie hierover?

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb het artikel gelezen met ook daar het commentaar eronder. Niet eentje met de strekking "broodje aap". Heb voor alle zekerheid even naar de datum van het oorspronkelijke bericht gekeken, was dus geen 1 april. Past helemaal in het genre van Steorn met hun vermeende PM, daar werd ook eindeloos door gediscussieerd van ja maar stel nou eens dat men "iets" heeft gevonden enz. enz.
Aardig sprookje, maar ik geloof hier geen barst van!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat is, gezien het bovenstaande dan de waarde van het materiaal?
Als een vliegtuig of tank met dit spul ook maar 10% moeilijker zichtbaar wordt dan zal het Amerikaanse leger het vast gaan gebruiken. Maakt dan verder ook weinig uit of het duur is voor hun.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Denk aan architectonische toepassingen. En dan met name binnenshuis. Opruimen? Hoezo? Ik smeer gewoon alle rommel in met het nieuwe goedje en stoot er vanzelf wel weer een keer mijn tenen tegenaan.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Discussies over toepassingen zijn meer op zijn plek in SG. Probeer de focus in dit topic meer op de techniek en de toegepaste wetenschap te houden. :)

Vorig jaar heb ik ook een artikel gelezen over een dergelijke applicatie. Ik meende dat er ook een discussie over was in W&L of NSTM. Kan iemand zich dit artikel herinneren? Er staat me een plaatje voor waarbij een aziaat een soort regenjas aan heeft.

[edit]
Artikel gevonden

[ Voor 58% gewijzigd door Opi op 11-08-2008 16:17 ]

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-12 14:25

MicroWhale

The problem is choice

Topicstarter
Dat artikel is van 27 maart 2003... en dat zit wel heel dicht bij 1 april.

Is het artikel op de frontpage een recyclede versie of is er nu werkelijk iets uitgevonden met de geclaimde eigenschappen?

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

De 'catch' van zulke metamaterialen (Het materiaal zelf heeft geen negatieve brekingsindex, maar de ruimtelijke structuur die ze er van maken lijkt dat macroscopisch wel te hebben), is vaak dat het slechts bij één golflengte goed werkt. Effectief kan je dan een object voor 95% transparant maken op 640nm, en is de transparantie < 630nm en > 650nm zo ongeveer nul. :)

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
MrWilliams schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 07:45:
Dat artikel is van 27 maart 2003... en dat zit wel heel dicht bij 1 april.

Is het artikel op de frontpage een recyclede versie of is er nu werkelijk iets uitgevonden met de geclaimde eigenschappen?
Dus toch die 1 april? Was mijn eerste gedachte ook (zie mijn vorige bericht direct na de topicstart, maar ik had deze datum niet opgemerkt).

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Techneut schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 09:54:
[...]
Dus toch die 1 april? Was mijn eerste gedachte ook (zie mijn vorige bericht direct na de topicstart, maar ik had deze datum niet opgemerkt).
Het betreffen twee verschillende berichten die mijns inziens volledig los van elkaar staan. Op het bericht waarnaar ik refereer heb ik geen vervolgen gezien en zou daarmee prima een 1 april-grap kunnen zijn.

Het bericht uit de topicstart staat volgens de homepages van de universiteit en de onderzoeker gepland voor publicatie in Nature.
Harry Potter-mantel is bijna realiteit
Van onze verslaggever Martijn van Calmthout
gepubliceerd op 11 augustus 2008 13:18, bijgewerkt op 11 augustus 2008 17:14

AMSTERDAM - En weer is er een stapje gezet in de richting van een militaire droom, tevens het ultieme gadget van Harry Potter: een onzichtbaarheidsmantel. Amerikaanse fysici melden dat ze een materiaal hebben ontwikkeld dat, in elk geval in principe, licht min of meer onvervormd om een object heen kan leiden.

Japanse onderzoekers presenteerden vorig jaar hun versie van een onzichtbaarheidsmantel: een jas als beeldscherm dat camerabeelden van de achtergrond toont.In het Britse wetenschapsblad Nature van komende donderdag beschrijven de onderzoekers van de universiteit van Californië in Berkeley een nieuw soort nanodraadjes van zilver ingebed in aluminium. Het materiaal heeft niet alleen een zogeheten negatieve brekingsindex, maar absorbeert ook nog eens relatief weinig licht.

In het Amerikaanse weekblad Science beschrijft dezelfde groep een ander veelbelovend materiaal, dat bestaat uit een nanovisnet-structuur van geperforeerde zilverlaagjes en magnesiumoxide-laagjes.

Tot nog toe waren zulke zogeheten metamaterialen al wel gerealiseerd, maar verloren ze onderweg steeds veel licht. Daardoor waren praktische toepassingen niet echt aan de orde.

Metamaterialen zijn al langer bekend voor radiogolven. Die bestaan uit een stelsel van metalen ringetjes en staafjes, die de elektromagnetische golven opnemen en weer uitzenden. Dergelijke materialen hebben al militaire belangstelling, omdat ze radar zouden kunnen neutraliseren.

Materialen met een negatieve brekingsindex komen in de natuur niet voor. In de normale optica wordt een bundel licht die schuin op een transparant materiaal valt iets naar binnen afgebogen, maar nooit verder dan een haakse hoek naar binnen.

In materialen met een genatieve brekingsindex gaat die breking voorbij de haakse hoek. Licht van achter een object kan daardoor in principe om een hoekje worden geleid, zodat een waarnemer de achtergrond zal zien en niet het object zelf.

Het nieuwe metamateriaal bestaat uit nanodraadjes van zilver die als de haren van een borstel in een bulk van aluminium zijn ingebed. De metaaldraden absorberen de elektromagnetische golven van het licht en geleiden die verder. Door hun afmetingen kleiner dan de golflenge van het licht en hun onderlinge nabijheid vertonen ze als collectief hun onnatuurlijke optichte eigenschappen.

Het materiaal in Science is een opeenstapeling van gaasachtig geperforeerd zilver, afgewisseld met magnesiumoxide, eveneens op schaal van duizendsten van een millimeter.

Nanozilvermateriaal heeft veel betere optische eigenschappen dan eerdere metamaterialen, blijkt uit Nature en een gelijktijdig artikel in het blad Science van deze week. Toepassingen liggen volgens de auteurs overigens vooral in glasvezelcommunicatie. Voor een mantel a la Harry Potter is het nanometaal veel te star.
Bron: Volkskrant

[ Voor 72% gewijzigd door Opi op 12-08-2008 11:58 ]

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
In de Kijk van een paar jaar terug stond een materiaal dat voor bepaalde elektromagnetische straling onzichtbaar was omdat alles wat er voren inging achter weer uitkwam, wellicht de opvolger?
Pagina: 1