Toon posts:

Wireless Router als Access Point maar DHCP kan niet uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een Netgear CVG834G wireless router die ik wil opzetten als een wireless access point. Ik ken de procedure om een access point op te zetten en heb het al eens eerder succesvol gedaan. Het probleem bij deze router is dat ik de DHCP server niet uit kan zetten. De optie is wel in het web interface administratieprogramma aanwezig maar de router lijkt er niet op te reageren. Met DHCP uit blijft de router gewoon toch IP adressen uitdelen. Het gevolg is dat de computers op het al bestaande netwerk IP adressen van die access point krijgen en daardoor dus niet de juiste gateway etc. gebruiken. Ik zou natuurlijk alle computers statische IP adressen kunnen gaan geven, maar dat probeer ik eigenlijk te vermijden. Bovendien is dat het probleem ontlopen ipv oplossen.

Mijn vraag is nu of het op de een of andere manier mogelijk is om een Netgear router te forceren de DHCP uit te schakelen? Misschien heeft iemand dezelfde router en heeft het wel voor elkaar gekregen? Mijn ideeën zijn een beetje op met deze router, dus misschien heeft iemand een goed idee wat ik eens kan proberen?

Alvast bedankt!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:37
Wellicht een bugje in de firmware. Kijk maar eens of er een upgrade van de firmware is voor deze router. Als het al de nieuwste versie is, kan je ook een vorige versie proberen. Verder kun je soms ook de "rol" van de router definieren. Als je daarbij AP kunt selecteren worden daarmee heel veel extras ook meteen uitgeschakeld.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk ook dat het een bug in de firmware is, en had ook al bedacht om het ding te upgraden, het probleem is alleen dat die firmware niet beschikbaar is. Google is mijn vriend, maar helpen doet ie me niet. Ook op de Netgear site is er niets over te vinden. De router komt uit België, ik heb daar een tijdje gewoond en de router bij mijn internet contract gekregen. Nu ik weer terug in Nederland ben dacht ik deze router als access point op mijn netwerk in Nederland aan te sluiten. Ik vermoed dat deze router een soort custom build is voor Coditel in België want er valt echt bijna niet te vinden over dit ding. En zover ik kan vinden stelt Coditel ook geen firmware beschikbaar.

Een optie om de rol van de router in te stellen heb ik niet gevonden.

Overigens is het een kabelrouter van het type coaxkabel, waarvan ik de kabelpoort niet gebruik. Ik heb een utp kabeltje in 1 van de utp LAN poorten gedaan voor de uplink. Dit werkt perfect want ik kan in het web interface administratieprogramma van mijn andere router (Orange livebox) komen. Feitelijk werkt alles gewoon goed, want als ik mijn computer een statisch IP adres geef en als gateway en DNS de live box op geef kom ik wel het internet op. De DHCP van de Netgear router moet gewoon uit en dan zal de livebox mij een IP geven, en dan werkt het.

Verwijderd

Topicstarter
Als je in 1 netwerk 2 DHCP servers hebt, wat bepaalt dan van welke je een IP adres gaat krijgen? Bij mij is het om de een of andere gekke reden ALTIJD de Netgear router die mij een IP adres geeft, stel dat ik daar ALTIJD de live box van zou kunnen maken zou het misschien werken.

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:37
Of je zet de dhcp server van de livebox uit en zorg ervoor dat de dhcp server van de Netgear het ip adres van de livebox meegeeft als default gateway (en evt. DNS). Is het probleem omdraaien, maar kan een oplossing bieden.

Verwijderd

Topicstarter
tsjoender schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 12:07:
Of je zet de dhcp server van de livebox uit en zorg ervoor dat de dhcp server van de Netgear het ip adres van de livebox meegeeft als default gateway (en evt. DNS). Is het probleem omdraaien, maar kan een oplossing bieden.
Dat is een goed idee en heb ik ook geprobeerd, het probleem is alleen dat ik bij de Netgear DHCP server alleen de address-scope op kan geven, hij geeft altijd zijn eigen IP als gateway en DNS.

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 11:26:
Als je in 1 netwerk 2 DHCP servers hebt, wat bepaalt dan van welke je een IP adres gaat krijgen? Bij mij is het om de een of andere gekke reden ALTIJD de Netgear router die mij een IP adres geeft, stel dat ik daar ALTIJD de live box van zou kunnen maken zou het misschien werken.
De router die hij als eerste tegenkomt. Er wordt gebroadcast voor een DHCP server, en routers laten broadcasts per default niet door (tenzij je een IP helper instelt). De broadcast wordt dus op je netgear opgevangen (daarop ben je fysiek aangesloten), dus die geeft je een IP-adres.

Vicariously I live while the whole world dies

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Als je in een netwerk 2 DHCP servers hebt dan zal het 1e request geaccepteerd worden door de client.
Ik weet niet wat je in kan stellen op dat access-point maar kan je geen reeks maken waar geen ip addressen inzitten.

Verwijderd

Topicstarter
TrailBlazer schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 17:56:
Als je in een netwerk 2 DHCP servers hebt dan zal het 1e request geaccepteerd worden door de client.
Ik weet niet wat je in kan stellen op dat access-point maar kan je geen reeks maken waar geen ip addressen inzitten.
De kleinste reeks die ik kan maken bevat 1 adres wat de router dan maar al te gretig begint uit te delen aan de eerste de beste computer op het netwerk die DHCP client aan heeft. Dit is niet echt fijn.
Vicarious schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 17:48:
[...]

De router die hij als eerste tegenkomt. Er wordt gebroadcast voor een DHCP server, en routers laten broadcasts per default niet door (tenzij je een IP helper instelt). De broadcast wordt dus op je netgear opgevangen (daarop ben je fysiek aangesloten), dus die geeft je een IP-adres.
Dit klinkt interessant, want het probleem is juist dat de computers die fysiek op de live box aangesloten zitten, van de Netgear router een IP adres krijgen. Er is maar 1 wireless computer en dat is mijn laptop, als ik daar een static IP adres moet instellen vind ik dat niet zo erg, maar de andere computers zijn niet van mij en dan wordt het wat vervelender. Weet je misschien wat ik kan doen om dat te voorkomen? Ik heb toegang tot beiden routers.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2008 19:02 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 19:01:
[...]

De kleinste reeks die ik kan maken bevat 1 adres wat de router dan maar al te gretig begint uit te delen aan de eerste de beste computer op het netwerk die DHCP client aan heeft. Dit is niet echt fijn.

[...]
Als je nou het ip adres van je AP uit laat delen gelijk is aan het IP van het AP zelf. Een dhcpclient zal namelijk eerst een arp doen op een offer voordat hij hem requestt. Dat adres is dan al in gebruik en voila de client pakt de offer van de andere DHCP server. Ranzigheid ten top dat wel. :p Volgens mij moet het werken.

[ Voor 3% gewijzigd door TrailBlazer op 11-08-2008 19:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als je nou het ip adres van je AP uit laat delen gelijk is aan het IP van het AP zelf. Een dhcpclient zal namelijk eerst een arp doen op een offer voordat hij hem requestt. Dat adres is dan al in gebruik en voila de client pakt de offer van de andere DHCP server. Ranzigheid ten top dat wel. :p Volgens mij moet het werken.
Dat mag helaas niet.... |:(

Afbeeldingslocatie: http://bazzz.eu/1.png

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2008 19:49 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

pak je het ip van je andere router. Als het maar een ip is wat altijd actief is.

Verwijderd

Topicstarter
Dat klinkt goed maar gaat volgens mij niet lukken. De netgear accepteert alleen een adresrange die begint bij eentje hoger of meer dan zijn eigen adres. dus zijn eigen adres eindigt met 1 dan begint de range bij 2. Om de range dan zo te zetten dat hij alleen het adres van de livebox heeft moet het ip adres van de netgear 1 lager zijn dan die van de livebox. Ik heb net even hier zitten kijken: jorikc in "[Wanadoo livebox]Hoe DHCP range wijzigen?" om te zien hoe ik het adres van de livebox aan pas, maar het lijkt er op dat de livebox altijd 1 is in zijn subnet.

In mijn geval is de livebox 192.168.1.1, dus om dat adres met de netgear uit te kunnen delen moet de netgear 192.168.1.0 zijn, en dat lukt niet.

Bedankt voor het meedenken trouwens, het is geen gemakkelijke situatie!

Ik weet trouwens niet zo veel van telnet, dus misschien zie ik iets over het hoofd.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2008 21:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
pak je het ip van je andere router. Als het maar een ip is wat altijd actief is.
Ja dat heb ik eens geprobeerd. Heb het ip van de livebox op 192.168.1.10 gezet en zn dhcp range op 192.168.1.11 tot 192.168.1.50. Toen het ip van de netgear op 192.168.1.9 en zn range op 192.168.1.10 tot 192.168.1.10 (het ip van de livebox) Nu krijgt niemand meer een IP adres toegewezen. als ik ipconfig /renew doe krijg ik de melding: Access denied op pcs die op de livebox zitten en op de pc die op die netgear zitten. Nu werkt helemaal geen dhcp meer.

Wat een ellendig ding zeg die netgear.
Pagina: 1